JAZZUL CARE A OPRIT
PLOAIA
M-am bucurat să revăd civilizatul, relaxantul burg nord-vestic Satu Mare, cu atât mai mult cu
cât prezenţa mea acolo (survenită după o călătorie de la Bucureşti cu trenul de 22 de ore!) a fost raportată la
derularea ediţiei a XI-a „SAMFEST JAZZ INTERNATIONAL” – 2019. Policroma sărbătoare muzicală s-a
depănat sub cerul liber, pe terenul de lângă Turnul Pompierilor (intrare gratuită), în imediata proximitate a
Filarmonicii „Dinu Lipatti”. Din fericire, urgiile meteo actualmente la modă au ocolit primele
două seri (21, 22 iunie), sfântul Ilie arătându-se de această dată conciliant. În cea de a treia seară (23 iunie)
tocmai pornise ploaia, când, ca prin minune, de la urcarea pe podiumul festivalier a primului grup interpretativ,
cerul şi-a închis robinetul, învins, iar soarele a reapărut biruitor! – de aici şi titlul de mai sus...
Ca şi cele anterioare, ediţia a XI-a a beneficiat de investiţia de experienţă,
pasiune şi profesionalism a organizatorilor Gigi Molnar, Maria Magdalena
Matei şi a colegilor de la Centrul Cultural „George Mihail Zamfirescu”, dar şi de
sprijinul material (citiţi pecuniar) al edililor oraşului, primarul
Kereskényi Gábor şi viceprimarul Feher Doina.
Treizecişişase de muzicieni din şapte ţări, România, SUA, Polonia, Ungaria, Republica Moldova,
Elveţia, Norvegia, SUA, au dăruit publicului, prinşi în diverse tipuri de lineup, nouă
atractive recitaluri. Selecţia, ca şi punerea lor într-o anume ordine, a împlinit aşteptările melomanilor, vădind
discernământul şi gustul coordonatorilor Festivalului: un generos cadou pentru locuitorii Sătmarului!
Invitarea unui notoriu basist şi compozitor american, Mike Parker în
parteneriat sonor cu trei dotaţi instrumentişti polonezi, pianistul Mateusz Palka, saxofonistul
Sławek Pezda, bateristul Damian Niewiński, (laolaltă „Meta
Quartet”), cu toţi angajaţi în fidele tălmăciri ale creaţiilor liderului, a marcat o pregnantă, de bun
augur copertă de deschidere pentru SamFest Jazz nr. XI. Feelingul lor
incitant a venit să corespundă titlului uneia dintre piese, „The State Of Optimism”.
Artist familiar al scenei jazzistice sătmărene, pianistul vocalist Harry
Tavitian din Constanţa a rămas acelaşi fervent promotor al originalităţii, al libertăţii de expresie, de
astă dată alăturându-l ca acolit întru creativitate pe talentatul basist clujean Zoltan „Holly”
Hollandus. Cu excepţia a trei binecunoscute teme standard, Harry Tavitian a apelat la
câteva dintre compoziţiile ce poartă indubitabil pecetea propriei personalităţi – ca „Old Balkan Rhapsody”,
„Geampara major”, „Dans Oriental”, „Coborând pe Ararat”.
Magia stranie a unor rezonanţe eterice aliate cu sugestive secvenţe video, a creat acel ambient
insolit ce reprezintă cartea de vizită specială a tandemului timişorenilor Petre Ionuţescu -
trompetă, pian, Daniel Dorobanţu - keyboard, electronics, unele dintre ale lor învăluitoare
momente din programul de recital figurând şi în elevatul album „Cartea de piatră”.
Cu sensibile, inspirate pasteluri sonore precum „Prin iarbă”, „Like Water”, „Bărcuţe de hârtie”,
„Her violin”, mult apreciata divă a jazzului autohton, vocalista şi compozitoarea Luiza Zan
a cântat şi ne-a încântat nespus, secondată în demersul ei de „The Hungarian All Stars” – adică
pianistul Sárik Peter, Gyárfás Istvan - ghitară, Fonay Tibor -
ghitară bas şi Gálfi Attila - baterie, coechipieri cu care de altfel solista a înregistrat şi
lansat în 2016 discul de autor „Heritage”.
Seara a doua a fost continuată într-o manieră aparte de nonconformistul, dar atât de expresivul
pianist elveţian Nik Bärtsch, bizarul creator al unor aşa numite „Module”, numerotate
fiecare – altfel spus, stări de spirit – creionate de autor în încrengătură interpretativă cu compatriotul
Sha (Stefan Haslebacher) la clarinet bas.
Indiscutabil, cel mai exploziv recital al Festivalului a fost edificat în spaţiul scenic în stil
inconfundabil de „capriciosul” mânuitor moldovean de peste Prut al ghitarei bas, făuritor de alerte, şocante
întruchipări audibile, Alexandrin Calancea (vezi foto Samfest 2019 3)! Însoţit de parteneri de
grup pe măsură, foarte buni tehnicieni ai instrumentelor, improvizatori inventivi – Serghei
Ivanov, supervirtuoz pianist, Sergiu Vatavu - ghitară, Oleg Laştaev -
baterie (nou component), energizantul Alexandrin Calancea şi-a axat ca de obicei programul pe
incisive, totodată inovative compoziţii – „Furtuna”, „Fiara”, „Pe uliţă”, „Bluesul combainerului”, piese deloc
străine de vibraţiile folclorului nostru.
Afirmam că în seara-epilog, jazzul a oprit ploaia! Ei bine, iată un adevăr efectiv, petrecut în
debutul recitalului susţinut de „Cosmic Q” – o echipă de patru tineri muzicieni români mai
mult decât promiţători, relevând-o ca protagonistă pe înzestrata, charismatica vocalistă Cătălina
Beta. Ne referim la pianistul Albert Tajti, rafinat armonist, aranjor plin de idei,
la ghitaristul Dan „Bozo” Mitrofan, excelent improvizator, basistul Mike
Alex şi bateristul Gabi Matei, încă studenţi, dar instrumentişti de jazz de certă
perspectivă. Cu o vădită undă de prospeţime şi vigoare, ei ne-au prilejuit satisfacţia de a redescoperi
farmecul unor teme standard ale repertoriul internaţional în noile reînveşmântări conferite lor de aranjorii
Albert Tajti şi Dan „Bozo” Mitrofan – ca „My Foolish Heart”, „Night And
Day”, „Softly As In A Morning Sunrise”, „Afro Blue” –, dar şi audierea a două melodioase teme folclorice
româneşti, „Mociriţă cu trifoi” şi „Măi puiuţ de rândunea”.
Încă un quintet, numit „Ravensburg” i-a impus pe scena sătmăreană pe admirabilii muzicieni
norvegieni Mathias Eick - trompetist şi lider, alături de el Håkon Aase - vioară,
Erlend Slettevol - pian, Audun Erlien - bas şi Torstein Lofthus
- baterie, aducând cu sine ceva din farmecul şi misterioasa fascinaţie a muzicii nordului, aşa cum a reieşit din
programul cuprinzînd exclusiv creaţii cu alură umanistă semnate de Mathias Eick, precum „Family”,
„Children”, „Friends”, „Parents”, „Girlfriend”, „From My Grandmothers” etc.
Polonezilor din Wroclaw reuniţi în septetul „EABS” ((Marek Pędziwiatr -
claviaturi, Marcin Rak - baterie, Vojto Monteur - ghitară electrică,
Paweł Stachowiak - ghitară bas, Spisek Jednego - percuţie, Olaf
Węgier - saxofon tenor, Jakub Kurek - trompetă, flaut, saxofon sopran) cu toţi cultivând
un mixaj de jazz, soul, funk,
hip hop, electro, le-a fost atribuită onoarea de a încheia
strălucitor seria recitalurilor ediţiei a XI-a „SAMFEST JAZZ INTERNATIONAL” – 2019, cu un
program-tribut dedicat ilustrului înaintaş al jazzului polonez, pianistul Krzysztof Komeda,
program ce a inclus doar compoziţii ale acestuia: „Knowledge”, „Free Witch”, „Pingwin’ ”, „Perly I Dukaty” şi
altele asemenea...
Am înşiruit mai sus câteva considerente sincere asupra reuşitei unui eveniment muzical
de autentică ţinută! Drept care semnez,

Florian Lungu 3 august 2019
Foto: Robbie Costea
|