Nu e ușor lucru să inițiezi, să cultivi idei originale. Apoi să-i convingi și pe ceilalți de a lor viabilitate. Finalmente să afli în ființa ta persuasiunea interioară, energia, voința de a le transfigura în realitate.
Muzicianul Liviu Mărculescu a reușit, la finele primei luni a acestei toamne – al patrulea an consecutiv – să amplaseze jazzul, cu artiști și spectatori pe tăpșanul din proximitatea Muzeului de sit arheologic de la Cucuteni (destinat protejării necropolei tumulare getodacice din secolul al IV-lea î. H.) plasat în satul omonim, la cincizeci de km de Iași. Cu masive eforturi, el a izbutit să obțină finanțare de la AFCN și sprijin de la câțiva sponsori, implicându-se nu doar organizatoric, ci și artistic, căci conceptul, selecția line up-ului i-au aparținut; a urcat pe scenă ca instrumentist și dirijor în fiecare din cele trei seri de festival (26-28 septembrie). Deși pe un frig antipatic, realmente neprielnic unor reprezentații în aer liber, calitatea muzicii a încălzit inimile tuturor, unind preferințele. Caracteristica distinctivă a acestui eveniment muzical în comparație cu altele similare, a constat în diversitatea aparițiilor scenice.
Deschiderea manifestării a revenit grupului „Șubi Tuba”, septet instrumental dixieland din Iași, cu Liviu Mărculescu - trombon și lider, Sebastian Theodore - tuba, Adrian Trifan - clarinet și Ștefan Stanciu - trompetă (ambii – studenți conservatoriști), Nicu Luceanu - saxofon tenor, Eugen Toboș - banjo / ghitară, Vlad Stoica - percuții, având în program teme recuperate din veacul trecut, precum notoriile „All Of Me” (Gerald Marks, Seymour Simons), „Mack The Knife” (Kurt Weill, Bertolt Brecht) sau „When The Saints Go Marchin’ In” (traditional) ș. a.
Le-a urmat drept cap de afiș reputatul tandem Mircea Tiberian - pian / Nadia Trohin - vocal, ei oferind fanilor, cu o intensă trăire afectivă, meșteșugite avataruri în jazz ale unor hituri pop românești din perioada interbelică – între care „Inimă nu fii de piatră” (Edmond Deda), „Mână birjar” (Nell Martini, Dem. Dubal), „Du-mă acasă măi tramvai” (Vasile Vasilache, N. Stroe), „Inima-i un telefon” (Ion Vasilescu, Aurel Felea) etc.
Seara a doua (27 septembrie) a adus cu sine exhibarea unor frapante surprize. Realmente impresionant, numărul „Fire & Drums”, un stupefiant joc al flăcărilor a evocat povestea unui trib străvechi, susținut sonor fiind de jazz pe laptop și de o pulsație live de tobe; temerarii „fochiști” au fost virtuozii Oana Dumitrescu, Irina Marina Zvorișteanu, Victor Ionuț Păun și talentatul balerin profesionist Vlad Mărculescu, care a evoluat și separat într-un moment de dans contemporan, angajat în duet coregrafic cu partenera Sabina Hultoană.
Deopotrivă autentică s-a vădit fuziunea „Jazz and poetry”, în care membrii grupului contemporan de gen compus din profesoara universitară Oana Severin - vioară, voce, Liviu Mărculescu - trombon, Constantin Bîzgă - contrabas, Vlad Stoica - baterie și special guest Evaristo Perez - pianist și compozitor din Elveția, s-au străduit și au izbutit să transpună în expresie de sunet ideile poetice ale tinerei și înzestratei profesoare Mateea Michinici, autoare a stihurilor în limba engleză, precum acelea intitulate „Embrace”, „Ergo Sum”, „Tip - Toe”...
Un binevenit insert de blues într-un festival de jazz a insinuat cu patos instrumentistul nr. 1 al muzicuței (harmonica de gură) în România, Marcian Petrescu – lider al grupului „Trenul de noapte”, apreciat și ca vocalist, compozitor, textier. Muzicuțiscul a aliniat pentru recitalul de la Cucuteni următoarea distribuție: Angelo Eduard Stoica - ghitară, Florin Remus Buga - ghitară bas, Marius Crețu - baterie și desigur el, protagonistul Marcian Petrescu (după douăzecișicinci ani de carieră), cu acel prilej și povestitor; liderul și ai săi acoliți întru sunet, au pregătit un setlist cu multe creații noi, în primă audiție în țara noastră, dar și piese de succes din albumele „Mai mult decât blues” și „Recorded Live”.
Și a venit seara epilog de duminică 28 septembrie, cu beneficele sale atracții: neobositul Liviu Mărculescu a reapărut pe podium în calitate de întemeietor și dirijor al Big band-ului care îi poartă numele, cu șaptesprezece interpreți, mulți dintre ei tineri și foarte tineri – ne referim la Constantin Stavrat - baterie, Eugen Amarandei - contrabas, Mihai Musceleanu - ghitară, Teodosie Pocora - pian, Emil Bîzgă, Eduard Mihăilă și Cătălin Avasiloaie - trompete, Ruslan Plămădeală, Marius Cioată, Adelin Onesimiuc, Liviu Mărculescu - tromboane, Dan Frecăuțeanu, Andrei Manoliu - saxofoane alto, Nicu Luceanu, saxofon tenor, la același instrument Oleg Zaiaț oaspete din Chișinău, Claudiu Șuțu - saxofon bariton, Sofia Andronic - vocal (studentă în anul III, Catedra de Compoziție Jazz și Muzică Ușoară din cadrul UNAGE). Big band-ul a cucerit audiența prin ale sale sonorități ample, bine timbrate, ca și prin repertoriul accesibil, de jazz clasic – „In The Mood” (Joe Garland, Andy Razaf), „S’Wonderful” (George Gershwin, Ira Gershwin), „Moon River” (Henry Mancini, Johnny Mercer) și alte piese asemenea, activate de pulsația swing.
Din big band a rămas pe scenă doar redutabilul trompetist Emil Bîzgă, de astă dată în fruntea quartetului propriu „Urban Gypsy”. Formula quartetului i-a inclus, pe lângă trompetistul corifeu, pe pianistul Cătălin Huțanu (doctorand la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” – UNAGE), basistul John Mantucci și percuționistul Lucian Maxim (ambii, aparținând Orchestrei Simfonice a Filarmonicii „Moldova” din Iași). După cum s-a putut desluși din programul oferit, „Urban Gypsy” a nutrit ca ideal estetic o cosmopolită îmbinare de genuri: jazz, pop, rock, rhythm&blues și fior expresiv balcanic.
Finalul ediției 2025 a Festivalului de Jazz de la Cucuteni i-a fost încredințat quintetului „Pamela Avi Project”, grup alcătuit din vocalista și ghitarista bas Pamela Aviziteiței, Teodor Amarandei - pian, Eugen Giani Amarandei - contrabas, Constantin Stavrat - baterie și Ștefan Coman - saxofon alto. Cei cinci interpreți au concretizat cu însuflețire compozițiile proprii ale protagonistei, între care acelea purtând genericele „Chiaroscuro”, „Binom”, „Kaleidoscope”, ca și creația pianistului, „Backdoor Blues”.
Nu putem încheia aceste rânduri admirative, fără a-i menționa, dintre specialiștii sine qua non ai echipei tehnico-acustice, pe Dan Spînu (profesor universitar doctor la UNAGE – Iași) și pe Ramona Cojocaru Spînu (compozitoare, profesoară de muzică, poetă, manager la studioul „Thymecat Recordings”).
CUCUTENI JAZZ FEST 2025 – o certitudine valorică a jazzului, a artelor adiacente, de incontestabil prestigiu!
Florian Lungu
Legendă foto: Șubi Tuba