THE SPRING OF
HOPE
Neîndoielnic, cea mai antipatică semnificaţie grafică din cele şapte ale gamei muzicale a fost,
de mai bine de un an, nota RE ca silabă-preambul a vocabulelor
restrişte, renunţare, restricţii,
regres, reprimare, rezişti,
repaus acasă... Cu literele silabei inversate, ne-a rămas doar
spERanţa că, într-o zi, vom reveni la ce-am fost, ce-am trăit, ce-am realizat –
între timp slujitorii artei sunetelor cultivând comandamentul moral al pregătirii profesionale pentru o atare
proximă eventualitate.
Este şi justificarea serialului de manifestări live (muzicale,
dar fără public de faţă, substituit cu virtuali melomani – auditori ai posturilor Radio România
Cultural, Radio România Muzical ca şi căutători pe
Facebook), serial iniţiat la început de an 2021 pe scena Sălii din strada General
Berthelot a Societăţii Române de Radiodifuziune. Cu concerte din două în două săptămâni,
joia, de la orele 19.00 în direct! În două formule de componenţă: combo şi
big band.
Având pe frontispiciu denominaţia „THE SPRING OF HOPE”, concertul susţinut în seara de 25 martie
de Big band-ul Radio sub competentul management dirijoral al lui
Ionel Tudor, s-a dorit a fi concretizarea în culoare de sunet a unui program aproape
în totalitate inedit – o primăvară a
speranţei alăturând secvenţe din coloanele sonore ale unor notorii pelicule cinematografice
marca „Hollywood”, teme care s-au bucurat prin ani şi de statutul de
hit aparţinând contextului unor genuri / specii sonore precum
pop, funk, R –
redimensionate însă în înveşmântări de jazz pentru orchestre de gen. Dacă nu odată Big band-ul
Radio a apelat la solişti anume invitaţi, de astă dată fură valorificate exclusiv forţele
artistice din line up-ul prestigiosului ansamblu! Cât priveşte selecţia celor
unsprezece întruchipări sonore, structura programului a aparţinut conducerii Big band-ului
Radio şi deopotrivă, unora dintre instrumentiştii acestui colectiv.
Primele două compoziţii culese din domeniul soundtrack s-au
datorat celebrului grup Earth, Wind & Fire, mai precis unora dintre membrii săi
precum Maurice White, Verdine White, titlurile acestor teme fiind
„DANCE MIX” – în aranjamentul lui Paul Martha – şi
„FANTASY” – aranjor Mark Taylor, cu un inspirat solo creativ al lui
Cătălin Milea la saxofon tenor. Conferind un indice valoric în plus firescului melodic al
pieselor, pasta sonoră policromă rezultată din aranjamentele de jazz a cucerit şi prin pulsaţia vitală a ritmului.
De notat versatilitatea instrumentală a interpreţilor George Natsis care a alternat
claviatura pianului electronic cu aceea a pianului acustic şi Adrian Cojocaru, titular al partidei
de tromboane, dar şi iscusit percuţionist.
Tinereţea fără bătrâneţe a melodiei „EVERGREEN” compusă în anii
’70 ai veacului trecut de Barbra Streisand ca piesă de soundtrack,
dar beneficiind peste decenii şi de o versiune pentru big band semnată de aranjorul Ian
Freebalm-Smith, a rezonat în tonuri baladesc-nostalgice relevate de tonul confesiv, învăluitor, sensibil,
propriu saxofonului tenor al Dianei Suciu care a dominat solistic întreaga derulare a
piesei...
Prin modificare de ambient, a fost apoi rândul altui membru al partidei instrumentelor de suflat
cu ancie, creativul Paolo Profeti la saxofon alto, să se afirme solistic, susţinând patetic,
incisiv, cu intensă implicare afectivă atât conductul melodic, cât şi variaţiunile improvizatorice conferite
meditativei teme „AGAINST ALL ODDS” – datorată notoriului baterist, lider de big
band Phil Collins (fost şef al grupului Genesis), temă regândită
jazzistic cu bun gust de David Stone.
Specifică filonului latino-american, creaţia lui Barry Manilow, Jack
Feldman şi Bruce Sussman numită „COPACABANA” a
apărut prefaţată cu o fermă definire a cadrului rimic de către bateristul Laurenţiu Zmău şi
percuţionistul Adi Cojocaru. Magma vitală a sound-ului orchestral atât de pitoresc şi stenic a
dobândit un plus de pregnanţă prin soloul de ghitară al tânărului şi talentatului Liviu Negru,
depănarea în tutti fiind pigmentată periodic de spasmodice încleştări ritmice ale
tandemului timbral baterie / percuţie.
Cea mai cunoscută, mai acreditată creaţie a trompetistului pianist compozitor Chuck
Mangione, „CHILDREN OF SANCHEZ”, temă principală a muzicii filmului
omonim, s-a materializat sonor în versiunea de aranjament a lui a lui Keith Foley, graţie
tălmăcirii pline de strălucire, de nerv realizată de Big band-ul
Radio energizat de gestul ferm al dirijorului Ionel Tudor. Purtător de
melodie la începutul şi finalul secvenţei, Silviu Groaza la flugelhorn a instituit un
insolit şi dinamic dialog interinstrumental cu trompetistul Sebastian Burneci. Acestuia i-a
revenit în continuare rolul de protagonist al altei piese cu colorit exotic, „CUBAN
PETE” de Joseph Norman, în aranjamentul lui Jack Mason,
care a impulsionat discursul orchestral prin modulaţii succesive la semitonul superior, atribuind o fermă
susţinere din partea secţiei ritmice: aceasta cuprinzându-i pe George
Natsis - claviaturi, Eugen Tegu - ghitară bas, Liviu
Negru - ghitară, Laurenţiu Zmău - baterie, Adrian
Cojocaru - percuţie. Şi pentru că eruditul, mereu bine informatul prezentator Cristian
Marica a găsit cu cale, înainte de anunţarea piesei următoare, să-i numească explicit pe toţi
membrii big band-ului, o vom face şi noi: astfel, partida
brass (a instrumentelor de suflat din alamă) i-a inclus pe trompetiştii
Silviu Groaza, Sebastian Burneci, Laurenţiu Moise şi
pe tromboniştii Adrian Cojocaru (cum spuneam, şi percuţionist), Florian
Radu, Ciprian Partenie, iar la trombon bas Andrei Bolbocean; secţia
reeds (instrumente de suflat cu ancie) i-a alăturat pe Diana
Suciu - saxofon tenor, Evgheni Mamot - saxofon alto, Paolo
Profeti - saxofon alto, Cătălin Milea - saxofon tenor, Cozmin
Stanciu - saxofon bariton şi clarinet.
Cel de a optulea moment muzical al programului, provenind din genul
pop adaptat contextului soundtrack, a fost
„DON’T LET THE SUN GO DOWN ON ME” de Elton John pe text de
Bernie Taupin, în aranjamentul lui Jay Chattaway (aranjament de factură
swing mediu), cel care l-a readus pe Adrian Cojocaru la trombon,
din aceeaşi familie de instrumente cu culisă Florian Radu deţinând de astă dată un rol
solistic-cheie în întrega derulare (temă, variaţiuni improvizate). Interesantă şi ştafeta melodică de alură
polifonică generată la un moment dat între suflători.
O inopinată surpriză a adus-o cu sine interpretarea celei de a noua piese, purtând titlul
„BANDSTAND BOOGIE” – sub autograful comun Charles Albertine,
Barry Manilow, Bruce Sussman şi al aranjorului John
Higgins. În susţinerea ei, trompetistul flugelhornist Silviu Groaza a marcat – după
opinia noastră – revirimentul concertului, el cântând la... trombon şi dovedind că stăpâneşte la fel de bine şi
acest instrument. Şi de această dată el a angajat un dialog cu colegul de partidă Sebastian
Burneci, în travaliul variaţional ei partajând rolul solistic cu alţi doi excelenţi instrumentişti ai
ansamblului, Liviu Negru dezlănţuit pe corzile ghitarei şi succesiv, Cătălin
Milea arcuind sunete măiastre emise de saxofonul său tenor.
Un moment aparte l-a constituit evocarea personalităţii accentuate a aceluia care a fost
celebrul muzician român de reputaţie internaţională Peter Herbolzheimer, prieten de suflet al
Big band-ului Radio în ultimii săi ani de viaţă şi activitate, prolific compozitor
şi aranjor, inclusiv autor al vibrantei creaţii „BALLAD FOR A FRIEND” inclusă ca
penultim act sonor al concertului, cu acelaşi neobosit Silviu Groaza, solist la flugelhorn.
Epilogul a avut darul de a ne readuce în memorie un faimos standard al jazzului, preluat în sute
de versiuni interpretative, creat de Henry Mancini sub titlul „DAYS OF WINE AND
ROSES”. Fără îndoială, nota maximă se cuvine înainte de toate aranjamentului foarte bine scris,
inclusiv admirabilului chorus în pachet de saxofoane. De menţionat şi intervenţiile de baterie solo ale lui
Laurenţiu Zmău inserate spre finele piesei.
Paleta timbrală şi expresivă ce a erupt în nuanţe şi tente vii, revelând triumful melodicităţii,
generozitatea armoniilor, vigoarea ritmurilor fremătăroare şi, neîndoielnic, ţinuta aporturilor instrumentale
solistice ce au vădit fantezie, gust şi înalt profesionalism – iată argumente ale atractivităţii legitimate prin
firescul, dezinvoltura, patosul exprimării ideilor muzicale de către ansamblul de elită care a fost şi este
Big band-ul Radio!

Florian Lungu 3 aprilie 2021
Capturi foto: Marius G. Mihalache
|