Arta Sunetelor

Recenzii concerte

Hot Leeks La Mama

S-a întâmplat în seara de vineri, 4 iunie 2021, în Clubul Ţăranului, (re)numit în lumea cluburilor bucureştene şi MŢR, actual (şi) cu titulatura La Mama, cu muzicieni din artileria grea a blues-rockului de la noi şi un playlist plin de hituri. Un adevărat supergrup compus din: George Baicea, Hot Leeks 2021 1.jpgMugurel Vrabete, Paul Negoiţă, Vlady Cnejevici şi Ovidiu Condrea. Numele lor garantează reuşita unui show pe orice scenă de club, de oriunde din ţară. Încep cu chitaristul trupei Hot Leeks, George BAICEA, al cărui fan declarat sunt (chiar cu diplomă!). George este unul dintre cei mai talentaţi chitarişti români din ultimii 20 ani, însă, din păcate, temeinic marginalizat de mass-media de la noi, avidă după cancan şi vedetism bulevardier. Ne cunoaştem încă înainte de prima sa lansare publică de la clubul Swing House, un alt loc de poveşti frumoase din zona underground a jazzului şi bluesului din capitală (caseta audio Prins în trafic, 24 februarie 2000). În primul meu proiect, Romanian TRIBUTE to Jimi HENDRIX, George este prezent cu două piese: Red House şi The Wind Cries Mary. Personalitatea şi înaltul său profesionalism au ridicat o ştachetă care va fi greu de depăşit de alţi urmăritori. Din păcate, aprecierile laudative, din partea multor gazetari sau colegi de breaslă, nu au impresionat „producătorii” angajaţi ai „marilor” case de discuri din România, în revirimentul cultural declarat în mass-media. Ei s-au mulţumit cu beneficii rapide de pe urma unor contracte bine ticluite, ce Niciodată nu au avantajat muzicienii. Album după album, George Baicea a impresionat atât interpretativ cât şi componistic, Cinderella fiind unul din creaţiile sale de mare rafinament şi de inspirată contopire a power-blues-rockului cu funkul şi jazzul. BAICEA a mai lansat şi singurul DVD de blues din România, produs de Ioan Big. „StealthMade in Romania a fost înregistrat de Marius G. Mihalache în clubul Big Mamou în anul 2010. Trioul său, pe care o să-l vedeţi la Tuşnad Blues Festival 2021, este acelaşi de foarte mulţi ani, George Baicea, Cătălin Răsvan (chitară bas) şi Nicu Georoiu (baterie). Vă recomand cu sinceritate să-l urmăriţi cu Hot Leeks sau cu dinamicul său trio, George Baicea Blues Band.

Aud adesea: De ce eşti aşa de modest? Nu-s deloc modest. Doar că am fost crescut cu frica de Dumnezeu şi cu ideea că aroganţa nu înseamnă nimic bun. Sunt douăzeci de ani de când am început să cânt la chitară, dar am stat departe de scenă atâta timp cât mi s-a părut că nu aş avea ceva interesant de spus.” (George Baicea, 2005)

Hot Leeks 2021 2.jpgChitarist, compozitor şi textier al multora dintre hit-urile Holograf, Iulian „Mugurel” VRABETE este unul dintre cei mai rafinaţi basişti pe care-i avem. Grupul său celebru, BASORELIEF, a impresionat de la înfiinţare, printr-un funk-rock-progresiv foarte bine pus la punct, iar noua formulă jazz–funk, construită în jurul chitarei bas, s-a dovedit a fi foarte inspirată, modernă şi cu mare priză la public. Sper că o vom revedea cât de curând! Într-un mini-interviu pe care i l-am luat în timpul festivalului de chitară bas, Dracula Bass, VRABETE declara:

„Sigur că se pot face piese fără chitara bas. Niciun instrument nu este obligatoriu într-o orchestraţie. Dar importanţa acestui instrument aparent comun rezidă în poziţia sa aparte în spectrul sonor şi dinamic. În principal chitara bas face legătura între ritm şi armonie, subliniază instrumentele de percuţie şi completează fundamental construcţia armonică. În unison sau în contrapunct cu tobele poate crea măduva spinării unui ritm (groove, dacă vreţi), iar mersul său melodic poate face schimbări fantastice în armonie, prin poziţiile pe care le ocupă fundamental în construcţia unui acord. Dacă Nietzche ar fi cântat la bas, ar fi spus că face legătură între apolinic şi dionisiac. Ceilalţi instrumentişti spun însă că poziţia chitaristului bas într-o trupă este ca a unui prezervativ - e mai sigur cu el, dar e mai mishto fără...”

Hot Leeks 2021 3.jpgPaul NEGOIŢĂ este vocea cvintetului HOT LEEKS. Şi ce VOCE!!! Anii s-au scurs peste trupul său, dar vocea impresionează şi confirmă succesul unur hituri celebre cum ar fi: I’ll Play the Blues For You (scrisă de Albert King în 1972), Further On up the Road (a celebrului Bobby „Blue” Bland, lansată în 1957) sau The Letter (cântată prima oară de celebrii The Box Tops în 1967!). Excelentă interpretare şi atitudine! O vie prezenţă timbrală ce îmi aduce aminte de regretatul Oscar Benton pe scena de la Brezoi!

Pianistul Vlady CNEJEVICI este un apreciat claviaturist din aria folk-rockului românesc, fiu al reputatului rapsod popular Laza Cnejevici. Vlady are un biografie impresionantă, amintesc doar câteva din trupele în care a cântat: Progresiv TM, Compact, Pasărea Colibri, Laura Stoica Band, Ioan Gyuri Pascu & The Blue Workers, Pasărea Rock. Vlady colaborează frecvent cu Mircea Baniciu, Mircea Vintilă şi Teo Boar. Entuziastele sale intervenţii solistice certifică buna alegere pentru acest cvintet şi sper că va deveni un membru constant în HOT LEEKS!

Alături de Mugurel Vrabete, responsabil cu vigoarea balansul ritmic este mai tânărul Ovidiu CONDREA, binecunoscut toboşar în strălucite proiecte de blues şi rock, dintre care menţionez: Nightlosers, Krypton, Urma, Jukebox, 4Given. Ovidiu a mai colaborat intens şi cu muzicienii: Harry Tavitian, Sorin Romanescu, Puiu Pascu, Virgil Popescu, Adrian Berinde, Paula Seling, Ştefan Bănică JR. Eu l-am cunoscut cu proiectul Boala Vacii Nebune (BVN), iar excelenta lor compoziţie, Ploaia, am înserat-o în compilaţia RageVoluţia Rock 2004, alături de alte nume tinere ale acelor ani, Florin Ştefan, Aliaj, Baraka, 4x4, Sahara, Interzis, Shekinah, 41, Dublu Sens etc.

Hot Leeks înseamnă experienţă, prietenie şi respect pentru public. Le-am adresat fiecăruia trei întrebări pentru amuzamentul şi bucuria dumneavoastră:

Radu: Care a fost prima trupă, prima iubită şi primul instrument?

Paul: Apollo (în cls. a IV-a), Angela, acordeonul;

Mugurel: Moon Stones, Carmen, chitara;

George: Alexandru Andrieş Band, Carmen, chitara (Encore);

Vlady: Uranus (1977), Dana, pianul;

Ovidiu: Horizont, Mónika, oalele din bucătărie.

Hot Leeks 2021 4.jpgRecitalul cvintetului a avut şi un invitat surpriză. Talentatul chitarist Cristi Copaciu a deschis repriza a doua LA MAMA cu celebrul hit, Crossroads, compoziţie a marelui bluesman, Robert Johnson, lansată în anul 1936. Setlistul a fost bine ales şi cumpănit, astfel că George Baicea ne-a delectat cu celebra Tin Pan Alley, în prima parte a show-lui Hot Leeks, iar în cea de-a doua, i-a dedicat surorii sale Luminiţa, Feel Like Going Home, o răscolitoare piesă, compusă de Charlie Rich în 1971. Clasicul Pride and Joy, o compoziţie originală a geniulului chitarist texan, Stevie Ray Vaughan, a încheiat o minunată seară de blues, pe care am petrecut-o alături de prietenii mei, fani de muzică bună: Til, Mircea, Puiu, Relu, Radu*, Răzvan şi Cornel. Închei aici, mulţumindu-le tuturor pentru profesionalismul, inspiraţia şi devotamentul pentru un recital de bună revenire la normalitate şi de ce nu, de renaştere a bunului gust muzical!

Radu Lupaşcu
5 iunie 2021

Recenzii concerte 2020