Arta Sunetelor

SURPRIZE LA SIBIU

La început de ningău (sau undrea – denumiri populare ale ultimei luni a anului) am regăsit farmecul aparte al burgului de pe Cibin, eu numărându-mă printre cei invitaţi să descopere şi să estimeze valoric noi tinere talente cu certă perspectivă în slujirea pasională a artei jazzului. Ni s-a încredinţat onoarea, lui Vlad Mateescu - manager al Filarmonicii „Paul Constantinescu” şi totodată principal organizator al prestigiosului „Ploieşti Jazz Festival”, mie subsemnatul şi lui Lucian Fabro - baterist / percuţionist cu vechi state de serviciu în jazzul sibian, de a ne constitui drept Juriu al confruntării muzicale „Sibiu Jazz Competition” – ediţia 2021, rostuită de „Asociaţia Concept Creativ” reprezentată de Simona Maxim şi de manager de proiect Paul Nan, în parteneriat cu Casa de Cultură a Studenţilor din municipiul gazdă – directoare Liliana Popescu –, cu contribuţia Primăriei, a Consiliului Judeţean Sibiu, a Ministerului Tineretului şi Sportului şi a Academiei de voluntari. Găzduit în Sala Thalia a Filarmonicii sibiene, în plin răstimp de vitregie pandemică, evenimentul s-a dorit şi a reuşit a fi o gură de aer artistic pur, generos oferită melo-fanilor spectatori! Eveniment anual derulat cu începere – NB! – din 1979.
Satisfacţia, delectarea noastră, a privilegiaţilor beneficiari ai voluptăţilor auditive generate de cel mai viu, mai creativ dintre genurile sonore – jazzul – s-a datorat emancipării talentului şi a calităţilor certificate din plin de majoritatea participanţilor la concurs. Bucurie... dar şi greu surmontabile dificultăţi pentru juriu în a discerne valoarea celor mai buni dintre cei buni, acelora care au binemeritat realmente a fi răsplătiţi prin premiile desemnate câştigătorilor.

Foto surprize la Sibiu 1.jpg

Astfel, din prima seară de confruntare calitativă s-a desprins în cuceritor al Premiului „Best Band”, grupul bucureştean „7th Sense”, reunindu-i pe pianistul Adi Stoenescu, basista Laura Benedek (fondatoarea grupului), bateristul Iulian Nicolau, ghitaristul columbian – rezident în România – Lucas Contreras şi trompetistul Sergiu Bivol. Ne referim la numele câtorva dintre cele mai promiţătoare talente confirmate ale noii generaţii de artişti ai genului, nu doar interpreţi de marcă, dar şi inspiraţi compozitori. Întemeiat acum doi ani, grupul – cum spuneam, omogen valoric – a înfăţişat juriului şi publicului un program în totalitate original semnat de membrii formaţiei, cuprinzând piesele „WILD BIRDS”, „LIGHT IN CHAOS” (cea mai elaborată, mai nonconformist construită), „AFT LPZ” şi „ALMOST FIVE” – cea mai rapidă ca tempo. În procesarea spontană a acestor teme, interpreţii angajaţi în solouri improvizatorice au dovedit siguranţă de sine, creativitate şi apreciabila stăpânire a limbajului modal slujită cu fervoare prin intermediul tehnicii instrumentale veloce.
Anterior evoluţiei scenice „7th Sense”, marcând de fapt recitalul de deschidere a primei seri de competiţie, duo-ul alcătuit din Andreea Lupaşcu - vocalistă concurentă şi Bebe Astur - ghitară plus secţie ritmică preînregistrată (în calitate de mentor / acompaniator), s-a produs în tălmăcirea unor teme standard notorii precum „ALL OF ME” (Gerald Marks & Seymour Simons), „WHATEVER LOLA WANTS” (Richard Adler, Jerry Ross), „IT DON’T MEAN A THING” (Duke Ellington). Ce-i drept, cântăreaţa posedă un glas puternic, bine timbrat, dar a exagerat printr-o agresivitate gratuită şi un prea pronunţat vibrato, atribute neconforme cu estetica jazzului; de altfel, în cei opt ani de activitate de până acum, ea a cultivat în paralel mai multe specii sonore, de la tango la rock...
Într-o postură aparte s-a situat quintetul „Power Vibes” din capitală. În insolita sa formulă de componenţă s-au reunit Cosmin Dumitriu (vibrafon), Patricia Niculae (baterie, instrumente de percuţie), Marc Pocola (marimba, congas, percuţie), Maribel Petean (diverse instrumente de percuţie), profesorul Alexandru Anastasiu (vibrafon, marimba). O formaţie destoinică pregătită de mentorul lor înainte menţionat, cu tineri instruiţi la Academia Icon Arts, promotori devotaţi înainte de toate ai Zeului Ritm în variate conjuncturi şi combinări de durate ale sunetelor şi ale diverselor timbruri. Căci am asistat la măiastre asortări de tonuri / zgomote emise de vibrafon, marimba, cajon (drum box), congas, vibraslap, claves, pahare, cabasa, shekere, toate acţionate alert, energic de interpreţii care s-au tot schimbat dezinvolt de la un instrument la altul! Ei au întruchipat cu o relevabilă elocinţă a exprimării sonore piesele intitulate „TENDRESA” (Jesus Salvador Chapi), „NO RULES” (Alexandru Anastasiu) şi „RHUMBATA” (Chick Corea). Putem vorbi, convinşi că nu greşim, de o paritate valorică a grupului „Power Vibes” cu celelalte colective premiate la concurs, acestea marcând însă un plus de puncte în privinţa apartenenţei stilistice la jazz. Dar fără îndoială că dacă ar fi existat încă un premiu, acesta ar fi revenit fără drept de apel formaţiei „Power Vibes”!

Foto surprize la Sibiu 2.jpg

Ca şi prima seară, cel de al doilea act al competiţiei sibiene (4 decembrie) a fost deschis tot de un tandem voce - ghitară. Ioana Repciuc din Cluj, aspirantă la – şi de drept cuceritoare a – Premiului „Best vocalist”, şi-a anticipat inflexiunile glasului cu instrumentul numit kazoo (pieptene vocal) şi a subliniat din când în când ritmul intonaţiei la cajon; pe când companionul ei, înzestratul ghitarist (cu studii şi activitate prolifică, inclusiv în străinătate) Dan Cristian Ioniţă şi-a surprins publicul în piesa a doua cântând la caval, suprapus pe suportul unei „bucle” – formulă repetitivă întruchipată pe ghitară – şi cu auxiliul electronicii, redimensionată ca acompaniament... astfel că, prin atare artificii-combinaţii s-au făcut auzite concomitent patru surse de sunet! Faptul că solista este totodată şi actriţă a putut fi sesizat graţie prezenţei ei scenice vivace, dar au impresionat îndeosebi disponibilităţile de excepţie ale glasului de o  considerabilă întindere, maleabilitatea şi patosul, dinamica nuanţelor, ca şi capacitatea de a improviza, originalitatea aranjamentelor vocale. Aceste trăsături distinctive s-au materializat în concretizarea pieselor „HAI COŞAR, COŞAR” (Nicolae Kirculescu), „IARNĂ, IARNĂ” (Johnny Răducanu, versuri Nina Cassian), „AŞA ÎNCEPE DRAGOSTEA” (Nicolae Kirculescu), „PÂNĂ CÂND NU TE IUBEAM” (Maria Tănase) – secvenţe de muzică uşoară şi populară autohtone convertite cu succes în piese de jazz! De relevat şi spiritul său inventiv – manifestat, de pildă, în introducerea imaginată de ea pentru piesa „IARNĂ, IARNĂ”.

Foto surprize la Sibiu 3.jpg

Întrucât mulţi dintre instrumentiştii concurenţi au fost foarte buni, redutabili, Premiul „Best Instrumentalist” nu s-a acordat pentru a nu nedreptăţi pe nimeni, juriul având dreptul, conform regulamentului, de a reconsidera o atare gratificaţie. Drept care, distincţia individuală mai înainte menţionată s-a metamorfozat în „Premiul Special al Juriului”, atribuit quintetului „Quartal Formation” ce îi reuneşte pe Marinela-Cristina Radu (vocal), Vlad Briciu (pian), Iani Cătălin Sima (ghitară), Dimitrie Milea (ghitară bas), Bogdan Tabarcă (baterie) – formulă tânără, împreunată în anul 2021. Cu contribuţia lor am putut aplauda un jazz autentic de factură hard bop, recompensa acordată fiind întru totul legitimată de un neşovăitor interplay, de faldurile armonice luxuriante edificate în special de pianist, dar şi de către ghitarist, de inovaţiile seducătoare precum regândirea metrică a celebrei teme „ALL BLUES” cântată de „Quartal Formation” în măsura de 11 timpi (3 + 3 + 3 + 2) – pe când originalul compus de Miles Davis a fost conceput, după cum se ştie, în măsura de 3 timpi! Compartimentul stilistic pe care l-am putea defini drept clasic modernizat cu unele accente de latino a conferit temelor standard selectate din repertoriul „Real Book of Jazz” de talentaţii interpreţi, reînveşmântări viabile, captivante pentru auzul jazzfanilor pasionaţi şi cunoscători. Ne referim la piesele intitulate „YARDBIRD SUITE” (Charlie Parker, Ernie Jefferson), „DON’T BLAME ME” (Jimmy McHugh), „LITTLE SUNFLOWER” (Freddie Hubbard, Al Jarreau) şi susnumita „ALL BLUES”... Pasajele de virtuozitate instrumentală, tumultoase, reuşitele solouri vocale în manieră scat, eleganţa frazării, pulsaţia ritmică energizantă, creativitatea alimentată continuu de o fecundă imaginaţie, bunul gust al demersului interpretativ, iată numai câteva dintre caratele valorice care au dat girul admiraţiei auditorilor pentru prestaţia grupului. Personal am apreciat ca predilectă contribuţia pianistului Vlad Briciu, discipol al profesorului Mircea Tiberian, coordonatorul Secţiei de Jazz a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.

Foto surprize la Sibiu 4.jpg

O foarte bună impresie a lăsat juriului şi publicului recitalul-epilog al competiţiei susţinut cu aplomb de „Radu Vâlcu Quintet” din Bucureşti, alcătuit din liderul Radu Vâlcu (ghitară), Mihai Balabaş (vioară, electronics), Andrei Petrache (pian), Răzvan Florescu (vibrafon, percuţii tradiţionale), Alexandru Badea (baterie). Producţiunea de grup cu titlul „DAYDREAM” a întrunit sufragii admirative unanime, datorită pregnanţei ritmice deosebite, diversităţii metrice alternative, armoniilor complexe, flexibilităţii melodice a traiectelor de sunete, fiind desemnată câştigătoare a Premiului „Best Composition”. Interesant că inexistenţa unui basist în grup a fost suplinită succesiv de către pianist la un keyboard adiţional şi de către ghitarist. Admirabile intervenţiile solistice ale ghitaristului, pianistului, violonistului, vibrafonistului, atât din punctul de vedere al tehnicii instrumentale virtuoze, cât şi prin prisma ţinutei improvizaţiilor... Atribute valorificate odată în plus în foarte reuşita versiune particulară atribuită celebrei compoziţii a lui Chick Corea „SPAIN”; versiune ce a respectat inclusiv existenţa acelei introduceri-citat din „CONCIERTO DE ARANJUEZ” al compozitorului spaniol Joaquin Rodrigo, introducere prezentă în originalul lui Chick Corea. Deopotrivă demnă de laudă – şi piesa de final a recitalului (şi a concursului!), creaţia de grup „FAR AHEAD” în prelucrarea căreia a strălucit prin soloul său de ghitară Radu Vâlcu.

În încheierea acestor rânduri, se cuvine să menţionăm calitatea prezentării programului de concurs şi a competitorilor asigurată la nivel profesional de sibianul Radu Boţianu, apreciat comper de festival, preşedinte de club de jazz, împătimit colecţionar de discuri. Cu adevărat meritorii au fost şi eforturile şi reuşitele sine qua non ale harnicei, competentei echipe de sunet în frunte cu Radu Druşan.
Aceeaşi neobosită, mereu entuziastă angajată cu trup şi suflet Simona Maxim, „orchestratoarea en titre” a tuturor realizărilor şi bunelor intenţii ale realizatorilor ediţiei 2021 „Sibiu Jazz Competition”, a anunţat – nu fără o undă de mândrie în glas – implicarea ei şi în organizarea la mijloc de iunie 2022 a ediţiei aniversare 50 (!!!) a Festivalului Internaţional de Jazz de la Sibiu. Să-i urăm succes!

Florian Lungu
23 decembrie 2021

Foto: Fred Nuss

Legenda foto: 1. 7th Sense, în mijloc Simona Maxim, în stânga Vlad Mateescu; 2. Ioana Repciuc; 3. Quartal Formation; 4. Radu Vâlcu Quintet.

Urban Blues Fest

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis DIXIT.jpg

Afis CR.jpg

Afis DrFB portrait.jpg

Afis general var 3.jpg

AFIS TGBF.jpg

Afis Brezoi 2023.jpg

Porcupine Tree 2022.jpg

Jazz Bran 2023.jpg