Realmente salutară iniţiativa evidenţiată în ultimii ani de dirijoarea Simona Strungaru şi de trompetistul Sebastian Burneci, de a relaţiona, sub genericul „The Magic of...” unele dintre concertele bilunare ale Big band-ului Radio cu moştenirile unor ilustre personalităţi ale jazzului internaţional. De amintit în acest sens „The Magic of Chick Corea”, ...of Thad Jones, ...of Duke Ellington, ...of  Buddy Rich, ca şi concertul - compilaţie „The Magic of Jazz Giants” integrat în ediţia 2023 a Festivalului Internaţional „George Enescu”.

În seara de joi 16 mai 2024, prezent pe podiumul Sălii din strada General Berthelot, Big band-ul Radio călăuzit cu mână fermă de Simona Strungaru a oferit publicului (şi ascultătorilor posturilor Radio România Cultural şi Radio România Muzical), de astă dată un program-tribut consacrat memoriei unui mare muzician român din diaspora, Peter Herbolzheimer (1935 - 2010) – dirijor, compozitor, instrumentist la trombon, mentor al tinerei generaţii, dar mai ales aranjor / orchestrator de talie mondială. Cele douăsprezece deosebit de reuşite momente muzicale (dintre care patru compoziţii ale lui Peter Herbolzheimer, el fiind însă măiastrul orchestrator al tuturor celor douăsprezece piese), marcate de intervenţiile de creativitate ale celor doi principali solişti instrumentişti: Sebastian Burneci - trompetă, flugelhorn, Eugen Mamot - saxofon tenor, dar şi ale câtorva colegi ai lor lor, Florian Radu - trombon, George Natsis - pian, Liviu Negru - ghitară şi Laurenţiu Zmău - baterie, aşadar întregul program pregătit cu minuţie de artizan a reconfirmat ţinuta apreciabilă a interpretărilor colective, probată de ansamblul de elită care a fost şi este Big band-ul Radio. Orchestră profesionistă pe care însuşi Peter Herbolzheimer a condus-o live de mai multe ori, în calitate de dirijor invitat, în ultimii săi ani de viaţă. Cu acele prilejuri, proeminentul muzician a oferit gratuit Big band-ului Radio România peste douăzeci de remarcabile orchestraţii!

Revenind la concertul din 16 mai, derularea muzicală a fost preludiată de creaţia „Healer” (construită pe arpegii) a lui Victor Gaynair anticipată de doctul preambul verbal al prezentatoarei Arabella Ionescu; încă de la acest prim contact sonor, admiraţia auditorilor a avut de optat între inspiraţia fecundă a instrumentiştilor improvizatori în cazul de faţă Eugen Mamot şi Sebastian Burneci şi dimensiunea valorică a scriiturii în partitură a chorus-urilor speciale imaginate de genialul orchestrator Peter Herbolzheimer!

Două admirabile compoziţii / aranjamente purtând autografele de măiestrie ale aceluiaşi Peter Herbolzheimer: „Filibuster” – piesă relevabilă prin modernitatea melodică şi îndrăznelile armonice, fructificate imaginativ spontan odată în plus de trompetistul Sebastian Burneci şi de saxofonistul Eugen Mamot, lor alăturându-li-se ca solist creativ în parametri ritmici bateristul Laurenţiu Zmău – şi „Just Like That” –  temă prezentată la saxofon tenor de Eugen Mamot care a susţinut şi principalul travaliu improvizatoric al piesei, evoluând spre un amplu chorus special dezvoltător. Cele două aici menţionate creaţii ale lui Peter Herbolzheimer au încadrat în chip oportun prea frumoasa, emoţionanta melopee / baladă „Começar de Novo” pe medium tempo de bossa nova, compusă de pianistul / vocalistul brazilian Ivan Lins – în versiunea de aranjament a lui Herbolzheimer tema fiind anticipată de o introducere de ghitară şi expusă, apoi prelucrată variaţional de Sebastian Burneci în inspiratul său solo la flugelhorn.

Următoarele două momente ale programului, balada intitulată „In The Wee Small Hours” de Bob Hilliard şi melodia alertă „Better Days Ahead” creată de Pat Metheny, au reuşit să pună în lumină talentul inventiv de certă ţinută vădit în intervenţiile lor solistice de Florian Radu la trombon, George Natsis la pian şi Liviu Negru la ghitară, toate edificate pe fundamentele sonore de aranjament ale lui Peter Herbolzheimer, acela care s-a arătat apt a recrea, a recompune efectiv temele citate, cu un inegalabil simţ al policromiei orchestrale!  

Încă o piesă specifică spiritului latin jazz, „Beija Flor” a notoriului Nelson Cavaquinho din Rio de Janeiro, principal solist fiind trompetistul nepereche Sebastian Burneci; apoi tema standard a lui Victor Young „My Foolish Heart”, revelându-l ca plăsmuitor înzestrat cu un acut instinct al melodicităţii pe saxofonistul Eugen Mamot. Valorificându-şi imaginaţia fertilă, ghitaristul Liviu Negru şi, primitor al ştafetei solistice, pianistul George Natsis, artist cu gust ales şi înnăscut discernământ – iată încă alte contribuţii live ale instrumentiştilor de azi decişi să confere o notă de respect aranjorului de ieri, inclusiv în foarte cunoscuta temă „Body and Soul” (autor Johnny Green), regândită în orchestraţie într-un tempo lărgit faţă de cel original şi înavuţită cu un magistral chorus special...

Ultimele două episoade sonore anunţate în program au cucerit asistenţa atât drept creaţii, cât şi ca aranjamente de intensă vibraţie lirică, sub autograful de măiestrie al comemoratului serii: fermecătoarea „Ballad For A Friend” prilejuindu-i lui Sebastian Burneci la flugelhorn o trăire de autentică sinceritate a admiraţiei pentru universul de frumuseţi sonore girat de Peter Herbolzheimer; urmată de „Mixolydian Highlander”, o piesă edificată pe câteva complexe armonii staţionare, trompeta (cu efecte electronice) şi ghitara alternându-şi aici rolurile solistice dominate de modernitatea limbajului muzical. Şi cum era şi firesc, nu a lipsit secvenţa encore (bis), oferită la solicitarea publicului: „Milestones” de Miles Davis cu meritorii solouri de trompetă cu surdină – Sebastian Burneci – şi de saxofon tenor – Eugen Mamot. Şi această piesă, ca şi anterioarele unsprezece orchestrate, desigur, de Peter Herbolzheimer.

Înainte de concluzia acestei cronici, se cuvinte să-i numim (aşa cum a făcut de pe scenă şi dirijoarea) pe membrii colectivului interpretativ: trompete – Sebastian Burneci (şi flugelhorn), Cristi Cucu, Laurenţiu Moise, Silviu Albei; tromboane – Adrian Cojocaru, Florian Radu, Alex Bucşe şi Andrei Bolbocean (trombon bas); saxofoane alto şi tenor – Paolo Profeti, Marcel Pascu, Diana Bouroşu, Eugen Mamot şi Cosmin Stanciu (saxofon bariton); secţia ritmică – George Natsis - pian, Liviu Negru - ghitară, Eugen Tegu - ghitară bas, Laurenţiu Zmău - baterie; Simona Strungaru – la pupitrul dirijoral (sărbătorindu-şi de pe podium şi ziua de naştere).

„The Magic of Peter Herbolzheimer” - un concert de excepţie, memorabil, ce ar merita a fi odată în plus perpetuat şi pentru posteritate, pe rilele digitale ale unui disc!

Florian Lungu

21 iunie 2024

Save
Cookies - preferințele utilizatorului
Folosim cookie-uri pentru a vă asigura că veți obține cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă refuzați utilizarea cookie-urilor, este posibil ca acest site să nu funcționeze conform așteptărilor.
Accept
Nu accept
Află mai multe
Unknown
Unknown
Accept
Nu accept