Şi ţânţarii ascultă Blues
A trebuit să trăiesc pe pielea mea (rămasă, incredibil, neperforată) o experienţă fabuloasă în
Delta Dunării pentru a mă convinge că, o dată pe an, în timpul festivalului “dichis’n’Blues” (2-3
septembrie), organizat în Tulcea de către Asociaţia Culturală “în Exil”, până şi ţânţarii îşi pun trompa’n cui
şi lasă în pace bipezii participanţi pentru a asculta încântaţi... altfel de muzici ale
Deltei noastre. Poate n-aş fi început în acest fel dacă, la doar câteva ore de la revenirea
în Bucureşti, la prima ţigară fumată în faţa blocului, n-aş fi fost atacat brutal de câţiva ţânţari manelişti
rezidenţi în jurul birtului zgomotos aflat în Berceni peste drum de scara mea care, pur şi simplu, m-au
ciuruit. Diferenţă de civilizaţie şi respect pentru cultură, deh! Rămân în minte cu o fantasmă: grupuri şi
grupuri bine organizate de ţânţari trubaduri veniţi din toate colţurile Deltei, de la Uzlina şi până la
Sulina, aşezate cuminte şi disciplinat fie pe Teatrul “Jean Bart” din imediata apropiere, fie prin pomii din
grădina Casei Avramide (opţiune uluitor de inspirată pentru un festival de Blues, mai ales că are cam
aceeaşi vârstă cu genul muzical) unde s-a consumat evenimentul, ascultând respectuos performerii de pe scenă
şi abţinându-se să îşi facă selfie-uri sau să râgâie satisfăcut după ce au supt sângele poporului. Acest intro
poate părea inutil însă, în mintea mea, are menirea de a sugera tonalitatea luminoasă, serenă şi plină de
bună dispoziţie a unui festival (aflat la cea de-a doua ediţie) care m-a luat complet prin surprindere, în
sensul cel mai bun al cuvantului (de obicei, sunt extrem de reticent de a-mi asuma riscul asocierii cu
experimente care s-ar putea dovedi argumente în favoarea principiului neaoş managerial ‘pe afară-i vopsit
gardul şi-năuntru leopardul’). Schimbăm foaia şi trecem în registrul analitic...
Care sunt motivele pentru care pasionaţii de muzică de calitate ar trebui să nu rateze
experienţa unei ediţii viitoare? Naturaleţea, varietatea, valoarea şi viziunea. Primele două au justificat
“dichisul” din titlul festivalului, iar următoarele... “Blues”-ul. Le voi lua pe rând, cu rugămintea să vă
raportaţi la propriile impresii colectate în evenimente similare la care aţi participat în ultimii ani, în România
sau dincolo de graniţe.
NATURALEŢEA... conturată în primul rând de public. Într-un mediu
evenimenţial inflaţionist, este fascinant să descoperi că majoritatea covârşitoare a spectatorilor (limitaţi
obiectiv ca număr, datorită amplasamentului, la câteva sute), toti efervescenţi, simpatici şi degajaţi, îşi doresc
realmente să se afle împreună în acel spaţiu, în acelaşi timp şi în acelaşi scop cultural, fără obiective
îndoielnice care ţin de creşterea notorietăţii personale, de snobism sau de simpla lipsă a unor alternative mai
atractive (mă refer fără ezitare aici la miile de corporatişti stătuţi prin cubicule anoste pentru care ‘bluz’-ul
înseamnă doar “I Just Say To Call I Love You” al lui Stevie Wonder când şi-au agăţat gagica în liceu şi pentru care
Sala Palatului a devenit loc de pelerinaj unde se expun periodic moaştele lui Boney M, B.Z.N. şi Ricchi e Poveri).
La Tulcea, publicul, indiferent de vârstă, s-a ridicat neîndoielnic la înălţimea
prestaţiilor artistice şi în mod evident, asta se simte de pe scenă şi obligă muzicienii şi tehnicienii
(sunetul a fost impec’) să performeze ca atare. Din păcate, pe malurile Dâmboviţei, ni se întâmplă din ce în ce mai
rar să avem satisfacţia de a privi publicul cu aceeaşi bucurie cu care ne îndreptăm atenţia spre artişti. La această impresie
a contribuit incontestabil şi alegerea locaţiei (riscantă opţiune datorită
faptului că este în exterior dar fericită prin personalitatea ambientului retro-urban), ce oferă nu numai
intimitate actului muzical (Blues-ul nu se împlineşte fără comunicarea dintre muzician şi spectator), dar şi
confortul dat de accesibilitate (atât ca servicii publice cât şi logistic), şi mai ales, acel sentiment rar de
evadare din cadrul ordinar propus pentru desfăşurarea de “spectacole” (de obicei, o sală proiectată pe vremuri
pentru şuşe folclorice sau filme de propagandă).
VIZIUNEA, asociată deopotrivă cu realismul, dar şi cu preocuparea
pentru evoluţia unui eveniment tradiţional într-un mod sănătos, fără forcing-uri inutile sau declaraţii de
intenţie nesustenabile. Ca melomani, trebuie să acceptăm realitatea că, la noi, Blues-ul are o notorietate şi un
consum foarte limitat, fiind îngurgitabil ca gen muzical de către o nişă anemică din publicul larg, cu o medie de
vârstă relativ ridicată şi preocupări culturale (fie acestea şi din spaţiul, mai generos, al culturii Pop)
inaccesibile sau neinteresante pentru mainstream. Blues-ul nu se consumă la nivel de masă decât în cazuri
ieşite din comun (în care, de obicei, marketarea inspirată îşi spune cuvantul, indiferent că ne gândim la Eric
Clapton şi Bonnie Raitt sau la Joe Bonamassa, Beth Hart şi Susan Tedeschi). Acceptarea acestei realităţi de către
organizatorii unui mic festival de provincie este din start un prim câştig major (de aceea, numele celui de la
Tulcea n-ar trebui să pară desuet, fiindcă îşi propune să sublinieze respectul datorat tuturor celor implicaţi),
dar eu am fost impresionat de altul. Experienţa pe care am trăit-o pe malul Dunării a fost strălucitoare: Vali
‘Sir Blues’ Răcilă (Foto declin 20-03), cu figura lui de patriarh
bonom, povestind copiilor despre Blues! Preocuparea oricărui producător ce ţinteşte spre o viitoare ediţie
aniversară a evenimentului trebuie să fie aceea de întinerire a publicului său potenţial, ce implică automat...
educaţie culturală. Aici, din fericire, n-am asistat la vreun demers care să respire mercantilism sau pedagogie
formală, ci realmente la un act de împărtăşire făcut cu suflet. Vali... “Grandpa Blues”, jos pălăria! Poate
o temă de meditaţie pentru viitor ar fi dezvoltarea unui program de workshop-uri şi happening-uri conexe (evident,
în funcţie de sursele de finanţare avute la dispoziţie) destinate target-ului 12-18 ani (de la familiarizarea cu
Blues-ul ca ascultători la încurajarea tinerilor muzicieni). În marketingul cultural se pot identifica soluţii
inovatoare şi atractive în care consumerismul să poată fi asociat cu educaţia. Continuând cu argumentaţia legată de
puseurile vizionare transmise (nu neapărat în mod voit) de către festival, aş remarca încă două aspecte,
voluntarii şi merchandising-ul. Primii, majoritatea dintre tinerii la care mă refeream mai sus, m-au
impresionat nu doar prin atitudinea pozitivă sau prin profesionalismul cu care şi-au asumat sarcina, indiferent de
importanţa acesteia în economia evenimentului, ci în primul rând, prin mândria sinceră că sunt parte a unei
experienţe ce transcende o simplă şi efemeră serie de concerte. În cele mai multe cazuri, şi aici mă refer la
România, beneficiem în general ca spectatori de o succesiune interminabilă de figuri acre, satisite şi frustrate
(‘sunt aici să vă dau cupoane doar pentru că beemveul meu cel nou e încă în vamă’), ca să nu mai vorbim de faptul
că, în situaţia în care artiştii înşişi nu îşi aduc propriile produse (CD-uri, tricouri, materiale promoţionale,
etc., etc.), rămâi de obicei ca suvenir la finalul evenimentului doar cu biletul ce-ţi garantează accesul (pe care,
din motive de economie de cerneală, s-ar putea să nu apară numele muzicienilor sau logo-ul evenimentului). Prin
merchandising-ul gândit pentru o varietate rezonabilă de gusturi şi buzunare, “dichis’n’Blues” mi-a demonstrat că,
fără eforturi costisitoare, acest aspect poate fi reglat cu bun simţ şi eficacitate, caz rarissim în
peisajul autohton de evenimente, aproape asasinat de mediocritate şi meschinărie. În plus, călătoria în Delta
Dunării din 4 septembrie 2016 (Foto declin 20-11), cu vaporul, ce a durat
aproximativ zece ore, a mai relevat un aspect neignorabil: flerul manifestat de organizatori pentru potenţialul
de asociere a marketingului turistic regional cu evenimente ce atrag public din afara comunităţii (ca referinţă
izolată, deşi din cu totul altă ligă şi poziţionare, menţionez subprogramele culturale şi turistice adiacente
proiectate în jurul festivalului “Untold” de la Cluj). Asta ar trebui să dea de gândit în mod serios
autorită ţilor locale în ceea ce priveşte creşterea implicării ca sponsorship în festival pentru ediţiile
viitoare. O zi în care, fie că eşti, fie că nu, familiarizat cu Delta, devii prizonier-consumator (nu te poţi
arunca din ambarcaţiune ca să te întorci înot la hotel) a ceea ce îţi oferă natura şi te transformi într-un
sechestrat fericit de ceea ce vezi în jur, de ceea ce auzi (session-urile muzicale de pe punte)... de ceea ce
simţi, te transformă într-un ambasador involuntar al regiunii. Iar asta ne arată că “dichis’n’Blues” este
conceput şi reprezintă prin instrumentarul utilizat nu un simplu eveniment muzical, ci o experienţă
complexă!
VARIETATEA selecţiei performerilor, din perspectiva a numeroase
criterii (vârstă, notorietate, versatilitate, cantonare stilistică, spirit inovativ etc.) ce, în ansamblu, din doar
şase cântări a permis chiar celor mai puţin antrenaţi să se familiarizeze cu Blues-ul, gen mult prea uşor
etichetabil în mod superficial sau schematic. Puzzle-ul Delta Blues propus de organizatori a conţinut,
oarecum inedit pentru o reţetă tradiţională de festival aflat încă la primii săi paşi, două
trupe inspirate de ‘Americana Roots’ (sintagmă ce prezintă o evoluţie semnificativă în ultimii ani faţă de
conceptul burghez, naţionalist şi plin de clişee care l-a generat, prin mixul de Blues, Folk, Country şi
R’n’R), una foarte tânără, de-a noastră, Soul Serenade (Adelina Chivu – voce/kazoo, Codruţ Andrei –
mandolină, Andrei Rotariu – voce/chitară/tamburină/muzicuţă) (Foto declin
20-04), sprijinită pe scenă ‘fratern’ de Hanno Höfer, ce a adus în deschiderea festivalului un
aer foarte proaspăt (care a compensat doza perceptibilă de imaturitate) într-o atmosferă festivalieră
pe care ai bănui-o că ar trebui să aparţină de “old boys”, şi mult mai experimentatul şi eclecticul
(includerea elementelor de Vodevil şi Ragtime a dat foarte bine) proiect italian Veronica & The Red
Wine Serenaders (Veronica Sbergia – voce/ukulele/washboard/kazoo, Max de Bernardi – voce/chitară acustică,
Bruce Stevens – tubă). Nimic memorabil, dar agreabil şi entertaining. În privinţa italienilor, mai ales
că au participat şi la session-ul de pe vapor din maratonul de pe canalele deltei, nu mă pot abţine de la două
remarci mai puţin serioase: după iscusimea arătată în mânuirea washboard-ului, Veronica ar fi pusă fără
ezitare pe lista scurtă a tinerilor burlaci lipoveni în căutare de consoarte cu aptitudini domestice, iar tuba lui Bruce i-a mortificat pe ţânţarii
autohtoni, sideraţi de faptul că un umanoid posedă o trompă de dimensiuni giganteşti care le duce în derizoriu
dotările naturale. Revenim la puzzle-ul nostru. Alte două proiecte, de factură radical diferită.
BluesCore-ul iniţiat de bateristul Liviu Pop, în fapt un Super-Power-Trio (Foto declin 20-05) alcătuit din muzicieni excepţionali prin faptul că îşi menţin spiritul
ludic în ciuda unor experienţe profesionale şi artistice individuale substanţiale care i-ar putea tenta să se
cantoneze în rutine mai comode (Liviu Pop – tobe, Hanno Höfer – voce/chitară, Raul Kuşak – claviaturi, orgă
Hammond) şi care, în această formulă, funcţionează, în pofida spiritului escapist şi a groove-urilor
Jazzy, extrem de coerent şi de bine structurat, şi Leszek Cichoński Band (Foto declin 20-02 şi Foto declin 20-06), trupa poloneză a unuia dintre cei mai
interesanţi ‘hendrixişti’ (dincolo de a fi un chitarist talentat este, de ani buni, şi producătorul
festivalului “Thanks Jimi” în cadrul căruia, pe 1 mai 2016, a mobilizat la Wroclaw 7345 de chitarişti să cânte
“Hey Joe”, bătându-şi astfel propriul record din 2012 în Guinness Book!) pe care mi i-a propus Europa
de Est până acum şi de a cărui existenţă, mărturisesc, nu aveam habar... Să continui în a justifica
varietatea? OK. Instrumentul-vedetă al fiecărei seri a fost, incontestabil, muzicuţa, pusă în gura a
doi virtuozi de factură, sorginte şi formaţie care îi transformă în prezenţe exotice - mai ales când îi
plasezi unul lângă altul... East meets West - într-un peisaj autohton mai puţin familiarizat cu acest tip de
sound: Marcian Petrescu & Trenul De Noapte (într-o nouă formulă de acompaniament, cu Vali Vătuiu – baterie, Mihai Tacoi – chitară şi Mike Dragomir – bas) şi
Billy Branch & The Sons of Blues (Andrew Terril Thomas – baterie, Andrew Osis – chitară, Marvin
Little – bas şi Sumito Aryioshi – claviaturi) (Foto declin 20-10).
Mai multe despre Marcian Petrescu, unul dintre ambasadorii reputaţi ai Blues-ului românesc şi singurul
muzicuţist de prin părţile noastre pe ale cărui discuri au acceptat entuziast să apară legende precum Sugar
Blue (două Grammy-uri), Charlie Musselwhite (14 premii W.C. Handy) sau Rick Estrin (numeroase Blues Music
Awards), şi despre Billy Branch, un adevărat monument al istoriei Blues-ului, în rândurile de mai jos, prin
intermediul... propriilor vorbe.
VALOAREA capului de afiş... Un ţânţar şi un bondar se-ntâlnesc pe un
pahar. Pricăjitul nehalit (subsemnatul... un ţânţar chibiţ din tribune), care are ca obiectiv personal să îşi
înfigă trompa în mintea lui Billy Branch pentru un interviu amplu, îi propune inspirat bondarului (Marcian) să facă
un ménage à trois ideatic pe o terasă cu deschidere la Dunăre. Două întrebări legitime la care trebuie să răspund
înainte de a intra în miezul dialogului. De ce această etichetă ‘entomologică’ pentru bunul meu prieten MARCIAN
PETRESCU? Dincolo de look-ul său inconfundabil, delicios, de lider neobosit de gaşcă revoluţionară a
rezistenţei pro-Blues, cu şepcuţa provenind (probabil) din colecţia privată a lui Lenin, asortată cu o cămaşă
Country în carouri inspirată din “Şapte mirese pentru şapte fraţi” peste care poartă bandulierele de muzicuţe
precum un Pancho Villa nemulţumit că este în pericol să i se taie dreptul la dulceaţă, în viaţa ‘civilă’ Marcian
este un “bondar” despre care ar fi bine să ştiţi două lucruri fundamentale: a.) în preajma lui, dacă aveţi nevoie
de linişte, o veţi avea parţial doar când bondarul îşi mănâncă micul dejun şi refuză chiar să asculte şi muzică la
telefon; b.) evitaţi cu orice preţ să pronunţaţi cuvântul ‘banc’ întrucât ce veţi trăi apoi verbal se va asemăna cu
experienţa unui duş pe care îl faceţi sub cascada Niagara. Bon, a doua întrebare. De ce a fost ţânţarul inspirat,
iar bondarul indispensabil? Pentru că, şi acum revin la tonul sobru, deşi am la activ un număr rezonabil de ani de
interacţiuni şi interviuri cu muzicieni, am trecut cu vederea când l-am pregătit pe cel cu BILLY BRANCH
(Foto declin 20-08 şi Foto declin 20-07)
- şi îmi asum eroarea – o informaţie esenţială: artistul multi-premiat şi Preşedinte în funcţie al Grammy Blues
Committee nu are un background educaţional care l-ar suprapune peste profilul unui bluesman standard ce s-a ridicat
cu greu dintr-o familie cu puţine resurse, cu o educaţie precară sau inexistentă şi cu o credinţă în divinitate
care frizează bigotismul, ci a absolvit University of Illinois din Chicago şi ar fi devenit avocat dacă nu
l-ar fi deturnat Willie Dixon spre o altă carieră. Am avut în faţă exponentul unei alte
specii de bluesman, un interlocuitor extrem de pragmatic şi de pedant în comunicare care nu a spus decât exact ce a vrut el să spună. Cu alte
cuvinte, ţânţarul s-a dus să vâneze un elefant cu o puşcă cu alice, şi-a consumat disperat muniţia aproape în
totalitate - spre frustrarea sa - fără a-i atinge decât superficial organele vitale, iar dacă bondarul nu era
şi el acolo să mai zumzăie vioi, interviul pe care îl veţi citi mai jos n-ar fi fost considerat acceptabil
nici măcar de către o viespe zombificată. Astfel ajungem la şueta în trei, consumată între probele
tehnice şi concertul programat seara...
Billy, eşti una dintre cele mai importante personalităţi ale Blues-ului contemporan. De
ce ai optat pentru acest gen şi nu, de exemplu, pentru Rock, întrucât presupun că alegerea ta are o legătură
directă cu trecutul şi cu povestea vieţii tale...
B.B.: Ei bine, am început prin a cânta la muzicuţă. Am învăţat singur
să cânt la muzicuţă de pe la vârsta de unsprezece ani dar nu am plănuit niciodată să devin un muzician profesionist
până când nu am descoperit Blues-ul. Evident, muzicuţa era unul dintre instrumentele de bază în Chicago Blues iar
acesta, fiind singurul cu care eram familiarizat, mi-a permis să îmi croiesc drumul în diversele cluburi din
Chicago şi să găsesc suficient curaj şi tărie să rezist pe acele scene. În acea călătorie personală i-am
descoperit importanţa, semnificaţia... relevanţa sa socială şi culturală... căci în el se regăseau rădăcinile
tuturor formelor de muzică americane, că a reprezentat, fundamental, temelia culturii African-Americane, ce nu a
fost niciodată predată şi despre care nu s-a vorbit niciodată, de care nu am avut posibilitatea niciodată să
iau cunoştinţă. Abia după ce acumulasem câţiva ani buni de experienţă în trupa lui Willie Dixon – am cântat cu el
şase ani – am ajuns să înţeleg cu adevărat importanţa şi forţa acestei muzici.
Asta a presupus totuşi curaj din partea ta precum şi asumarea unor riscuri. Puteai să
alegi o potecă muzicală mult mai comercială...
B.B.: Repet, eram un muzicuţist... nu un chitarist sau un pianist, şi,
ca atare, ce opţiuni aveam ca performer la acest instrument decât ceea ce îmi putea oferi Blues-ul din Chicago? Ce
vreau să spun e că, dacă eşti muzician, mergi pe un drum riscant indiferent de genul abordat. Ştii că totul este
un joc de noroc, dar mai ştii că dacă te adaptezi la el şi îţi perfecţionezi meşteşugul ar trebui să poţi
reuşi. Eu mă apropii de muzică cu umilinţă. Când eram tânăr, am petrecut mult timp cu muzicieni mai în
vârstă precum Homesick James, Big Walter Horton, marele pianist de Boogie Jimmy Walker... Floyd Jones, Leon Brooks,
Good Rockin’ Charles, am stat în preajma lor şi i-am studiat. Nu ştiu dacă îl ştii pe chitaristul Jimmy Johnson,
fratele lui Syl Johnson... am cântat anul trecut timp de o săptămână în clubul “Marians” din Berna, Elveţia
[Marians Jazzroom – n.r.], cu el şi cu Lurrie Bell ca invitaţi speciali, şi am constatat că între noi este o
bună legătură telekinetică. Jimmy Johnson are acum aproape 90 de ani [n. 1928 – n.r.] dar mi-a spus că îşi
aminteşte când am apărut prima oară în peisaj la Chicago şi că m-a apreciat pentru faptul că îi respect foarte mult
pe ceilalţi muzicieni. Întotdeauna am ascultat, am învăţat şi am luat lucrurile în serios.
De acord, însă presupun că efervescenţa creativă Bluesy din Chicago te-a influenţat
ceva mai profund. Cum ţi-au definit acei ani următorii paşi în carieră?
B.B.: Nu sunt foarte sigur ce răspuns aştepţi de la mine. Până la urmă
trebuie să te gândeşti că este o carieră profesională, muzicală, fără mari diferenţe faţă de un muzician de
Rock’n’Roll sau de unul de Jazz sau de unul de Country-Western... sau de un cântăreţ român de Folk. Este o formă
de artă. Şi trebuie să lupţi ca să dai tot ce ai mai bun în tine. Am fost norocos că m-am întors în Chicago. Nu
trebuie să uiţi că m-am născut şi am copilărit în Los Angeles. Am fost norocos că, pe 30 august 1969, s-a întâmplat
să particip la un festival care a rămas în istorie ca cel mai important festival de pe Pământ. Erau acolo, în Grant
Park, Bo Diddley, Muddy Waters, Koko Taylor, Junior Wells, Buddy Guy, Sleepy John Estes, Big Mama Thornton... Betty
Everett care valora cat 40 de legende... Chicago Blues Festival, prima ediţie, 30 august 1969. Nu s-a mai
făcut altul decât peste vreo douăzeci de ani [mai exact, în 1984 – n.r.]. Festivalul a fost produs de Willie
Dixon şi, în acea zi, a fost prima oară în viaţa mea când am ascultat Blues. Şapte ani mai târziu făceam parte din
trupa lui Willie Dixon. Când a aflat despre Carey Bell că are intenţia de a părăsi trupa, Willie Dixon mi-a
telefonat - eu încă eram la facultate - pentru a-l înlocui. Am fost foarte, foarte intimidat şi, când ne-am
întâlnit, a trebuit să aibă răbdarea să mă încurajeze spunându-mi că am în mine ce-mi trebuie ca să fac
faţă.
A mai fost şi Blues-Revival-ul britanic ce a dat un nou imbold peste Ocean, inclusiv în
spaţiul ‘Chicago’. Stones, Yardbirds, Mayall, etc. Ai simţit vreo apropiere sau erau drumuri
diferite?
B.B.: Ascultă, eu sunt un cântăreţ de Blues la muzicuţă. Iubesc
orice muzică dacă este de bună calitate şi nu mă interesează dacă e clasică, e Reggae, sau este un Rock sau
Funk sau o veche piesă Country... dar eu am crescut în epoca Motown ascultând grupuri şi interpreţi precum The
Supremes, The Temptations, Marvin Gaye, James Brown... chiar şi niţel Otis Redding. Am ajuns însă, în paralel, în
aceeaşi perioadă, să ascult şi The Beatles, şi The Rolling Stones, şi Led Zeppelin, şi pe Jimi Hendrix... deci
aceşti factori de influenţă au existat chiar înainte ca eu să devin un bluesman veritabil. Şi am apucat să înţeleg
că toţi aceştia, indiferent că erau Led Zeppelin sau Stones, îşi extrăgeau inspiraţia din John Lee Hooker, Muddy
Waters, Willie Dixon şi Sonny Boy Williamson. Aşa s-a închis cercul. Apoi am predat Blues-ul în şcoli
începând cu anul 1978 peste tot în lume. Blues-ul este cea mai universală muzică dintre toate, cea care,
dincolo de barierele de limbă, dincolo de stratificarea socială, dincolo de viaţă sau moarte,
sau de etnicitate, generează, fără a avea nevoie de nicio altă explicaţie, o reacţie automată, instantanee, în
orice ascultător. Singura muzică dintre toate muzicile de pe întreaga planetă. Este “The One”! Când
ritmul simplu al Blues-ului vibrează în tine, deşi cunoşti poate un cântec Folk lituanian, un concert de Bach
sau o piesă de Bluegrass din Tennessee, un cântec Metallica sau Led Zeppelin... “Whole Lotta Love”, realizezi
că o muzică născută pe câmpurile de bumbac din sudul Statelor Unite datorită oprimării rasiale a devenit acum
un imn universal pentru întreaga omenire.
Cu ani în urmă, am avut posibilitatea să colaborez cu The Holmes Brothers. Părerea lor
era simplă, ‘Dumnezeu ne-a hărăzit cu un dar iar noi avem misiunea să îl împărtăşim cu ceilalţi’... religia sau
spiritualitatea ţi-au marcat viaţa?
B.B.: În esenţă sunt o persoană credincioasă, cred în Creatorul
nostru, cred în existenţa divinităţii şi în faptul că aceasta a creat universul nostru. Cred că nu suntem pe
această lume ca rod al întâmplării, însă întrebarea ta se poate aplica oricărei forme de exprimare artistică. Vreau
să spun că am convingerea că inclusiv muzicienii sunt mesageri ai iluminării spirituale, în sensul că transmit
importanţa dragostei pentru fericirea fiecăruia. De asta se numeşte entertainment şi de asta te duci să asculţi pe
cineva cântând. Te simţi mai bine dacă ei te fac să te simţi mai bine fiind buni în ceea ce fac, indiferent
că e un violonist de muzică clasică, un chitarist de Mississippi Delta Blues sau mai ştiu eu altceva...
Rămânem la istorie cu un aparent Blues Revival în anii ’60 (festivalurile de tipul
American Folk Blues Festival a cărui primă ediţie a fost în 1962), trend ce a fost pus însă în umbră câţiva ani mai
târziu de explozia Soul şi Funk. Spuneai că eşti convins că, împreună cu proiectul tău The Sons of Blues
(demarat cu Lurie Bell şi Freddie Dixon), ai contribuit la menţinerea genului pe linia de plutire în anii
’70...
B.B.: Să nu uităm că în anii ’70 existau totuşi Alligator Records
[legendarul label al lui Bruce Iglauer – n.r.], Flying Fish Records [fondată în 1974 de Bruce Kaplan –
n.r.], Blind Pig Records, Delmark Records. Epoca de Aur a Blues-ului este în anii ’50, căci anii ’60 au
aparţinut Rock’n’Roll-ului. M-am uitat pe Internet pe topurile Billboard şi am văzut perioada de tranziţie dintre
anii când Muddy Waters şi Little Walter şi Chuck Berry şi Bo Diddley au avut recorduri de vânzări şi cea în care
numele lor şi al multora au început să apară din ce în ce mai rar. Era o schimbare dar eu cred că am avut şi noi
rolul nostru în ‘Revival’.
În 1977 ai participat la Berlin Jazz Festival. Ştiai câte ceva despre situaţia din Est
şi despre “Cortina de Fier”? De aceea ai compus acea piesă, “Tear Down the Berlin
Wall”?
B.B.: Da, eram conştient de ceea ce se întâmpla. Prietenul meu, Lucius
Barner, a scris versurile pentru că am simţit nevoia unui manifest. Privind retrospectiv, ceea ce s-a întâmplat
atunci poate fi considerat un moment istoric... 15 tineri muzicieni African-Americani cântând pe o scenă imensă la
Berlin Jazz Festival în contextul în care Blues-ul nu beneficiase niciodată de o expunere de o asemenea
anvergură la un asemenea festival, considerat atunci cel mai mare din Europa. Nu mai ştiu dacă Montreux începuse la
vremea aceea [în ’77, festivalul de la Montreux era deja la a 11-a ediţie, cu Etta James, Albert King şi Muddy
Waters printre capetele de afiş – n.r.] iar noi eram răspunsul la întrebarea ‘există tineri muzicieni de
culoare care să cânte Blues?’ iar noi eram foarte dinamici, fiecare era un artist extrem de capabil şi am fost
foarte bine primiţi.
Cum ai reuşit să te împarţi cu timpul astfel încât să fii prezent pe aproape 200 de
discuri înregistrate în diverse studiouri cu bluesmani foarte diferiţi?
B.B.: Sunt mai mult de 200, acum se apropie de 300. Ce să zic, mi-a
mers bine. Nu ştiu dacă sunt mai adaptabil ca alţi muzicieni dar eu mă relaxez şi mă simt cu adevărat bine lucrând
în studio. Este o artă. Pentru mine, a combina solourile cu acompaniamentul complementar de fundal înseamnă
Jazz, o formă de artă, şi nu doar o simplă interpretare la muzicuţă. Foarte mulţi vor doar să fie remarcaţi
prin solouri dar nu ştiu cum să susţină o trupă. Eu îmi doresc să o susţin.
Intraţi în secolul 21, am trăit cu toţii o sumedenie de schimbări şi de crize de toate
felurile, asociate cu o evoluţie incredibil de rapidă a tehnologiei. Ce i-ai spune unui copil din generaţia
“iPhone/iTunes” apropo de Blues?
B.B.: Nu i-aş spune că trebuie să asculte Blues dar aş încerca să îi
explic, aşa cum ar face Willie Dixon, câte ceva despre viaţă... OK, telefonul meu nu funcţionează... [începe să
cânte parodiind standardul “Walking Blues” – n.r.] “I woke up this morning, my phone wouldn’t even ring/I
couldn’t wait till I had my baby sing...”. Poţi compune o piesă de Blues despre orice fapt din viaţa ta şi eu asta
încerc să explic copiilor, că au posibilitatea să compună despre temele lor primite pentru acasă la fel de bine aşa
cum pot compune despre găşti de cartier, violuri şi crime. Sau cum ar putea compune piese despre distribuitorii de
droguri... am avut copii ce au ajuns să cânte asemenea piese pe scenă. În ce mă priveşte, vreau să înţeleagă cea
mai mare parte din muzica pe care o ascultă la radio. Că e Pop sau Rock, provine din Blues, iar ei trebuie să
înţeleagă aceasta conexiune. Ştii, nu i-aş impune să asculte ceva anume însă, chiar dacă asculţi fără să ştii un
solo de chitară sau o piesă Pop sau Rock şi înţelegi că duce spre Blues, e de bine. Chiar dacă e Michael Jackson
sau Beyoncé, dincolo de vorbele multe, când începe soloul de chitară ştii că muzicianul va cânta Blues. Nu
există altceva ce ar putea cânta. Nu va cânta ceva tradiţional irlandez sau Segovia, ci va canta
Blues.
Să facem un moment abstracţie că Marcian Petrescu este alături de noi. Ce părere ai
despre el, mai ales că l-ai ascultat aseară în concert?
B.B.: Cred că e un bun muzicuţist. Orice muzician de calitate ajunge
foarte bun datorită pasiunii. Faci ceea ce faci pentru că eşti bun, pentru că muzica te ţine ostatic şi
crezi în ea... şi nu pentru că ai putea deveni unul dintr-un milion care să se îmbogăţească de pe urma ei.
În cazul meu, după ce am descoperit frumuseţea şi bogăţia spirituală a Blues-ului, am simţit că fiecare trebuie să
afle la rândul său acest lucru. Eu nu am ştiut până la varsta de 17 ani dar odată ce am început să realizez şi să
experimentez prin a cânta şi înregistra împreună cu cei mai buni am simţit că trebuie să împărtăşesc asta celor din
jur.
În opinia ta este acceptabil să îl ascultăm pe Marcian cântând Blues în limba română?
Ştiu că, în momentul în care compune, el visează ca textele sale să fie uşor accesibile publicului de la noi dar
opinia puriştilor e alta...
B.B.: Sigur. Atâta vreme cât eşti capabil să faci bine un lucru nu există
frontiere. Nu există limite în artă. [Se adresează direct lui Marcian – n.r.] Ceea ce am auzit că faci
sună plăcut în ureche şi pare a avea relevanţă şi sens pentru ascultător. Aşa cum spuneam deja, mi se pare
uluitor că de pe câmpurile cu bumbac din Mississippi această muzică şi-a croit calea spre sufletele, în
mâinile şi în gurile oamenilor din întreaga lume. Oh man, you do what you feel, just do it
well!
Schimbăm interlocuitorul. Marcian, ce ai cântat aseară atât de special încât Billy
Branch simte nevoia să fie, poate, excesiv de politicos?
M.P: Am cântat o selecţie de piese care s-au dorit în primul rând un
tribute adus marilor nume din Chicago Harmonica Blues: Paul Butterfield (“Born In Chicago”), Charlie
Musselwhite (“River Hip Mama”), fuziune de Blues cu muzică braziliană (“Feel It In Your Heart”), Jazz-Blues via
Rick Estrin (“Sure Seems Strange”), Pop-Blues de la Robert Cray (“Don’t Be Afraid Of The Dark”). A fost o selecţie
special pregătită pentru acest festival, iar multe piese au fost prime audiţii absolute pentru România. Se
pare că le-am cântat frumos, cu intonaţie şi sunet bun… şi lui Billy i-au plăcut. Eu l-am întrebat cu o seară
înainte dacă o să vină eventual la jam-session, pentru că mi-ar face plăcere să cânt măcar o piesă cu el. Şi atunci
el mi-a spus că ar fi mult mai bine să mă invite pe scenă în show-ul lui… la bis.
Spune-mi mai multe din gândurile tale cu noul Tren De Noapte. Ce
urmăreşti?
M.P.: Noua formulă este încă într-un fel de fază de testare.
Îmi doream o schimbare, o formulă mult mai stabilă şi mai bine organizată, mai tânără. Mă simţeam bine şi cu foştii
colegi, cu care o să mai lucrez... nu am închis complet uşile, dar vreau să experimentez şi alte direcţii, iar
pentru asta e nevoie şi de alţi oameni, cu dorinţă pentru aşa ceva, mai relaxaţi… E o plăcere să lucrez cu un
baterist ca Vali Vătuiu (cu o mare experienţă de scenă şi cu un umor la fel de nebun ca al meu) şi cu un
chitarist tânăr cum este Mihai Tacoi. În ceea ce priveşte basistul… aici încă mai caut…, dar am deja câteva
opţiuni bune în vizor. Strict doar pentru acest concert, am lucrat cu un basist tânăr şi foarte talentat – Andrei
Cobzaru. Cât de curând o sa fie gata un playlist nou şi foarte incitant. Nu vreau să stric
surpriza.
Ai în lucru noul album... ce crezi că mai poţi aduce în plus faţă de realizările
discografice precedente?
M.P.: Ehhh… aici e o altă poveste. Cu albumul “desCântece de Blues” am
setat un nivel înalt de calitate a producţiei, a sunetului şi a compoziţiei. Următorul album o să fie la un nivel
şi mai înalt. Nu ştiu încă pe ce direcţie o să merg. Nu ştiu dacă o să fie un album de compoziţii proprii, de
cover-uri ale unor piese favorite dar foarte rar sau deloc abordate cu muzicuţa sau o să fie o mixtură. Sunt în
faza de preproducţie, analizez piese, gândesc orchestraţii, caut sponsori, analizez opţiunile de studiouri,
instrumentişti, etc… Pot să spun sigur că o să am din nou un invitat special din SUA, pe bunul meu prieten Rick
Estrin, care mi-a confirmat că este de acord să înregistrăm împreună una dintre cele mai frumoase compoziţii
ale sale – “Sure Seems Strange”. O să fie ceva ultra-special, pentru că am gândit un aranjament deosebit pentru
această piesă, care o să fie şi pentru Rick o mare surpriză. Sper să lansez albumul undeva în a doua jumătate a
anului 2017.
[În ultima noapte, după jam-session, am simţit nevoia să rotunjesc dialogul... cu
ultimile impresii] Marcian, cum a fost împreună cu Billy Branch pe scenă şi ce-aţi cântat?
M.P.: A fost o experienţă puţin spus intensă…! A fost absolut
cutremurător! Să ne gândim că este al doilea muzicuţist american de top alături de care am onoarea să cânt şi care
a făcut parte din trupa lui Willie Dixon… şi asta te obligă la multe! Efectiv fierbeam de nerăbdare să urc pe
scenă, mai ales că habar n-aveam ce o să cânt. Nu am pregătit absolut nimic! A fost unul dintre momentele alea
magice care se întâlnesc în Blues, când doi artişti comunică dincolo de barierele de limbă, civilizaţie, etc.
Magie pură! Prima piesă a fost în timpul show-ului(!) şi a fost o alegere care mi-a venit mănuşă, “Help Me”
(Sonny Boy Williamson II) şi care a sunat absolut feroce. A doua piesă a fost la bis, “Got My Mojo Working”, o altă
‘clasică’ nemuritoare. Billy Branch este, la fel ca ceilalti muzicuţişti de top alături de care am cântat în
concerte sau pe albume, un om extrem de relaxat, plin de voie bună, un povestitor fenomenal cu nişte
amintiri “to die for…”, cum ar spune americanii. Are unul dintre cele mai energice şi, în acelaşi timp, melodice
stiluri de interpretare la muzicuţă, o fuziune fantastică de influenţe din care-i simţi pe cei care i-au fost
profesori: Carey Bell, James Cotton, Junior Wells, Big Walter Horton… sau influenţe indirecte (Lee Oskar). Omul
are o generozitate deosebită pe care cred că a moştenit-o de la Willie Dixon. Şi cu asta am cam spus
totul.
Eşti a doua oară consecutiv la Tulcea... de ce ai revenit? Cum ţi s-a părut faţă de
anul trecut?
M.P.: Pot să spun că, deja, a doua ediţie a acestui festival a
setat un nivel foarte înalt pentru ce urmează să fie la ediţiile viitoare. Eu am acţionat ca o interfaţă pentru
aducerea lui Billy Branch şi ca un fel de consultant pentru anumite aspecte, mai ales în ceea ce priveşte alegerea
firmei de sonorizare. Şi, după cum s-a putut constata, sunetul a fost excepţional şi nu spun doar eu asta! Billy
Branch a fost entuziasmat de cât de bine s-a auzit trupa lui (în special) dar şi restul formaţiilor din cele două
seri. Organizarea, mie personal, mi s-a părut foarte bună. Nu am absolut nimic de reproşat organizatorilor. Am fost şi la prima ediţie, dar în
formula acustică Storytellers, alături de colegul, prietenul meu şi co-fondatorul ei - Florin Giuglea.
Anul trecut nu aveam oricum timp să pregătesc un show special cu Trenul De Noapte, aşa că a fost perfectă
invitaţia pentru formula de duet acustic. Cristian Antonescu şi-a dorit neapărat să vin anul acesta cu formula
electrică. Cam asta este povestea. Sper din tot sufletul ca întreg colectivul de organizare din cadrul
Asociaţiei Culturale “În Exil” să beneficieze de sprijin serios şi pentru anii viitori. Merită cu
prisosinţă.
Marcian, mulţumesc pentru sprijinul prietenesc, Billy, reîntoarce-te că deja ne
lipseşti, iar... Cristache, tu rămâi la Tulcea “în Exil” şi să ne vedem zâmbitori la anul. Să
trăiască prietenia între bondari şi ţânţarii amatori de Blues! A fost cu dichis!

IOAN BIG 05 Septembrie 2016
Foto oficiale: Adrian Mociulschi
|