Arta Sunetelor

 

JAZZUL CARE A OPRIT PLOAIA

M-am bucurat să revăd civilizatul, relaxantul burg nord-vestic Satu Mare, cu atât mai mult cu cât prezenţa mea acolo (survenită după o călătorie de la Bucureşti cu trenul de 22 de ore!) a fost raportată la derularea ediţiei a XI-a „SAMFEST JAZZ INTERNATIONAL” – 2019. Policroma sărbătoare muzicală s-a depănat sub cerul liber, pe terenul de lângă Turnul Pompierilor (intrare gratuită), în imediata proximitate a Filarmonicii „Dinu Lipatti”. Din fericire, urgiile meteo actualmente la modă au ocolit primele două seri (21, 22 iunie), sfântul Ilie arătându-se de această dată conciliant. În cea de a treia seară (23 iunie) tocmai pornise ploaia, când, ca prin minune, de la urcarea pe podiumul festivalier a primului grup interpretativ, cerul şi-a închis robinetul, învins, iar soarele a reapărut biruitor! – de aici şi titlul de mai sus...

Samfest 2019 1.jpgCa şi cele anterioare, ediţia a XI-a a beneficiat de investiţia de experienţă, pasiune şi  profesionalism a organizatorilor Gigi Molnar, Maria Magdalena Matei şi a colegilor de la Centrul Cultural „George Mihail Zamfirescu”, dar şi de sprijinul material (citiţi pecuniar) al edililor oraşului, primarul Kereskényi Gábor şi viceprimarul Feher Doina

Treizecişişase de muzicieni din şapte ţări, România, SUA, Polonia, Ungaria, Republica Moldova, Elveţia, Norvegia, SUA, au dăruit publicului, prinşi în diverse tipuri de lineup, nouă atractive recitaluri. Selecţia, ca şi punerea lor într-o anume ordine, a împlinit aşteptările melomanilor, vădind discernământul şi gustul coordonatorilor Festivalului: un generos cadou pentru locuitorii Sătmarului!

Invitarea unui notoriu basist şi compozitor american, Mike Parker în parteneriat sonor cu trei dotaţi instrumentişti polonezi, pianistul Mateusz Palka, saxofonistul Sławek Pezda, bateristul Damian Niewiński, (laolaltă „Meta Quartet”), cu toţi angajaţi în fidele tălmăciri ale creaţiilor liderului, a marcat o pregnantă, de bun augur copertă de deschidere pentru SamFest Jazz nr. XI. Feelingul lor incitant a venit să corespundă titlului uneia dintre piese, „The State Of Optimism”.

Artist familiar al scenei jazzistice sătmărene, pianistul vocalist Harry Tavitian din Constanţa a rămas acelaşi fervent promotor al originalităţii, al libertăţii de expresie, de astă dată alăturându-l ca acolit întru creativitate pe talentatul basist clujean Zoltan „Holly” Hollandus. Cu excepţia a trei binecunoscute teme standard, Harry Tavitian a apelat la câteva dintre compoziţiile ce poartă indubitabil pecetea propriei personalităţi – ca „Old Balkan Rhapsody”, „Geampara major”, „Dans Oriental”, „Coborând pe Ararat”.

Magia stranie a unor rezonanţe eterice aliate cu sugestive secvenţe video, a creat acel ambient insolit ce reprezintă cartea de vizită specială a tandemului timişorenilor Petre Ionuţescu - trompetă, pian, Daniel Dorobanţu - keyboard, electronics, unele dintre ale lor învăluitoare momente din programul de recital figurând şi în elevatul album „Cartea de piatră”.

Cu sensibile, inspirate pasteluri sonore precum „Prin iarbă”, „Like Water”, „Bărcuţe de hârtie”, „Her violin”, mult apreciata divă a jazzului autohton, vocalista şi compozitoarea  Luiza Zan a cântat şi ne-a încântat nespus, secondată în demersul ei de „The Hungarian All Stars” – adică pianistul Sárik Peter, Gyárfás Istvan - ghitară, Fonay Tibor - ghitară bas şi Gálfi Attila - baterie, coechipieri cu care de altfel solista a înregistrat şi lansat în 2016 discul de autor „Heritage”.

Seara a doua a fost continuată într-o manieră aparte de nonconformistul, dar atât de expresivul pianist elveţian Nik Bärtsch, bizarul creator al unor aşa numite „Module”,  numerotate fiecare – altfel spus, stări de spirit – creionate de autor în încrengătură interpretativă cu compatriotul  Sha (Stefan Haslebacher) la clarinet bas.

Indiscutabil, cel mai exploziv recital al Festivalului a fost edificat în spaţiul scenic în stil inconfundabil de „capriciosul” mânuitor moldovean de peste Prut al ghitarei bas, făuritor de alerte, şocante întruchipări audibile, Alexandrin Calancea (vezi foto Samfest 2019 3)! Însoţit de parteneri de grup pe măsură, foarte buni tehnicieni ai instrumentelor, improvizatori inventivi – Serghei Ivanov, supervirtuoz pianist, Sergiu Vatavu - ghitară, Oleg Laştaev - baterie (nou component), energizantul Alexandrin Calancea şi-a axat ca de obicei programul pe incisive, totodată inovative compoziţii – „Furtuna”, „Fiara”, „Pe uliţă”, „Bluesul combainerului”, piese deloc străine de vibraţiile folclorului nostru.

Samfest 2019 2.jpgAfirmam că în seara-epilog, jazzul a oprit ploaia! Ei bine, iată un adevăr efectiv, petrecut în debutul recitalului susţinut de „Cosmic Q” – o echipă de patru tineri muzicieni români mai mult decât promiţători, relevând-o ca protagonistă pe înzestrata, charismatica vocalistă Cătălina Beta. Ne referim la pianistul Albert Tajti, rafinat armonist, aranjor plin de idei, la ghitaristul Dan „Bozo” Mitrofan, excelent improvizator, basistul Mike Alex şi bateristul Gabi Matei, încă studenţi, dar instrumentişti de jazz de certă perspectivă. Cu o vădită undă de prospeţime şi vigoare, ei ne-au prilejuit satisfacţia de a redescoperi farmecul unor teme standard ale repertoriul internaţional în noile reînveşmântări conferite lor de aranjorii Albert Tajti şi Dan „Bozo” Mitrofan – ca „My Foolish Heart”, „Night And Day”, „Softly As In A Morning Sunrise”, „Afro Blue” –, dar şi audierea a două melodioase teme folclorice româneşti, „Mociriţă cu trifoi” şi „Măi puiuţ de rândunea”.

Încă un quintet, numit „Ravensburg” i-a impus pe scena sătmăreană pe admirabilii muzicieni norvegieni Mathias Eick - trompetist şi lider, alături de el Håkon Aase - vioară, Erlend Slettevol - pian, Audun Erlien - bas şi Torstein Lofthus - baterie, aducând cu sine ceva din farmecul şi misterioasa fascinaţie a muzicii nordului, aşa cum a reieşit din programul cuprinzînd exclusiv creaţii cu alură umanistă semnate de Mathias Eick, precum „Family”, „Children”, „Friends”, „Parents”, „Girlfriend”, „From My Grandmothers” etc.

Polonezilor din Wroclaw reuniţi în septetul „EABS” ((Marek Pędziwiatr - claviaturi, Marcin Rak - baterie, Vojto Monteur - ghitară electrică, Paweł Stachowiak - ghitară bas, Spisek Jednego - percuţie, Olaf Węgier - saxofon tenor, Jakub Kurek - trompetă, flaut, saxofon sopran) cu toţi cultivând un mixaj de jazz, soul, funk, hip hop, electro, le-a fost atribuită onoarea de a încheia strălucitor seria recitalurilor ediţiei a XI-a „SAMFEST JAZZ INTERNATIONAL” – 2019, cu un program-tribut dedicat ilustrului înaintaş al jazzului polonez, pianistul Krzysztof Komeda, program ce a inclus doar compoziţii ale acestuia: „Knowledge”, „Free Witch”, „Pingwin’ ”, „Perly I Dukaty” şi altele asemenea...

Am înşiruit mai sus câteva considerente sincere asupra reuşitei unui eveniment muzical de autentică ţinută! Drept care semnez,

Samfest 2019 3.jpg

Florian Lungu
3 august 2019

Foto: Robbie Costea 

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Transilvania Blues Fest.jpg

Afis_Tusnad 2022b.jpg