Revenirea folkistului Dan Chebac pe scena muzicală românească a fost un lucru neobișnuit, dar mai surprinzător a fost elanul creativ și calitatea produsului muzical cu care artistul se reprofila în contextul cultural actual. Cele două CD-uri relativ recente, Cîntece despre...caii liberi (2019) și Nu mă cunoști (2022) au dovedit cu prisosință prospețimea și valoarea unui muzician care s-a reinventat, rămânând el însuși.
Cartea Ioanei Doreanu, apărută anul acesta la editura Integral, în colecția CoMedia, e în primul rând un document al receptării personalității artistului, pornind de la interviuri cu cei care l-au cunoscut, în trecut sau doar în prezent. Colegi din vechea generație (Zoia Alecu, Victor Socaciu, Mircea Florian, Doru Stănculescu), oameni din mass-media (Răzvan Ursuleanu, Olivia Cristina Sima, Florin Bălănescu, Radu Lupașcu, Mihai Manea – cROCo, Ștefan Naftanailă), colaboratori (Gianluca d’Alessio, Manuela Cerasela Jerlăianu, Maria Marinescu), membri ai familiei (Marco Chebac, Riccardo Chebac) – sunt câteva din numele celor care îl însoțesc pe Dan Chebac în carte, într-o încercare de portret.
Revine adesea în cuprinsul cărții cuvântul ”fascinație” (Ioana Doreanu, Florin Bălănescu). Există un sunet Dan Chebac care s-a manifestat plenar în perioada dinaintea plecării din țară. Fascinația merge însă mână în mână cu revelația, iar acest lucru îl explică cel mai bine Raul Cârstea: ”să nu cânți atâția ani și să revii este o mare Lecție de...tot ce vreți, sau ce a dorit domnia sa! [...] n-a venit să epateze, ci a venit cu o eleganță care-l caracterizează, să ne arate, să le arate, de fapt, tinerilor, că se poate cânta așa și cred că este suficient.”
Relația cu publicul e determinantă și aici găsim unul din fundamentele ”moralei” actului artistic: ”în momentul în care intră pe scenă, deja publicul simte că are în fața sa un om care are ceva important de spus” (Victor Socaciu). Autenticitatea, onestitatea – ”Nu minte!”, accentuează Claudia Șerdan -, cât și afabilitatea și generozitatea (”e un om deschis”, spune Mircea Bodolan) ar putea defini carisma celui care a cântat Caii liberi. Și există în carte o mulțime de nuanțe ale personalității artistului, care se pot completa și prin citirea QR-urilor presărate prin volum.
Un folkist din generația de aur revine în forță, dovedind că ”există și un viitor al acelui trecut” (Mircea Diaconu).
Dacă îl întrebi pe Dan Chebac ce este muzica, el răspunde simplu: ”Muzica este emoție, este o stare de spirit care te face să te simți bine și să îmbătrânești mai târziu!” Asta explică, într-un fel, și energia creației sale, peste timp și în timp.
Pentru cei care ”iubesc arta” și sunt fascinați de creația lui Dan Chebac - și mă număr printre aceștia! – cartea Ioanei Doreanu aruncă lumini în spatele muzicii sale, conturând – prin memorialistică, confesiune sau opinie – un portret al artistului viu și liber, pregătit să împărtășească cu cei din jur ”emoția diafană” (Mircea Florian).
GABRIEL PETRIC
2 octombrie 2023