De când a preluat cu trei ani în urmă bagheta dirijorală a Big band-ului Radiodifuziunii Române, inspirata Simona Strungaru – și pianistă, compozitoare, orchestratoare – a găsit cu cale să profileze multe dintre concertele bilunare ale colectivului său instrumental pe câte un anume subiect / generic, precum Seria „The Magic Of” raportată la creațiile unor muzicieni celebri (Buddy Rich, Chick Corea, Duke Ellington, Peter Herbolzheimer, Quincy Jones, Thad Jones), ori la câte un instrument („The Magic Of The Trumpet”) și la implicarea unor notorii invitați din străinătate (Alex Șipiagin, Stefano di Battista, Tony Lakatos, Will Vinson).

Și întâlnirea cu publicul din seara de 13 martie a.c. a căpătat o atare pecete distinctivă. Purtând promițătorul generic „SMILE”, concertul l-a avut drept marcant oaspete pe multi-înzestratul protagonist – actor-dansator de step-cântăreț-prezentator (la două piese dirijor și compozitor) – Adrian Nour. Deosebit de reușite, cele patrusprezece momente muzicale ale  concertului (dintre care ultimele două, suplimente de tip encore, la solicitarea auditorilor) au conferit derulării o apreciabilă diversitate de întruchipări sonore, o policromie de nuanțe care au ținut treaz clipă de clipă feedback-ul publicului, sedus și el să ia parte de facto la împlinirea actului artistic. Cu o energie, o implicare afectivă de invidiat, Adrian Nour a excelat coincident ca prezentator bine informat, charismatic, plin de umor, ca suplu, dinamic balerin specializat în step, însă mai ales vocalist cu glas pregnant, expresiv, bine timbrat, interpret de probitate intonațională fermă, înzestrat și cu o clară dicțiune în limbile engleză și... japoneză!

La rându-i, big band-ul și-a depășit condiția de acompaniator, strălucind în admirabile chorusuri speciale, ca și prin contribuții solistic-improvizatorice admirabile. Astfel, dintre suflători i-am aplaudat fără rezerve pe trompetiștii Sebastian Burneci și Silviu Groaza, pe tromboniștii Adrian Cojocaru (și percuționist congas), Ciprian Partenie, și Alex Bucșe, pe saxofoniștii Paolo Profeti, Eugen Mamot și Diana Bouroșu, iar din secția ritmică pe Alex Mike - contrabas, Laurențiu Zmău - baterie, Liviu Negru - ghitară, George Natsis - pian.

Un episod memorabil, intens aplaudat de public (prefațat de emoționanta hărăzire a unui opulent buchet de flori „tânărului” George Natsis, pensionar urmând celor treizecișidoi de ani de perpetuă activare a claviaturilor în alb și negru ale big band-ului), a fost marcat de mișcătoarele cuvinte rostite de la microfon de cel aniversat, de strângeri de mână cu fiecare instrumentist al orchestrei și cu dirijoarea Simona Strungaru. Începută ca duo de voce și pian – Adrian Nour și George Natsis – melodia cu titlu omonim cu al întregului concert, „Smile” (notoriu hit creat de Charlie Chaplin în anul 1936, consacrat acum aproape un veac de Nat King Cole), s-a augmentat timbral spre final până la dimensiunea întregului ansamblu.

Satisfacția extinsă trăită de publicul concertului a fost generată deopotrivă de calitatea muzicii și de ținuta interpretărilor. Fanii care au ocupat în număr considerabil cele aproape o mie de locuri ale Sălii Radio, au fost încântați să asculte, să reasculte, să recunoască hituri de peste ocean din perioada interbelică datorate unor creatori notorii, între care Neal Hefti („Cute”), Cole Porter („I’ve Got You Under My Skin”, „Night And Day”), Harold Arlen („It’s Only A Paper Moon”), George și Ira Gershwin („They Can’t Take That Away From Me”, „Embraceable You”), Irving Berlin („Puttin’ On The Ritz”), Cab Calloway („Minnie The Moocher”), Charlie Chaplin (amintita temă-titlu „Smile”), Count Basie („Blues In Frankie’s Flat”); consemnăm și nume mai puțin cunoscute care au semnat însă piese de succes, precum Ella Eyre („L.O.V.E.”), Jacques Revaux („My Way” – triumf al repertoriului cântărețului nepereche Frank Sinatra), Jose Norman („Cuban Pete”), dar și compoziția lui Adrian Nour („Elegia contrastelor”). Majoritatea hiturilor sus-menționate au fost preluate pentru spectatorii noștri în aranjamente originale de ținută, datorate unor vestiți orchestratori americani – cu excepția cântecelor „Smile” și „Elegia contrastelor” care au beneficiat de orchestrații de bun gust sub autograful Simonei Strungaru.

         

Eclatantul concert - eveniment „SMILE” – un prilej revelator, unind preferințele!

                                                                                     

Florian Lungu

24 martie 2025                                                                                         

Foto: George Zaroschi

Save
Cookies - preferințele utilizatorului
Folosim cookie-uri pentru a vă asigura că veți obține cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă refuzați utilizarea cookie-urilor, este posibil ca acest site să nu funcționeze conform așteptărilor.
Accept
Nu accept
Află mai multe
Unknown
Unknown
Accept
Nu accept