Under the COMIC (CON) Sun
Preambul: În zilele de 30 şi 31 martie s-a desfăşurat la Bucureşti prima ediţie
a East European Comic Con (EECC), cu o participare sold-out de aproximativ 3.000 de persoane pentru
fiecare zi a evenimentului ţinut la Palatul Copiilor. O premieră pentru această regiune a Europei şi o provocare
interesantă asumată de nişte organizatori curajoşi şi, cu siguranţă, pasionaţi. Ce este şi ce reprezintă însă
conceptul de COMIC CON ? Înainte de a încerca să răspund, măcar în parte, la această întrebare, să începem
cu o cronică de fan (din grupul-ţintă ca vârstă), deci una emoţională, a CON-ului de la Bucureşti…
EECC. “Faptul că am participat deja la ediţia de anul a trecut a SDCC (San Diego
Comic-Con), evenimentul de dimensiuni uriaşe de la care a pornit până la urmă şi East European Comic Con, m-a
împins să mă gândesc superficial la început la iniţiativa de a dezvolta un proiect de genul acesta în România.
Deşi mă gândeam că va fi un copy-cat nereuşit după SDCC, un fel de pom lăudat, totuşi acest aspect nu mi-a
împiedicat curiozitatea de a descoperi de fapt cum va fi evenimentul în sine, datorită căreia mi-am luat bilet
în ziua în care s-au pus în vânzare, chiar dacă nu ştiam dacă va fi ok sau nu. Din cauza faptului că
invitaţilor de onoare nu li s-a anunţat apariţia decât mai târziu, este de presupus că primii interesaţi au
fost bineînţeles fanii de ‘comic books’, jocuri şi cosplay, lucruri esenţiale la un comic con. Prin ‘comic
books’ nu mă refer doar la cele deja populare (Marvel, DC, etc), dar şi la cele de la artişti mai puţini
cunoscuţi (mulţi români), care dau pe afară de talent dar care însă nu au reuşit încă să ajungă suficient de
cunoscuţi. Câteva titluri de menţionat ar fi Povestiri Stranii (Laurenţiu Butuc, Marian Mirescu, Florin Petcu,
Nicholas Gillespie), Elabuga (George Drăgan, Alexandru Talamba), Compostul (Diana Necşulescu, Felix Tzele,
Bogdan Nedea), dar bineînteles şi Harap-Alb continuă… (Andrei Moldovan, Mihai Ionascu, Octav Ungureanu) care
are deja ceva notorietate. Potrivindu-se de minune unele cu altele, pe lângă benzile desenate prezente au
fost, bineînţeles, standuri cu figurinele făcute după personaje din ‘comics’ şi jocuri (nu neapărat cele
prezente aici). A fost o surpriză plăcută să văd că există la noi distribuitor de figurine Sideshow
(“Colecţii Figurine” se numesc). Distribuitorii de diverse obiecte legate de Manga şi Anime, care au avut o
întreagă zonă dedicată lor, nu au lipsit nici ei. Când vine vorba de jocuri, în gaming-area era plin de
‘LoL-işti’, adică fani şi jucători League of Legends care au venit să vadă finala campionatului sau să joace
acolo în schimbul unei portocale a lui Gangplank, unui skin, unei căciuli de Teemo (printre cele mai dorite
obiecte), etc, şi care au făcut ca acea zonă să fie de-a dreptul plină cu jucători şi spectatori (de asemenea mai erau câteva
puncte de interes cum ar fi FIFA). Totuşi, să nu uităm de zonele cu board-games şi card games (unde pentru
mine cea mai frumoasă surpriză a fost board-game-ul Game of Thrones), care a fost şi ea hiper-aglomerată.
Cosplayer-ii s-au întrecut pe ei înşişi, prezentând nişte costume fabuloase din League of Legends
(menţionat mai sus) ale campionilor Ahri, Katarina, Caitlyn şi Ashe, faimosul Bleach (l-am văzut pe Zaraki
Kenpachi pe undeva), dar şi din Naruto şi alte francize Anime, toţi fiind “atacaţi” de oameni care vroiau să
îşi facă o fotografie cu ei, pentru a o avea ca amintire. Ca orice Comic-Con care se respectă, a avut şi
invitaţi speciali, cei mai importanţi fiind John Rhys-Davies (Lord of the Rings, Indiana Jones,
James Bond) şi Finn Jones (cunoscut pentru Game of
Thrones), care au avut parte de lungi şiruri de fani care aşteptau să le pună întrebări, să ia un autograf sau
să îşi facă o poză cu ei, şi care au avut răbdarea să vorbească cu fiecare dintre ‘geeks’-ii entuziasmaţi
prezenţi acolo. Toţi invitaţii au susţinut panel-uri (cei doi menţionaţi mai sus au avut chiar două, câte unul
în fiecare zi) în care sala s-a umplut mai mult sau mai puţin, în care au răspuns la diverse întrebări venite de
la fani, au împărtăşit cu lumea gânduri, idei, etc. Unul dintre cele mai interesante paneluri – şi un principal
motiv pentru care m-am prezentat la EECC – a fost cel al grupului Creative Monkeyz, format din patru
tineri cunoscuţi ca “Druidul”, Ramo, Codin şi Alex, care au devenit populari datorită faimoasei mini-serii
RObotzi. Modul în care aceştia şi-au susţinut panel-ul (au vorbit despre ei, au glumit mult cu publicul, au fost
oneşti) şi faptul că sunt tineri i-a adus pe CM mult mai aproape de fani decât erau înainte. Pentru publicul
neaşteptat de larg, energic şi entuziast care a umplut până la vârf locaţia din Palatul Copiilor, care a ajutat
ca în mod constant să fie coadă la intrare şi care a participat la activităţile din program, sper că a fost o
reuşită. Pentru mine, East European Comic-Con a fost mult peste aşteptări şi sper să revină şi la anul mai mare
şi mai puternic!”.
Silvia Big, 5 aprilie 2013.
Pentru cei mai puţin (sau deloc) familiarizaţi cu ideea de Comic Con,
ridicarea în slăvi a unui eveniment care adună pe parcursul unei zile întregi (doar) 3.000 de persoane poate părea
exagerată raportată la un târg de produse de larg consum de la Romexpo sau un concert cu Ştefan Bănică Jr. de la
Sala Palatului şi la numărul acestora de vizitatori sau spectatori. Trebuie însă ţinut cont de câteva aspecte: a.)
a fost doar prima ediţie (cu zeci de ani în urmă, când au aparut, primele CON-uri din US au avut un public mai
restrâns decât la Bucureşti), b.) este într-adevăr un happening de nişă, nu destinat maselor, dar ce poate
fi mai revigorant într-o Românie în vrie decât să vezi că mai există câteva mii de adolescenţi pasionaţi de cărţi,
desen, artă, fie ea şi Pop(ulară), tineri aflaţi între copilărie şi maturitate care arată celor din jur că mai au
entuziasm şi spirit ludic ? c.) Europa de Est nu are componenta culturală modernă a comics-urilor, foarte
puternică atât în spaţiul occidental cât şi în cel asiatic şi, ca atare, coagularea unor tradiţii în această
direcţie atât din partea artiştilor cât şi în ceea ce priveşte publicul se (va) face cu dificultate. Şi, în mare
parte, cu ajutorul unor evenimente precum EECC. Aşa cum am promis la început, să încercăm însă să explicăm
conceptul.
Ce este COMIC CON ?
Wikipedia defineşte sec Comic Con-urile ca întâlniri/reuniri a fanilor de benzi desenate,
“Comic book conventions”. Aceştia au devenit extrem de numeroşi în a doua parte a secolului XX
pentru că nu trebuie să uităm că giganţii comics-urilor precum DC Comics (Superman, Batman,
Green Lantern, Wonder Woman, The Flash) sau Marvel (X-Men, Spider-Man, The Avengers, Fantastic Four) au
apărut în Statele Unite în anii ’30, deci încă dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial, iar baza de fani a
personajelor create de artiştii lor începuse să se coaguleze, strâns legată de creşterea popularităţii
literaturii Science-Fiction, încă din anii ’50. Mai mult, deşi pe atunci nu se numeau cosplay ci
masquerades, concursurile de costume au o tradiţie la fel de mare, mai ales în spaţiul anglo-saxon –
pentru ‘arheologii’ culturii Pop rămâne antologică apariţia costumată a legendarului scriitor, editor şi
colecţionar de SF Forrest J. Ackerman la “First Science Fiction Convention” din… 1939. În ceea ce
priveşte legătura între benzi desenate şi cinema, ea începe practic în 1911, în era filmului mut, cu seria de
scurt-metraje “Mutt and Jeff”, realizată după comic-strip-ul lansat cu succes de Bud Fisher în
cotidianul San Francisco Chronicle în 1907 şi a continuat să se dezvolte până la serialele “The
Adventures of Captain Marvel” (1941) şi “The Phantom” (1943), ambele cu Tom Tyler în rolul principal. Erau
anii războiului şi oamenii aveau nevoie de super-eroi care să îi protejeze. În anii ’50, după terminarea
acestuia, conţinutul comics-urilor dar şi a multor filme bazate pe acestea au avut, normal, frecvente
accente militarist-patriotarde (exemple de titluri: “Marines in Action”, “G.I. Tales”, “Navy Action”,
“Commando Adventures”, a.o.). Plus că s-a constatat o creştere rapidă a cererii de benzi desenate destinate
copiilor. Dell Comics, ce avea licenţă atât pentru utilizarea personajelor Disney cât şi a celor create
de Walter Lantz, MGM şi Warner pentru cinema şi TV (Flintstones, Tarzan, Scooby-Doo, Woody, etc) în benzile
desenate clama în 1953 că vinde 26 de milioane de comics-uri în fiecare lună ! Micii consumatori aveau
să crească şi, peste ani, să formeze comunitatea care se luptă şi acum cu obstinaţie pentru accesul la fiecare
Comic Con relevant. Anii ‘60 sunt însă cei care marchează intrarea comics-urilor în mainstream-ul culturii Pop(ulare), mai ales datorită ‘revoluţiei’ Marvel şi inspiraţiei
celor de acolo de a merge pe mâna lui Stan Lee, care a introdus publicului personaje ce aveau să îşi
menţină notorietatea neştirbită şi după jumătate de secol: Fantastic Four (1961), Hulk (1962), Avengers,
Spider-Man şi X-Men (1963) şi Daredevil (1964). În faţa acestei ofensive, DC Comics (DC vine de la “Detective
Comics”, seria ce a apărut în 1937 şi l-a lansat pe Batman) a fost obligată să reacţioneze prin reinventarea,
atât la nivel de scenarii, grafică şi design cât şi a marketingului, a universului Batman (au lansat cu succes
în 1966 serialul de televiziune) sau Superman (apariţia în ‘familie’ a lui Lois Lane, formarea Justice League
of America). Şi, să nu uităm, numeroşii copii născuţi în anii de după război, care crescuseră cu “Cărţile
junglei” şi “Felix The Cat” şi nu doreau să îşi abandoneze pasiunea pentru comics-uri se apropiau de
faza ‘adultă’ a existenţei. În plus, genurile Science Fiction (serialele “Twilight Zone” şi “Star
Trek”, cărţile lui Philip K. Dick, Robert A. Heinlein şi Roger Zelazny, “Dune” a lui Frank Herbert, etc) şi
Fantasy (cultul pentru J.R.R. Tolkien, “Narnia” lui C.S. Lewis dar şi scrierile din seria “Earthsea”
semnate de Ursula K. LeGuin) câştigau din ce în ce mai mult teren într-o societate a cărui tineri visau la o
perpetuă “Summer of Love” şi o lume ideală fără războaie (în 1965 trupele americane fusesera dislocate în
Vietnam). Ca urmare, naşterea conceptului de Comic Con avea terenul pregătit, mai ales că termenul de
WorldCON (asociat cu spaţiul literaturii SF) şi reţeta de desfăşurare a acestuia erau încetăţenite încă
din 1939…
Ca răspândire geografică, embrioanele Comic Con, “comic book conventions”, sunt
detectabile aproximativ toate în aceeaşi perioadă, în anii ’70, în Statele Unite, Europa (aici ne
referim la Marea Britanie) şi Japonia. Dacă în ceea ce îi priveşte pe asiatici şi ale lor Anime
Conventions primul eveniment s-a numit Comiket şi a avut un public de vreo 700 de persoane la Tokyo
în 1975, în insulă londonezii au preferat să îşi poreclească întâlnirea Comicon în ciuda numelui său
oficial mai pompos, The British Comic Art Convention, ce a supravieţuit cu succes între 1968 şi 1981. A
fost resuscitat în 2004 ca London Film and Comic Con. De altfel, majoritatea CON-urilor au apărut şi au
proliferat apoi abia în noul mileniu, din America de Nord (inclusiv Canada) până în India şi… România (East
European Comic Con-ul la care ne refeream mai sus). Întâmplător ? Evident, nu… pentru că trebuie să ne
reamintim că anii 2.000 au văzut o creştere uluitoare în notorietate şi popularitate la nivel de masă a
comics-urilor şi a personajelor lor (inclusiv rudele din Asia). Să revenim însă la reperele cronologice
şi, mai ales, la Statele Unite. San Diego Comic Con International (SDCC) s-a născut în 1970 şi este,
incontestabil, regele evenimentelor de gen de pe Terra, cu o longevitate de peste 40 de ani. Fondat de cinci
fani ai comics-urilor (inclusiv scriitorul de SF Greg Bear), are actualmente şi doi ‘copii’,
unul născut în 1984, Wonder Con (Anaheim), şi celălalt zece ani mai târziu, Alternative Press Expo (APE). SDCC
care, la prima sa ediţie a avut 300 de participanţi (faţă de cei 3.000 pe zi a evenimentului de la Bucureşti,
aflat tot la început de drum dar aproape jumătate de veac mai târziu) şi care a ajuns acum la aproape 140.000
! Acesta avea să fie urmat de Chicago Comic Con a.k.a. Wizard World Chicago în 1972 şi, apoi, după anii ’90,
de CON-urile din Detroit, New York, Dallas, Seattle şi lista continuă să crească. Ca atare, pentru
exemplificări şi descrierea atmosferei unui Comic Con ne vom limita în rândurile următoare strict la SDCC, mai ales că, dincolo de istoria bogată, sunt bazate şi pe experienţa
participării directe a subsemnatului. La un Comic Con, toate simţurile îţi sunt puse la încercare
pentru a stimula imaginaţia: vizual poţi găsi orice personaj sau formă favorită de ilustrare (tipărită,
televiziune, cinema, jocuri, live - cosplay), sonor eşti bombardat cu soundtrack-urile
care le asculţi acasă până la obsesie, chiar pipăitul îl poţi exersa testând în avanpremieră absolută noile
jucării inspirate din Comic Books, Fantasy sau SF (cu toate genurile şi subgenurile lor, indiferent de areal
geografic), iar ultimile două, mirosul şi gustul, sunt asociate de obicei cu transpiraţia propriului tricou
după câteva ore de gonit prin Convention Center şi cu (realmente) fast-food-ul îngurgitat în grabă între două
cozi la vizionări sau autografe. Căci, în fiecare an, marile stele ale culturii Pop(ulare), de la
desenatori la regizori de film, de la scriitori la specialişti în efecte speciale, de la creatori de costume
la colecţionari de cărţi poştale vechi cu super-eroi, aproape toţi sunt prezenţi pentru publicul lor la Comic
Con, poţi să îi vezi şi să îi asculţi, poţi să le pui întrebări şi, eventual, poţi chiar să stai de vorbă cu
unii dintre ei sau să îi rogi să îţi dea un autograf (repet, mă refer la SDCC). Dar mai multe despre acestea,
pentru cei care au răbdarea şi interesul să continue să citească… niţel mai jos.
Aş vrea să concluzionez… totuşi. Definiţia enciclopediei online cu care am început este
departe de a încorpora savoarea acestui tip de eveniment aşa că o prefer pe cea personală: COMIC CON este o lume
a FANTEZIEI, de fapt lumea TUTUROR FANTEZIILOR destinată copiilor cu vârste între 3 şi 120 de ani ! Şi
închei folosind cuvintele spuse de Terry Pratchett în discursul de acceptare a medaliei Carnegie:
“Fantasy isn’t just about wizards and silly wands. It’s about seeing the world from new directions”.
COMIC CON şi cultura POP(ulară)
Sumarizarea vagă dar lipsită de exagerări de mai sus a ceea ce ţi se întâmplă la Comic Con poate
fi ranforsată uşor prin exemplificări. Să începem cu punctarea câtorva dintre invitaţii speciali a celor 43 de
ediţii a SDCC. ANII ’70: scriitori de Fantasy (Katherine Kurtz - seria “The Adept”) sau
SF precum Ray Bradbury (“Fahrenheit 451”, “The Martian Chronicles”), A.E. Van Vogt
(prezent la CON la puţin timp după apariţia cărţii sale “Children of Tomorrow”), Theodore Sturgeon (în
afara cărţilor publicate şi care i-au asigurat locul în Science Fiction and Fantasy Hall of Fame, autor
printre altele a scenariilor pentru “Star Trek” la finele anilor ’60) sau multi-premiatul cu Hugo şi Nebula
Robert A. Heinlein (“Starship Troopers”, “Moon Is A Harsh Mistress”), legendari autori/ilustratori/editori
de comic books ca Jack Kirby (creatorul lui Captain America şi, mai târziu, acolitul lui
Stan Lee în ‘revoluţia’ Marvel), Will Eisner (părintele lui “The Spirit”, omagiat etern la SDCC
prin faptul că anuala competiţie pentru Comic Industry Awards îi poartă numele), John Romita Sr.
(“The Amazing Spider-Man”), Chuck Jones (“Looney Tunes”, “Tom and Jerry”), personalităţi din lumea
filmului & televiziunii precum Leigh Brackett (autoare de SF dar şi scenaristă pentru filme
ca “The Big Sleep”, “The Long Goodbye” şi “Star Wars: The Empire Strikes Back”), D.C. Fontana (serialul
“Star Trek”), regizorul Frank Capra (“It’s A Wonderful Life”) şi însuşi… Chuck Norris. Să trecem
la ANII ’80. Science-Fiction: Larry Niven (premiile Hugo, Locus şi Nebula pentru “Ringworld”),
Douglas Adams - autorul popularului “The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy”, George R.R. Martin
care încă nu se apucase de “Game of Thrones”, Poul Anderson, Marion Zimmer Bradley, etc. Film & TV:
Mark Hamill (interpretul lui Luke Skywalker din “Star Wars”), Dan O’Bannon (scenaristul lui
“Dark Star” a lui John Carpenter, “Alien” – Ridley Scott şi “Total Recall” – Paul Verhoeven), actorul
Miguel Ferrer după recentul rol în “Robocop” şi, nu cel din urmă, Matt Groening, creatorul “The
Simpsons”. Comics: printre alţii, excepţionalul artist grafician francez Moebius (“Blueberry”)
şi cei mai veneraţi maeştri de peste Ocean la ora actuală, Frank Miller (“Sin City”, Batman “The Dark
Knight”) şi Alan Moore (“Watchmen”, “V for Vendetta”, “The League of Extraordinary Gentlemen”),
ultimul… în 1985, singura sa apariţie publică la un CON american ever! Şi, repet, sunt doar câteva
exemple mai ales că, începând cu ANII ’90, în paralel cu creşterea interesului publicului în doar un
deceniu (de la 10.000 la peste 50.000 de participanţi în 2000), numărul prezenţelor de marcă la SDCC a crescut
şi el simţitor, în plus faţă de prezenţele regulate apărând feţe noi, de la scriitorul & scenaristul de
comics Neil Gaiman (“American Gods”, “Coraline”, seria “Sandman”) la Francis Ford Coppola
(prezent cu “Dracula”), de la autorul Horror Clive Barker la Todd MacFarlane (“Spawn”,
“Spider-Man”), de la artistul Manga Ryoichi Ikegami (“Crying Freeman”, “Heat”) la actorii
Jean-Claude Van Damme (venit să promoveze “Timecop”) şi Leonard Nimoy (“Star Trek”).
Primii ani ai noului mileniu aduc o confirmare a creşterii regulate a numărului de
participanţi, însoţită de extinderea SDCC atât ca spaţiu cât şi ca varietate a manifestărilor înglobate. În
ceea ce priveşte vedetele prezente, mă limitez la a enumera doar câteva din zecile de nume care au atras
publicul în ediţia de anul trecut: întreaga echipă a serialului-cult “Firefly” cu Joss Whedon în
frunte, Guillermo Del Toro care a dat autografe pe ultimul volum din trilogia sa Horror scris cu Chuck
Hogan, “The Night Eternal”, Mark Hamill “Luke Skywalker” în panel cu Stan Lee prezentând
noul proiect online al acestuia, actorii principali din filmele “Expandables 2” (Sylvester Stallone,
Arnold Schwarzenegger), “Elysium” (Matt Damon, Jodie Foster), “Looper” (Joseph Gordon-Levitt,
Emily Blunt), “Total Recall” (Colin Farrell, Jessica Biel), “Resident Evil” (Milla
Jovovich), “Dredd” (Karl Urban, Lena Headey) şi “Iron Man 3” (Robert Downey Jr.), poeta şi
scriitoarea canadiancă de SF Margaret Atwood (“A Handmaid’s Tale”) prezentă la lansarea unei
antologii-omagiu lui Ray Bradbury, “Shadow Show”, Kevin Smith, deja de-al casei, cu panel-ul
propriu, protagoniştii din serialul “Following” (Kevin Bacon şi James Purefoy), creatorul lui Hellboy,
Mike Mignola, la propriul stand din
galeria artiştilor şi, pentru fanii “Twilight”, o ultimă şansă de a-şi lua rămas bun de la Robert
Pattison şi Kristen Stewart şi personajele lor. S.a.m.d. Pentru ediţia din 2013, ce se va
desfăşura între 18 şi 21 iulie, se aşteaptă cu nerăbdare completarea listei cu invitaţi speciali dar, ca de
obicei, cele mai sonore nume vor fi adăugate cu doar câteva săptămâni înainte de eveniment. La momentul în
care scriu aceste rânduri, doar cele legate strict de comics-uri sunt anunţate şi printre acestea
câteva “to kill for”: scriitorul şi scenaristul Neil Gaiman (“Coraline”, “Stardust”, “Sandman”,
“American Gods”), Brian Michael Bendis – membru a echipei de creaţie Marvel (“Ultimate Spider-Man”,
“All New X-Men”), Joe Bogdanove şi Louise Simonson, responsabilii pentru “Superman: Man of
Steel”, ilustratorul John Romita Jr., co-autorul (alături de Mark Millar) a lui “Kick-Ass”, şi, nu în
ultimul rând, legendarul analist a culturii Pop şi criticul de film Leonard Maltin al cărui “Movie
Guide”, updatat anual, se vinde în milioane de exemplare. În ceea ce priveşte filmul şi televiziunea, pentru
iulie, zvonurile cele mai credibile sunt legate de prezenţă într-o formă sau alta a lui Marvel cu ceva din
Avengers (probabil sequel-urile la “Captain America” şi “Thor”, căci “Iron Man 3” a fost
prezentat anul trecut), a regizorului Rob Thomas şi a actorilor din “Veronica Mars” (lansare
preconizată în 2014), a echipei serialului “American Horror Story” (sper că atât Jessica Lange căt şi
Kathy Bates vor fi prezente) şi a protagoniştilor din “Kick-Ass 2” şi “R.I.P.D.”. Spiritul care
îi animă pe creatorii de fantezii şi vedetele care le dau viaţă prezenţi în fiecare an la SDCC este, cred, cel
mai bine sintetizat de Todd McFarlane: “Every single one of those fans has taken hard-earned money
out of their pockets and somehow pushed it in my direction. They help feed my family, they help put a roof
over my head, and they allow me to continue to do my artwork. If that person is going to take time enough to
support what I do, if the’ve got a question, I owe them an honest answer”.
Doar la o lectura superficială a numelor înşiruite mai sus putem realiza fără dificultate că nu
mai vorbim actualmente de un eveniment destinat exclusiv fanilor de comic books ci de mult mai mult.
SDCC a evoluat în peste patru decenii la nivelul de fenomen real a culturii Pop(ulare) dedicat tuturor
fanteziilor şi care, în consecinţă, este o ţintă esenţială pentru vânzătorii acestora. Căci, chiar dacă
Comic-Con-ul este organizat de o asociaţie non-profit, cei care investesc în imagine şi in look-ul sau
nu o fac doar de amorul artei ci din raţiuni de business. Şi aici mă refer la producători,
indiferent că vorbim de filme, televiziune, jocuri sau jucării, machete sau ediţii bibliofile. În contextul în
care influenţa comics-urilor şi a genurilor Fantasy & Co. a crescut enorm în ultimii ani la nivel
planetar ca răspuns la nevoia mai mult sau mai puţin conştientizata de evadare individuală dintr-o realitate
cenuşie în altele imaginare, mai pline de viaţă şi de culoare şi… mai lipsite de probleme, trend
vizibil fără efort prin încasările uriaşe, de miliarde de dolari, făcute de filme precum “Lord of the Rings”,
“Dark Knight”, “Harry Potter”, “Transformers”, “Avengers” sau “Star Wars”, producătorii nu au altă opţiune
decât să prindă valul optim pentru surf. Ori ca să tatonezi, să încerci să vezi dacă placa aleasă e bună, nu
te avânţi direct în ocean ci alegi refugiul unui golfuleţ în care poţi să te verifici. Şi care ar fi unul mai
bun pentru producători decât Comic-Con-ul ? Aici, datorită participanţilor hiper-pasionaţi şi
cunoscători (ca atare, oneşti şi extrem de entuziaşti/critici, după caz), au grupurile-ţintă de geeks
ideale pentru testarea înaintea lansării produselor pe scară largă. În funcţie de răspunsul publicului prezent
la SDCC la un anume joc PS3 sau 15 minute dintr-un episod pilot arătat cu şase luni înainte de difuzarea
publică pe TV, la fiabilitatea prototipului noului elicopter Hasbro sau la prezenţa unui anume star
hollywoodian, experţii în marketing şi vânzări îşi pot (re)face strategia de comunicare pentru plasarea pe
piaţa de larg consum. În ansamblu, Comic Con oferă în mod voluntar cele mai mari şi mai competente
focus-grupuri din spaţiul culturiii Pop(ulare). Am făcut aceste observaţii nu pentru a înfiera nişte ‘paraziţi
capitalişti’ ci dimpotrivă, pentru a sublinia că este vorba de o simbioză aducătoare de beneficii tuturor
părţilor: public-organizatori-producători/expozanţi. Publicul/participanţii (printre care mă număr şi
eu) acceptă fericiţi să fie folosiţi drept cobai atâta vreme cât li se oferă şansa unică să participe 1.) în
avanpremieră absolută la 2.) o experienţă unică. Căci a sta de vorba câteva minute cu Kevin Smith (de exemplu)
pe holurile Convention Center-ului nu este ceva care i se poate întâmpla oricui, oricând şi oriunde.
Producătorii îşi testează produsele pe cei mai avizaţi consumatori, care, mai mult, devin vectori de
comunicare şi publicitate pentru acestea, mai ales prin intermediul reţelelor sociale şi a blogurilor iar
organizatorii se bucură de creşterea constantă a interesului şi participării la nivel de masă cu consecinţe
directe în susţinerea notorietăţii, amplorii şi nivelului ridicat calitativ şi cantitativ a evenimentului.
Comic Con reprezintă mixul perfect pentru creatorii, distribuitorii, promotorii şi consumatorii de cultură
Pop(ulară). Sau cum spunea Joss Whedon: “This is the place where it all happens”. Mai multe
despre fenomenul Pop SDCC în trei cărţi pe care vi le recomand cu caldură, “Comic-Con 40 Years of Artists,
Writers, Fans and Friends”, “Comic-Con Episode IV: A Fan’s Hope” (Morgan Spurlock) şi “Comic-Con and the
Business of Pop Culture” (Rob Salkowitz), care nu fac decât să ranforseze singura concluzie a acestui capitol:
“Comic-Con Internaţional este epicentrul culturii pop. Unde liderii industriilor comic book-urilor
şi a entertainment-ului îşi lansează proiectele, unde artiştii îşi expun creaţiile şi unde entuziaştii
îşi întâlnesc idolii. Dar în esenţa sa, Comic-Con este o întrunire a fanilor ce împărtăşesc aprecierea pentru
tot ce este fantastic în comics-uri, filme, televiziune, animaţie, science fiction, şi multe
altele” (extras din primul titlu menţionat mai sus). Şi acum să trecem la noi,
fanii…
La San Diego COMIC CON
Nu-i aşa că e super-cool să ai posibilitatea să vezi toate vedetele menţionate mai sus în
carne şi oase, să le poţi pune întrebări sau să ai şansa să iei un autograf ? Cu siguranţă că da… însă
lucrurile nu stau chiar aşa de simplu. Şi nu vorbim de costurile semnificative pe care le presupune
deplasarea la San Diego (avion, cazare plus… fondul de achiziţii tricouri, memorabilia, jocuri, etc.).
Trebuie însă de ţinut cont că preţul unui full-pass la SDCC este unul accesibil: 175 de dolari
pentru cele patru zile plus preview night. Asta dacă ai şansă să îl poţi achiziţiona. Căci prima etapă
dificilă constă în obţinerea unui pass la Comic-Con. Accesul la SDCC se face pe baza unui ecuson
nominal şi netransmisibil (verificat frecvent la intrarea în locaţiiile CON-ului prin scanarea codului de
bare) şi care se obţine cu circa şase luni înainte. Cum ? Esenţial este să îţi creezi un cont pe
site-ul oficial cam cu un an înainte de prima intenţie de participare (apoi acesta rămâne valabil şi nu
mai trebuie să repeţi periodic procedura) şi vei fi updatat în mod regulat cu informaţii detaliate legate de
data de punere în vânzare a biletelor şi de modalitatea de achiziţie. Până acum, data a fost plasată
undeva la începutul anului, ianuarie sau februarie, o zi şi o oră fixă (ora 19.00 ora noastră) la care poţi
accesa un link indicat şi care, după confirmarea parolei tale de cont Comic Con, te trimite într-o
cameră de aşteptare, o ‘coadă’ virtuală. Aceasta nu este accesabilă nici măcar cu o fracţiune de secundă
înainte de ora exactă, aşa că milioane de oameni de pe întreaga planetă freamătă cu degetele pe tastatura
computerului aşteptând accesul. În funcţie de viteza ta de reacţie dar şi a computerului şi de calitatea
conexiunii vei intra, iar pe ecran îţi va apare locul pe care îl ocupi în coadă (la interval de 1-2 minute,
îşi face auto-refresh şi poţi vedea cu câte locuri ai avansat). Până aici, lucrurile par OK. Vestea
proastă este că nu am exagerat cu milioanele de mai sus şi că, de exemplu, toate cele aproape 140.000 de
bilete puse în vânzare pentru ediţia din 2013 s-au epuizat în mai puţin de o oră ! Asta e doar una
dintre ele: chiar dacă totuşi prinzi bilet, dar eşti mai spre finalul cozii, poţi avea ghinionul să nu prinzi
decât unul parţial (doar pentru anumite zile, nu pe toate, căci sâmbăta este cea mai căutată, iar mulţi
americani nu îşi cumpără decât un one-day pass). Anul trecut, am reuşit să intru după 7-8 minute şi
eram pe poziţia 33.000 şi ceva. Nu am prins decât bilete pe trei zile, nu pentru tot Comic-Con-ul (din
fericire, pentru cel din vara asta, gioarsa mea de laptop a reuşit să se bage în faţă şi, în mod absolut
miraculos, m-a plasat în primii 2.000 aşa că nu am mai avut această problemă). Evident, în acest caz, trebuie
să te gândeşti dacă merită să baţi drumul până la San Diego doar pentru o zi sau două de CON. Un sfat practic:
când se apropie marele moment asigură-te că toate conexiunile electrice sunt OK, că nu ai vreun
screensaver sau alt posibil ‘intrus’ activ în computer ce ar putea să interfereze cu legătura cu
serverele Comic Con căci, dacă aceasta se întrerupe, îţi pierzi locul la coadă şi este puţin probabil
să mai prinzi vreun bilet la a doua încercare (am păţit-o pe pielea mea în pre-sale-ul din vară
rezervat celor care au mai fost deja la SDCC). În paranteză fie spus, să procesezi 100,000 de cereri
personalizate, inclusiv detalii legate de plăţi, aproape fiecare cu un număr mai mare de unul de bilete
solicitate (numărul maxim pe care îl poţi achiziţiona pe un singur cont este de patru) în jumătate de oră şi
să nu ţi se blocheze serverele, jos pălăria vis-ŕ-vis de capacitatea lor informatică. Bun, eşti fericitul
posesor a unui mail ce conţine numele şi codul tău de bare care îţi garantează ecusonul multi-pass la
SDCC… Înainte însă de a ajunge la San Diego, trebuie să te pregăteşti din timp pentru două lucruri: fizic, va
fi un maraton extenuant pentru care îţi trebuie îmbrăcăminte foarte comodă, un rucsac sau o geantă de
umăr pentru kit-ul de supravieţuire (ceva mâncare şi apă) şi achiziţiile din târg de volum mic (cele mari le
poţi depozita contra unei sume minime într-un spaţiu special din Convention Center) şi psihic, trebuie să
accepţi o realitate – nu ai cum să asişti la TOATE experienţele/happening-urile pe care ţi le-ai
selectat în program din două posibile motive, că nu te poţi dedubla (se desfăşoară simultan sau la ore
apropiate dar în spaţii la distanţă destul de mare una de alta) sau că, pur şi simplu, nu prinzi loc. Căci 1.)
sunt enorm de multe şi 2.) locurile sunt limitate şi nu eşti singurul care vrea să fie prezent la un anume
panel sau la un photo-session. Pentru mai multe sfaturi practice, caută pe net pdf-ul “Comic
Con Art of War” scris de Anne Kirn, extrem de util pentru participanţii debutanţi la SDCC.
Căci, până la urmă ce şi unde se întâmplă la SDCC ? Locaţia principală este imensul
Convention Center la care vom reveni, dar, datorită extinderii uluitoare a evenimentului în ultimii ani
sunt ocupate şi o sumă de săli şi terase din zona adiacentă (Marriott, Hilton, Marina, Hard Rock Cafe),
populate de imensul lounge Nintendo, de maratonul de Anime şi de Festivalul de Film Independent. Pe
lângă acestea, pe spaţiul public sunt instalate corturi speciale dedicate în general unor producţii
cinematografice (anul trecut, de exemplu, au fost “Frankenweenie” a lui Tim Burton, “Looper” a lui Rian
Johnson, precum şi cea mai completă expoziţie de Batmobile pe care am văzut-o vreodată, inclusiv vehiculele
utilizate în serialul din anii ’60). O sumă întreagă de manifestări adiacente SDCC se consumă în acele zile în
diverse cluburi şi cârciumi din Downtown-ul oraşului aflat, literalmente, la o stradă distanţă de
Convention Center. Inclusiv stadionul echipei de baseball unde, în 2012, s-a ţinut petrecerea de deschidere,
cu… Rob Zombie ca MC ! Să ne întoarcem însă la ‘inima’ SDCC, un soi de complex Romexpo mai compact ce
dispune de zeci de mii de metri pătraţi de spaţiu expoziţional şi câteva zeci de săli de eveniment cu o
capacitate variind între 200 şi 6.000 de persoane (Sala H). Cea mai mare şi cu acces separat, sala H
este cea care găzduieşte vărfurile de interes pentru fani gen “Twilight” sau “Stallone, Shwarzenegger &
Van Damme” (anul trecut, pentru panel-ul cu noul sezon din “Walking Dead”, coada număra peste 30,000 de
persoane şi se întindea pe tot perimetrul golfului!). SDCC are două componente: A.) cea de târg &
expoziţie (localizată în Exhibit Hall) cu standuri ale producătorilor din varii domenii (Warner, LucasFilm,
Mattel, Marvel, Sony, Konami, Activision, Sideshow, etc) structurate pe zone de interes (jocuri video, film
& TV, jucării, collectibles & memorabilia, cărţi & comics) care îşi promovează
noutăţile (ex. în iulie 2013, Hasbro a confirmat că va veni cu noua echipă G.I. Joe şi o figurină Boba Fett cu
Han Solo în criptonită (în seria lor “Black), iar NECA cu Predator şi un Batusi Batman) şi cu spaţii dedicate
comercializării de obiecte aparţinând culturii Pop (anticariate de cărţi şi benzi desenate, tricouri,
jucării, figurine, DVD-uri şi CD-uri, autografe, merchandising-ul Comic Con) plus o arie rezervată
ilustratorilor de Comics, Fantasy sau Manga, depotrivă începători sau consacraţi precum Mignola sau Romita
Jr, unde poţi să îi cunoşti pe artişti dar şi să achiziţionezi din lucrările lor, şi B.) cea de
panel-uri, termen ce se referă în jargonul CON-ului la întâlniri tematice, structurate diferit în
funcţie de subiect (conferinţă, întâlnire de Q&A, workshop, workclass, a.o.) şi care depăşesc ca
număr 200 în fiecare zi ! Accesul la fiecare din acestea este liber dar limitat la numărul de locuri
disponibile în sală iar şansele de a intra depind doar de un singur lucru: cât de inspirat îţi calculezi
momentul să fii în faţa sălii înainte de începere raportat la numărul de interesaţi de subiectul respectiv… te
poţi trezi că eşti al treilea la coadă sau undeva pe terasă în urma a altor 3.000 de pasionaţi (în acest caz,
măcar timpul trece mai repede prin conversaţie întrucât toţi au un subiect comun pe care îl pot aborda cu
vecinii de coadă). De aici, observaţia mea anterioară, că la SDCC trebuie să vii împăcat cu faptul că nu vei
putea acoperi toate evenimentele la care doreşti să asişti. Cireaşa de pe tort este Sails Pavilion
dedicat unui program continuu de… autografe. Şi aici, mai ales pentru vedete, trebuie să stai la coadă,
însă nu pentru a obţine autograful ci pentru a participa la loteria în care îţi poţi câştiga dreptul la
autograf. Mai pe înţeles, un exemplu: sesiune de autografe cu echipa “Resident Evil” (cu Milla Jovovich în
frunte) programată pentru ora, să zicem 12.00… evident, aceasta are alocată un interval de timp clar pentru
activitate în care poate da un număr limitat de autografe. Pentru garantarea egalităţii în şanse, acel număr limitat se
traduce într-un echivalent în bilete de tombolă pe care cei interesaţi sunt chemaţi să le extragă cu
1-2 ore înainte de sesiunea propriu-zisă. Astfel, fie că la coadă s-au aşezat 20 sau 2.000 de interesaţi, prin
tragere la sorţi se defineşte numărul de fericiţi care vor trece la ora 12.00 prin faţa Millei pentru
semnătură. Mai mult dacă nu ai noroc din prima, te mai poţi aşeza o dată la coadă dacă încă mai sunt bilete
câştigătoare în sac (fiica mea a avut anul trecut şansa să se întâlnească cu distribuţia serialului “The Big
Bang Theory” după ce a mai făcut o dată coada şi a mai tras un ‘loz’). Sunt însă destule cazuri în care nu
este nevoie de un asemenea mecanism, în special în cazul autorilor de carte serioasă sau adultă precum
Margaret Atwood (“Shadow Show”) sau E.L. James (“Fifty Shades of Grey”) sau actorii care au ieşit de pe lista
A a Hollywood-ului ca Eric Roberts sau Tryna Parks (James Bond) şi unde timpul de aşteptare este rezonabil de
scurt. Joss Whedon la SDCC: “Something as simple as an autograph is actually more significant: it’s
a connection. And you only really connect with a fan, not just by being around them but by being one
yourself”. Nu aş vrea să închei fără să menţionez finala Cosplay de sâmbăta seara din
Ballroom 20, în care cei ce şi-au consumat luni de zile pentru a-şi fabrica special costume pentru SDCC
defilează pe scenă, în lumina reflectoarelor.
CONcluzie
După toate cele scrise mai sus şi exclusiv pentru cei care au avut răbdarea şi interesul să
ajungă până în acest punct cu lectura, concluzia în ce mă priveşte, de fapt pe noi, pe toţi fanii, este una singură
şi a sintetizat-o Guillermo Del Toro mai bine decât aş putea eu să o fac: “We are moths attracted to the
light. And this is the brightest light in the comic book world”. Doresc sincer tuturor fanilor să aibă
măcar o dată în viaţă şansa să poarte tricoul cu Comic Con la San Diego. Şi, în egală măsură, sper că impulsurile
aceloraşi fani şi entuziasmul organizatorilor să împingă EECC în anii următori spre o evoluţie cât mai rapidă şi
spectaculoasă.
IOAN BIG 18 Aprilie 2013
|