Pandemia ne făcuse prizonieri în propria casă și noi ne uitam neîncetat la tot ce apărea și dispărea pe ecranul telefoanelor. Nu ai cum să nu te gândești la povestea peșterii din „Republica” lui Platon. Am început atunci să recitesc „Republica”. După ce am terminat, mi-am dorit să mă întâlnesc cu cineva care nu a citit-o și să i-o povestesc. Dar erau încă restricții. Nu-mi rămâne, mi-am zis, decât să o povestesc în scris. - Cătălin Partenie
Romanul PROȘTII este a 131-a carte a lui Grid Modorcea, pe un subiect care l-a preocupat constant, închinându-i multe volume (numite la sfârșit, la Nota de editor). De data aceasta, evenimentele care l-au inspirat, actualitatea imediată, i-au dat prilejul să facă o sinteză, un rezumat al căutărilor anterioare. Și a ajuns la concluzia că trebuie să facă un elogiu proștilor și prostiei, care sunt pilonii centrali în teoria cunoașterii. Fără proști și prostie, nu ne-am cunoaște mai bine pe noi înșine, pe cei care ne credem mai deștepți ca ei.
Dar fiecare om are un dram de prostie în el, altfel nu ar căuta soluții, nu ar înainta să găsească în viață cea mai bună cale. Iată de ce nu trebuie să jignim proștii, iată de ce ei trebuie apărați, iar elogiul lor este necesar. Opinia șocantă a autorului este că proștii fac istoria.
Este a 130-a carte a scriitorului și cineastului Grid Modorcea.
În prefața cărții, autorul mărturisește că a început lucrul la acest volum în urma cu 20 de ani, dar că fapte incredibile l-au împiedicat să-l termine.
Și ne explică toată această golgotă, dându-i un nume: „Jaful secolului”.
Din Fondul „Gopo”, comoara de manuscrise, cu mii de desene, pe care Gopo o lăsase moștenire poporului român, și care se afla în custodia Arhivei Naționale de Filme, a dispărut tocmai Dosarul Diverse, în care Gopo avea 351 de desene cu care își ilustra DICȚIONARUL DE IMAGINI, un adevărat vis renascentist, o enciclopedie care, în limbaj alfabetic, reflectă în imagini universalitatea umană. L-ar fi invidiat și Leonardo. Gopo a visat să ofere lumii un dicționar ideal de imagini semnificative, o veritabilă imagerie cu repere de cunoaștere a lumii în care trăim prin imagini etalon. Și, mai ales, ca vizionar, să prezinte, prin Omulețul cu Floarea, lumea în care am vrea să trăim.