VIRUSUL JAZZ LA SATU
MARE
Dacă în mai puţin de o lună – 6 august / 4 septembrie a. c. – jazzul românesc a triumfat în a
prilejui melofanilor satisfacţia reîntâlnirii cu muzica preferată pe scenele a
cinci festivaluri de gen, înseamnă că acest compartiment sonor plin de vitalitate a
surclasat cu dezinvoltură alte modalităţi de manifestare artistic-spectaculară. Astfel, în acest răstimp s-au
derulat Festivalul Internaţional de Jazz de la Gărâna – ediţia a XXIV-a (6 – 9
august), Sibiu Jazz Festival – ediţia a XLVI-a (a 46-a! 21 – 23 august),
SamFest Jazz de la Satu Mare – ediţia a XII-a (28 – 30 august) şi Deva
Jazz Festival – ediţia III-a (28 – 30 august), Green Jazz & Theatre
Fest – ediţia a XII-a, de la Clubul „Green Hours” din Bucureşti
(1 – 4 septembrie). De subliniat un fapt favorizant – ţinând seama de constrângerile instituite în lunile pandemice
şi implicit de limitările impuse traficului internaţional: participarea
majoritară a muzicienilor români, prin comparaţie cu relativ puţinii
oaspeţi străini invitaţi a evolua pe înainte numitele podiumuri festivaliere.
Vom raporta rândurile ce urmează exclusiv la evenimentul din municipiul Satu Mare, derulat cu
meritat succes pe spaţiul verde din lateralul Turnului Pompierilor, în proximitatea
Filarmonicii „Dinu Lipatti”. Remarcam şi cu anterioare prilejuri rezultatele
organizatorice / deopotrivă artistice aparte, izbândite prin ani de către destoinicii Gheorghe
Molnar, Maria Magdalena Matei şi colectivul pe care aceştia îl coordonează la
Centrul Cultural „George Mihail Zamfirescu”, fructificând şi suportul sine qua non
oferit de Primăria Municipiului. În primă instanţă, se cuvine a estima la justa
valoare ţinuta selecţiei artiştilor care clipă de clipă au ţinut conştient
interesul „socialmente spaţiaţilor” spectatori ai celor trei seri muzicale. Şase grupuri româneşti din elita
actuală a genului, spre care s-au orientat opţiunile providenţialilor artizani sus menţionaţi ai festivalului
sătmărean, au venit să împlinească oportun imperativele privind diversitatea stilistică, investiţia
valoric-creativă, policromia imagisticii sonore. Aplauzele nedrămuite cu care melomanii au gratificat
evoluţiile interpretative, au legitimat indubitabil garantul reuşitei.
Cum era şi firesc, depănarea muzicală a început cu rememorarea unor celebre teme standard
redimensionate în noi haine sonore de vocalista de liga întâi – şi cadru didactic universitar, doctor în
muzică – Nadia Trohin, talentată înfăptuitoare live a unor
expresive plăsmuiri cantabile, în parteneriat măiestru cu ai săi coechipieri de quartet – Albert
Tajti, remarcabil pianist improvizator, Răzvan Cojanu, un contrabasist-muzician de
marcă asigurând fundamentul armonic şi pulsul ritmic al sonorităţilor de grup şi bateristul Gabi
Matei – iscusit arhitect al duratelor de sunete. Într-ale lor tălmăciri ne-am bucurat să
redescoperim creaţii arhicunoscute, ca „OLD DEVIL MOON” (Burton
Lane), „BLACK NILE” (Wayne Shorter),
„CAN’T BUY ME LOVE” (John Lennon, Paul
McCartney) sau / şi bossanova „ONE NOTE SAMBA” (Antônio Carlos
Jobim, Jon Hendricks).
De certă atractivitate s-a bucurat şi recitalul unui grup cu îndelungată, rodnică experienţă
scenică acumulată în cele peste trei decenii şi jumătate de existenţă: „Bega Blues
Band”, activ sextet timişorean diriguit cu competenţă şi entuziasm de Johnny
Bota, respectat contrabasist, ghitarist bas, violonist, compozitor, aranjor, autor de versuri,
vocalist, profesor universitar doctor, publicist. Şase dintre cele nouă piese înfăţişate asistenţei la Satu
Mare au purtat autograful său componistic – ne referim la acelea numite „MIBU’S
STOMP”, „MALL BLUES”, „REZIST”,
„TONIC BLUE”, „BORANGIC DE MOZAMBIC”,
„MIRACLES” (acest din urmă citat titlu conferind denominaţia celui mai recent
CD al formaţiei). Alte două secvenţe, „SOUP A LA BLUES” şi „BIG
CHANGE” sunt compoziţii ale lui Lucian Nagy, iar piesa „COMA
LUI KAMO” aparţine lui Toni Kühn. Cu glasul ei bine
timbrat, pregnant, totodată mlădios, vocalista Maria Chioran şi-a concretizat aportul
substanţial la succesul grupului, pe când contribuţiile instrumentiştilor Lucian Nagy -
saxofon tenor, saxofon sopran, flaut şi duduk, Toni Kühn - keyboards şi Mircea
Bunea - ghitară au surmontat postura de (doar) fideli executanţi ai rolurilor înscrise în
partituri, ei vădindu-se la rându-le vrednici şi entuziaşti improvizatori. Succedând prematurei, tragicei
treceri în nefiinţă a fostului baterist Lică Dolga, noul ritmician Bega Blues
Band, Szekeres Fery a dovedit că se poate familiariza rapid cu specificul,
stilul şi exigenţele formaţiei.
Seara a doua a debutat cu prestaţia notabilă a unor muzicieni reprezentând oraşul gazdă Satu
Mare. Nota de originalitate şi modernitate asigurată interpretărilor inovative de
Simion Bărnuţiu - keyboards & electronics şi Kányádi
Robert - baterie, percuţie, componenţi ai grupului „Essential
Notes” a fost accentuată odată în plus de contribuţia braşoveanului Alex
Munte - saxofon tenor, care li s-a alăturat din anul 2018. Toţi trei au înfăţişat celor prezenţi
la Festival şase admirabile creaţii de grup, secvenţe de factură fusion, de
tonalitate experimentală, caracterizate prin confruntarea sunetelor naturale, acustice cu cele procesate
electronic. Menţionăm dintre acestea, momentele muzicale care poartă titlurile generice
„INTROSPECTION”, „SPRING TIME”, „THREE
WISHES”.
Un episod festivalier realmente fulminant l-a adus cu sine evoluţia pe podium a grupului
timişorean „Blazzaj”, un octet instrumental cu povestitor, exultând de incisivitate,
contaminantă energie şi nonconformism... Trei suflători, Petre Ionuţescu - cornet, dar
şi keyboard, Lucian Nagy - saxofon tenor, Vlad Faur - trombon, un
ghitarist cu considerabil rol armonic - Gabriel Almaşi, plus o viguroasă, atotputernică
secţie ritmică reunindu-i pe Uţu Pascu - ghitară bas, Vali Potra
- baterie şi Sergiu Catană - percuţie, cu toţi însufleţiţi în faţa scenei
de artistul-argint viu Octavian Horvath („Vita”) aflat într-o perpetuă
agitaţie dansantă, „istorisind” despre ce este vorba în piesa respectivă! Ei şi-au regalat auditorii cu
unsprezece emanaţii de forţă şi culoare pe suport ritmic jazz-rock, alerte
compoziţii colective de grup, de un copleşitor dinamism, explozive, cu deosebire graţie
riff-urilor suflătorilor, memorate (neînscrise în partituri); piese cu titluri de
insolită articulare care, potrivit programului de sală, „personifică sarcasm, umor, visare”. Între acestea –
„GHETOUL DE AUR”,„PLUS UNU”,
„ECUSONUL”, „PIERDERI DE FRECVENŢĂ”,
„RINDEAUA”, „OGRADA”,„FUNK
SIDE”.
Şi a venit seara a treia cu „garnituri” artistice încă mai frapante! Caracterizând actualul
line up al echipei ce răspunde la titulatura „Balkanamera Jazz
Q”, debutul recitalului a coincis cu o imprevizibilă apariţie din mijlocul
publicului (NB!) a liderului, echipat cu un bucium lung de trei metri, care prin anexarea
unui muştiuc de trombon a devenit un instrument... melodic. Însă interpretul (şi compozitor, aranjor, şef de
formaţie) nu s-a mulţumit cu buciumul şi cu instrumentul
trombon al cărui titular de excepţie este de mai multe decenii. A abortdat şi
un flugelhorn bas, spre a da un plus de plasticitate şi exotism sonorităţilor. El,
Liviu Mărculescu, împreună cu partenerii întru jazz: Elena Gatcin,
moldoveancă de peste Prut, voce de certă calitate, apreciabilă pianistă şi Giani Amarandei,
fost saxofonist, devenit contrabasist de carieră, alcătuiesc nucleul grupului. Quintetul este completat
actualmente cu tânărul şi talentatul-multipremiatul ghitarist Eugen Toboş şi cu un
baterist – cadru didactic la Catedra Percuţie a Universităţii Naţionale de
Arte „George Enescu” din Iaşi,
Constantin Stavrat. A fost intens aplaudat programul de recital care a
cuprins deopotrivă compoziţii româneşti originale semnate de trombonistul lider – „MIORITIC
STUFF” (titlu omonim genericului celui mai recent lansat album al formaţiei),
„PRETTY CLOSE”, „RAINY DAY IN ISTAMBUL”, de vocalista
pianistă – „LENA’S TUNE”, plus câteva secvenţe din repertoriul internaţional ca
acelea intitulate „BLUE RONDO A LA TURK”, „YATRA-TA”,
„AT LAST” (autori – Dave Brubeck, Tania
Maria, Mack Gordon / Harry Warren). La cererea publicului, a
fost dăruit drept „encore” (supliment de program) cunoscutul cântec al lui Anton Pann „BORDEIAŞ
BORDEI, BORDEI” în reînveşmântare de jazz.
Am estimat seara epilog ca moment-apogeu al sărbătorii jazzistice
sătmărene, şi întrucât recitalul de încheiere a revenit unui grup bucureştean de excepţie, Sorin
Zlat Quartet. Evoluţia vertiginoasă a artistului de-a lungul a două decenii, jalonată de zeci de
onorante distinţii / premii / recunoaşteri valorice colectate anual la multe competiţii în ţară şi dincolo de
hotare (inclusiv prestigioasa victorie repurtată la Jacksonville în SUA), iată eclatanta carte de vizită a
pianistului compozitor Sorin Zlat, autor al celor nouă piese prezentate de el cu captivant
spirit inventiv la SamFest Jazz de la Satu Mare, evoluând împreună cu un
eminent saxofonist, Cătălin Milea şi cu o surprinzător de proaspătă secţie ritmică
alcătuită din foarte tinerii fraţi, dotaţii Florian Nicolau la ghitară bas şi
Iulian Nicolau - baterie. Laolaltă, un colectiv foarte unit, perfect sincronizat ritmic,
creativ, psihic. Spectatorii au fost întrutotul motivaţi să aplaude seducătoarele reîntrupări spontane
atribuite de grup compoziţiilor „ON TIME”, „PANDEMIC
VIBES”, „SPARKLING WATER”, „ROXANE”,
„WAKE UP”, „LITTLE MAXIMUS”, „THE LAND OF
DREAMS” şi altele asemenea dintre creaţiile liderului.
Notificaţie concluzivă: numărul infectaţilor cu virusul pandemic, la Festival? – zero! În schimb
ne-am expus cu toţi fără rezerve Virusului Jazz care a contaminat benefic asistenţa,
artiştii, organizatorii, ca să nu mai vorbim de prezentator, demult molipsit cu acest minunat morb muzical, drept
care semnez

Florian Lungu 17 septembrie 2020
Foto: Anna Alcazar-Rios; Tadao Shibata
Legenda foto: 1. Turnul Pompierilor Satu Mare 2020; 2. Nadia Trohin
Quartet; 3. Bega Blues Band; 4. Essential Notes; 5. Blazzaj; 6. Balkanamera
Jazz Q; 7. Sorin Zlat Quartet; 8. Liviu Mihaiu în public la
SamFest 2020.
|