David Luca este “o tânără speranţă a jazzului românesc actual”. Mă bucur că a acceptat să participe la Urban Blues Festival #6, promovarea tinerilor în festivalul nostru fiind o prioritate şi o mândrie nedisimulată. David Luca Quartet ne propune o călătorie sonoră, prin peisaje multiple, de la legendele străvechi ale Ţării Maramureșului, până la meditații urbane contemporane. Piesele vor face parte de pe viitorul lor album, intitulat URBAN MUSINGS.
Întrebare: Eticheta atribuită de respectatul critic Virgil Mihaiu te obligă la sinceritate şi studiu aprofundat. Eu sunt ferm convins de talentul tău şi îmi doresc să reuşeşti! Totuşi, te întreb: Crezi că vei face faţă în lumea noastră muzicală, nu vei fi împins să emigrezi?
În primul rând aş vrea să vă mulţumesc pentru această ocazie deosebită de a fi prezent în faţa cititorilor dvs. Într-adevăr, calificativul acordat de domnul Virgil Mihaiu, alături de încurajările primite de la dl. Florian Lungu şi implicit susținerea şi ajutorul dvs. mă onorează și mă motivează să merg cu şi mai mare determinare mai departe. Da, sunt conștient de provocările inerente unei cariere artistice în Jazz, dar sunt decis să le depășesc. După finalizarea studiilor, intenționez să mă întorc în România. Experiența internațională, inclusiv continuarea master-ului în Statele Unite – patria Jazz-ului - cred că vor fi definitorii pentru creșterea mea artistică, dar rădăcinile mele mă vor aduce întotdeauna acasă. Sunt foarte pasionat şi mă inspiră colaborările cu alți artiști români talentați și cred că împreună putem crea un impact semnificativ aici, în comunitatea noastră.
Întrebare: Studiezi la Conservatorul din Maastricht, în Olanda. De ce ai ales să studiezi aici şi de ce jazz şi nu muzica clasică?
Începusem să studiez pianul în privat la vârsta de 6 ani ca hobby, pregătindu-mă de-a lungul liceului pentru o carieră viitoare în informatică (sunt absolvent al Colegiului Naţional „George Coşbuc” din Cluj Napoca – profil real, matern Germană). Totuși, la un moment dat am realizat că aceasta carieră nu-mi oferea o autentică împlinire spirituală. Pentru mine, muzica este o modalitate de a mă exprima și de a mă conecta cu ceilalți. Este un limbaj universal care poate fi înțeles de toată lumea, indiferent de limbă sau cultură. Faţă de sobrietatea muzicii clasice, jazzul, cu bogăția sa de nuanțe și infinite posibilități, a fost dintotdeauna marea mea iubire, oferindu-mi libertatea de a mă exprima autentic și de a crea lumi sonore unice. Îmi place să mă pierd în improvizații, să experimentez cu armonii și ritmuri neașteptate, să creez povești muzicale și să împărtășesc emoții intense cu ascultătorii.
Am ales să studiez pianul la departamentul de Jazz al Conservatorului din Maastricht, datorită bunului său renume şi al profesorilor acestei instituţii de învătământ superior. Faţă de alte oraşe olandeze, Maastricht-ul prin poziţionarea sa geografică, situat la nici 5 km de Belgia şi 20 km de Germania este prin excelență internaţional, european, cosmopolit, cu o atmosferă artistică vibrantă și o comunitate muzicală diversă. Am ocazia de a învăţa sub îndrumarea directă a unor artişti de excepţie, printre care îl pot menţiona pe pianistul american Billy Test, cunoscut probabil multor ascultători de jazz din România ca pianist al Big Band-ului german WDR (distins cu premiul Grammy), dar și pe Frank Giebels, Vadim Neselovski, Joachim Schönecker şi mulţi alţii...
Întrebare: Când ai format acest quartet, care este ţinta lui principală şi cum ţi-ai ales colegii? Veţi continua împreună şi după absolvire?
În alcătuirea acestei formule a fost o chimie de la prima întâlnire. Cu toate că suntem originari din ţări cu culturi diferite – România, Estonia, Germania şi Turcia – ne-am întâlnit anul trecut la începerea anului universitar, şi ne-am împrietenit pe loc. Din acel moment am cântat în această formulă la diverse festivaluri de jazz şi evenimente ale Conservatorului. Fiecare dintre noi aduce în acest proiect o manieră distinctă în abordarea muzicală, iar acest amestec de influențe culturale se traduce într-o sonoritate originală. Ne dorim să continuăm colaborarea și după absolvire, deoarece simțim că împreună putem crea ceva cu adevărat special și inovator.
Întrebare: Tu eşti compozitorul principal şi ce legende străvechi ţi-au inspirat compoziţiile?
Compozițiile mele sunt inspirate de o varietate de surse, de la viața urbană contemporană cu ritmurile și agitația cotidiană (cum este cazul piesei „Urban Musings”, distinsă cu bursa „Berklee Aspire” a prestigioasei universități americane Berklee College of Music în 2023), până la legendele străvechi ale Maramureșului, povestite de bunicii mei. Una dintre piese, apreciată cu Premiul special al juriului la Jazz in the Park Competition 2024 (dintr-un total de peste 246 de formule participante in concurs), este numită „Tagura”. În fapt numele ei real, scris cu diacritice româneşti, se pronunţă „Țâgura” şi reprezintă numele unui demon din vechile legende maramureşene care se luptă cu Luna. O altă compoziţie intitulată „Lights in the Desert”, cu care am câştigat concursul de compoziţie de la Iași Festival & Competition „Richard Oschanitzky 85”, organizat de Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” în 2024, este o incursiune în căutarea legendarelor lumini misterioase ale deşertului. Aceste teme îmi oferă un cadru bogat pentru a explora emoții și a crea o atmosferă sonoră care să rezoneze cu publicul. Vreau ca muzica mea să fie o punte între trecut și prezent, natural şi supranatural, aducând la viață povești care merită să fie auzite.
Întrebare: În paralel studiezi compoziţia la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj Napoca. Cum reuşeşti să faci faţă celor două instituţii de învăţământ superior şi care este principala provocare a jazzului actual?
Fiecare instituție îmi oferă perspective unice asupra muzicii. Încerc să-mi organizez timpul cu atenție și să îmbin cele două minunate experiențe. La Academia Națională de Muzică „G. Dima” sunt încurajat și susținut în călătoria mea de profesori admirabili, printre care îi pot menţiona pe Tiberiu Herdliscka, Dima Belinski, Stefan Vannai, etc. Eu cred că principala provocare a jazzului actual este găsirea unui echilibru între inovație (modernism) și tradițional. Bineînţeles AI-ul este un real pericol pentru intregul domeniu muzical, dacă nu va fi integrat şi asimilat. Este important să ne adaptăm la vremurile moderne, dar bineînţeles, să nu uităm de rădăcinile noastre.
Întrebare: Ce invitaţie adresezi citorilor revistei noastre virtuale Arta sunetelor pentru concertul de la UBF #6?
În primul rând aş vrea să spun cititorilor dvs. – mai ales celor tineri, că dacă există pasiune şi determinare, munţii pot fi mutaţi din loc. Să nu abdice. Chiar dacă e greu, până la urmă Luna învinge în lupta cu Ţâgura.
Şi nu în ultimul rând, aş vrea să-i invit cu mult drag să vină la Urban Blues Fest ediţia 6! Din prima zi, promitem o seară plină de muzică vibrantă, emoții și povești. Vrem să-i purtăm într-o călătorie sonoră care să-i inspire. Abia așteptăm să împărtășim muzica noastră cu ei! Vă mulţumesc mult!
Mulţumesc!
Interviu de Radu Lupaşcu
10 martei 2025
Foto: Arhiva personală David Luca