Ajuns la vârsta septuagenară, Cătălin Târcolea (venit pe lume în Bucureşti, la 15 martie 1953) se numără printre acei puțini dar aleși, care își uimește contemporanii prin volumul, ținuta și felurimea realizărilor componistic - interpretative, mare parte dintre ele destinate inclusiv posterității prin memorarea lor pe discuri. Înfăptuirea discografică cea mai recentă marca Târcolea, CD-ul „FLAVOURS” lansat în seara de 24 aprilie în primitorul PUB Universității din Capitală, poartă numărul de ordine treizeci (NB!) între reușitele albume ale artistului, cele mai multe – discuri de autor/interpret. Prolificul demiurg al inspirației melodice imaculate, al luxuriantelor înveșmântări armonice, al freneziei ritmurilor şi al policromiei timbrale, ne farmecă și de astă dată, dezinvolt, cu nouă inedite episoade sonore – veritabile aventuri în emoție înșiruite în rilele digitale ale albumului ce se deapănă pe canavaua firescului necontrafăcut, apt a satisface îndestulat audierea. Mânuitor iscusit al claviaturilor în alb și negru, fie ele acustice ori electronice, mângâietor și al coardelor viorii, Cătălin Târcolea cucerește, epatează în primul rând ca interpret de jazz la nai, protagonist al multor turnee de evoluții live pe mai multe continente, al înregistrărilor pe diverse meridiane, participant la show-uri TV, revelat în parteneriat cu personalități de talia celebrului Rick van der Linden, de faima grupului „Supermax” și al unor ansambluri simfonice!
Șapte dintre cele nouă momente muzicale ale albumului „FLAVOURS” poartă autograful absolut al creatorului, dar și celelalte două teme (preluate, nu compuse efectiv) vin să argumenteze totuși aserțiunea potrivit căreia afirmăm raportarea aici la un disc integral de autor: fiindcă procentual, contribuțiile esențiale ale procesărilor conferite lor de Cătălin Târcolea apar sinonime cu recompunerile. Este vorba în fapt despre o întruchipare sui generis a melodiei folclorice românești „Căpâlna” prefațată în duo de naistul lider cu înzestrata vocalistă Daniela Cosmescu Gericke, cantilenă măiastru armonizată la ghitară de Nicu Patoi cu grupul de suflători „City Horns Section”, ca și despre cunoscuta melodie a lui Tudor Flondor „Somnoroase păsărele” – devenită „Sleepy Birds” – expusă la nai cu subtilitate și bun gust împreună cu secția ritmică a quartetului, instrumentistul solist dominând improvizatoric întreaga piesă, inclusiv în chorusul împresurat armonic de „City Symphonic Orchestra”.
Cât privește compozițiile propriuzise, relevanta piesă „Samba Do Rio” a fost înregistrată de Big band-ul Radio, complexul aranjament aparținând autorului, acesta impunându-se totodată ca iscusit solist la pian și la sintetizator, urmat ca improvizator meșteșugit de ghitaristul Florin Ochescu... totul constituindu-se pe fondul pulsatoriu al ritmului latin. Trei momente sonore apar realizate în continuare în formulă de quartet, cu Cătălin Tîrcolea - naist și claviaturist, Nicu Patoi - ghitarist, Michael Pontelli - contrabasist și Simon Phillinganos - baterist: în piesa „My Kind A Blues”, conductul tematic apare prelucrat variațional cu profesionalism de naist, de ghitarist și de baterist; „Como Uma Fantasma”, o secvență ce beneficiază de învolburările de tentă lirică derulate spontan de nai și de pianul acustic; apoi prea frumoasa baladă „Tears From My Heart” în care tema, solo-urile de nai și de pian electric se aștern molcom pe suportul secției ritmice augmentate cu Guillerme Sanchez - percuționist. Compoziția cea mai exuberantă a discului se vădește a fi „Did You Say Funky?”, prilejuind instrumentiștilor reuniți în trio, Cătălin Tîrcolea - pian, Decebal Bădilă - ghitară bas și Simon Phillinganos - baterie, intervenții creative realmente performante, de o stupefiantă virtuozitate. Prin contrast, emoționanta monodie „My Love Is Back” expusă de glasul vibrant al Danielei Cosmescu Gericke secondată de „City String Ensemble”, ne poartă cu sine în ambientul lirismului elegiac; naiul preia ștafeta fiorului liric, spre a se împleti cu vocea în manieră scat a solistei. O introducere a ghitarei lui Nicu Patoi escortat de basul lui Decebal Bădilă și de percuția lui Guillerme Sanchez prefațează finalul apoteotic al discului marcat de ampla piesă „Joy To The Lord” beneficiind de un somptuos aranjament pentru ansamblul The Cătălin Tîrcolea Big band; apar aici instrumente solistice noi, saxofonul tenor manevrat de Cătălin Milea și orga electronică mânuită de Cătălin Tîrcolea, ambele cu evoluții prelungi, inspirat modelate, bine stăpânite tehnic.
Albumul „FLAVOURS” conferit fanilor de artistul cu majusculă Cătălin Tîrcolea – de ascultat, de reascultat, spre devoalarea unor mereu noi lumi de frumuseți sonore!
Florian Lungu
8 mai 2025