Ultimul concert bucureștean de gen din anul 2024 fu găzduit în seara de 29 decembrie de Clubul „JazzBook”, veritabil templu al muzicii de ținută condus de Darius Rus – la nevoie și studio profesional de înregistrări; a fost, indubitabil, un concert de excepție susținut cu brio de grupul „Nicolas Simion New Quintet”. Line-up-ul acestui grup i-a inclus pe saxofonistul compozitor lider, pe tânărul (dar într-atât de talentatul pianist) Vlad Briciu, pe experimentatul Răzvan Cojanu (contrabasist și ghitarist bas, coordonator al Departamentului Jazz din cadrul Filarmonicii ploieștene, șef al Trioului de jazz angajat al susnumitei Filarmonici), Gabi Matei (energic baterist / imaginativ arhitect de ritmuri) precum și junele instrumentist Răzvan Filip Cipca (înzestrat improvizator la ghitară).
Fără îndoială, între numele de referință ale jazzului autohton actual, cel al saxofonistului / șef de formație, al compozitorului și educatorului Cătălin Milea ocupă un loc privilegiat, acela al unui muzician „de liga întâi” – și încă unul de frunte! În vârstă acum de patruzecișișapte de ani, el se mândrește cu o complexă instruire în domeniul artei sunetelor din vremea tinereții sale: după ce la optsprezece ani muncise ca şofer, agent de pază și poştaș spre a-şi plăti lecţiile de muzică şi a-şi cumpăra un saxofon, a debutat ca jazzman în anul 1999 la clubul Green Hours din capitală, a absolvit Universitatea Națională de Muzică din București (2006), a obţinut titlul de bachelor la Prins Claus Conservatoire din Groningen, Olanda (2010), a devenit apoi master degree la The Hague Royal Conservatory (2012).
Pentru a șasea oară fanii noștri de jazz din capitală au avut privilegiul de a cunoaște și de a aplauda muzicieni de elită din Ungaria – de altfel singura țară vecină și prietenă care a zămislit o atare oportunitate concretizată într-o manifestare artistică amplă, judicios, echilibrat organizată, am spune aproape un festival! Activul Institut Liszt – Centrul Cultural Maghiar la București – a inițiat în perioada 7 - 11 octombrie patru concerte, în patru săli diferite, cu participarea unor jazzmani ungari mai puțin cunoscuți, cu o singură excepție... Subsemnatul am fost disponibil, ca spectator, la două dintre cele patru concerte, ambele remarcabile. Ele vor face obiectul prezentelor rânduri de cronică.