Rezident EX - Cyber Faber
„Piesa Cyber Faber este, poate, o imagine în oglindă a acestei perioade în care totul se aseamănă
din ce în ce mai mult cu o realitate virtuală, la care noi ne ‘adaptăm’, parcă, fără să vrem
şi, totuşi, cu o curiozitate de şoricel care aleargă prin labirint spre necunoscut.
Poate că este prea simplu sau simplist să spui că trăim o insingurare a individului şi tot
mai mult ne ‘întâlnim’ şi comunicăm prin calculator sau smartphone, dar până la urmă
asta este realitatea. Cred că toţi avem în minte imaginile din mijloacele de transport, cu călătorii privind ca
hipnotizaţi pe telefoanele mobile, fiecare pentru el sau, şi mai exemplificator, un grup de tineri pe o terasă, la
o masă, fiecare trimiţând şi primind mesaje, uitând că sunt faţă în faţă şi s-au întâlnit pentru a fi
împreună.
Lumea din jurul nostru se schimbă foarte rapid şi nu întotdeauna în avantajul nostru, zic
eu.
Totul se întâmplă însoţit de acest paradox al lumii moderne, cu accesul la nenumărate
informaţii şi tot atâtea posibilităţi, şi cu toate acestea, viitorul spre care ne îndreptăm este mai incert decât
oricând. Ce-a mai rămas din acel Homo Faber, Omul inovator, care controla mediul înconjurător
şi-l transforma în folosul său ca în conceptul filozofic a lui Hannah Arendt?
Astăzi avem un om cu handicap care nu mai poate trăi fără tehnica care-l înconjoară şi de
care este dominat din ce în ce mai mult. Rezultatul pare un personaj egocentric, dar singur, şi cumva incapabil să
mai oprească acest carusel în care parcă s-au urcat, frenetic, toţi, ca la o petrecere, chiar şi cei care trebuiau
să-l conducă. Iar acum, cu stupoare, ne-am trezit că nu mai are nimeni cum să apese pe butonul de oprire.
Piesa Cyber Faber am compus-o acum cinci ani, cu mult înainte de această pandemie,
care doar a accelerat şi accentuat toate aceste aspecte dure ale unei relaţii interumane din ce în ce mai
‘virtuale’ şi cu un contact direct inexistent, ca în romanele SF. Dar poate că, în toate astea, este
şi o şansă, şi anume, să ne dăm seama ce este important în acest zbor scurt, de la pământ spre pământ.” (Tavi
Iepan)
Interviu cu Tavi Iepan
Aveţi de gând să refaceţi, după pandemie, traseul turnului de lansare al albumului Audio
Doping?
Ar fi de dorit să avem un turneu, dar anul acesta nu poate fi vorba de aşa ceva, pentru că
încă nu este nimic predictibil, deşi măsurile actuale de relaxare ne induc o oarecare euforie şi s-ar putea crede
că, în scurt timp, se va trece la "busines as usual". Iar în cazul nostru, pentru un turneu, trebuie ceva
coordonare şi logistică în plus ca să aduci membrii grupului de la Hamburg, Londra, Berlin, Atena şi Bucureşti,
unde locuiesc Rezidenţii acum.
Eu cred că publicul are nevoie de voi în aceeaşi măsură ca voi de el. Cu toate acestea, se poate
pune întrebarea, dacă după această perioadă, în care am suferit cu toţii, ne vom apropia mai mult de muzica rock pe
care o îndrăgim atât de mult!?
Sigur ca da, a fost o despărţire dureroasă de ambele părţi şi doar contactul pe net nu poate
înlocui magia care se întâmplă la un concert live. Plus transformările din viaţa socială şi toată
bulversarea adusă de această pandemie. Cu toate acestea, poate deveni şi un moment de "trezire" pentru
unii dintre noi, ca să ne dăm seama ce este important şi cât de repede şi imprevizibil se poate schimba totul în
acest "mic" loc din univers de care avem atât de puţin grijă şi unde totul este în interacţiune.
Crezi că media vă va sprijini mai mult, având în vedere faptul că artiştii au fost lipsiţi de
resurse financiare? Eu nu observ o schimbare la radioul şi televiziunea naţională. Dimpotrivă, în pandemie, nu au
oferit spaţiu radiofonic sau de televiziune pentru artiştii români independenţi. Au mers înainte cu programele lor
fără audienţă… Cum se poate schimba asta?
Nu vreau să-i bag pe toţi în aceeaşi oală, dar nu cred că media se va interesa în mod
special de soarta artiştilor. Media are treabă în special cu ea însăşi, mai ales într-o perioadă în care Fake
News-ul a devenit ceva obişnuit, iar "Ştirea" este mult mai importantă decât adevărul. În privinţa
conţinutului programelor radio şi tv am renunţat să mai sper prea multe. Uneori descopăr sau sunt plăcut surprins
de unele emisiuni, dar acestea sunt foarte rare pentru un public larg. Asta înseamnă probabil că eu sunt un
ascultător şi privitor de nişă fără să-mi doresc lucrul acesta neaparat. (ha ha ha) Lucrurile, pentru artiştii din
genul pe care-l practic eu, se pot schimba numai prin iniţiative private care dacă reuşesc să coaguleze destui
oameni şi idei vor putea să mişte ceva. În sensul acesta, mă bucur că a apărut în sfârşit o asociaţie a
muzicienilor independenţi, ANMIR, care militează în această direcţie. Sper, cunoscându-i pe câţiva dintre
membrii ei, cum sunt Rareş Totu, Florentin Milcof, Dudu Isabel sau A.G. Weinberger, să se întâmple ceea ce trebuia
de mult să se întâmple. Pentru cei interesaţi, cu o căutare pe internet, puteţi să-i contactaţi foarte
uşor.
Cum a fost viaţa voastră în Germania în această perioadă?
Cam peste tot în Europa a fost la fel, poate chiar mai strict decât în România, dar astea
sunt mici diferenţe sau nuanţe.
Aţi avut starea necesară pentru a compune piese şi versuri pentru un nou album?
Chiar dacă nu am avut starea, am avut timp cât încape... (ha ha ha)
Dar procesul de creaţie depinde într-adevăr mult şi de "stare", iar starea indusă de
pandemie nu era una prea optimistă, ar fi ieşit toate piesele în gama minor. Noroc că mai avem şi teme compuse
înainte şi să sperăm şi după, pentru că nu-mi place de loc ideea asta vehiculată atât de uşor de unii, că trebuie
să "trăim" cu virusul. Nu sunt adeptul vreunei teorii conspiraţioniste, dar nu vreau să mă
"obişnuiesc" cu niciun virus, iar resursele uriaşe care s-au folosit pentru combaterea lui şi a urmărilor
pandemiei arată că se poate. Sunt sigur că dacă se folosesc zece la sută din acele sume pentru prevenţie nu ne vom
confrunta cu ceva asemănător şi nici nu ne va prinde aşa de descoperiţi ca de data aceasta.
Revenind la muzică, asta este şi intenţia noastră să avem material pentru un album şi sunt
convins că reuşim cu atât mai mult cu cât la anul aniversam zece ani de Rezident Ex. Când au trecut, nu mă
întreba, parcă a fost ieri.
Cred că este bine să explici pentru public, acest concept filosofic al lui Hannah Arendt.
Max Scheler foloseşte pentru prima oară în 1928 denumirea de Homo Faber în cartea
sa sper să nu greşesc, Locul omului în univers, unde omul are o inteligenţă practică care-i oferă
posibilitatea de-a făuri instrumente, pentru a avea o viaţă mai uşoară pe când Hannah Arendt atribuie omului
însuşirea de-a controla, conduce mediul în care trăieşte, nu este numai cel care "se descurcă" cu instrumentele
făurite. Întrebarea asta, cu omul care munceşte dar nu prea gândeşte, am avut-o şi noi sub o formă autohtonă, la un
moment dat, dar eu sper că românii să şi gândească din ce în ce mai mult pentru că, una fără cealaltă nu prea dau
rezultate.
De ce ai ales această piesa pentru clipul video şi de ce aţi ales ziua de marţi, 25 mai 2021,
pentru lansarea lui?
Noi considerăm că această piesă se potriveşte momentului. În privinţa datei, în 25 mai 1961,
John F.Kennedy anunţa programul Apollo în faţa Congresului şi, exact 60 de ani mai târziu, Rezident Ex
lansează în România un videoclip cu piesa Cyber Faber. "Un minuscul pas pentru omenire unul
important pentru noi", ha ha ha, glumesc, o pură coincidenţă sau poate nu!? Ha ha ha...
Interviu realizat de Radu Lupaşcu 24 mai 2021
|