Ten
Years After la Iaşi- Un fotoreportaj de Liviu
Antonesei
Nu e uşor să asculţi
TYA!
Dacă îmi spunea cineva înainte de decembrie 1989, că fiica mea va lucra în Air
Force şi că eu voi locui într-o bază militară americană din mijlocul Atlanticului, vreme de trei
săptămîni, îi spuneam scurt că e nebun. Acelaşi calificativ l-aş fi aplicat şi celui care mi-ar fi spus că voi
audia trupa Ten Years After deja faimoasă de vreo douăzeci de ani atunci, de la
Woodstockul din 1969, pe scena Casei de Cultură a Studenţilor din Iaşi,
unde până la revoluţie, apucasem să văd doar trupe româneşti, unele celebre precum Roşu şi Negru,
Phoenix, Sfinx, altele pregătindu-se de afirmare prin
participarea la festivalurile artei şi creaţiei studenţeşti. Dar, iată, asemenea lucruri neverosimile pînă în
iarna lui 1989, au devenit posibile după aceea! Posibile, însă uneori cu peripeţii! Pentru că aş fi ratat acest
concert fabulos dacă gazda mea, Radu Lupaşcu, după ce a participat pe 24 octombrie la concertul de la Bucureşti,
nu m-ar fi somat să nu-l ratez pe cel de a doua zi de la Iaşi! Deşi sînt un om care încearcă să se informeze,
habar nu aveam. Asta spune mai puţine despre mine şi mai multe despre organizare şi, mai ales, despre calitatea
presei de informare locale.
Între timp, oraganizatorii
m-au acreditat din partea publicaţiei
noastre la concert şi, iată-mă luni pe la 18 la
drum spre sala Casei de Cultură a Sindicatelor unde era planificat spectacolul.
Ajuns acolo, stupoare, nici o aglomeraţie în faţa clădirii cu uşile închise, aşa că am tras concluzia că s-a
anulat concertul. Noroc că apropiindu-mă, am văzut lipit pe una din uşi (foto 1) un anunţ referitor la
schimbarea locaţiei „din motive obiective”. Motivele obiective aveam să le aflu peste vreo oră şi ceva de la
liderul trupei Riff, care a cîntat în deschidere: sale e neîncălzită, iar în ce priveşte renovarea şi reamenajarea nu s-a petrecut
nimic în ultimii douăzeci de ani. Or, sala era gata jerpelită încă de pe atunci! Mi-am făcut o cruce mare.
Bine că s-a schimbat sala, după ce că îi trimiteam răciţi în Anglia pe bieţii muzicieni, îi mai făceam să şi
creadă că joacă într-un film horror! Cu tot anunţul, pe care l-am regăsit lipit şi pe puţinele afişe întîlnite
pe drum (foto 2), tot ratam concertul dacă organizatorii nu aveau inspiraţia să-l amâne cu o oră. De altfel,
şi aşa a început cu vreo jumătate de oră, aşteptîndu-i pe cei care se străduiau să ajungă la noul loc de
desfăşurare. Nici nu sînt sigur dacă au ajuns toţi la timp, mă întreb dacă unii n-au renunţat să mai vină,
enervaţi de o schimbare despre care află în ultima clipă. De altfel, pe singurul site care anunţase concertul
încă din vară, când s-a făcut programarea, şi în ziua concertului, şi după concert, ba chiar şi acum cînd
scriu a rămas trecută tot jerpelita casă a sindicatelor.
Din fericire, a meritat efortul
Nu doar concertul vedetă, ci şi cel de deschidere susţinut de
Riff (componenţa acutală: Florin Grigoraş, Florin Demea, Mihaela Grigoraş, Lucian Fabro,
Cosmin Cruţiu), care la circa treizeci de ani de la lansare a rămas o excelentă trupă de concert (foto 3).
A fost bisată pe bună dreptate, iar finalul, un colaj din piesele de pe ultimul CD, a fost
electrizant, făcînd o bună trecere spre concertul vedetă. Şi au intrat greii! (foto 4).
Cum naiba poţi povesti un concert? Nu poţi, poţi doar evoca anumite momente, anumite întîmplări,
atmosfera intens participativă, electrizantă, deşi moldovenii se încălzesc mai greu!
Cum e şi normal, primii s-au trezit tinerii (foto 5), care s-au apropiat de scenă şi au început
să danseze.
Au început să mişte apoi şi restul sălii (foto 6), fie şi doar ridicîndu-se în picioare şi
dansând pe loc. În final, cît era el de fotoreporter, n-a mai putut sta locului nici semnatarul acestor rînduri
(foto 7), dar nici nu cred că altul în locul meu/lui ar fi rezistat. Nu aveai cum. Dacă închideai ochii, credeai
că eşti forthy ears before la Woodstock!
Acesta este primul lucru care te uimeşte – o trupă în care trei membri au aproape 70 de ani şi-a
păstrat întreaga vivacitate, acelaşi elan şi aceeaşi pofta de a cânta după mai bine de patru decenii de la
lansare!
Ce să mai remarc? Poate faptul că noul chitarist, deşi mai june cu vreo trei decenii decât
fondatorii parcă e de-acolo de la întemeiere. Sau excelentele „dueluri” între chitarişti (foto 8).
De bună
seamă că nu trebuie să trec sub tăcere solo-ul de baterie (foto 9, 10, 11). Beneficiind de
prerogativele acreditării de presă, l-am ascultat/ privit de pe scenă. Au fost momente în care nu mai puteam
vedea mîinile artistului. Pe viu, am mai văzut aşa ceva în concertul cu opera rock

Ploaia şi vîntul de Roşu şi Negru, în iarna anului 1970, pe
scena Filarmonicii din Iaşi.
Dar pe atunci, Ţăndărică avea 17 ani, nu se apropia de 70! Din păcate, la un moment dat, minunea
a trebuit să se oprească, concertul a ajuns la final (foto 12).

Din fericire, după ce publicul şi-a înroşit mâinile aplaudând şi a răguşit chemîndu-i înapoi,
„băieţii” de la Ten Years After au revenit pentru un bis (foto 13).
La sfârşit, lumea nu prea voia să mai plece acasă, iar eu mă gândeam cu oarece invidie amicală la timişoreni şi
clujeni, care erau atunci abia în aşteptarea concertului. Între timp, au rămas şi ei cu nostalgia în suflet…
Foto 1: Din motive obiective Foto 2: Afişul remaniat Foto 3: Riff deschide bine concertul Foto 4: Au intrat greii Foto 5: Tinerii se trezesc primii Foto 6: Se trezeşte şi sala Foto 7: Se agită şi fotoreporterul Foto 8: Dialogul chitarelor Foto 9: Începe soloul de baterie Foto 10: Nişte mâini greu de urmărit Foto 11: Sfârşitul recitalului de baterie Foto 12: Din păcate, vine finalul Foto 13: Bisul...
27 octombrie 2011
Din
culiseleunui
festival: Dracula Bass Festival ediţiaI
Cum bine ştiţi, în grădina clubului Green Hours s-a desfăşurat ediţia pilot, a primului festival dedicat chitarei bas,
eveniment unicat în peisajul european! Nici pe plan mondial nu există prea multe întâmplări consacrate acestui
instrument, pe cât de grav, pe atât de falic... Deşi chitara bas a fost inventată în anii treizeci, sunetul care
i-a consacrat groove-ul s-a auzit abia în 1951. La început s-a crezut că acesta a fost rivalul
contrabasului şi nu înlocuitorul practic al acestuia, cu mult mai greu de cărat prin turnee. Cu timpul s-a
îmbunătaţit şi subţiat substanţial, devenind atractiv şi indispensabil pentru multe genuri muzicale. Aşadar,
veţi avea de acum încolo prilejul, să vedeţi multe nume grele din USA, Canada, Australia, UK, Germania, Italia
şi desigur din toată Europa de Est. Festivalul a declanşat revoluţia: Basişti din toate ţările, vin în
ţara lui Dracula! Nu o să vă mire apariţia lui Tony Levin, Eberhard Weber sau a lui Christian
McBride ... ”Din culisele acestui festival” este o mărturisire, o fărâmă din viaţa basiştilor şi-al
lor event, petrecută împreună cu mulţi, neaşteptat de mulţi fani, muzicieni, VIP-s sau gură gască. De ce
neaşteptat? Pentru că, neîncrederea mass-mediei ne-a dat de furcă. Dacă pe afişul festivalui apar suficiente
sigle din media, ne aşteptam ca tocmai ei să fie prezenţi. Nu le lua nimeni sângele la analize... Se pare însă
că, faima contelui a speriat parte bună din presă, dar nu şi populaţia. Cum s-ar spune, Dracula Bass a avut
succes de public. Florin Silviu Ursulescu şi Nelu Stratone au venit. Ei se împacă bine cu contele. Din lumea
radio-ului nu a venit nimeni să descopere pe viu talente tinere, să vadă recitaluri neobişnuite, să dea piept cu
greii basului, atâţia cât şi-au permis organizatorii să aducă în primul an. Sunt multe lucruri de explicat, nu
vă ocup timpul, nu acesta este scopul. Trebuie ştiut însă, că aceşti tineri basişti au convins că merită
promovare, că au ce spune, unii au venit cu compoziţiile lor, iar cântarea lor nu a plictisit pe nimeni! Un
basist inteligent umple spaţiul ritmic şi nu face pauze. Are viaţa mai grea decât a chitaristului. Duce în spate
împreună cu toboşarul secţia ritmică, pe care trebuie să o respectaţi dacă vreţi să vă sune bine
trupa.
Sunt prea multe evenimente în această toamnă, într-adevăr unele merită atenţia dvs., dar mare
parte din presă caută altceva, senzaţionalul, trivialul, excentricul sau dacă-mi permiteţi, sexul. Sunt
destule, dacă nu chiar prea multe case de discuri care promovează astfel de abjecţii muzicale. Dracula
Bass face notă discordantă pentru că-şi poate permite. Instrumentul este viril, energic şi le cam
trebuie la to(n)ţi... Este un prim test al unei idei îndrăzneţe, care a prins nu numai viitorii sponsori, dar
a cucerit şi provincia. Am primit telefoane din Timişoara şi Cluj pentru organizarea celei de-a doua ediţii în
Transilvania. De unde şi originea distinsului conte, care va sa zică!?
Concurenţii care au trecut de preselecţie
au fost: MihaiMoldoveanu (bas electric) – secţiunea
Jazz – Blues (Deva), AlexandruKormos(bas
electric) secţiunea pop - rock (Baia Mare), Alexandru
AndreiDavidescu***(bas electric) - secţiunea jazz - blues - funk
(Bucureşti), Iuliu-BogdanDiaconeasa*(bas electric) - Live
Looping (Curtea de Argeş), MihaiDonos**(bas electric) - secţiunea
jazz - blues - funk (Bucureşti) şi DanDamian(bas electric) -
secţiunea jazz (Bucureşti). Lupta a fost strânsă, iar juriul a decis cu greu primele trei locuri. Premiile
puse în joc de Proguitar, foarte bune pentru nivelul primei ediţii, au fost: Premiul
I*: o chitară bass Squierby Fender Vintage Modified Precision Bass; Premiul II**: un
amplificator de basFender Rumble 30; Premiul III***: un procesor de basDigiTech BP90. De monetarul organizării au fost responsabili, Rubin Meyer Doru
& Trandafir SCA. Probabil că la anul, după reuşita acestui eveniment, sprijinul sponsorilor va aduce cel
puţin unul din cei trei giganţi ai acestui dârz instrument. Mă refer la Miller - Clarke – Wooten. Ştiu că
îi vreţi pe Avishai Cohen, Decebal Bădilă, Ioji Kappl, Dixie Krauser sau Tal Wilkenfeld. Mi se par foarte
interesanţi Black Country Communion cu al său lider, Glenn Hughes (Trapeze, Deep Purple) şi desigur Geddy Lee şi
grupul său, Rush. Dar, să nu ne facem speranţe mai mult decât putem trece criza băsesciană şi să amintim
recitalurile extraordinare Acker – Leonte şi Cătălin Răsvan Band. Festivalul a început pe 1 octombrie la
ora 19, cu recitalul concurenţilor rămaşi pentru competiţie finală, fiecare având 10 minute la dispoziţie pentru
a convinge juriul. Prima zi s-a încheiat cu recitalul duo-uluiAna Cristina Leonte
(voce) & Michael Acker (bass) după care a urmat un
jam-session cu basiştii prezenţi şi toboşarul de serviciu, Nicu Georoiu. Fragedul duo, Ana
Cristina - Mickael a cucerit rapid audienţa, foarte interesată de evenimentul găzduit de
primitoare grădină a clubului din Calea Victoriei 120. Ana are o voce remarcabilă, naturală, neprelucrată încă,
acompaniată de o chitară bas prezentă, inteligent echilibrată, duet ce va atrage atenţia caselor de discuri
(sper!). Bass Jam Session, cum a fost numită improvizaţia colectivă din finalul primei seri, a confirmat
alegerea câştigătorilor, rând pe rând aceştia schimbându-şi basul cu alţi participanţi din public sau chiar
juriu (Florin Barbu). A doua zi a festivalului, a început cu festivitatea de premiere şi
mini-recitalul câştigătorului la chitara oferită de sponsor. Un moment special prezentat elegant de Luca Dinulescu. Câştigătorul locului
întâi a primit încă un premiu special, primul premiu Johnny Răducanu oferit, o frumoasă pălărie, în
onoarea celui mai bun contrabasist român. Seara a continuat cu un recital instrumentalMiky Bass
Trio, în care l-am admirat pe câştigătorul locului 2. Festivalul Dracula Bass s-a încheiat cu
recitalul preşedintelui juriului,Cătălin Răsvan, împreună cu invitaţii săi, fiecare aleşi
pentru câte o repriză de: blues cuRoxana Stroe, jazz cu Alex Man şi
rock cu Adi Manolovici. O alegere inteligentă pentru a ilustra, cu partitură sau nu, importanţa şi
aportul adus de acest instrument unui grup muzical. La tobe acelaşi Nicu Georoiu, care a primit şi un
premiu special al juriului, pălăria lui Michael Jackson. Un final foarte bun cu trei chitarişti pe scenă, a
încheiat o seară la fel de intens savurată ca precedenta. Am remarcat în acest festival, muzicieni foarte
talentaţi, cu mult bun simţ, artistic şi de comportament, care au răbdare să-şi manifeste cu seriozitate
pasiunea. Chiar dacă a fost considerat un eveniment de nişă, Dracula Bass a câştigat
respect şi a făcut cinste unui nume de renume.
Anul acesta am reuşit să văd trei mari basişti din tot atâtea genuri muzicale diferite. Roger
Waters în turneul The Wall, Billy Sheehan la drum din nou cu Mr. Big şi pe 18 noiembrie îl voi
vedea pe urmaşul lui Jaco Pastorius, excepţionalul Victor Bailey şi al său funky proiect.
Sper că v-am oferit motive suficiente să urmăriţi puţin câte puţin din creaţiile unui instrument cu
personalitate, fără de care, proiecte importante de jazz, blues, funk, rock sau prog, nu ar mai fi avut loc.
Am să enumăr la întâmplare ELP, The Who, Niacin, Asia, Primus, Ben, Mountain, Oregon, Mike And the Mechanics,
Phoenix, Basorelief, Bega Blues Band şi nu în ultimul rând Cream. O primă ediţie reuşită
care a marcat primii 60 anii de sunet grav de chitară bas. Fender!
Foto 1: Dracula Bass 1 oct 2011 Green Hours Foto 2: Iuliu Bogdan Diaconeasa - Alex Davidescu - Denis Dinulescu - Radu Lupaşcu
- Mihai Donos Foto 3: Alex Man - Adi Manolovici - Nicu Geororiu - Roxana Stroe - Cătălin
Răsvan
Radu Lupaşcu
12 octombrie 2011
Return to Forever
IV The World Tour ( Olympia, Paris, 9 iulie 2011)*****
RETURN TO FOREVER IV
O seară memorabilă,
de sâmbătă, în compania unui super-grup (cine zicea că a trecut vremea super-grupurilor?), ieşit din chiar
promisiunea numelui său: Return to Forever.
Formula actuală, a IV-a: Chick Corea, Stanley Clarke, Lenny White,
Jean-Luc Ponty şi Frank Gambale. Nu mi-am imaginat că voi avea ocazia, în 2011, să plonjez în cel
mai autentic spirit al jazz-rock-ului anilor '70. Din cele trei trupe care au pus bazele fusion-ului –
Weather Report, Mahavishnu Orchestra şi Return to Forever -,
ultima e în plin turneu, cu forţe creativ-interpretative nelimitate (nesperată revenire, mai ales după
divergenţele dintre Chick Corea şi Stanley Clarke pe teme scientologice!). E adevărat
că marii artişti ai perioadei de glorie a mişcării fusion sunt mai mult decât prezenţi în sălile de concert
ale Parisului: John McLaughlin, cu 4th Dimension, la Casino de Paris, în 12
iulie; Wayne Shorter – alături de Herbie Hancock şi Marcus Miller -,
tot la Olympia, în 18 iulie, aducând tribut lui Miles Davis. Dar revenirea pe scenă a
unui grup de calibrul lui Return to Forever e ceva diferit şi chiar semnificativ.
În timp ce membrii grupului intră în scenă, îmi trec rapid prin minte frânturi din
istoria grupului sau din contextul muzical de la începutul deceniului 8: Bitches
Brew (certificatul de naştere al jazz-rock-ului, la care a contribuit crema muzicienilor de
avangardă ai acelor ani: Miles Davis, iniţiatorul, apoi Wayne Shorter, Joe Zawinul, John
McLaughlin, Billy Cobham, Chick Corea, Lenny White ş.a.); Hot Rats şi King
King – albumele lui Frank Zappa, cu participarea lui Jean-Luc Ponty; Enigmatic
Ocean, al aceluiaşi violonist francez creativ; Hymn of the Seventh Galaxy, albumul Return to
Forever din 1973, sau School Days, albumul solo al lui Stanley Clarke... Lumea
fusion părea foarte mică. Mai devreme sau mai târziu, vârfurile muzicale se întâlneau. Dacă Stanley
Clarke nu ar fi semnat contractul cu Return to Forever, John McLaughlin era
hotărât să-l coopteze în formula Mahavishnu. Şi istoria lui Frank Gambale e interesantă.
Imediat după sosirea din Australia, părintele sweep-picking-ului a cântat cu... Jean-Luc Ponty, în
1986, înainte de a-şi face un nume alături de Chick Corea Elektric Band. Altminteri, rămâne un subiect
de dispută care e e formula de aur a Return to Forever: cu Bill Connors, Al Di Meola sau
Frank Gambale?...
Mă obişnuiesc greu cu look-ul acestor artişti de excepţie, care au creat
istorie muzicală. Barba şi coafura afro-hendrixiană au dispărut la Clarke şi White.
Gambale şi-a lăsat cioc şi poartă pălărie (e radical schimbat faţă de anii '80). Jean-Luc Ponty
îşi păstrează mustaţa şi barba (ninse!), deşi în perioada Zappa ele nu existau. Gurul Chick
Corea pare neschimbat.Toţi sunt joviali şi promit delicii artistice.
Concertul se deschide cu Medieval Overture, ce cuprinde toate
ingredientele Return to Forever: riff melodic, dezvoltare amplă, poli-armonii
şi poli-ritmii, straturi simfonice.
Riff-ul din Captain Señor Mouse e încredinţat strunelor electrice ale
viorii lui Jean-Luc Ponty. Muzicianul francez e acasă la el (şi la propriu şi la figurat) şi
improvizează cu eleganţă, naturaleţe şi precizie.
Eminenţa cenuşie
rămâne Chick Corea. Susţine întreg eşafodajul muzical, cu discreţie, dar fără a scăpa de sub control firul
original muzical. Piesele permit, în mod natural, improvizaţii lungi de vioară, chitară sau bas.
Dezvoltări fireşti ale riff-ului iniţial, cu “ieşiri în decor” controlate perfect de experienţa muzicienilor şi
cu ocheade ironic-umoristice.
Sorceress e dominată de elementul funky pe care vioara lui Ponty îl
asezonează cu parfum de Mahavishnu. Dayride – al cărei riff pe ton de Fender Rhodes e catchy – are
aceeaşi culoare muzicală.
After the Cosmic
Rain e o piesă solemnă, a cărei atmosferă e asigurată de sustain-ul chitarei lui
Gambale. Sfârşitul e înluminat de soloul de contrabas al lui Stanley Clarke.
Virtuozitate maximă, tehnică ireproşabilă, efecte percusive originale. E unul din momentele de maximă intensitate
ale concertului. Faimosul basist a strălucit, de altfel, pe durata întregului concert, intervenţiile sale solistice
fiind epustuflante (nu-mi vine alt cuvânt în minte, decât acest franţuzism preţios, care are ceva sinonime mai
lumeşti: uimitor, nemaipomenit). E de remarcat şi colaborarea perfectă
bas-tobe, Lenny White fiind, alături de Clarke, dar fără să ocupe prim-planul, responsabil de temelia
ritmică a sofisticatei maşinării RTF.
Câteva cuvinte
despre echipamentul muzical: Chick Corea: Minimoog Voyager, Moog Little Phatty, Yamaha XF6, Grand Piano,
Fender Rhodes. Jean-Luc Ponty: viori electrice Barcus-Berry şi Zeta. Stanley
Clarke: Alembic. Lenny White: Innovation
Drums. Frank Gambale: Carvin şi TC Electronic G Force.
Potrivit teoriei că fanii oricum ştiu piesele, ele nu sunt prezentate. Cu o
excepţie: Romantic Warrior, introdusă de Jean-Luc Ponty. Interpretată impecabil, cu
improvizaţii de mare clasă executate de Jean-Luc Ponty (vioară), Stanley Clarke (contrabas) şi Frank Gambale (chitară
electro-acustică), piesa e o realizare de excepţie a grupului, reprezentativă ( ca şi Medieval
Overture şi Sorceress) pentru începutul perioadei Columbia Records (atenţie: cu
ocazia turneului Return to Forever IV, cele trei albume înregistrate în 1976-1977 la
Columbia au fost reeditate într-o casetă de lux!).
N-a lipsit Spain (cu introducerea din Aranjuez, care dă un aer
cabotin unei compoziţii de certă valoare...), unde Chick Corea a iniţiat, împreună cu publicul)
un joc muzical de reproducere melodic-ritmică. Şi, dacă nu greşesc, s-a cântat şi Vulcan Worlds.
Câteva piese aveau clar statut de medley şi, cu siguranţă, s-au strecurat şi nişte compoziţii Jean-Luc Ponty...
Partea de bis a fost incandescentă. În special, piesa lui Stanley Clarke,
School Days. Până şi Frank Gambale, care, în general, s-a menţinut într-o atentă
concentrare asupra lick-urilor sale ultra-tehnice, a devenit dezinvolt, iniţiind chiar un citat din Led
Zeppelin (riff-ul din Immigrant Song!). Finalul celor aproape trei ore (a existat un antract
de 15 minite) a fost copleşitor, cu legendarii muzicieni dezlănţuiţi în magme muzicale şi pasaje de viteză
executate la unison care au extaziat publicul (y compris moi!).

Return to Forever
IV ne reaminteşte vara asta că jazz-rock-ul nu e ceva efemer, nici inocent. Ca să-l citez pe
maestrul Frank Gambale: jazz-rock-ul este „rock power with jazz intelect”. O combinaţie
periculoasă…
GABRIEL PETRIC
Paris, 9 iulie 2011
Bon Jovi
- Piaţa Constituţiei, Bucureşti, 10 iulie 2011
Am fost
acolo
Nu pot să mă laud că aş fi
vreun fan Bon Jovi. Da, îmi plac primele albume. Cam atât. Dar nu se face să ratezi un eveniment de genul
ăsta. În fond şi la urma urmei vorbim despre Bon Jovi. O părticică însemnată din istoria
rock-ului.
Nu o să scriu aici o recenzie a concertului în adevăratul sens al cuvântului. Vor
fi doar nişte "da-uri" şi nişte "nu-uri", proprii şi personale.
NU.
Organizarea. Lăsată pe mâna românilor ca de obicei. Adică: o singură intrare
pentru cinci zeci de mii de oameni. Mă rog, intrarea a fost cum a fost, dar ieşirea....
Locaţia. Mă rog
aici există o scuză. Nu se poate altudeva pentru că nu există altundeva. Sfat. Musai, dar musai, dacă ajungeţi la
vreun concert în Piaţa Constituţiei, luaţi-vă bilet la Golden Circle. Altfel aveţi două opţiuni în faţă. Ori se
pierde sunetul până ajunge la dvs, ori se loveşte de Casa Poporului şi se întoarce peste voi sub formă de ecou. Şi
atunci nu mai înţelegeţi nimic.
Diamond
Ring. Toată România de azi. Fiţoşii cu sau fără bani, maneliştii, piţipoancele. Ăştia chiar
nu aveau nimic mai bun de făcut duminică seara?
Foto-Video. Sunt
curios care ar fi procentajul celor care ar mai fi venit la concert dacă s-ar fi interzis intrarea cu telefoane
mobile şi aparate foto. Erau şi pe lângă mine câţiva cocalari şi câteva ţaţe cărora pur şi simplu nu le-a păsat de
ce cântă oamenii ăia pe scenă. Cred că dacă i-aş fi întrebat nu ar fi ştiut să îmi răsoundă de ce sunt acolo. În
schimb s-au fotografiat unul pe celălalt şi şi-au sunat şleahta de acasă, să asculte şi inculţii ăia Bon Jovi, dar
mai ales să moară de ciudă.
Meteo. Of Doamne!
Mi s-au lipit toate alea, tricoul, chiloţii, adidaşii de asfalt. În noaptea de după aş fi putut să dorm lejer
în bucătărie, cu un tub conectat direct la robinet.
DA.
Publicul. Impresionant. Toate vârstele, toate genurile. S-a cântat non stop.
Putea foarte bine John Bon Jovi să plece. 50 de mii de oameni ar fi cântat în locul lui toate piesele alături de
Ritchie şi trupa.
Bon
Jovi. Impresionant. Despre asta e vorba. Orice consideraţii şi păreri pro sau contra nu îşi
au rostul. Au venit, au cântat, dar mai ales au făcut SPECTACOL. Fără fiţe, fumuri, aere sau cum vreţi să le
spuneţi. ROCK! A părut atât de simplu să faci o treabă ca lumea, deşi pentru ei date fiind condiţiile meteo nu a
fost tocmai aşa.
Ovidiu Moldovan 14 iulie 2011
FOTO: Florin
Vitzman
CYNDI LAUPER
LA OLYMPIA
Aflu destul de târziu de
popasul artistei la Paris şi, pe de o parte, mânat de dorinţa de a-mi îndulci sejurul parizian cu un Time after
Time live, pe de altă parte, hăituit frumuşel de sfatul prietenului Radu Lupaşcu („Cyndi Lauper
cu Charlie Musselwhite e un eveniment care nu trebuie ratat!”) – iau primul
metrou către Operă. Faimoasa sală de concerte se vede de îndată ce ajungi în Place de
l’Opéra, dar tot nu ajung la timp. Pierd cam un sfert
din programul cântăreţei din deschidere, Madeleine Besson (e franţuzoaică, dar cântă în engleză!
„Mademoiselle chante le blues”! ... O voce viguroasă). În schimb sunt mulţumit de fotoliul de la mezanin pe care-l
ocup, pe mijlocul sălii. Cu legendara sală Olympia păţesc ce am păţit şi cu capodopera lui Brâncuşi,
Sărutul, din cimitirul Montparnasse: mi se pare mult mai mică decât în fotografiile pe care le-am văzut!
În jurul meu, un public aparent calm, îmbrăcat cuminte. Mă întreb unde sunt frizurile punk şi
„adevăratele culori” ale anilor ’80! Poate nu le văd eu de aici, din balcon. Or fi
acolo jos, în spaţiul “orchestrei”, unde publicul stă mai mult în picioare şi nu conteneşte a face fotografii sau a
filma cu telefonul mobil… Deci vom revedea concertul
pe...Youtube!
Nimic nu s-a adeverit în legătură cu aşteptările mele (sala, publicul, preţul
biletului), cu o excepţie: calitatea concertului! Cyndi Lauper a oferit o oră şi jumătate de
muzică adevărată, alergând, dansând, glumind, dialogând cu publicul, dirijându-şi trupa, coborând în mijlocul
fanilor. Ne-a dăruit, în spatele extrovertivităţii ei inimitabile, conturul ferm al unei intimităţi nobile,
substanţiale. Aşa că gurile rele care croncănesc cum că artista americană e prăfuită şi fără vlagă ar trebui
să-şi pună cenuşă în cap!
Concertul are loc cu prilejul turneului de promovare a ultimului album, Memphis
Blues (2010). Cotitura către blues a fost de bun augur pentru artistă: locul I în Billboard
Blues Album Chart e recunoaşterea unei strategii muzicale înţelepte. De fapt, după o
perioadă glorioasă de pop/new-wave, e o întoarcere la origini – atât muzicale, cât şi individuale (artista nu
uită să ne spună că prima ei trupă muzicală era o Janis Joplin cover band).
Fără multe vorbe şi după un ţipăt marca Lauper – „Let’s make some
nooooise!” -, încep să curgă piesele albumului cel nou, al XI-lea din cariera sa: I’m Just Your Fool,
Early in the Morning, Crossroads, Shattered Dreams (a lipsit, totuşi, Rollin’ &
Tumblin’!). Bluesul o prinde de minune! Altminteri, e tot fiinţa cu aspect răzgâiat, ce ţopăie fără
astâmpăr dintr-o parte în alta a scenei. Un drăcuşor îmbrăcat în piele bordo, care are privirea inocentă a
Giuliettei Masina (da, actriţa din filmul lui Fellini, La Strada!) . Bluesul e complet
filtrat de personalitatea sa artistică, unică, dar spiritul e acolo.
După piesele de început, care cuceresc pe deplin publicul, îşi prezintă formaţia.
Line up-ul e alcătuit din: Michael Toles – chitară, Archie „Hubbie” Turner –
keyboard, Steve Gaboury – pian/keyboards, William Wittman – chitară bas, Steve
Potts – tobe şi last but not least Charlie Musselwhite - harmonica
master! – muzicuţă. La înregistrarea Memphis Blues-ului au participat, ca invitaţi, şi
B.B. King, Allen Toussaint, Johnny Lang şi Ann Peebles.
Pe scenă e adus un Appalachian
dulcimer (un soi de ţiteră) şi avem parte de All Through the Night. Revine la blues, cu Lead Me
On, iar apoi e rândul unui cover Marvin Gaye: What’s Goin’
On. Publicul e în delir în momentul când se cântă hituri mai vechi ca She Bop sau
Goonies ‘R’ Good Enough şi Waiting for a
Change of Heart. Se pare că prima parte s-a terminat, deoarece muzicienii părăsesc scena, iar
tehnicienii adună ceva cabluri.
Se aplaudă insistent, în picioare, iar
ceea ce e previzibil se întâmplă: Cyndi Lauper se întoarce pentru a doua parte (bis?), pentru desert. E
plină de vitalitate şi se vede că se simte minunat în faţa publicului cald de la Olympia. În buna ei
dispoziţie, la Girls Just Want to Have Fun, o invită şi pe franţuzoaica Madeleine Besson (aceasta,
vizibil emoţionată de ce i se întâmplă!). Cineva din public o roagă să cânte The World is Stone şi
îndeplineşte dorinţa, a capella, până în momentul când îşi dă seama că nu ştie versurile până la capăt. Nu
contează! Momentul are charm-ul său, iar „the show must go on”. Ultimele
piese incendiază pur şi simplu sala. Ţitera apare din nou pe scenă şi primele măsuri creează rumoare
: “Lying in my bed I hear the clock tick / And think of
you”…
Hitul Time after Time – compus de Rob Hyman şi Cyndi
Lauper – umple spaţiul Olympiei (care începe să mi se pară mai mare!).
Cyndi ne povesteşte, în felul ei aparte, „secrets stolen from deep inside”. Un cântec valoros,
care-şi depăşeşte vârsta (anii ’80!). Nu degeaba a fost reluat de Miles Davis sau de Tuck and
Patty.
Totul se încheie cu True Colours,
cântat împreună cu fanii care-l ştiu cap coadă. Încântată, cântăreaţa le oferă privilegiul de a încheia
spectacolul. Ultimul vers al refrenului răsună solemn, interpretat doar de public: „like a
rainbow”.
Blândul şi măiestrul Charlie Musselwhite, de undeva din stânga scenei,
a ţinut aprins spiritul Memphis Blues. Nu mai puţin captivante au fost intervenţiile sale pe hiturile
mai vechi ale cântăreţei, care nu cer în aranjament muzicuţa. Rareori s-a avântat în dueturi, alături de
chitaristul Michael Toles sau de artistă, în cea mai mare parte asigurând soundul blues,
patronând cu generozitate o tradiţie esenţială (cu câteva zile înainte am cumpărat de la un buchinist
cărticica lui Gérard Herzhaft, Le Blues; ultimul rând al cărţii are înscris numele lui Charlie
Musselwhite!)
Că e pop, new-wave, punk, music hall sau blues, Cyndi Lauper e ea
însăşi în toate stilurile, fermecătoare şi profundă (n-ai zice!), time after time, reinventându-se pe
sine.
GABRIEL PETRIC Paris,
3 iulie 2011
Roger Waters The Wall
Tour (Budapesta, 22 iunie 2011) *****
The Greatest Show on Earth
Flying the Political flag:
”Roger is Anti-War. What the Fuck is Lady Gaga about?”
O cronică a celui mai spectaculos concert de pe
această planetă nu putea fi decât elogioasă. Pentru că a fost totul perfect! Aşa cum, poate, nu suntem obişnuiţi
noi românii să primim de la organizatorii mi(ori)tici... Sunt obligat să precizez cu tărie acest lucru deoarece cu
mici excepţii, concertele din Bucureşti nu reprezintă un eveniment muzical, un aşa numit show, pe
care-l vedem şi auzim în condiţii din ce în ce mai bune pe DVD-uri sau Blu-ray-uri occidentale. Sunt simple
concerte, modest organizate, slab sonorizate şi cu bilete foarte scumpe. Organizatorii nu se străduiesc
să înveţe sau să aplice câte ceva din greşelile trecutului lor sau al altora din domeniu. Majoritatea s-au apucat
de această afacere – pentru că dragii mei, aceasta este o afacere extrem de bănoasă - aşa cum s-au apucat şi
majoritatea mogulilor caselor de discuri de la noi, aşa-zişi majorii de astăzi. Nici unii, nici
alţii nu au treabă cu muzica sau evenimentul artistic în sine, ci doar cu profitul obţinut. Este un fel de
bişniţă mioritică, cu copyright, la fel ca în cazul mogulilor din fotbal, unde plăcerea a dispărut
aproape complet. Astfel încât, pot lăuda anul acesta, până acum, doar evenimentele Eddie „The
Chief”Clearwater, „Smokin” Joe Kubek & Bnois King, Ali Campbell
şi ... Alice Cooper.
Da! Show-ul Roger Waters de
la Budapesta a fost perfect! Am avut emoţii înainte şi după. Nu ne venea să credem că am asistat la un eveniment de
excepţie! Perfect sonorizat şi fantastic interpretat! Aici m-am întâlnit cu foarte mulţi
români - se părea că am acaparat sectoarele G, H, 207 şi un sfert din parter - sosiţi în capitala Ungariei să
asiste la (re)construirea zidului de către Roger Waters şi echipa sa, pentru că toate drepturile sunt
ale sale, inclusiv conceptul şi organizarea. A fost o simbioză desăvărşită între muzică, efecte vizuale, efecte
pirotehnice, animaţii 3D şi păpuşi gonflabile ce simbolizau (perfect de actual!) indolenţa, preacurvia, alienarea,
agresiunea, lăcomia, infatuarea, aroganţa. S-a scris destul de mult despre acest reper istoric al muzicii rock,
unul din albumele clasice ale lumii moderne, de aceea, vreau să punctez efectul pe care l-a produs auditoriului
moment cu moment şi motivul pentru care este puţin probabil să-l (re)vedem vreodată în România, o ţară care are
imperios nevoie de acest simbol şi nu (de)clamarea comunismului... Cei care au înţeles acest mesaj încă din 1979,
odată cu lansarea albumului “The Wall”, sau din primul turneu organizat între 7 februarie 1980
şi 17 iunie 1981, sunt primii fugiţi în Occident. Ceilalţi rămaşi acasă am luptat cu ce-am avut la îndemână, cu
toate acele metehne ale Omului Nou născocit de societatea blamată de regimul actual şi upgradat de
acelaşi. Om Nou, pe care sunt nevoit să-l condamn de fiecare dată când am ocazia, pentru că a adunat în caracterul
lui toate acele defecte ale neamului, fie el românesc, maghiar, evreiesc, german, ţigănesc, turcesc sau rus şi le-a
ridicat la rang de virtute. Zidul nu (mai) există fizic, el dăinuie practic între noi,
ridicat şi susţinut de închipuiţii clasei noastre politice... La noi, din păcate sunt prea puţine excepţii
pozitive! S-au aniversat 30 ani (plus doi) de la lansarea acestei opere monumentale, pe care ar trebui să o studiem
la ora de muzică din clasa a şaptea, dar preşedinţilor noştri de după ’89, nu le-a fost dragă cultura muzicală,
după cum bine nu au înţeles cultura în general. Sunteţi desigur, de acord cu mine că a fost şi este un fapt
premeditat... Şi la acesta participă deopotrivă (cu sau fără voia lor) mogulii caselor de discuri, organizatorii de
concerte, realizatorii de emisiuni radio şi TV şi oamenii lor de încredere, trepăduşii mioritici, fără de care
Ceauşescu nu ajungea dictator. Rolul dictatorului în acest spectacol, pe care l-am savurat cu foarte mulţi prieteni
la Budapesta, a fost asumat de Waters, ca erou principal al metaforii zidului. Totul se referă la izolare, abuz şi
morală. Fapte din trecutul artistului străns-legate cu fapte din societatea în care trăim. Izolarea în spatele unui
zid ca protecţie împotriva fanilor excentrici, izolare ca măsură de protecţie a informaţiei pentru lumea din estul
Europei, faţă de tehnologie, izolare ca îngrădire a spiritului liber non-conformist, de morală, în fine, de
frumuseţea artistică sau culturală. Abuz din partea profesorilor ultra-agresivi, abuz de violenţă, abuz de forţă de
muncă, abuz de limbaj, abuz de libertate. Supraproducţie, sărăcie, mizerie. Waters, al cărui umor fin - "If that
doesn't sound too narcissistic" – a interpretat piesa “Mother” împreună cu proiecţia unei imagini
proprii din fostul turneul “The Wall”. Toate aceste moravuri sunt "bricks in the wall", care
desparte personajul (Pink) de lumea exterioară. Un zid făurit de 14 tâmplari, din 424 cărămizi, lat de 70 m şi
înalt de 11, dintr-o scenografie originală care a costat peste 15 milioane de dolari (faţă de aproape două cât a
costat precedentul). Pe acest zid au fost proiectate imagini 3 D, reprezentând frământările tuturor celor care au
simţit că se află în această postură de victimă. ”Goodbye Cruel World" este un rămas bun pentru toţi cei prezenţi în frumoasa
sală de spectacole (de orice fel), László Papp Arena, cât şi pentru cei (A)vizaţi din preajmă, ogradă, judeţ, regiune, oraş‚
ţară, continent, galaxie... Am revenit din intermission, pauză în care am avut timp să facem orice
am avut nevoi(e), graţie multiplelor puncte de desfacere băuturi, sandwichuri, covrigi sau alte mărfuri
personalizate şi am asistat la eliberarea eroului nostru din spatele zidului împreună cu trupa sa de muzicieni
profesionişti printre care vi-l amintim desigur pe celebrul Snowy White, eroul de la Hard Rock Cafe
Bucharest, din martie anul trecut. ”Hey You!” Mesajul pacifist este mereu în actualitate, astfel că
după atentatele de la New York sau Londra, războaiele fără sfărşit din Afganistan sau alte ţări arabe, lecţia de
istorie se pare nu a fost învăţată, dar este posibil, nici bine predată. Cei mai mulţi, interpretează istoria
după bunul lor plac şi astfel, ne aflăm mereu în situţia paradoxală că acelaşi lucru ni se întâmplă la
nesfărşit. Este ca un perpetuum mobile, neînregistat la OSIM. Generaţii care îşi plâng eroii pe timp de pace şi
care nu mai răbdare. Suntem într-o buclă a timpului. Pe zidul construit sunt proiectate fotografii ale celor
morţi în diferite conflicte armate de pe glob. Ce pot înţelege din acest mesaj (in)competenţii producători ai
caselor de discuri, ai organizatorilor de evenimente, realizatorii de la tembeliziuni sau de la radiourile
comerciale unde curge muzică ca la robinet? Dar, cei din Parlament care umblă numai după simboluri falice de
bogăţie pentru ei şi neamul lor? Ar trebui să dea de gândit acest mesaj! Nici dacă aveam o sală corespunzătoare,
nu cred că puteam vedea acest eveniment la Bucureşti. Nu poţi pretinde ceea ce nu au, putere de discernământ. Şi
când mă gândesc că în 1980, făceam armata undeva în lunca Râmnicului Sărat şi ascultam pentru prima oară acest
cîntec, primit în dar de la transmisioniştii buzoieni... “But it was only
fantasy. / The wall was too high,/ As you can
see. / No matter how he tried,/ He could not break free. / And
the worms ate into his brain.” Show-ul continuă cu apariţia chitariştilor Dave Killminster şi
G. E. Smith, vizibili printr-o spărtură a zidului, prin care se aude imperativul “Is
There Anybody Out There?”. Răspunsul „Nobody Home” este fredonat de captivul Pink aşezat
confortabil în fotoliul din camera sa (o platformă din zid). Fiecare moment este emoţionant pe deplin. Urmează
“Vera” şi „Bring the Boys Back Home” două piese care susţin cauza păcii, conform declaraţiei
preşedintelui Dwight D. Eisenhower proiectate pe
zid: “Every gun that is made, every warship
launched, every rocket fired signifies, in the final sense, a theft from those who hunger and are not fed, those
who are cold and are not clothed.” Punctul culminant (dezvăluit din păcate de
youtube!) este “Comfortably Numb” aidoma originalului, magistral înterpretată de Robbie
Wyckoff voce şi Kilminster Dave, chitară. Trupa îmbrăcată în costume naziste, deţine controlul Ciocanelor
Morţii, iar „The Show Must Go On”. Un porc gonflabil lăsat liber deasupra
spectatorilor ce poartă cu el emblemele despotismului, globalizării face deliciul audienţei. Rând pe rând sunt
dezavuate însemnele fasciste, comuniste, religioase, precum si cele reprezentând simbolurile puterii banului,
dolar, euro, liră sterlină, Shell, Oil, Mercedes, etc. Spectatorii sunt revoltaţi şi
indignaţi. O rafală de armă automată, îi reduce la tăcere. Urmează procesul. Spectacolul
animat “The Trial” agită publicul. Oribila poveste a putregaiului omenesc iese la
suprafaţă. ”Crazy,Over the rainbow, I am
crazy, / Bars in the
window./ There must have been a door there in the wall when / I came
in. / (Crazy, over the rainbow, he is
crazy)”. Mulţimea din sală scandează revoltată “Tear down
the Wall”, drept care zidul se dărâmă, iar din spatele său apare trupa ce cântă piesa „Outside the
Wall”, într-o variantă acustică. Waters îşi prezintă membrii trupei (singura mea nedumerire, de ce nu există nici măcar la
background vocals, vreun nume feminin), iar spectatorii aplaudă bucuroşi şi uimiţi de prăbuşirea unui simbol
machiavelic, sistem asupritor, spirit al răului. Un show ambiţios incredibil de bine
realizat, pe care îl vom (re)vedea pe dvd. Acesta probabil va fi filmat la Atena pe 8 sau 9 iulie anul acesta.
Vor fi în total 68 de concerte minunate pe bătrânul continent susţinute numai în săli de spectacol, după care
turneul va continua anul viitor în Australia şi Noua Zeelandă (5). Turneul a început anul trecut în 15
septembrie 2010 în Canada, a continuat în USA şi s-a încheiat în Mexic pe 21 decembrie 2010, în total 56
spectacole. Roger Waters deţine drepturile pentru albumul dublu “The Wall”, din care a
câştigat nu mai puţin de 30 milioane de dolari. El are intenţia de a crea o nouă versiune la
“The Wall” pentru a realiza o comedie
muzicală pe Broadway. Pentru o noapte doar, la Londra, pe O2 Arena, în ziua de 12 mai 2011, a fost
invitat fostul coleg de trupă - şi fostul inamic - David Gilmour, chitaristul şi vocalistul trupei Pink Floyd
(împreună cu Nick Mason la tamburină).Gilmour a cântat la fel ca în primul turneu, din anul 1980
comfortabil amorţit, pe partea de sus a construit în timpul spectacolului. David
Gilmour împreună cu Nick Mason deţine drepturile numelui Pink Floyd şi poate decide noua regrupare cu
Waters.
Roger Waters a
mulţumit publicului, din care am făcut şi noi* parte, fericiţi că am asistat la cel mai frumos show de pe această
planetă. Probabil următorul va fi al trupei Rush sau cine ştie... David Gilmour. Un turneu
faraonic cu 24 camioane, cu 116 tehnicieni, 15 super-proiectoare HD, acelaşi designer Mark Fisher, animaţia lui
Gerald Scarfe şi acelaşi creator, Roger Waters. Un regal de muzică, un rock-theater, cu lumini,
sunet curat, show multimedia, dezastre aviatice, efecte pirotehnice impresionabile, imagini 3D, simboluri speciale
gonflabile, spectatori fascinaţi, acestea au fost şi sunt încă câteva date de parcurs, mai este
The Wall Tour din 2012, sper, nu şi ultimul pentru Roger Waters, fost basist şi geniu
creativ al trupei Pink Floyd.
„There
is another WALL between US and the reality of OUR lives. This WALL is called THE MEDIA. This WALL is a tool that is
used to divert US from inconvenient truths.” ne destăinuie, Roger Waters.
Radu Lupaşcu 29 iunie 2011
*Florentina L., Relu C., Mircea G., Cristina M.,
Bogdan M., Bogdan E., Ildiko B., Constantin U., Alin D., Adi V., Vali V., Angel B., Ivan G., Radu B., Florina
I., Lucu M., Theodor B., Gigi B., Vasile M., Sanda P., Vali P., Cristina P, Sasha P., Aurel G.,
ş.a.

Lista
pieselor:
-
In the Flesh?
-
Thin Ice
-
Another Brick in the Wall, Pt. 1
-
Happiest Days of Our Lives
-
Another Brick in the Wall, Pt. 2
-
Mother
-
Goodbye Blue Sky
-
Empty Spaces
-
What Shall We Do Now?
-
Young Lust
-
One of My Turns
-
Don't Leave Me Now
-
Another Brick in the Wall, Pt. 3
-
Last Few Bricks
-
Goodbye Cruel World
Intermission
-
Hey You
-
Is There Anybody Out There?
-
Nobody Home
-
Vera
-
Bring the Boys Back Home
-
Comfortably Numb
-
Show Must Go On
-
In the Flesh
-
Run Like Hell
-
Waiting for the Worms
-
Stop
-
Trial
-
Outside the Wall
Trupa:
Drums: Graham
Broad
Guitars: Dave Kilminster; G.E.
Smith; Snowy White
Keyboards: Jon Carin; Harry Waters
(fiul lui Roger)
Lead Vocals: Robbie
Wyckoff
Backing Vocals: Jon Joyce; Mark Lennon; Michael Lennon; Kipp
Lennon.
|