În 2025, an de aniversare a mai multor muzicieni ai noștri din diferite genuri, iată că și un artist-emblemă al jazzului autohton, claviaturist-lider de grup-compozitor-profesor-manager-publicist Mircea Tiberian și-a adjudecat vârsta senectuții, 70 de ani!
Exact la data la care George Enescu trecea în nemurire – 4 mai 1955, se năștea la Cluj-Napoca Mircea Tiberian, care și-a petrecut însă copilăria și junețea la Sibiu.
Consemnam într-un material publicat anul trecut în revista „Actualitatea muzicală” împlinirea unei jumătăți de veac de dăruire pe altarul muzicii, o carieră prestigioasă manifestată multiplu, neîntrerupt, marcată cronologic în ani: 1974 – debut la cea dintâi ediție sibiană a Festivalului Național de Jazz; între 1979-1981, membru al Teatrului Muzical „Ion Vasilescu” din capitală, unde s-a stabilit în 1975; absolvent al Universității Naționale de Muzică din București în anul 1980; între anii 1984-1986, co-leader al „Quartetului Mircea Tiberian - Liviu Butoi”; între 1986-1989, membru al grupului „Opus 4 & Dan Mîndrilă”; între 1989-1990, conducător al trio-ului „Labirint”, iar între 1991-1992, al formației „Romanian All Stars”; a funcționat timp de trei ani ca pianist al Big band-ului Radiodifuziunii; în anul 1998, a devenit co-fondator în parteneriat cu bateristul german Maurice de Martin al rețelei culturale, respectiv al grupului „Interzone Jazz”; a participat la diferite proiecte multi-media: „Incursiuni” (1996), „Liniada” (1999), „Agnus Dei” (2000) și a condus mai multe combo-uri de jazz sub nume propriu. În 1990, la zece ani de la absolvență, Mircea Tiberian revenea la Universitatea Națională de Muzică din București, dar de astă dată ca întemeietor și profesor universitar dr. al celei dintâi secții - specializări de muzică pop / jazz în cadrul unui institut de învățământ superior muzical din România; între reuşitele în plan didactic mai amintim integrarea studierii jazzului la nivelul Colegiilor (Liceelor) de Muzică, fondarea Modulului de Jazz la Academia Naţională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, crearea împreună cu Florian Lungu a casetei-lecţie „Fundamentele jazzului”, ca şi călătoria timp de o lună, în calitate de invitat al USIA, întreprinsă în legătură cu probleme educaţionale ale jazzului, în SUA. Pianist improvizator întotdeauna inspirat, original și lider de grupuri, Mircea Tiberian a derulat o intensă activitate profesională în ţară şi în străinătate (Germania, Austria, Bulgaria, Cehia, Franţa, Grecia, Ungaria, Polonia, Slovacia, Siria, fosta URSS, SUA ş. a.), el colaborând prin ani cu conaţionali de talia lui Johnny Răducanu, Aura Urziceanu, Dan Mîndrilă, Liviu Butoi, Eugen Gondi, Dan Ionescu, Anca Parghel, Nadia Trohin, ca şi cu instrumentişti străini, de marcă, precum Larry Coryell, Ed Schuller, Tomasz Stańko, Theo Jorgensmann, Marty Cook, Horst Nonnenmacher, Herb Robertson, Ben Abarbanel Wolff, Jan Roder, John Betsch, Maurice de Martin, Chris Dahlgren. În ceea ce privește reușitele componistice, s-a impus drept creator a sute de piese, majoritatea înscrise în zeci de albume, a sa discografie incluzând două LP-uri, o casetă magnetică și mai multe CD-uri apărute în ţară: „Magic Bird” (duo cu Anca Parghel), „Never Ending Story”, „Working Underground”, „Alone In Heaven”, „Hotel Of Three Beginnings” (pian solo, apărut şi pe casetă), „Back To My Angel” (pian solo), iar cu grupul multinaţional, albumele intitulate „Interzone” (Casa Radio, România), „Eleven” (România), „Berlin Composers’ Orchestra” (Germania), „Interzone Plays With Adam Pieronczyk”, și „Crossing Atlas 45” – ultimele două menționate, editate în Polonia, ca şi „Transylvanian Grace”.
Editura Muzicală a UCMR i-a consacrat discul „PORTRET COMPONISTIC MIRCEA TIBERIAN” în colecţia „Jazz Music” a Antologiei Muzicii Româneşti. Realizările sale creatoare au fost gratificate prin decernarea Premiilor Uniunii Compozitorilor în anii 1990, 1996, 2000, 2003, 2013, 2015.
Publicistul Mircea Tiberian este autorul opus-urilor jazzologice/didactice intitulate „Note muzicale şi note despre muzică”, „Cartea de muzică”, două volume ale tratatului numit „Tehnica improvizaţiei”, „Jazz Inside Out”, „Sunetul de referinţă şi arca muzicii occidentale”, „Domeniul muzical, o lume cu patru dimensiuni”, „Magister Musicae în Ţara Surâsului”, „Acompaniamentul CREATIV la pian şi keyboards” (unele dintre aceste volume conţinând şi CD-uri audio ilustrative), „Melodiile Bucureştiului de altădată – Prelucrări de Mircea Tiberian”, lucrare cristalizată sub sigla Editurii Muzicale a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, înglobând zece partituri pentru pian care reprezintă tot atâtea prelucrări ale unor notorii şlagăre româneşti purtând peste timp autografele compozitorilor George Grigoriu, Edmond Deda, Vasile Veselovschi, Radu Şerban, Gelu Solomonescu, Vasile Vasilache, Ion Vasilescu, Nell Martini.
În seara de 5 mai a. c., timp de peste patru ore, Clubul „Jazz Book” din cartierul Cotroceni a găzduit un mega-concert cu sens aniversar susținut de Quartetul lui Mircea Tiberian (cuprinzându-i pe saxofonistul Cătălin Milea, basistul Alex Mike, bateristul Vlad Popescu și desigur, pe liderul pianist), plus invitații lui scenici și numeroșii interpreți implicați într-un amplu jam session la care am aplaudat elita jazzului autohton, din perindarea artiștilor nelipsind pianiștii Albert Tajti, Sorin Zlat, Vlad Briciu, trompetiștii Emil Bîzgă, Sorin Ciprian Nicolescu, ghitaristul Răzvan Șipcă, basistul Alex Man, bateristul Gabi Matei, vocalista Nadia Trohin etc.; o supriză realmente gustată de public a constituit-o apariția pe podium a saxofonistului american (profesor Fulbright) Rick Condit, aflat în vizită în România. Simptomatic, am spune chiar revelator pentru acea indubitabilă sărbătoare muzicală care s-a vădit a fi concertul din 5 mai, peste treizeci jazzmani români prezenți la Clubul „Jazz Book” – incluzându-i și pe cei care nu au cântat pe scenă – au fost, fără excepție, studenți ai distinsului artist și profesor!
Mircea Tiberian – un muzician complex și complet, o viață închinată generos artei sunetelor.
Florian Lungu
Foto: George Zaroschi