Am avut pertinența de a mă număra printre privilegiații martori vizual-auditivi ai unei epatante comuniuni muzicieni-public derulate la Râmnicu Vâlcea în sala Lahovari, luni 8 septembrie 2025, sub egida Filarmonicii „Ion Dumitrescu”. A fost a doua dintre cele șase ample concretizări sonore, în tot atâtea concerte, ale temerarului proiect inițiat de admirata vocalistă compozitoare Luiza Zan, sub genericul „IN MY VILLAGE SYMPHONIC”: un impozant proiect cultural co-finanțat de AFCN (Administrația Fondului Cultural Național), prevăzut a se desfășura în perioada 15 august - 28 noiembrie a. c. Gândită drept un turneu în nouă orașe autohtone, această suită de manifestări live a activat colaborări cu orchestrele simfonice a cinci filarmonici din țară – prima la Bacău (în concertul din data de 29 august), a doua la Râmnicu Vâlcea – care face obiectul prezentelor rânduri de cronică –, fiind urmate de acelea din Brașov, din Pitești, din Satu Mare, ca și cu orchestra Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași. Acestora adăugându-li-se trei concerte în formulă de cvintet, la București, Cluj și Galați.
Cel mai amplu festival anual dedicat jazzului în context autohton se apropie inexorabil de cea de a treizecea înfățișare. Ediția a douăzecișinoua s-a derulat pe muntele Semenic, la o mie de metri înălțime, în răstimpul 10-13 iulie 2025. Ca deobicei, muzicienii invitați au urcat în cele patru seri pe podiumul principal din Poiana Lupului, iar alternativ, în cursul ultimelor trei dimineți, de la ora 11,30 pe scena experimentală plasată în Biserica Catolică Văliug.
Ca majoritatea evoluțiilor sonore din primitorul ambient gărânean, s-au făcut auzite îndeosebi rezonanțe ale stilurilor moderne și contemporane ale genului.
Multe nume noi au suscitat interesul publicului – instalat pe trunchiurile orizontale din Poiana Lupului / insolite fotolii de orchestră – încă din prima seară: artiști scandinavi (nelipsiți de la acest festival) precum quartetul norvegian „Superless” și violoncelista Josephine Opsahl din Danemarca, au venit să delimiteze între ei energiile tonice ale cunoscutului, apreciatului, premiatului quintet instrumental polonez din Wrocław „EABS” („Electro-Acoustic Beat Session”). Toate bune și frumoase, dar – regretabil – o ploaie nemiloasă a gonit o parte din publicul grupului polonez, recitalul lor fiind întrerupt mai bine de jumătate de oră...
Ca oaspete al Filarmonicii „Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea (una dintre puținele noastre instituții artistice de resort cu generic personalizat), am prezentat în seara de 27 iunie publicului care a populat Sala Lahovari, show-ul „Incursiune în istoria jazzului românesc – perioada modernă”: înregistrări audio-video de excepție cu Johnny Răducanu, Jancy Körössy, Guido Manusardi, Ion Baciu Jr., Romeo Cozma, Mircea Tiberian, Horia Moculescu, Alin Constanțiu, Garbis Dedeian, Liviu Butoi, Cristian Soleanu, Teodora Enache, Pedro Negrescu, Tudi Zaharescu, Ramona Horvath, Anca Parghel cu fiii săi Ciprian Parghel și Tudor Parghel, Alexandru Racoviță, Richard Oschanitzky, Eugen Gondi, Wolfgang Güttler, Bob Iosifescu.
În secțiunea live de la începutul showului au urcat pe podium membrii Quintetului „Phill Jazz Band”, de sub emblema Orchestrei simfonice a Filarmonicii vâlcene. M-am bucurat să îi cunosc, să îi prezint, să îi aplaud sincer pe cei patru interpreți și o interpretă, muzicieni-unicat în felul lor, majoritatea stăpânind mai multe instrumente, activând și în calitate de profesori, unii dintre ei și compozitori și aranjori, muzicieni apți fiind a aborda, cu egală dezinvoltură, deopotrivă muzica academică și jazzul.