CÂND TE MUŞCĂ VIERMELE BLUES-ULUI, ÎNEACĂ-L ÎN
ALCOOL!
Una din poveştile adevărate despre cum se face şi s-a făcut blues-ul în Statele
Unite ale Americii vă este destăinuită de directorul Michael Robert Frank, la împlinirea a 30 de ani de
existenţă a unui label important de blues, Compania Earwig. Învăţăminte şi fapte din viaţa unui suflet
dedicat muzicii de blues.
„... mă gândesc la weekendul de aniversare a Companiei de Muzică Earwig... mă
întreb cum să sărbătorim. Mă gândesc şi la relaţia mea muzicală şi personală cu Honeyboy Edwards, care
durează de 32 de ani. În tot timpul acesta am pendulat între cariera în asistenţa socială şi cea de manager
artistic în domeniul caselor de înregistrări şi m-am gândit adesea să renunţ la una sau la cealaltă din
ele.
De la bun început am fost decis să adaug melodii noi repertoriului de blues, să
fac înregistrările reprezentative pentru viziunea şi sonoritatea tipică artistului şi să îi ajut pe
interpreţii de blues să îşi găsească de lucru. În primul sfert de veac la Earwig, sub marca noastră au apărut
38 albume de blues, 9 de povestiri prin muzică, 2 de jazz şi 1 de gospel, i-am asigurat lui Honeyboy Edwards
posiblitatea de a da concerte şi a-şi spune poveştile prin blues în toată lumea şi l-am consacrat ca
principalul povestitor oral din Deltă. Consider că povestea lui, cuprinsă într-o carte şi în format video,
este realizarea mea cea mai importantă şi fereastra mea deschisă către blues.
Aceia dintre noi care lucrează pe tărâmul bluesului colecţionează poveşti, iar
acestea devin parte din folclorul acestui stil muzical. Ascultându-le pe cele ale unor pionieri precum
Honeyboy Edwards, Sunnyland Slim, Bob Koester, Chris Strachwitz şi alţii, m-am simţit inspirat să merg mai
departe. În domeniul muzicii independente, tradiţia cere să împărtăşeşti cunoştinţele şi experienţa cu
ceilalţi, lucru pe care am încercat să îl fac la rândul meu. Individual şi cu autobuzele, în turnee, am
escortat sute de fani până în comunităţi de care li se părea că se tem, ca să asculte muzicieni de care nu
auziseră niciodată. Bob Koester, fondatorul lui Delmark Records, şi Jim O’Neal, cofondatorul lui Living
Blues, mi-au prezentat această tradiţie din Chicago.
Iată câteva din poveştile mele.
O dată, în 1979, în Wheeling, într-un
bar pentru motocicliştii albi şi rasişti care mi-a amintit de cel din filmul Blues Brothers, Kansas City Red a
compus pe loc versuri pe melodia Johnny B. Goode, după ce îi spusese unui motociclist voinic şi
beat că nu interpretează cântece la comandă. Comentariul lui Honeyboy a fost:
-‘Aici nu-i loc de cizme (persoane de culoare)!’
În 1981, Earwig a scos al doilea album, Old Friends, cu legendarii Sunnyland Slim
la pian, Floyd Jones la bas şi chitară, Kansas City Red la tobe, Walter Horton la muzicuţă şi Honeyboy
Edwards la chitară; toată lumea contribuia pe rând la părţile vocale. Piesa I’m a Prisoner s-a născut la
repetiţii ca o glumă a lui Red, care visase că în pat cu el doarme un judecător. Povestea a devenit o
lamentaţie tristă în studio, după ce Red a fost condamnat la închisoare pentru că şi-a împuşcat soţia pe 4
iulie (a supravieţuit). Red nu a mai cântat niciodată cântecul, care îi trezea prea multe amintiri
neplăcute.
La sesiunea aceea, Sunnyland s-a plâns de ritmul tuturor, cu excepţia lui Walter,
dar, prin simpla forţă a stilului său la pian şi prin personalitate, a reuşit să domine scăpările lor de
ritm.
Deşi n-am fost în viaţa mea în stare să pun momeala destul de repede în cârlig sau
să aud un fals într-o piesă, cum aş putea uita partidele de pescuit cu Big Jack Johnson, Frank Frost şi Sam
Carr în delta fluviului Mississippi, rivalitatea şi camaraderia lor pe scenă, cântând la o bucată de gută,
sau senzaţia auditivă pe care mi-au lăsat-o improvizaţiile lor acustice, cu Jack la muzicuţă şi Frank şi Sam
la chitară, care m-au trezit din somn la ora şapte dimineaţa într-o cameră de hotel, în turneul de sprijin
pentru primul album solo Earwig 4910 al lui Jack – The Oil Man?
În 1988, Sunnyland Slim mi-a spus că Willie Johnson, fostul chitarist al lui
Howlin’ Wolf, voia să revină la muzică şi la înregistrări; l-am băgat pe Willie într-un studio, pentru primul
lui album. A cântat cu scânteieri din vechea sa strălucire, cu acorduri splendide, şi a înregistrat zece
piese. Am făcut greşeala pe care o fac mulţi producători naivi, începători: am adus ceva de băut înainte ca
sesiunea să se fi încheiat. Purtarea lui Willie şi a lui Kansas City Red s-a schimbat dramatic şi atunci am
învăţat pentru prima dată ce vrea să spună Wolf prin ‚Se-ntâmplă ceva rău!’
Am fost la atâtea înmormântări ale marilor cântăreţi de blues – Walter Horton,
Eddie taylor, Floyd Jones, Moose Walker, Sunnyland Slim, Willie Johnson, Jimmy Rogers, Maxwell Street, Jimmy
Davis, Louis şi Dave Meyers, ca să numesc doar câţiva. Corurile de gospel, prea numeroase pentru a le
enumera, au inspirat familiile, pe producători, muzicieni, fani şi prieteni să încerce să treacă peste
tristeţea vieţii.
Am avut parte şi de triumfuri: am primit 4,5 stele în Downbeat, pentru primul
album Earwig, Rockin’ the Juke Joint Down al lui Jelly Roll Kings, după care am plecat cu trio-ul în Olanda,
în ziua apariţiei albumului, unde au fost starurile concertului. Johnny Jones, zis şi Yard Dog, a făcut ca
toate eforturile să fie răsplătite câştigând în 1997 un Premiu Handy la categoria pentru Cel mai bun artist
nou – contemporană. Am râs şi am plâns împerună cu Louisiana Red în timp ce îşi exorciza tristeţea profundă a
unei copilării neglijate în două sesiuni de înregistrări pentru Earwig, pentru care a fost recompensat cu
patru nominalizări pe Premiile Handy. Eu l-am adus înapoi pe scena americană, după cei 18 ani petrecuţi în
străinătate.
Ca mai toţi producătorii, am primit atâtea casete demo, că acum arată ca o invazie
de gândaci. Pun pariu cu oricine că deţin cea mai proastă înregistrare – o preînregistrare cu sintetizator de
percuţie – la Rock Me Baby, cu un vocal afon, ritm tărăgănat şi muzică parcă înregistrată într-un canal, pe
un casetofon portabil. Durerea de urechi mi-a fost alinată însă de Johnny Drummer, care mi-a pus pe
casetofonul din maşină o înregistrare făcută de el cu It’s So Nice. Sunetul de soul blând al lui Johnny, cu
balansul lui funky, s-a revărsat puternic din boxe.
Câţi au avut norocul de a se bucura de un concert solo privat cu Liz Mandville
Greeson şi melodiile ei, compuse pentru primul album şi pentru următoarele? A fost un privilegiu să mă ocup
de distribuţia naţională a unor artişti ca Lovie Lee, Little Brother Montgomery, Johnny Drumer sau trioul de
blues din Chicago Rob Stone and the C-Notes, aflaţi la început de drum?
Cum arată o zi din viaţa unui impresar de blues? Astăzi am încheiat producţia la
albumul lui Rob Stone, am scris un text de promovare, am programat câteva concerte, am asistat la o uimitoare
sesiune pentru realizarea unui mulaj facial al lui Honeyboy Edwards de către o sculptoriţă oarbă, am compus
comanda de distribuţie pentru Festivalul de Blues de la Chicago şi am scris aceste rânduri... Apropo, am un
post de asistent şi contabil cu jumătate de normă. Şi încă mai cred că în comunitatea bluesului e nevoie de
un peţitor.
Honeyboy şi cu mine am dat concerte în toată lumea. Războinicul Honeyboy e mereu
pe drum. Şi ce drum a fost până acum! Nimic nu se compară cu peripeţiile, cu suişurile şi coborâşurile unei
vieţi în care ţi-ai închinat sufletul bluesului. Dacă aş lua-o de la capăt? Bineînţeles. Dacă aş schimba
ceva? Da, aş avea un plan. Când va apărea articolul acesta, vor mai fi trecut deja încă un Festival de Blues
din Chicago şi o serie de petreceri organizate de Earwig. După aceea, pentru Honeyboy şi pentru mine urmează
Elveţia, Italia şi Macedonia.
P.S. Dacă nu ştiţi dacă să intraţi sau să ieşiţi din lumea bluesului, căutaţi ceva
muzică pe pagina noastră de internet când simţiţi nevoia să înecaţi ceva în băutură.”
Michael Robert
Frank Director al Earwig
|