SCENA ROMÂNĂ DE JAZZ ANTE- &
POST-1989 (II)
În privința creatorilor de jazz din arealul românesc, situațiunea a devenit mai difuză, pe
măsură ce viitorul Umanității și al Planetei e tot mai inscrutabil. Lucrând timp de trei decenii printre viitorii
practicanți profesioniști ai artei sunetelor (în cadrul Academiei Naționale de Muzică din Cluj, ce și-a aniversat
centenarul în 2019), mi-am ranforsat convingerea că resursele de talent ale României și Basarabiei își vădesc în
continuare vitalitatea. Paradoxal însă, debușeurile prin care se pot manifesta public muzicienii de jazz (nu doar
în spațiul culturii noastre) sunt fie stagnante, fie chiar în curs de diminuare. Bombardamentul informațional
sufocă luciditatea, instaurează relativismul axiologic, induce deruta atât printre cei care trăiesc făcând muzică,
cât și printre ascultătorii ei. Nu e de mirare că enciclopediile „canonice” ale jazzului își încetează ambițiile de
sistematizare a istoriei genului cam pe la anul 2000, acea bornă simbolică a împlinirii primului secol de
existență. Avem, așadar, un număr considerabil de interpreți/creatori de jazz talentați, însă personalitățile de
anvergură nu par a le depăși – numeric și valoric – pe cele din timpul cât România fusese închistată. În schimb,
grație libertății de mișcare (ce a înregistrat progrese imense din 1990 până la decretarea stării de urgență din
2020), ai noștri jazzmeni au șanse de afirmare inimaginabile altădată. Unii forțează „porțile Occidentului”, dar nu
s’ar zice că gloria îi recompensează pe toți conform meritelor sau așteptărilor investite.
Impresia mea este că majoritatea celor care și-au edificat o carieră occidentală notabilă au
avut inspirația să nu se alieneze complet de propriile rădăcini identitare. Iată câteva exemple: Nicolas
Simion este bine integrat scenei germanofone, circulă prin lume, dar e hiperactiv și în patrie, ca reedsman de
referință, compozitor, lider de formații, inițiator de proiecte, producător de albume discografice esențiale
pentru jazzul românesc. Lucian Ban e primul jazzman român care face carieră în epicentrul newyorkez al
genului, însă nu uită să precizeze că e născut în Transilvania, nici să mai treacă uneori pe-acasă. Marius
Preda îi uluiește pe spectatorii de pretutindeni prin virtuozitatea sa poliinstrumentală, culminând cu
epustuflanta metamorfoză a țambalului într’un instrument jazzisticamente viabil, dar și prin încorporarea tezaurului nostru
tradițional în parametrii definitivi ai jazzului. Decebal Bădilă, cu basul său electric, îi ține companie lui
Preda, la fel cum procedase în prealabil cu regretații emigranți Eugen și Adrian Ciceu. Tânăra și ambițioasa
vocalistă/compozitoare Elena Mîndru s’a lansat într-o carieră de succes pe scena concurențială a Finlandei,
dar își datorează succesul mai ales modului cum a știut să valorifice inspirația muzicală de sorginte
română.
Există și o serie de muzicieni originari din România afirmați printr’o asiduă integrare în
scenele jazzistice ale țărilor de adopțiune. Dintre vârfurile acestei categorii i-aș menționa pe:
dirijorul/trombonistul Peter Herbolzheimer, care a condus BuJazzO – Orchestra Federală de Jazz a
Germaniei – între 1987-2006; reedsman-ul Peter Wertheimer, mult-apreciat în cadrul comunității jazzistice
israeliene; trombonistul Mircea Stan, „asimilat” printre confrații finlandezi; super-virtuozii Marian Petrescu/pian
(tot în Scandinavia), și Florin Niculescu/vioară (în Franța) – devotați și demni urmași ai lui Oscar Peterson și,
respectiv, Stéphane Grappelli.
Însă lumea show business-ului e cinică. Mă gândesc la extraordinare talente afirmate încă din
junețe în jazzul României, care – din momentul emigrării – și-au estompat, pe nedrept, statutul de personalități
recunoscute și, totodată, active. E cazul genialului baterist Eugen Gondi – cel care, pe când abia împlinea 20 de
ani, conferise strălucire percusivă capodoperelor concitadinului său timișorean Richard Oschanitzky. Stabilit în
Olanda, Gondi fu obligat să se supună „legilor pieței” dominante acolo, reprofilându-se într’un apreciat
restaurator de antichități la prestigiosul Rijksmuseum din Amsterdam (unde bătutul la tobă se poate petrece doar în
pictura lui Rembrandt Rondul de noapte). Înaintea sa, pianistul Cristian Colan (rudă cu Mitropolitul
Transilvaniei, Nicolae Colan!) își sacrificase promițătoarele perspective artistice, de anvergură internațională,
optând pentru o funcție didactică la o respectabilă instituție muzicală din Malmö. Oricât am căutat pe internet, nu
am reușit să procur nici măcar o imagine a regretatului jazzman. El pare a fi fost relegat în amintiri și anecdote,
injustamente frustrate de orice suport documentar. Încă un timișorean, Paul Weiner (oarecum la paritate cu alt jazz-emigrant de vază, Ștefan Berindei) a
schimbat incertitudinile ipostazei de jazzman în România, unde era deja un nume respectat, pe o existență mai
... inginerească, dar mai stabilă în Germania. Doi ghitariști de talie mondială – Radu Goldiș și Dan Ionescu –
și-au autodiminuat carierele jazzistice, emigrând în USA, respectiv Canada. Ce să mai zic despre
ultratalentatul Ion Baciu Jr., al cărui potențial pianistic de rang mondial s’a efasat odată cu autoexilul în
Suedia, pentru care optase la doar câteva luni înainte de căderea totalitarismului. Îmi vine în minte că
renumitul regizor Andrei Tarkovski și-a realizat ultimul film, Sacrificiul, în aceeași prosperă țară
scandinavă, scurt timp înainte de a muri copleșit de nostalghie (titlul penultimului său film)
la etatea de 54 de ani.
Focalizând un pic retrospectiva, aș aminti câțiva muzicieni care, după o afirmare timpurie în
patrie, și-au continuat cariera (cu mai mult sau mai puțin succes și nu strictamente în perimetrul jazzului) pe
baza presupusei superiorități a perspectivelor existente în străinătate: trompetistul și liderul de big band
Leopold Reisenauer, percuționistul Puba Hromadka, contrabasistul Arthur Balogh, sau bateristul Mihai Farcaș – în
Germania; pianista Ramona Horvath la Paris; contrabasistul Michael Crețu în Anglia; trompetistul Mihai Sorohan în
Lituania și Norvegia; vocalista Cristina Bitiusca, aclimatizată în îndepărtatul Paraguay, alături de Alcides
Ovelar, apreciat interpret la harpa paraguayană; bateristul Ioan Minda în Austria;
keyboardistul/dirijorul/aranjorul Nancy Brandes în Israel; keyboardistul Doru Apreotesei în Suedia; vocalista Oana
Mureșan în Macao și Sri Lanka...

Virgil Mihaiu 24 mai 2020
Legenda foto: 1. Nicolas Simion; 2. Elena Mîndru / Sabin Pautza; 3. Ion Baciu Jr.; 4. Decebal
Bădilă şi Marius Preda.
|