Arta Sunetelor

UN FESTIVAL MODEL

În calitate de membru în juriu, am participat în răstimpul 20-22 octombrie al anului de graţie 2023 la cea de a zecea ediţie a FESTIVALULUI CONCURS INTERNAŢIONAL DE JAZZ „JOHNNY RĂDUCANU” plasat în pagină organizatorică de Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Brăila în parteneriat cu Consiliul Judeţean Brăila şi cu Primăria Municipiului Brăila............continuare 


BÁGYI BALÁZS NEW QUARTET LA BUCUREŞTI

Institutul Liszt din Bucureşti a fost unicul centru cultural al unei ţări prietene care a oferit în această toamnă melomanilor din capitala noastră un adevărat festival, sub genericul Hungarian Jazz in Bucharest în răstimpul 3 - 6 octombrie (ediţia a V-a) - cu participarea formaţiilor Djabe (Sala Teatrelli - 3 octombrie), CT Project - Sculpting Sounds (Green Hours Jazz Café - 4 octombrie), Bágyi Balázs New Quartet (Institutul Liszt, Centrul Cultural Maghiar - 5 octombrie), Káel Norbert (sala Auditorium - masterclass cu subiectul „Improvizaţie” - 6 octombrie), Jazzical Trio (sala Auditorium - 6 octombrie)............continuare 


CUCUTENI JAZZ FEST 2023

Sărbătoare muzicală concepută ca un moment de respiro prin conectarea la natură, a doua ediţie a Festivalului CUCUTENI JAZZ derulată în răstimpul 8 - 10 septembrie a. c., s-a vădit efectiv mai atractivă, mai reuşită decât ediţia de anul trecut. Liviu Mărculescu, inventator şi organizator al manifestării a investit încă mai multe idei pentru scena instalată în proximitatea amplului muzeu al sitului arheolologic Cucuteni (din comuna omonimă situată la 60 km de Iaşi)...........continuare 


NUMELE UNEI DEPLINE REUŞITE: CSÍKI JAZZ

Am fost prezent pentru prima oară în pitorescul, civilizatul burg harghitean Miercurea Ciuc, în trei (28-30 iulie) din cele cinci zile (27-31 iulie 2023) subsumate sărbătorii muzicale CSÍKI JAZZ FESTIVAL (concertele din serile de 27 şi 31 iulie fiind extra-festival, cu intrare gratuită).Un eveniment sonor judicios gândit, organizat fără cusur, agreat ca atare de un public realmente meloman..........continuare 


PERFECŢIUNE

A fost pentru a doua oară când privilegiaţii melomani români au beneficiat de momente inubliabile concretizate în două remarcabile concerte (din 25 şi 26 iunie a. c.) organizate de Filarmonica „George Enescu” în contextul amplei sărbători muzicale Athenaeum Summer Festival 2023. Susţinute de unul dintre cele mai valoroase ansambluri ale lumii, Jazz At Lincoln Center Orchestra din SUA, alcătuire instrumentală specifică unui big band...........continuare 


JAZZ ÎN ZODIA PERFORMANŢEI

A trecut un an de când la pupitrul Big band-ului Societăţii Române de Radiodifuziune un nou nume a preluat bagheta, succedând lui Ionel Tudor pensionat în 2022 după ce acesta a condus numitul colectiv din 1994 neîntrerupt: muziciană plurivalentă, pianistă, compozitoare, orchestratoare, dirijoare afirmată în areal autohton şi deopotrivă dincolo de fruntarii,...........continuare 


BEGA BLUES BAND 40

Patru decenii de existenţă şi activitate neîntreruptă – iată o performanţă cu care doar puţine colective muzicale autohtone s-ar putea semeţi... Era în anul 1983, când acela care a fost ghitaristul, basistul, vocalistul, compozitorul Kamocsa Béla zis „Kamo” (24 decembrie 1944 - 14 ianuarie 2010) și contrabasistul, violonistul, cântăreţul, compozitorul şi textierul, publicistul, profesorul universitar Ionel Bota zis „Johnny” (născut în 31 ianuarie 1956) au apărut împreună la Festivalul de Jazz de la Braşov, au fondat grupul Bega Blues Band şi au lansat cel dintâi CD românesc de blues-jazz intitulat „Blues de Timişoara”.............continuare 


CARATELE REUŞITEI

În seara de 8 aprilie a. c., celor prezenţi în localul - club „La Cave de Bucarest” li s-au hărăzit epustuflante clipe de încântare prilejuite de recitalul de jazz autentic, de înaltă clasă, exhibat de „Petrică Andrei Band” în două acte muzicale distincte. Artist de gen de liga întâi, la cei patruzecişiopt de ani ai săi (născut în Piteşti la 18 februarie 1975), pianistul compozitor aranjor Petrică Andrei se află în deplina maturitate a mijloacelor exprimării, reprezentând o fericită îngemănare între talent, tehnicitate, tenacitate. Absolvent în 1994 al Liceului de Muzică „Dinu Lipatti” din oraşul natal, iar în 1999 al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti,............continuare 


FARMECUL REGĂSIT AL TEMELOR STANDARD

O triplă determinare a definit reușita seară derulată pe data de 8 martie a anului curent în localul - club La Cave de Bucharest din cartierul Militari al Capitalei: muzică de calitate, specialități gastronomice aparte realizate după reţete de sorginte franceză și conotaţiile aniversare ale Zilei Femeii, comemorată ca atare. Invitată împreună cu quintetul propriu spre a înnobila prin aripa de platină a talentului ei semnificația evenimentului, charismatica vocalistă Viorica Pintilie și-a reconfirmat cu brio recunoscutele-i disponibilități.............continuare 


IMPECABIL

Am afirmat-o şi cu anterioare prilejuri: parohia, capitolul meu de exegeză muzicologică a fost şi rămâne jazzul, cu a sa aparte lume de creativitate. Dar, prin asociaţie de preferinţe, mai ales când un gen se subsumează dezideratului spontaneităţii inventive ca procedeu de travaliu, apreciez deopotrivă bluesul, cu atât mai mult cu cât acesta s-a impus acum mai bine de un secol printre cele mai importante izvoare ale jazzului...............continuare 


DEVENIRI SONORE: "TETRISMATIC"

Neobositul, mereu investigatorul unor puţin explorate teritorii ale insolitului, artistul Cătălin Milea – muzician cu imensă experienţă, deşi numără de abia cifra 45 pe răbojul anilor (absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, apoi „bachelor” în anul 2010 la Prins Claus Conservatorium din Groningen, Olanda, doi ani mai târziu „master degree” la The Hague Royal Conservatory şi în aceeaşi perioadă dobânditor al burselor Huygens Beurs” dată de Guvernul olandez şi „Nuffic”;............continuare 


RE-REVELAŢIE: TRIO CĂTĂLINA BETA

Iată că, după mai mulţi invitaţi reprezentând genurile blues, folk (Eugen Mihăescu, Ducu Bertzi, Tatiana şi Marius Ojoc), localul - club „La Cave de Bucarest” din cartierul Militari a revenit în acest final de toamnă la capitolul stilistic preferenţial oferit clienţilor-melomanilor săi: jazzul! Astfel că, în seara de 26 noiembrie 2022, pe podiumul sălii din strada Mărgelelor  nr. 139-143 au urcat membrii unui admirabil trio reliefând-o drept protagonistă pe vocalista Cătălina Beta, acompaniată în al ei demers creativ de doi înzestraţi companioni, pianistul compozitor & aranjor Albert Tajti şi ghitaristul – la rându-i compozitor şi aranjor – Dan Alex „Bozo” Mitrofan ............continuare 


GALĂ – PRELUNGITĂ IN CONCERT

Urmând reuşitei depline a Galei de Blues Jazz „Kamo” – Timişoara, ediţia a XXXI-a din 23-25 septembrie 2022 (cu participarea Orchestrei Simfonice a Filarmonicii „Banatul” în rodnic parteneriat cu quartetul finlandez-român al vocalistei compozitoare Elena Mîndru, a formaţiilor „Milan Petrović Quartet” din Serbia, „Bega Blues Band” din municipiul gazdă sub conducerea lui Johnny Bota [director artistic al Galei „Kamo”], „FanQbello” – Germania, Polonia, România, „Viktorija Pilatovic Quartet” din Spania, Lituania, Argentina, „JazzAtronic” din Timişoara, „Puba Jazz Connection” din Germania ............continuare 


INSTRUMENTE CIUDATE LA IAŞI

Nu a fost pentru prima oară când, cu sprijinul neprecupeţit al conducerii Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu” (rector – Aurelian Bălăiţă) din Iaşi, în primitoarea sală  „Eduard Caudella” s-a derulat, sub egida Facultăţii de muzică a „UNAGE” un Show de jazz concretizat prin mijlocirea unor înregistrări video-audio, dar incluzând şi un recital live. Astfel, în seara de 14 noiembrie 2022, iubitorilor genului din municipiul moldav le-a fost hărăzit spectacolul ce a avut, în prima sa parte, drept captivante, subiectele „INSTRUMENTE NEOBIŞNUITE, INSTRUMENTE CIUDATE” şi „JAZZ SEQUENCES IN THE ’70”............continuare


JAZZ POOL NRW 2022 - POARGA ROMÂNEASCĂ

În serialul de întâlniri-tentaţii cu jazzul, cu care notoriul club bucureştean „Green Hours” coordonat de Rozana Mihalache îşi regalează sistematic fanii, s-a revelat un concert de excepţie derulat în seara de 4 noiembrie, cel intitulat „Poarga românească” – însufleţit de energia fremătătoare, de nestăpânit a celui mai activ muzician român de gen din diaspora, harnicul multi-instrumentist / compozitor / aranjor / lider de formaţii / manager al label-ului discografic specializat „7dreams Records”, infatigabilul Nicolas Simion............continuare


IARĂ TOAMNĂ CU JAZZ LA PLOIEȘTI

Spre lauda Filarmonicii ”Paul Constantinescu” și-a tânărului manager Vlad Mateescu, săptămâna viitoare este dedicată genului născut acum un veac peste ocean. Într-un festival tradițional ce aduce pe scena locală armonia, ritmurile, culoarea acestei muzici planetare pătrunsă-n inima fanilor de pretutindeni ca un balsam. Vor fi văzuți, auziți românii Simion, Burneci, Milea, Zlat, Cojanu, da` și Maria João Quartet, Benito Gonzales Trio, Kristin Asbjørnsen Trio, Romain Pilon Trio, Daphna Levy Project, Joris Teepe Trio, de prin țări străine...........continuare


ÎMBLÂNZITORUL DE FUNK

Infatigabilul muzician cu majusculă George Natsis ne surprinde periodic în ipostaza de ctitor al unor proiecte sui-generis, originale, cărora le consacră orele sale de neodihnă... Acestea – pe lângă cariera didactică la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, pe lângă rolul de pianist titular al Big band-ului Radiodifuziunii Române, pe lângă funcţia de coordonator al Secţiei de Muzică Pop / Jazz a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Şi, desigur, pe lângă vocaţia de compozitor şi aranjor...........continuare


CRAIOVA AUTHENTICITY (SAU JAZZINESS IN PATRU ACTE)

 Așa cum declaram în cadrul articolului despre Craiova Intencity, unul dintre reperele culturale ale orașului, unul dintre pilonii pe care urbea noastră ridică o Veneție deasupra mâlului existenței cotidiene este Festivalul de Jazz care are loc, de regulă, la început de lună septembrie. Deja îl asociez cu ziua unui foarte bun prieten, cu debutul, uneori apăsat, alteori abscons, al toamnei, cu râsetele școlarilor și cu amărăciunea celor de-abia întorși din concediu. ..........continuare


MUZICA ZILELOR NOASTRE

 Da, iată că, după Garbis, plecă la Ceruri și Capriel. Frații Dedeian, adică. Amândoi, instrumentiști autohtoni de jazz.Primul, saxofonist, secundu`, chitarist. Armeni de etnie, pasionați de ritm, armonie și melodie. Improvizatori, de asemeni. Îndeosebi, Garbis. Capriel excelând, în opinia mea, ca acompaniator și pedagog pe instrumentu` cu șase corzi. Ședeam adesea de vorbă-mpreună și-mi povestea despre munca sa...........continuare


COARDELE AU RĂMAS MUTE... CAPRIEL DEDEIAN 

Din nefericire, încă un dăruit muzician român al jazzului şi al muzicii pop şi-a săvârşit în chip dramatic existenţa pământeană, firul vieţii sexagenarului Capriel Dedeian fiind curmat de o maladie necruţătoare la 22 august... Venise pe lume în capitală, la 19 decembrie 1960, într-o familie armeană în care profesia tatălui, clarinetist, a fost continuată de fratele ghitaristului – apreciatul saxofonist Garbis Dedeian. A început studiul ghitarei la 14 ani, ca autodidact, fiind sedus de jazz încă din adolescenţă  ..........continuare


GĂRÂNA JAZZ 2022 – UN FESTIVAL GIGANT

Legitimăm acest generic, deloc exagerat, prin cifre ele însele edificatoare: douăzecişişapte de recitaluri în patru zile (7 – 10 iulie 2022), aducând în faţa miilor de melomani participanţi la ediţia a douăzecişişasea de pe muntele Semenic, nu mai puţini de nouăzecişitrei muzicieni din şasesprezece ţări, evoluând în patru seri / nopţi şi trei dimineţi consecutiv, de la orele 18 în Poiana Lupului şi de la orele 11 în Biserica Catolică din Văliug! O atare performanţă a însemnat în fapt consecuţia unui uriaş efort, depus nu numai de către organizatori şi de echipele tehnice, ..........continuare


CUCUTENI JAZZ FEST

Dacă jazzul se defineşte ca o artă a spontaneităţii creatoare, deopotrivă în chip benefic ar fi oportun să se manifeste trăsătura de inventivitate şi în latura organizatorică a evoluţiilor live proprii muzicienilor de gen. Din acest punct de vedere, o idee cu adevărat pertinentă s-a născut din imaginaţia binecunoscutului instrumentist la trombon, bucium, la alte instrumente de suflat, compozitor, aranjor şi şef de formaţie Liviu Mărculescu: ..........continuare


JAZZ ON URBAN FEST

La rubrica „incredibil dar adevărat” am trăit bucuria de a contoriza în Capitala noastră dragă, la mijloc de aprilie 2022, trei împrejurări spectaculare de jazz în două zile! – ca în vremurile bune, de pe când nu apăruseră pe cerul patriei norii ameninţători ai Pandemiei şi nici nedorita proximitate a unui atroce conflict militar nu departe de fruntarii..... ... Aşadar, joi 14 aprilie, s-au stratificat temporal excepţionalul recital susţinut în Clubul Green Hours din Calea Victoriei nr. 120 de Trioul Nicolas Simion (saxofoane, flaut) / Andrei Petrache (un tânăr şi deosebit de talentat pianist, de care vom mai auzi vorbindu-se) / Sorin Romanescu (ghitară) şi în acceaşi seară, concertul oferit lunar de Big band-ul Radio sub bagheta dirijorală a lui Ionel Tudor.................continuare


SURPRIZE LA SIBIU

La început de ningău (sau undrea – denumiri populare ale ultimei luni a anului) am regăsit farmecul aparte al burgului de pe Cibin, eu numărându-mă printre cei invitaţi să descopere şi să estimeze valoric noi tinere talente cu certă perspectivă în slujirea pasională a artei jazzului. Ni s-a încredinţat onoarea, lui Vlad Mateescu - manager al Filarmonicii „Paul Constantinescu” şi totodată principal organizator al prestigiosului „Ploieşti Jazz Festival”, mie subsemnatul şi lui Lucian Fabro - baterist / percuţionist cu vechi state de serviciu în jazzul sibian, de a ne constitui drept Juriu al confruntării muzicale ................continuare


Paginile lu’ Moşu

Infatigabil, muzicianul şi omul nepereche Johnny Bota din Timişoara [violonist timp de decenii în Filarmonica „Banatul”, dar mai ales contrabasist, ghitarist bas, compozitor, textier, background-vocal, şef de formaţie, profesor universitar, director din anul 2010 al „Galei Blues Jazz” în municipiul natal, publicist, istoric, muzicolog, laolaltă toate aceste preocupări vizând direct domeniul jazzului] mă sună la telefon acum câţiva ani mărturisind că după cele patru volume muzicologice serioase ce-i poartă autograful intenţionează a oferi cititorilor şi o relaxantă cărţulie de glume din lumea sunetelor melodioase .................continuare


BUCURIILE JAZZULUI, ALE BLUESULUI

În serile de 10 şi 11 noiembrie ale anului de graţie 2021, primitoarea incintă Capitol din Timişoara a găzduit GALA BLUES JAZZ care poartă pe generic numele KAMO (Kamocsa Béla), întemeietorul ei acum trei decenii. Vorbim de ediţia aniversară XXX a acestei sărbători muzicale, plasată spre finele leatului curent, derulată în vremuri de prohibiţie devastate de mulţime de îngrădiri care au impietat efectiv asupra vieţii artistice. Trăit-am totuşi două seri minunate în civilizatul burg bănăţean, căci aici, timp de câteva blagoslovite ore ..................continuare


PLOIEŞTI: UN MARE FESTIVAL

În chip paradoxal, inclusiv în jazz se întâmplă ca zile, săptămâni şi chiar luni să nu se întâmple nimic, dar când este să se întâmple, să coincidă cronologic câte două, uneori chiar trei evenimente spectaculare în localităţi distanţate, făcând realmente imposibilă dezirabila prezenţă fizică a uneia şi aceleiaşi persoane (în cazul de faţă – persoana mea) la respectivele împrejurări muzicale.

În intervalul 20 - 24 octombrie 2021, timp de cinci seri consecutiv Filarmonica „Paul Constantinescu” din Ploieşti a organizat ..................continuare


MEMENTO ALEXANDRU IMRE 

După ce au fost încredinţate memoriei digitale (şi implicit posterităţii) înfăptuiri sonore-document apte a impune pentru neuitare nume ale unor exponenţi de primă mărime ai jazzului autohton, ca Jancy Körössy (dublul CD „American Impressions and Romanian Landscapes”, alte cinci albume în care saxofonistul Nicolas Simion şi pianistul Jancy Körössy au colaborat, plus CD-ul „Tribute To Jancy”), Richard Oschanitzky (dublele CD-uri „Memorial vol. I” şi „Memorial vol. II”), Johnny Răducanu (CD „Tribute to Johnny”), ne bucură să consemnăm că individualitatea distinctă a unui alt ilustru dispărut ...................continuare


JAZZUL SPERANŢEI

Nici o umbră de tristeţe în muzica recent apărutului album „HOPE”, girat plurivalent de Elena Mîndru – compozitoare, poetă, vocalistă şi manageră a casei de discuri ce îi poartă pe generic numele. Elena Mîndru este artista care, deşi încă tânără, s-a afirmat drept o veritabilă personalitate a diasporei române de jazz! Originară din Cluj, unde a urmat serioase studii în domeniul compoziţiei muzicale, avându-l drept eminent mentor pe profesorul universitar dr. Adrian Pop, ea a cucerit prestigoasa bursă internaţională Nordic Master of Jazz, ce i-a oferit specializări succesive de câte şase luni .................continuare


PAINT JAZZ COLONY FESTIVAL

Bucuros să revin într-un septembrie rămas prietenos (sub aspect meteorologic) în civilizatul, elegantul, ospitalierul oraş maramureşan Baia Mare, eu – fervent promotor al jazzului – am avut satisfacţia de a afla că cea de a cincea ediţie a întâlnirii publicului cu purtătorii de mesaj ai genului preferat se va derula tot în aer liber, dar nu în proximitatea Turnului Ştefan din Piaţa Cetăţii ca în anii trecuţi, ci in ambientul fabulosului parc care găzduieşte Colonia Pictorilor! În plus, de astă dată am trăit cu toţii evenimentul benefic al sincretismului artei auditive cu cea vizuală: ne referim explicit la o aniversare .................continuare


JAZZ SUB STALACTITE

Titlul generic al prezentelor rânduri n-ar trebui luat în considerare ad-litteram, căci s-ar dori mai curând o metaforă, deşi nu a fost foarte departe de adevăr, adică de interiorul mai adânc al peşterii, „tapetat” cu stalactite... O întâlnire live cu jazzul într-un amplasament atât de insolit precum în incinta unei peşteri reprezintă aprioric, ea însăşi, un fapt de legitim interes!
Pentru o atare inovativă şi ispititoare sărbătoare muzicală – aflată la ediţia I în răstimpul 2 – 4 iulie 2021 (precedată însă în 2020 de o ediţie-pilot) ................continuare


LECŢIA WYNTON MARSALIS ÎN ROMÂNIA

Începutul lunii iulie a anului de graţie 2021 a fost binecuvântat cu câteva evenimente în cascadă dedicate iubitorilor români ai jazzului: 1 - 4 iulie – Wynton Marsalis & Jazz At Lincoln Center Orchestra (SUA), 2 - 4 iulie – „The Jazz Cave Festival” ediţia I de la Peştera Ialomiţei, 7 - 11 iulie – „Gărâna International Jazz Festival”, ediţia a XXV-a. Seria celor trei concerte susţinute de Orchestra „Jazz at Lincoln Center” la Bucureşti, Sibiu, Timişoara a fost intersectată / completată cu o fastuoasă evoluţie pe scena ...................continuare


BIG BAND-UL RADIO: FINAL CU PUBLIC

Încheiere de stagiune 2020 – 2021 realmente apoteotică a Big band-ului Radio: un concert de excepţie, a cărui ţinută a fost acreditată în principal de două rezonante nume: maestrul baghetei dirijorale Ionel Tudor şi înzestratul, multi-premiatul pianist compozitor invitat Sorin Zlat... un concert valorizat deopotrivă de contribuţii instrumentale apreciabile, de ansamblu şi individuale, aport înnobilat de un contaminant entuziasm ...................continuare


GROOVIN’ HARD - CONCERTUL, CA EXAMEN

Aidoma muzicienilor dintr-o orchestră simfonică, instrumentiştii Big band-ului Radio trăiesc cu prilejul fiecărei confluenţe / al fiecărui nou impact / cu publicul – fie el şi nevăzut, însă virtual existent – emoţia unei probe la apelativele măiestrie, profesionalism, valoare artistică, probă care concentrează, fructifică sutele de ore de studiu individual, zecile de ore de repetiţii, pe partide şi în tutti; care, mai mult decât atât, atunci când este vorba de jazz, condiţionează acea stare de graţie (raportată desigur ....................continuare


ISCĂLITURĂ PE ETERNITATE

Există oameni, nu mulţi la număr care, în decursul existenţei lor pe această lume, nu au făcut umbră pământului degeaba...

În jazzul autohton – şi nu numai, ci şi în muzică, în general – regretatul Pedro Negrescu a avut un cuvânt important de lăsat posterităţii. Talentatul băiat care vedea lumina zilei în satul Buciumeni de lângă Tecuci, dintr-o familie de filologi ...................continuare


JAZZ CAVE

Arta a fost şi va rămâne incontestabil o modalitate oportună de a trece mai uşor peste perioade dificile şi, cu atât mai decisiv, muzica în contact nemijlocit cu publicul va contribui la însănătoşirea sufletelor afectate de apăsătorul jug al restricţiilor impuse de virus...
Dacă ar fi să-i dăm credit aceluia care a fost poetul, eseistul, traducătorul, realizatorul de emisiuni de radio şi TV clujean Ioan Muşlea, autor al unei docte „Istorii a jazzului” – citându-i propriile afirmaţii – „Multă vreme, pentru mine ....................continuare


EDENUL JAZZULUI

Aproape că nu-mi vine a crede că pe răbojul timpului se vor fi săvârşit deja zilele, lunile, anii unui sfert de secol de când ardenta fervoare pentru jazz a unor timişoreni deţinători ai unor case de vacanţă în sate de munte din masivul Semenic, a legitimat – iniţial – geneza unor modeste, divertizante reuniuni muzicale între prieteni, expandate apoi prin vremi până la considerabila grandoare a unui eveniment de rezonanţă internaţională... un veritabil regal al artei sunetelor devenit cel mai amplu, mai reprezentativ ....................continuare


BIG BAND-UL RADIO LA VÂRSTA DESENELOR ANIMATE

Încă un episod din serialul „Jazz Evenings at Radio Hall” s-a depănat pe scena Sălii Radio joi 22 aprilie 2021 de la ora 19,00 cu participarea proeminentă a Big band-ului Radio sub autorizata diriguire a maestrului baghetei, Ionel Tudor. Întrucât şi de astă dată – din pricina interdicţiilor impuse oligarhic de blestemul pandemiei – scaunele din sală au rămas neocupate, compensaţia dăruită melomanilor a constat în transmiterea live a concertului, ca de obicei pe posturile de radio România Cultural, România Muzical (audio) ................continuare


Muzica zilelor noastre

Are și jazzu`ziua lui...

Zici jazz, zici ritm. Zici ritm, zici vibrații. Zici vibrații, zici vioiciune. Și oamenii au nevoie de vioiciune dintotdeauna, oricând. Așa apărând muzica asta spontană, molipsitoare, dansantă, nemuritoare. Acum un veac și ceva, undeva-n America. Azi, răsplătită cu o zi a ei, întemeiat, meritat. Că ritmurile-i varii și stilurile idem cuceres planeta. Unind omenirea, etnii și culturi, fructuos. Ea răsunând pretutindeni, incandescent. Cântată, fredonată, aplaudată de la o oră la alta și mai apăsat. Pe glob, de-a lung și de-a lat ................continuare


IDEI FERTILE: „FUNKY BIRD”

A noua ediţie concertantă în anul 2021 a prezenţelor live de jazz pe scena Sălii Radio – din păcate în absenţa „fizică” a publicului – a coincis şi cu o nouă ediţie, fecundă, originală, a creativităţii în stare pură. Veritabil demiurg al unor admirabile idei-concepte generatoare de evoluţii de excepţie în formule combo încă din vremea Stagiunii de jazz de la Teatrul „Act”, infatigabilul pianist-compozitor-aranjor-dirijor-profesor George Natsis a dăruit melomanilor genului, în seara de 8 aprilie, încă o insolită, elocventă mărturie ...................continuare


THE SPRING OF HOPE

Neîndoielnic, cea mai antipatică semnificaţie grafică din cele şapte ale gamei muzicale a fost, de mai bine de un an, nota RE ca silabă-preambul a vocabulelor restrişte, renunţare, restricţii, regres, reprimare, rezişti, repaus acasă... Cu literele silabei inversate, ne-a rămas doar spERanţa că, într-o zi, vom reveni la ce-am fost, ce-am trăit, ce-am realizat – între timp slujitorii artei sunetelor cultivând comandamentul moral al pregătirii profesionale pentru o atare proximă eventualitate ...................continuare


SATU MARE: UN ALBUM - UNICAT

Intitulam deunăzi un articol cu binecunoscutul dicton „Omul sfinţeşte locul”. Iată, pentru rândurile care urmează, s-ar cuveni să reiterez acest proverb, dar la plural: „OAMENII sfinţesc locul”! Aforism cu adresă nemijlocită la domnii şi doamnele Gigi Molnar, Maria-Magdalena Matei, ai lor vrednici coechipieri Ionel Bledea, Ciprian Muntean, Radu Lup, Cserey Csaba,  Tatiana Vaida şi alţii din cadrul Centrului Cultural „George Mihail Zamfirescu” de sub egida Primăriei Municipiului Satu Mare. Oraş integru, civilizat ..................continuare


START 2021 – STAGIUNEA DE JAZZ RADIO

După un an de nedorit relache, un ansamblu de elită, Big band-ul Radio a reapărut pe podiumul Sălii mari a Radiodifuziunii Române! Lipsa fiinţelor vii pe cele vreo mie de locuri capitonate din sală a fost suplinită de existenţa virtuală a melomanilor, fideli ascultători reali în direct, ai posturilor Radio România Cultural, Radio România Muzical ca şi, concomitent, a celor care au preferat să-i urmărească pe muzicieni ....................continuare


FEELING, DRAGOSTE, JAZZ

Sub genericul „Jazz Evenings at Radio Hall”, au fost demarate la început de an 2021, pe scena Sălii din strada General Berthelot a Societăţii Române de Radiodifuziune, două concepte distincte de recitaluri – din păcate, ambele în absenţa publicului – difuzate însă pe lungimile de unde ale posturilor Radio România Cultural, Radio România Muzical şi concomitent on line, pe Facebook. Ne referim la formule alcătuite din instrumentişti membri ai Big band-ului Radio – combo-uri, alternând cu urcarea pe podium ..................continuare


A STAR IS BORN: ANA MARIA ROŞU

Înaintea perioadei de restricţii instituite din chiar Ziua Femeii în anul de graţie 2021, mi s-a revelat o dublă, memorabilă surpriză!

Mai întâi am vernisat/inaugurat pentru mine (şi acroşat între sediile preferate), un mai nou lăcaş de promoţie a jazzului autohton în centrul Capitalei, existent nu departe (la câteva sute de metri) de faimosul Club Green Hours .................continuare


CHICK COREA – O INIMĂ SPANIOLĂ NU MAI BATE

În vremea neajunsurilor ucigătoare ale pandemiei, pe fanii de pretutindeni nu îi putea năpădi ştire mai întristătoare decât urcarea la ceruri, în fatidica zi de 9 februarie 2021, a lui Chick Corea – una dintre personalităţile emblematice ale muzicii contemporane!

Între numele de referinţă ale jazzului internaţional care ne-au fost oaspeţi – şi pe care am avut onoarea să-i prezint pe scene festivaliere ..................continuare


REZONANŢE UMORISTICE LA REŞIŢA

În inima Caraş Severinului, Reşiţa, se derulează de şapte ierni un incitant Festival muzical personalizat, purtând pe generic un nume emblematic pentru arta sunetelor din România: Sabin Păuţa (ortografiat şi Pautza) – maestru al baghetei apreciat pe multe meridiane (26 de ani director şi prim dirijor al Filarmonicii din Plainfield, New Jersey, SUA, dirijor şi în Australia, în Canada, Germania, Italia, Polonia dar anterior şi la Iaşi, fondator-dirijor al Coralei „Animosi” şi profesor universitar), susţinător a două doctorate în străinătate ..................continuare


PORTRET COMPONISTIC: ROMEO COZMA - ALBUM ANIVERSAR 2020

Deşi nu sunt accesibile marelui public, CD-urile de uz intern cuprinse în colecţiile „ANTOLOGIEI MUZICII ROMÂNEŞTI” editată pe genuri distincte de către Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România (exclusiv pentru membrii săi), se constituie drept o formulă cât se poate de oportună spre a memora pentru posteritate creaţiile cele mai valoroase ale compozitorilor noştri la intersecţia mileniilor .................continuare


UN AN FĂRĂ GARBIS...

La mijloc de ianuarie 2021, rude apropiate, colegi şi prieteni ai unui mare dispărut s-au întâlnit în Cimitirul armenesc din Bucureşti spre a comemora perindarea a 365 de zile de când saxofonistul, compozitorul, aranjorul, şeful de formaţie Garbis Dedeian nu se mai află printre noi... deşi el continuă să vieze prin ceea ce a lăsat posterităţii şi, în primă instanţă, în conştiinţa contemporanilor. Prilej de rememorare a izbânzilor unei existenţe închinate cu generozitate artei sunetelor. Căci vorbim fără tăgadă despre un muzician din elita jazzului autohton, confirmat ca atare în ţara sa, ca şi dincolo de fruntarii ................continuare


JAZZ DIVIN LA FEMININ (IV)

În calitate de autor al serialului de cronici muzicale „Jazz divin la feminin” consacrat unor admirabile recitaluri derulate toamna trecută pe terasa Clubului de Jazz şi Teatru „Green Hours”, serial ce a cuprins trei episoade avându-le ca protagoniste pe Ruxandra Zamfir, pe Ana-Cristina  Leonte şi pe Luiza Zan, rămăsesem dator cu consemnarea apreciativă a celui de al patrulea foileton concertistic. O fac aici şi acum cu o oarecare întârziere cauzată de aglomerarea evenimentelor care s-au perindat la fine de pandemic an 2020 ................continuare


JAZZ DIVIN LA FEMININ (III)

În două cronici anterioare subsumate aceluiaşi titlu generic, mă străduiam să-mi exprim scriptic evaluări jazzologice asupra unor trecute apariţii în faţa publicului, având drept personaje centrale două meritorii reprezentante ale sexului frumos.

Şi a venit seara de 28 octombrie, când în serialul recitalurilor de ţinută găzduite de Clubul Green Hours din Bucureşti, mai precis în grădina acestui Club, a evoluat pe podium o a treia prezenţă feminină, de incontestabil prestigiu: ...................continuare


SCENA ROMÂNĂ DE JAZZ ANTE - & POST - 1989 (V)

Printre jazzmenii ce și-au menținut „cartierul general” în patrie, exemplară mi se pare opțiunea lui Mircea Tiberian: și-a făurit un statut de virtual lider al comunității jazzistice din România, utilizând la maximum șansele (la rigoare, chiar și impedimentele) ce-l împresurau la el acasă. Porțile succesului îi fuseseră întredeschise încă din deceniul 1980, însă după 1990 și-a putut valorifica atât talentele interpretative – în compania unor spirite afine, din țară și din străinătate – cât și pe cele componistice, didactico-organizatorice ......................continuare


JAZZ DIVIN LA FEMININ (II)

Impresionant! Drept vizitator frecvent – şi fervent - al grădinii Clubului de Jazz şi Teatru „Green Hours” din Bucureşti, am fost prezent în acelaşi ca întotdeauna ospitalier habitaclu, în seara de 23 octombrie a.c. numărându-mă printre privilegiaţii jazzofili / fideli admiratori ai concertului unui quartet de top al tinerei generaţii de jazzmani români. Astfel, Ana-Cristina Leonte - vocal, vioară, fx (efecte sonore, realizate electronic), lideră de grup şi creatoare a tuturor secvenţelor din program, Albert Tajti - claviaturi ................continuare


JAZZ DIVIN LA FEMININ (I)

În răstimpul în care nemilosul virus a închis porţile teatrelor, ale sălilor de concert, ruinând minunatul consorţiu de suflet artist-spectator, refugiul l-am putut afla totuşi pe Calea Victoriei, în Edenul jazzistic de la numărul 120 – grădina-miracol a Clubului Green Hours străjuită de trei falnici copaci, înalţi cât blocul lângă care au crescut, cu frunze încă păstrând culoarea vitalităţii, (culoare întruchipată cu har de Margareta Pâslaru în inspiratul său hit „Lasă-mi, toamnă, pomii verzi”). Acolo, după momente autumnale magice .................continuare


REVELAŢIE LA GREEN HOURS

Neîndoielnic, Clubul bucureştean de jazz şi teatru Green Hours de pe Calea Victoriei 120 reprezintă în esenţa sa, pe lângă satisfacţiile reîntâlnirilor cu artişti consacraţi, o dezirabilă tribună a ascensiunii junelor talente pe treptele consacrării...

Deşi am dorit-o, din diverse motive nu am putut fi prezent în răstimpul pandemic la toate manifestările jazzistice găzduite de ospitaliera grădină a Clubului Green Hours. Am avut totuşi privilegiul de a-i aplauda în vremea din urmă .....................continuare


JAZZUL ÎN COMUNISM
STRATEGII DE ELUDARE A VIGILENŢEI REGIMULUI

S-au depănat deja mai bine de treizeci de ierni de când cultura românească – în ceea ce ne priveşte, arta sunetelor – a început a se deroba gradual de tarele erei comuniste, subsumându-se altor idealuri / comandamente estetice decât cele obligatorii generate / decretate de fosta dictatură.

În perioada interbelică jazzul autohton cunoscuse o reală emancipare, odată cu afirmarea unor personalităţi artistice accentuate .......,..........continuare


VIRUSUL JAZZ LA SATU MARE

Dacă în mai puţin de o lună – 6 august / 4 septembrie a. c. – jazzul românesc a triumfat în a prilejui melofanilor satisfacţia reîntâlnirii cu muzica preferată pe scenele a cinci festivaluri de gen, înseamnă că acest compartiment sonor plin de vitalitate a surclasat cu dezinvoltură alte modalităţi de manifestare artistic-spectaculară. Astfel, în acest răstimp s-au derulat Festivalul Internaţional de Jazz de la Gărâna – ediţia a XXIV-a (6 – 9 august), Sibiu Jazz Festival – ediţia a XLVI-a (a 46-a! 21 – 23 august) .....................continuare


Ce s'a întâmplat după 1989? (IV)

Continuând vaga clasificare sugerată în primele trei episoade ale acestui eseu, aș adăuga că există muzicieni dedicați jazzului, care încearcă să-și maximizeze rezultatele artistice prin combinarea statutului de rezidenți în România cu cel de voiajori, uneori chiar ... navetiști peste frontiere. Deși neintegrați „spațiului Schengen”, concetățenii noștri dispun (nu însă și în perioadele bântuite de spectre pandemice, ca în momentul conceperii acestui eseu) de o libertate de mișcare inimaginabilă până în 1990. În cazul unei arte eminamente universale ....................continuare


FUNKY ZLAT LA „GREEN HOURS”

Dintre recitalurile derulate în Grădina de vară a Clubului bucureştean de jazz (şi de teatru) Green Hours – unul dintre puţinele lăcaşuri de întâlnire a muzicienilor de gen cu melofanii, care şi-a perpetuat spre cinstea sa activitatea concertistică în vreme de pandemie sub conducerea lui Voicu Rădescu – am reţinut pe retina memoriei o prestaţie interpretativ-creativă de excepţie din inubliabila seară de joi 30 iulie a. c. Cu protagonistul în fruntea propriului quintet de tip funky purtând emblema „GROOVE GARDEN by Sorin Zlat” .....................continuare


GIURASSIC JAZZ – GĂRÂNA 2020

În intervalul temporal atât de nefast pentru show biz, de rău augur nu doar pentru HoReCa, dar şi pentru TeMuSpo (acronimul meu pentru Teatru – Muzică – Sport), spectacolele de tot felul au dispărut în mare parte, dezirata apropiere dintre artişti şi public fiind înlocuită cu aiuritoarea, non-umana distanţare socială!

Iată însă că există eroi care nu s-au lăsat copleşiţi de atacul invizibililor nano-inamici şi au aflat - ori au născocit – căi ocolitoare prin intermediul cărora ţelul lor, finalitatea intenţiilor, să se împlinească .................continuare


CASA VERNESCU

În ipostaza de faţă titlul nu se raportează la impunătorul edificiu de pe Calea Victoriei din capitală (construit în 1821 de către boierul valah Filip Lenş şi care din 1993 găzduieşte „Casino Palace”), ci la casa de suflet în care cu generozitate ne-a invitat un artist autentic, pianistul şi compozitorul Marius Vernescu, prezent în fruntea propriului Trio pe podiumul de la terasa Clubului „Green Hours” în seara de 18 iulie a. c. Pare-se, lunile iulie comportă o aparte semnificaţie în existenţa artistului ...................continuare


Scena română de jazz ante- & post 1989 (episodul 3)

Un interludiu radiofonic Andrei Partoș/Sorina Moldvai

Permiteți-mi o paranteză, sau – dacă vreți – un interludiu în cadrul serialului meu eseistic. Într’o noapte a anului 2018, în timp ce conduceam mașina pe o autostradă transilvană, dădui la Radio România peste un companion interesant: Andrei Partoș, cu a sa emisiune nocturnă Psihologul muzical. Prin anii 1980, în perioada de glorie a festivalurilor de jazz de la Costinești (organizate ca un fel de complement al arhetipalelor reuniuni primaverale de la Sibiu, coordonate de profesorul Nicolae Ionescu), „stațiunea tineretului” ...................continuare


KIND OF BLUE ÎN TENTĂ ROZ

Deşi considerat un gen „de nişă”, arta jazzului şi-a aflat totuşi şi în România întruchipări viabile în spaţiul virtual, în lunile mai, iunie – le aşteptăm deopotrivă în iulie, august, septembrie etc. – dovedind astfel că şi ai săi exponenţi au dorit să parcurgă lunile indezirabilei pandemii nu ca simpli asistenţi contemplativi, ci în ipostaze de rodnici demiurgi de evenimente artistice. Ne referim la emanaţii video sub denumirea „Nocturn TV” (parte din „Clubul tânărului Orfeu”) pe NET păstorite cu neostoit patos de Mihai Hristu .....................continuare


JAZZ – CONFLUENŢE STILISTICE
INFLUENŢE DE LIMBAJ SONOR ALE MODELELOR AMERICANE

Cum este şi firesc, atunci când se intenţionează însuşirea creatoare a unui nou lexic sonor şi a unor insolite modalităţi de travaliu muzical, se porneşte de la înţelegerea / descifrarea şi, pe cale de consecinţă, la reproducerea / sintetizarea acelui grai alogen. În privinţa jazzului, un prim argument elocvent al acestei aserţiuni îl constituie însăşi materia primă, substanţa muzicii ce se vrea absorbită, deprinsă. Există o sumă de teme de circulaţie internaţională – de la câteva zeci la câteva sute – de melodii însoţite de armoniile aferente ....................continuare


SCENA ROMÂNĂ DE JAZZ ANTE- & POST-1989 (II)

În privința creatorilor de jazz din arealul românesc, situațiunea a devenit mai difuză, pe măsură ce viitorul Umanității și al Planetei e tot mai inscrutabil. Lucrând timp de trei decenii printre viitorii practicanți profesioniști ai artei sunetelor (în cadrul Academiei Naționale de Muzică din Cluj, ce și-a aniversat centenarul în 2019), mi-am ranforsat convingerea că resursele de talent ale României și Basarabiei își vădesc în continuare vitalitatea. Paradoxal însă, debușeurile prin care se pot manifesta public muzicienii de jazz ....................continuare


SCENA ROMÂNĂ DE JAZZ ANTE- & POST-1989 (I)

Istoria jazzului nostru postbelic, până în 1989, a avut un caracter quasi-miraculos. Îmi amintesc cum, în timpul festivalurilor de la Costinești, când ne mai întâlneam pe la plajă cu protagoniștii, Johnny Răducanu își exprima adeseori uimirea că așa ceva era posibil. În timp ce societatea noastră se destructura sub acțiunea nocivă a totalitarismului, în enclavele unde genul se mai putea cânta live (pe lângă amintitul festival de pe litoral, existau și cele de la Sibiu, Brașov, Cluj, Iași, Timișoara, Galați, Satu Mare etc.) ....................continuare


Cronologii autohtone: big band-uri ale muzicienilor români

Constatând surprinzătoarea existenţă a unor pionieri de origine română în jazzul european, precum George Vintilescu, Nicu Vlădescu şi Tacu Bănescu (instrumentişti ai noştri care s-au manifestat de timpuriu pe scene ale continentului, aşa cum o atestă foarte vechi înregistrări, începând din 1912!), îl vom consemna drept o veritabilă somitate a anilor ’30 ai veacului trecut pe violonistul / dirijorul / aranjorul bucovinean (Arthur) James Kok, născut la Cernăuţi (1902 – 1976). După studii de Conservator ...................continuare


TRIUMF LA SALA RADIO

Demult n-am mai văzut atâta afluenţă de public la un concert de jazz în Sala Radio de pe strada G-ral Berthelot, ca în seara de 20 februarie a anului de graţie 2020! Un public cultivat, pe cât de receptiv, pe atât de apt a reacţiona atent, prompt în a gratifica/aplauda fiece fapt revelator emanat din spaţiul scenic: armonii eclatante ale alămurilor, pregnanţă a rafalelor ritmice, frapant de proaspetele fraze muzicale improvizate solistic ....................continuare


JAZZ ÎNDOLIAT – CHORUSURI ÎN CER...

De obicei asociem zilele de sărbători de la finele unui an şi perioada incipientă a anului următor cu urări de viaţă lungă, de sănătate... Din păcate, joncţiunea temporală a anilor 2019 şi 2020 a adus cu sine tragice dispariţii de pe această lume ale unor nume notorii aparţinând jazzului autohton. Într-un interval de timp consternant de scurt – doar trei săptămâni –, doi septuagenari şi un sexagenar s-au exilat fulgerător, prematur, în nemurire .................continuare


UN REGAL AL ORIGINALITĂŢII, AL CREATIVITĂŢII

Urmând unor manifestări concertistice similare de la Timişoara ce au avut loc în luna septembrie 2019, la Sala Radio din Bucureşti s-a fost ascultat în seara de 15 noiembrie a. c. „JAZZ MEETS CLASSIC” – amplă întrupare în sunet şi în ritm a conceptului third stream, (îngemănare structural-expresivă a două genuri muzicale disjuncte, muzică academică şi jazz), în măiastra concretizare a Orchestrei Naţionale Radio. Un concert avându-l ca demiurg, dar şi participant efectiv în dubla postură de solist multi-instrumentist şi compozitor, pe infatigabilul reprezentant al diasporei române de jazz ...................continuare


NOIEMBRIE 2019 – LUNA JAZZULUI

De când mă ştiu eu drept prea supusul / fericit-împovăratul slujitor al cauzei jazzului, nu am pomenit răstimp mai dens, mai ticsit (în sensul pozitiv al atributului), mai darnic în evenimente din paradigma genului, ca luna noiembrie a anului de graţie 2019. Astfel, am numărat 7 (şapte!!!) festivaluri & concursuri de jazz, pe lângă concerte, aniversări, colocvii, după cum urmează .......................continuare


Unora ne place jazzul...

Domnului Alexandru „Puiu” Comănescu,
in memoriam

În 14 aprilie 1968, avea loc un eveniment a cărui tainică semnificaţie întrecea orice aparenţă: deschiderea oficială a Clubului de Jazz al Palatului Culturii din Ploiești, înfiinţat în 18 martie, în același an.

Părea un eveniment muzical obişnuit, care fusese gîndit și care s-a desfăşurat aidoma unui concert de jazz, susţinut de combourile conduse de Jancsi Körössy și Guido Manusardi (muzicieni care, pe atunci, locuiau şi activau în București) ....................continuare


BRĂILA: JOHNNY RĂDUCANU REDIVIVUS

Afirmam cu convingere, într-un interviu solicitat mie după încheierea celei de a şaptea competiţii a jazzului de la Brăila (18 - 20 octombrie 2019) că actuala ediţie a FESTIVALULUI-CONCURS INTERNAŢIONAL de JAZZ „JOHNNY RĂDUCANU” a fost, incontestabil, una de top: prin calitatea competitorilor, prin justeţea evaluărilor pronunţate de juriul competent, dar şi prin pregnanţa recitalurilor hors concours oferite seară de seară în Festival. Particularităţi favorizate odată în plus de ireproşabilul profesionalism al organizării – asigurată de Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale ..................continuare


COSTINEŞTI – JAZZ AND BLUES REDIVIVUS

Răspunzând amabilei invitaţii a iniţiatoarei şi organizatoarei Amelia Stănescu, am descins cu bucurie, după mai bine de treizeci de ani, la Costineşti. Nu am mai recunoscut însă mai nimic din ce ştiam eu acum trei decenii, cu excepţia încă falnicei staturi a hotelului Forum profilându-se semeţ pe albastrul fără pată al cerului... S-a construit considerabil acolo, multe s-au schimbat – dar nu ca turist am revenit eu în ospitaliera staţiune pentru tineret de la malul mării. Căci în seara de 16 august a anului de graţie 2019 s-a înfăptuit în spaţiul „White Horse” din proximitatea Teatrului de vară o foarte reuşită ......................continuare


ET IN GĂRÂNA EGO

Parafrazarea din titlu a cunoscutului dicton latin* nu este nicidecum circumstanţială. Căci jazzul autohton şi invitaţii săi şi-au aflat de peste două decenii un veritabil tărâm al făgăduinţei în înalta poiană de pe muntele Semenic. Un munte de sunete măiastre ce a făcut ca, timp de patru – câteodată chiar cinci – zile / seri / nopţi pe an, câteva mii de suflete să-şi afle o iradiantă îndestulare de feeling prin confluenţa cu jazzul ..................continuare


JAZZ CU MĂNUŞI (MANOUCHE) LA I. C. R.

Lăudabilă intenţia Asociaţiei „Dynamic Art” în parteneriat cu Institutului Cultural Român, de a oferi melomanilor jazzului, în seara de 5 iulie a. c., o binevenită replică la mai mult sau mai puţin izbutitul „Bucharest Jazz Festival” aflat atunci în plină desfăşurare (1 – 7 iulie), prin organizarea în grădina de vară a Institutului din Aleea Alexandru nr. 38, a unui apreciabil concert susţinut de „RoManouche Band” ...................continuare


JAZZUL CARE A OPRIT PLOAIA

M-am bucurat să revăd civilizatul, relaxantul burg nord-vestic Satu Mare, cu atât mai mult cu cât prezenţa mea acolo (survenită după o călătorie de la Bucureşti cu trenul de 22 de ore!) a fost raportată la derularea ediţiei a XI-a „SAMFEST JAZZ INTERNATIONAL” – 2019. Policroma sărbătoare muzicală s-a depănat sub cerul liber, pe terenul de lângă Turnul Pompierilor (intrare gratuită), în imediata proximitate a Filarmonicii „Dinu Lipatti”. Din fericire, urgiile meteo actualmente la modă au ocolit primele două seri (21, 22 iunie), sfântul Ilie arătându-se de această dată conciliant. În cea de a treia seară (23 iunie) ..............continuare


KAMO FOREVER

Ca oricare jazzfan, nutresc un sentiment de legitim respect şi exprim integrala mea admiraţie pentru organizatorii evenimentelor festivaliere de gen cu îndelungată tradiţie. Desigur, cel mai macrobian festival românesc de jazz rămâne acela de la Sibiu, ajuns în anul 2018 la borna temporală patruzecişiopt, pentru el militând regretatul Nicolae Ionescu (întemeietor) apoi, din 1997 HJK Schmidt şi Simona Maxim! Cu ani mulţi de existenţă se fălesc deopotrivă „Gărâna Jazz Festival” (22 ediţii, manager Marius Giura) şi „Jazz Napocensis” din Cluj (22 ediţii, prin susţinutele eforturi ale lui Ştefan Vannai) .....................continuare


RADIRO JAZZ 2018 – românii şi croaţii

Ediţia a IV-a a celui mai amplu festival muzical de la finele anului 2018 în Capitală (21-24 noiembrie), intitulat RadiRo (denominaţie abreviată a Festivalului Internaţional al Orchestrelor Radio) – unicul eveniment de o atare anvergură din Europa şi din lume, produs şi organizat de Societatea Română de Radiodifuziune – a cuprins în premieră, pe lângă opt concerte simfonice (găzduite în Sala Radio) şi o secţiune de jazz constând în patru concerte ale unor big band-uri ce au evoluat pe scena Sălii Auditorium ...................continuare


NOU JAZZFEST BĂIMĂREAN

S-a întâmplat în România anului de graţie 2018. Noiembrie – unul, încă văratic în primele sale zile. Zona boreal-occidentală a pitorescului Maramureş. Mai precis Baia Mare. Ba chiar mai localizat: Teatrul Municipal, gazdă ospitalieră a celei dintâi ediţii ONE JAZZ FESTIVAL. Însumând două seri de integralitate sold out ale biletelor vândute, de captare intensă a interesului meloman... Acestea fiind, iată, datele de generic ale unui eveniment muzical inedit, binevenit în salba festivalieră autohtonă a genului ................continuare


OCTOBER SONGS – noi daruri discografice

După un răstimp estival cu multe... grade plus un septembrie precumpănitor torid, iată că anotimpul autumnal şi-a intrat efectiv în drepturi abia în vijeliosul octombrie! Şi odată cu el – căci cum altfel, nu-i aşa, toamna se numără bobocii (de raţă? de gâscă? de lebădă?) – ne-a bucurat lansarea a trei producţiuni discografice eclozate din ouăle măiestriei, în arealul de apartenenţă al genului ce face obiectul preocupărilor noastre, jazz-ul. Drept care înserăm în rândurile de faţă succinte considerente asupra lor, fără a intenţiona în vreun fel, a-i face concurenţă prietenului recenzent FSU ....................continuare


N-W 3Fest B M

Am revenit pentru a treia oară în admirabilul burg maramureşean Baia Mare, ca oaspete al ediţiei internaţionale septembrie 2018 a Festivalului „NORTH WEST JAZZ & BLUES”. I-am reîntâlnit cu acest încântător prilej pe prietenii organizatori de la Fundaţia Arte Plus – dăruiţii Ştefan Paskucz, Laura Ghinea, alături de ei Călin Dobra –, pe generoşii, harnicii, neobosiţii voluntari – între care Lehel Török şi Atena Paskucz (care au avut pentru mine personal o grijă părintească) –, iar în cadrul scenic edificat ad hoc în evocatoarea Piaţă a Cetăţii, lângă impresionantul Turn Ştefan, i-am reascultat pe deja notorii artişti Harry Tavitian / Cserei Csaba reuniţi în tandemul constănţeano-sătmărean sui generis ...................continuare 


DEVA JAZZ FESTIVAL, 31 august – 2 septembrie 2018

Un eveniment inedit a avut loc recent la Deva, în Parcul Cetăţii: primul festival de jazz din judeţul Hunedoara! Între organizatori, neobositul Mircea Goian - care a şi prezentat festivalul şi a urcat pe scenă cu grupul Steel Jazz Quartet - primăria municipiului Deva şi Serviciul Public Administrare Cetate, prin directorul festivalului, Cristian Răcăşan.

Festivalul a fost conceput atât ca o derulare de recitaluri, cât şi ca un prilej pentru dezvoltarea educaţiei muzicale (în fiecare după-amiază a celor trei zile s-au organizat workshopuri muzicale pentru tineri, iar recitalurile artiştilor au fost separate ....................continuare


JAZZ SUB ZODIA COMPETIŢIEI, A PERFORMANŢEI

Dreptate a avut omul de spirit Emil Cioran când afirma definitoriu „Muzica este timp sonor”! Altfel spus, arta sunetelor comportă o identitară dimensiune temporală, presupune un anume dinamism interior...

Civilizatul burg transilvan Târgu Mureş a găzduit timp de cinci zile / nopţi pline de sunete măiastre, cea de a zecea ediţie aniversară a Concursului şi Festivalului Internaţional de Jazz pentru tineret – INTERNATIONAL YOUTH 10th JAZZ COMPETITION & FESTIVAL – derulat în primitoarele şi încăpătoarele săli ale Clubului Jazz „păstorit” cu incontestabil spirit perfecţionist de managerul Demeter József.......................continuare


OMUL CU DOUĂ NOTE ÎN NUME

Pentru cei care-l cunosc mai puţin, consemnăm că saxofonistul, compozitorul, şeful de formaţie Nicolas Simion (născut la 15 iunie 1959 în localitatea Dumbrăviţa din zona Braşovului) şi-a început studiile muzicale la Liceul de Artă din Braşov, studii desăvârşite pe băncile Conservatorului bucureştean unde s-a pregătit temeinic în domeniul marii muzici. După terminarea studenţiei la Conservator (absolvit în 1983), a luat timp de trei-patru ani lecţii particulare de dirijat cu maestrul baghetei Constantin Bugeanu şi de compoziţie cu profesorul Nicolae Coman. Animat de un spirit de creativă cutezanţă exploratorie, a devenit poli-instrumentist autodidact (saxofoane, bas-clarinet, taragot, flaut), debutând în jazz în anii ’80......................continuare


Un Pavarotti român

Are o alură asemănătoare cu a lui Luciano Pavarotti, dar mai ales o voce de tenor din aceeași familie cu marele cântăreț italian. Și cântă ‘O sole mio’ mai ceva ca el, aș spune, fiindcă nu o cântă singur, ci cu o sută-două sute de voci în cor, căci știe să antreneze audiența, invitată să folosească în loc de cuvintele canțonetei, pe care nu le știe, celebrul ‘lalala’. Și toată sala cântă ‘O lalala mio’. Dar el este mai prețios pentru noi decât Pavarotti, fiindcă ne convinge că este, așa cum se prezintă la un moment dat, 150 la sută român. Și ne-o dovedește, căci cântă, cu aceeași fantastică pasiune, cântece culese din Moldova ....................continuare


Țambalul – o mașină de produs zgomote?

Concertul lui Marius Mihalache de la Festivalul ‘Bucureștii lui Caragiale’ m-a deziluzionat, m-a șocat în mod neplăcut. Aveam despre acest artist imaginea lui de acum vreo 20 de ani, când l-am văzut prima oară concertând la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu. Îl comparam cu alt mare instrumentist, Toni Iordache. Atunci, țambalul era și pentru el un instrument național, muzica românească, la fel, unică, incoruptibilă. Dar acum? Ce s-a întâmplat cu el? Evident, l-au amețit de tot ispitele alogene, de tot felul, care l-au transformat într-un slujitor modest al jazz-ului sau altor genuri străine. Țambalul, nu mai e țambal, e un cogea dulap, are o formă de Trabant și este și electric, și acustic, când lovește cu bețele în corzi, ies scântei. Și ca și cum acest lucru nu era suficient, și-a adus lângă ureche, să ne asurzească ........................continuare


Facerile unei bocitoare culte

Facerea înseamnă geneză. Înseamnă zămislire, în primul rând zămislire de viață, de prunci. Din facere în facere s-a țesut istoria omenirii. Din facere suntem plămădiți. Există chiar și o expresie, ‘chinurile facerii’ sau ale creației, fiindcă și arta este facere. De ce chinuri? Fiindcă facerea nu este ușoară, este un chin. Fără chinuri nu există facere și nici prefacere.

Această ordine de idei mi-a fost sugerată de cantautoarea Maria Răducau, considerată un fenomen, pe care lumea nu știe de unde să-l apuce. Dacă încerci să afli, ți se spune că este confidențial, cum mi-a spus organizatoarea de la Teatrul ‘Ion Creangă’, co-organizatorul Festivalului ‘Bucureștii lui Caragiale’ .....................continuare


Tenis şi jazz

De dimineaţă am văzut meciul de la Wimbledon dintre Simona Halep şi Johanna Konta, încheiat cu victoria nesperată a jucătoarei engleze. Nesperată, fiindcă favorita era Halep, plus că în setul trei a condus cu 2-1, după ce primele două seturi s-au terminat la egalitate, la tie-break, 7-6 şi 6-7. Dar ceva nesperat s-a întâmplat, fiindcă Konta a câştigat următoarele trei ghemuri, suficient să termine cu 6-4 setul. Şi cum l-a terminat, nici ei nu-i venea să creadă, printr-un retur inexistent al lui Halep, care a lovit mingea în silă. Mă uitam la această fată, cu un corp perfect de atletă, care exprimă vigoare, forţă, dar din ochii ei frumoşi nu strălucea nici un strop de voinţă. Nu citeai în ei motivaţia. De ce joacă? Exact ca şi în meciul de la Roland Garros cu Ostapenko. Acelaşi tonus confuz. Lipseşte motivarea prezenţei ei pe teren ......................continuare


 

Corneliu Stroe – ferpar

A fost un om. Un muzician.

Venit pe lume la Bucureşti, la 22 octombrie 1949, crescut pînă în adolescenţă la Mediaş, stabilit apoi în Constanţa unde a trăit şi activat timp de o viaţă, acolo dând viaţă celei mai importante creaţii, fiica sa, Roxana Stroe – cunoscută instrumentistă, unica ghitaristă de blues din ţară – Corneliu Stroe s-a impus prin pluralitatea preocupărilor: profesor de istorie, jurnalist (posesor de licenţe universitare în ambele branşe), director la Radio Contact, la postul local TV Antena 1 din Constanţa imediat după înfiinţarea acestuia, disk jockey, şef de club de jazz, dar mai ales baterist / percuţionist activând în domeniile ................continuare


Paroxismul trăirii

Arta în care trăirea artistului atinge cel mai frecvent un apogeu paroxistic este muzica. Paroxismul este ca stacheta la înălțime pentru un atlet. Desigur, toate artele spectacolului se manifestă în expresii paroxistice, baletul, opera, teatrul și tot ce înseamnă show. Unii actori intră atât de intens în pielea unor personaje tragice încât fie mor pe scenă, fie își revin cu greu, ca dintr-o lungă convalescență, așa cum i s-a întâmplat nu o dată lui Gheorghe Zamfir, poate cel mai edificator exemplu de trăire paroxistică. Am arătat pe larg cum se manifestă trăirile sale, iar apogeul este o incredibilă autorăstignire. El se imaginează ..................continuare


Legenda jazz Kenny Garrett concertează la Sala Radio

Jazz Syndicate Live Sessions continuă seria de concerte de la Sala Radio din București cu nume de referinţă ale jazz-ului internațional. După concertul sold out al celebrului saxofonist Ravi Coltrane, un alt notoriu muzician american este invitat la Sala Radio, în data de 14 mai, de la ora 20.00, anume ilustrul saxofonist şi compozitor Kenny Garrett.

Considerat de publicaţia Washington City Paper drept „cel mai important saxofonist alto al generaţiei sale” iar de către The New York Times „cel mai admirat saxofonist alto de jazz după Charlie Parker”, Kenny Garrett a câștigat Premiul Grammy la categoria „American post bop jazz saxophonist and flautist...................continuare


Bucharest Jazz Festival

Bucharest Jazz Festival este un eveniment de primă clasă marca ARCUB, ce are loc anual, în prima săptămână a lunii iulie. Intenționează să devină cel mai important eveniment de jazz al Capitalei, complet integrat în contextul național și cel european. Prin plasarea unui accent puternic pe sprijinirea scenei locale, Bucharest Jazz Festival este, în același timp, o punte între jazz-ul autohton și cel de talie mondială și o platformă pentru explorarea celor mai noi direcții din jazz-ul contemporan. ARCUB prezintă concerte de jazz începând cu anii ’90, când a fost înființat Centrul Cultural al Municipiului București, iar în anii 2000 a purtat numele de Bucharest Jazzy Spring. Prezentând talente din jazz-ul local alături de muzicieni internaționali de renume, Jazzy Spring a devenit o rampă de lansare pentru seria de concerte pe care le găzduiește de atunci periodic în incinta clădirii art deco proaspăt restaurate din centrul Bucureștiului, în care se află sediul ARCUB. Anul 2011 a venit cu decizia de a crea un festival ...................continuare


Conceptul de World Music

Abordarea acestei teme are ca scop evidenţierea efectelor multiculturalităţii şi multietnicităţii prin intermediul world music-ului. Accentul este pus pe nevoia individului de a comunica, de a cunoaşte, de a se exprima prin cultură şi de a-şi forma o identitate culturală. Muzica lumii conturează gradul de acceptare şi pe cel de accesibilitate către celălalt. Este un gen de larg consum, destinat tuturor categoriilor, indiferent de vârstă, sex, culoare politică, etnie, etc., uşor de adaptat numeroaselor tipuri de personalităţi ................continuare


Anthony Jackson

"The logical conception for the bass guitar encompasses six strings.”

Anthony Claiborne Jackson s-a născut pe 23 iunie 1952 în oraşul New York şi este unul din maeştrii chitarei (contra)bas. S-a făcut remarcat încă din 1973, odată cu prima pulsaţie ritmică ce i-a adus consacrarea, For the Love of Money, unul din marile hituri ale cvintetului The O'Jays. Basul zvâcnit al lui Jackson este de neuitat şi i-a adus recunoaşterea pe post de coautor al piesei, împreună cu producătorul Kenny Gamble şi pianistul Leon Huff. Discografia participării sale ca sideman acoperă domenii diferite din punct de vedere al stilurilor muzicale abordate şi îi certifică valoarea, atât ca muzician ................continuare


Arild Andersen

“I like to burn. But sometimes it’s difficult to catch that feeling in the studio. On my live albums, like Molde Concert and Belleville, you can hear what I sound like live: high energy. But my studio albums have been more held back, in a sense. It’s like the difference between what you want to hear at a Friday night hang in a club, and what you like to listen to at home —maybe on a Monday morning.”

Artistul norvegian Arild Andersen este născut pe 27 octombrie 1945 şi este unul din principalii invitaţi ai ediţiei 2012, ...............continuare


Dominique di Piazza

"Looking ahead ten years, I can see myself playing around the world, getting inspired and inspiring others. I’d like to show people that there is a lot to say with this beautiful instrument, as we discover more and more of the essence of musical expression."

Dominique di Piazza este francez de origine siciliană şi a învăţat singur să cânte la chitară. El s-a născut în anul 1959 în oraşul Lyon, cu un tată vitreg ţigan, a început să cânte la chitară bas în 1979, îzbutind să scape de sub influenţa celebrului Jaco Pastorius, muzician cu amprente adânci în stilul multura din basiştii ...............continuare


Mats Eilertsen

Mats Eilertson este unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni ai scenei contemporane de jazz din Norvegia. Cu un suflu tânăr, cu devotament şi stăruinţă a convins audienţa, critica şi colegii de breaslă. Este unul dintre muzicienii cei mai doriţi şi curtaţi pentru diverse proiecte muzicale, atât pe plan intern cât şi în afara ţării. Educaţia muzicală şi-a desăvârşit-o la Conservatorul de Muzică din Trondheim, locul său de naştere. A cântat şi colaborat cu renumite trupe norvegiene ca: Dingobats, ................continuare


Sibiu Jazz Festival sărbătoreşte 42 de ani, 6-13 mai 2012 

„De la Baroc la Jazz si inapoi”

Cum au făcut, nu ştiu, dar au ajuns la ediţia cu numărul 42. O trupă de meseriaşi care duc, primăvară de primăvară, greul unui festival care aduce mereu nume de marcă ale diferitelor forme de exprimare jazzistică de pe mapamond – o Sarbatoare Nationala a Jazzului in adevaratul sens al cuvantului. Nişte meseriaşi care, huliţi de unii şi foarte apreciaţi de alţii, ignoră culisele şi reuşesc să tapeteze scenele oraşului cu nume cu care s-ar mîndri orice festival de gen din lume. După extraordinarele seri ale ediţiilor trecute, semnate de Omar Sosa, Arturo Sandoval, Kenny Garrett, Chucho Valdes sau Jazz Big Band Graz, ediţia 2012 se anunţă la fel de ...........continuare


Cariera lui Esbjörn Svensson se încheie la doar 44 de ani!

Sâmbata 14 iunie a.c. a murit Esbjörn, într-un accident de scufundare. Potrivit presei suedeze, Esbjörn Svensson făcea scufundări împreună cu un grup de persoane, însoţit de un instructor, în Marea Baltică, şi la un moment dat a dispărut. El a fost ulterior găsit pe fundul apei, grav rănit, şi a fost transportat la spital cu elicopterul, dar nu a supravieţuit. Poliţia suedeză a deschis o anchetă asupra accidentului. E de presupus ca de pe internet se pot afla amanunte. Câteva cuvinte se găsesc şi pe pagina ..........continuare


Comunicat de presă

A 12-A EDITIE A FESTIVALULUI DE JAZZ DE LA GARANA SE VA DESFASURA IN ACEST AN IN PERIOADA 18-20 IULIE.

DUPA SUCCESUL EDITIEI TRECUTE CAND 10.000 DE SPECTATORI AU FOST PREZENTI LA CONCERTELE DIN POIANA LUPULUI (LANGA SEMENIC), ACEASTA EDITIE VA SURPRINDE PRIN PREZENTA UNOR NUME DE MARE ANVERGURA ALE JAZZULUI MONDIAL:

  • DJABE (UNGARIA) - CEL MAI IMPORTANT GRUP DE JAZZ ROCK DIN UNGARIA 
  • MIROSLAV VITOUS AND THE MEDITERANEAN MEETING -NOU GRUP AL CELEBRULUI MEMBRU FONDATOR AL GRUPULUI WEATHER REPORT 
  • YELLOW JACKETS feat. MIKE STERN (SUA) – UNUL DIN CEI MAI VALOROSI GHITARISTI AI LUMII ALATURI DE LEGENDARUL GRUP DE JAZZ ROCK 
  • VICTOR WOOTEN GRUP (SUA)- BASIST DE MARE VIRTUOZITATE, CUNOSCUT DIN GRUPUL ,,BELA FLECK AND THE FLECKTONES,, 
  • LARS DANIELSSON (SUEDIA) - NOTORIU BASIST/CELLIST/COMPOZITOR/PRODUCATOR EUROPEAN 
  • CHARLES LLOYD (SUA) –MUZICIAN DE LEGENDA, UNUL DIN MARII ARTISTI AI LUMII. 
  • HARRY TAVITIAN AND ORIENT EXPRES (RO) - CEL MAI BUN PROIECT ROMANESC AL ULTIMILOR ANI, ACUM CU UN IMPORTANT APORT INTERNATIONAL 
  • DAN IONESCU (CANADA) - REPREZENTANT AL DIASPOREI, CEL MAI BUN CHITARIST DE JAZZ PE CARE L-A PRODUS ROMANIA 

VOR MAI SUSTINE RECITALURI GRUPURI DIN ROMANIA, LITUANIA, POLONIA, GERMANIA SI OLANDA.

www.garana-jazz.ro


The Look of The Jazz  Diana Krall

Muzica este cea romantică dintre arte, ea deschide calea omului spre cunoaşterea interioară, conştientizând spiritualitatea nebănuită a sufletului său. Presimţirea unei nelinişti ce te încearcă, răscolirea slăbiciunilor umane la auzul muzicii Krall este de o inegalabilă splendoare şi tămăduitoare speranţă. Mai mult decât oricare pianist şi vocalist de jazz, Diana ştie ce şi mai ales cum să se facă remarcată. Piesele pe care le compune sau le interpretează sunt atât de rafinate încât ascultătorul rămâne profund sensibilizat ...........continuare


Băieţii buni Joey DeFrancesco

„ - Miles Davis ţi-a observat talentul de copil. Care a fost lecţia cea mai importantă pe care ai primit-o de la Miles?

Joey: - Cred că cel mai mult am învăţat cum să mă relaxez, să las totul să curgă de la sine.”

Întreaga idee de Goodfellas – comentează organistul Joey DeFrancesco – a plecat de la trei italieni a căror muzică o ascultam în copilărie.” Toţi suntem morţi după filmele cu mafia şi după cele ...........continuare


Urban Blues Fest

Baicea Blues Band

conquette.jpg

WhatsApp Image 2023-09-02 at 14.55.48.jpg

Laura The Blue Workers portrait.jpg

Urban Blues Fest