ROCK SUB SECERĂ ŞI CIOCAN
De aproape 15 ani încerc să public două volume ce încearcă să prezinte, peste
timp, valorile muzicii rock din România comunistă. În acest sens, pe lângă informaţiile acumulate de-a lungul
anilor prin prezenţa mea anonimă la manifestările rock, am studiat presa vremii şi prin 2002 - 2003, am iniţiat la
Club A un program intitulat ”Rock sub seceră şi ciocan”, unde, împreună cu Relu Gherghel, Florin Silviu Ursulescu
(Radio România) şi Doru "Rocker"Ionescu (TVR) am avut
întâlniri cu mulţi dintre muzicienii lansaţi în anii 60 – 70. Întâlnirile respective au fost filmate şi
prezentate în emisiunile lui Doru "Rocker"Ionescu, „Timpul
chitarelor electrice”, stând şi la baza unui volum pe care l-a lansat în urmă cu câţiva ani. Cum între timp
apăruse şi ”Dicţionarul pop, rock, folk” al d-nei Daniela Caraman Fotea renunţasem la proiectul meu
considerând că nişa asta a fost acoperită cu informaţii necesare, mai ales că am şi colaborat cu autorii.
Totuşi majoritatea prietenilor m-au sfătuit să reiau proiectul pentru că aveam o altă viziune asupra
fenomenului. Mai mult, anumite interviuri pe care le-am publicat în diverse reviste de specialitate au
stârnit multe pasiuni şi controverse. Aşa că aş dori să definitivez materialul la care am lucrat prin
anii '90 şi să public 2 volume
despre muzica rock din România şi un volum bilingv (română – engleză) despre rockul din ţările socialiste...
Cele două volume despre România vor cuprinde: o viziune personală asupra fenomenului, fişe de trupe,
interviuri cu muzicieni, textele unor melodii fredonate în perioada respectivă, precum şi informaţii
cronologice preluate din presa vremii...
ROCK SUB SECERĂ ŞI CIOCAN
ROMÂNIA VOL. I (1960 – 1974)
ROCK SUB SECERĂ ŞI CIOCAN
ROMÂNIA VOL. I I (1975 – 1989)
ROCK SUB SECERĂ ŞI CIOCAN
URSS / UNGARIA / POLONIA / CEHOSLOVACIA / IUGOSLAVIA / R.D. GERMANA / BULGARIA / ALBANIA /
ROMÂNIA (scurt istoric) (1960 – 1989)
Am alcătuit un chestionar general pe care doresc să-l transmit cât mai multor muzicieni, după
care va urma un set de întrebări personalizate pentru fiecare muzician în parte. Vă mulţumesc pentru colaborare şi
sper că mă veţi ajuta să iau legătura şi cu alţi muzicieni care au activat în muzica rock românească.
ÎNTREBĂRI GENERALE
1. Cum a apărut pasiunea dvs. pentru muzica beat şi rock?
2. În ce trupe aţi activat dea lungul anilor şi care au fost muzicienii cu care aţi colaborat în
aceste trupe?
3. Cum v-aţi cumpărat primele instrumente muzicale? Aţi avut o pregătire de specialitate sau aţi
fost autodidact ? Care era dotarea tehnică a formaţiilor din care aţi făcut parte? Ce instrumente, efecte şi
amplificatoare foloseaţi?
4. Aţi avut anumite modele occidentale pe care le-aţi preluat ? Repertoriul dvs. se baza pe
cover-uri sau aţi încercat încă de la început să cântaţi şi compoziţii proprii ? Cum făceaţi rost de partiturile
melodiilor străine?
5. Care au fost primele trupe româneşti pe care le-aţi descoperit şi cum vi s-au părut la o
primă audiţie?
6. Cum reuşeaţi să procuraţi albumele formaţiilor din occident sau din ţările din jur?
7. Ca manieră de exprimare, consideraţi că muzica rock românească din acea perioadă era sincronă
cu cea occidentală, existau şi trupe româneşti care v-au impresionat la momentul respectiv?
8. Faceţi o prezentare a activităţii trupelor din care aţi făcut parte (activitate permanentă,
activitate estivală, turnee, concerte importante, festivaluri, premii)?
9. Care anume dintre muzicienii afirmaţi în rock-ul românesc în perioada 1960 - 1975 v-au
impresionat în mod deosebit (voce, chitară, chitară bas, tobe, instrumente cu clape, compoziţie)? Numiţi eventual
10 muzicieni pentru fiecare categorie…
10. Consideraţi că în alte condiţii politice muzica rock din România ar fi avut mai multe şanse
de afirmare pe plan internaţional?
11. Care au fost festivalurile studenţeşti la care aţi participat şi cu ce impresii aţi
rămas?
12. Consideraţi că instituţii precum radioul, televiziunea, Electrecordul sau presa au
contribuit la promovarea rock-ului românesc sau l-au ignorat?
13. Dacă aţi avut probleme cu autorităţile perioadei respective în ce au constat ele? Aţi fost
obligat vreodată să vă schimbaţi ţinuta, vestimentaţia, repertoriul sau textele pentru a apărea în faţa
publicului?
14. Ce însemna pentru dvs. cenzura? Vă determina să căutaţi mesaje criptate? Cam care erau
acestea în textele, muzica sau show-urile dvs.?
15. Se vorbeşte despre o listă, elaborată de autorităţile vremii, a circa 400 de cuvinte
interzise a fi folosite în textele rock. Exista oare această listă sau e doar o legendă, şi dacă da, cam care erau
cuvintele interzise?
16. Credeţi că existau anumite personaje care prin poziţia pe care-au avut-o în CCES, ARIA, UTC,
casele studenţeşti, mass-media, au făcut mult rău rock-ului românesc? Puteţi numi câteva?
17. Au existat infiltrări în trupele rock a unor "tovarăşi cu ochi albaştri"? Care era rolul
acestora? Exista o variantă pozitivă în care “şefii de orchestră” care, în cazul unor “cântări” în ţări occidentale
răspundeau de întoarcerea membrilor trupei în ţară, închideau ochii şi dădeau “extemporale” la întoarcerea în ţară
fără să păţeasca nimic, după cum exista şi varianta negativă în care aceştia îşi urmăreau la sânge colegii de
trupă. Care ar fi adevărul?
18. Consideraţi că ar folosi la ceva "demascarea" lor aşa de târzie?
19. În general, se poate vorbi despre o anumită "intelectualizare" a rock - ului românesc din
perioada post beat şi până la … explozia muzicii hard rock?
20. În ce consta « activitatea de restaurant » a formaţiilor din perioada respectivă? În sezonul
estival puteaţi să luaţi legătura nestingherit cu străinii care veneau să vă asculte sau vă simţeaţi urmăriţi?
21. Cam care ar fi "evenimentele" din "viaţa" formaţiilor prin care aţi trecut care ar trebui
amintite întotdeauna, atunci când se scrie sau se vorbeşte despre trupele respective?
22. Vă rog să-mi indicaţi titlurile discurilor pe care aţi apărut, a pieselor înregistrate la
radio, TV sau Electrecord sau a unora dintre piesele de rezistenţă ale formaţiilor din care aţi facut parte. Dacă
aveţi şi texte semnificative vă rog să mi le trimiteţi.
23. Cum aţi reuşit să vă creaţi o cultură rock? Ascultând discurile proprii sau ale prietenilor
sau ascultând emisiunile radio de la posturi străine?
24. Aţi făcut parte dintre cei care ascultau zilnic emisiunile lui Cornel Chiriac de la Europa
Liberă? Cum caracterizaţi activitatea acestuia şi a celorlalti DJ de la Europa Liberă? În zona dvs. aveaţi
posibilitatea să ascultaţi şi alte posturi de radio, cum ar fi de exemplu «radiourile pirat» ?
25. Exista bineînţeles mirajul Occidentului. V-aţi făcut vreun scenariu pentru a «fugi» din
ţară? Pentru cei care au făcut-o ce anume i-a determinat să plece din ţară şi în ce condiţii au reuşit să ajungă în
Vest?
26. Pentru cei care au emigrat în Occident, au încercat să urmeze acolo o carieră muzicală sau
s-au orientat acolo către altă activitate conformă pregătirii lor profesionale?
27. Ce mai ştiţi despre foştii dvs. colegi de trupă? Dacă păstraţi legătura cu ei aveţi
posibilitatea să le transmiteţi prezentul « chestionar - interviu « ? Cunoaşteţi linkuri sau situri unde apar
informaţii despre trupa dvs. sau se pot asculta (viziona) melodiile dvs.?
28. Aţi mai revenit vreodată în ţară? De ce nu reveniţi definitiv?
29. Cu ce vă ocupaţi în prezent?
30. Consideraţi utilă publicarea unei istorii a muzicii rock din România şi a unui box - set cu
cele mai interesante producţii muzicale?
Nelu Stratone
stratoneion@yahoo.com
tel: 0728 518 576
|