RADIRO JAZZ 2018 – românii şi
croaţii
Ediţia a IV-a a celui mai amplu festival muzical de la finele anului 2018 în Capitală (21-24
noiembrie), intitulat RadiRo (denominaţie abreviată a Festivalului Internaţional al
Orchestrelor Radio) – unicul eveniment de o atare anvergură din Europa şi din lume, produs şi organizat de
Societatea Română de Radiodifuziune – a cuprins în premieră, pe lângă opt concerte simfonice
(găzduite în Sala Radio) şi o secţiune de jazz constând în patru concerte ale unor
big band-uri ce au evoluat pe scena Sălii Auditorium a Muzeului Naţional de Artă al României.
Radiodifuziunii Române – un sincer bravo multiplicat cu 12!
Personal am participat ca prezentator la primul concert oferit de Big band-ul
Radio având-o solistă pe Aura Urziceanu, apoi în calitate de
spectator-admirator în cel de al doilea concert revenind unor oaspeţi din Croaţia. Invitat fiind, drept MC (sau
emcee, master of ceremonies) al Galei de Blues Jazz
„Kamo” de la Timişoara ajunsă la ediţia a XXVIII-a (!!!), nu am putut lua parte la concertul al
treilea ce a adus pe podium muzicieni din Danemarca (inclusiv notoria percuţionistă de origine daneză
Marilyn Mazur) şi la cel de al patrulea concert ce a fost în fapt o repetare a primului, la
cererea insistentă a publicului de a o revedea / reauzi pe Aura Urziceanu! Referitor la
inoportunele, dar frecventele suprapuneri de date ale unor manifestări artistice similare din localităţi diferite
(foarte bine că, ele există, dar...), finalul lunii noiembrie a anului 2018 a marcat un record: căci pe lângă
festinurile muzicale de la Bucureşti şi Timişoara au avut loc în aceleaşi zile „Danube Jazz And
Blues” de la Galaţi, „Ploieşti Jazz Festival” şi „Top T –
Bluzău”, eventualitate de coincidenţă temporală care pe viitor ar trebui evitată, întrucât anul are totuşi
365 de zile... atunci când nu e an bisect!
Prezentele rânduri vor fi aşadar raportate exclusiv la primele două concerte de jazz de sub
egida RadiRo. De decenii cetăţeană a Canadei – sau cetăţeană a
universului, dacă avem în vedere nenumăratele-i concerte pe toate
meridianele –, dar totuşi româncă prin toate fibrele fiinţei sale, Aura Urziceanu nu a
mai revenit în arealul natal din anul 2010 (când evoluase la Sala Palatului din Bucureşti ca invitată a
redutabilei orchestre americane conduse de Tommy James, orchestră purtând numele ilustrului
Duke Ellington), astfel că a apărut legitim interesul aparte suscitat de recentele ei
apariţii pe scena Auditorium. Posesoarea vocii de Aur a jazzului autohton a
venit pe lume în capitală la 14 decembrie 1946, într-o familie în care muzica era
home. Întrucât tatăl artistei, violonistul Nelu Urziceanu a
fost ani de-a rândul concert-maestru al Orchestrei Simfonice a Radioteleviziunii Române, după cum fratele ei,
George Urziceanu care trăieşte şi activează în Germania, s-a impus la rândul său ca un
valoros violonist. Încă din copilărie Aura Urziceanu a vădit atracţie şi disponibilităţi
aparte pentru arta sunetelor. Pe lângă auz muzical infailibil, simţ ritmic şi o muzicalitate puţin comune, ea
a fost înzestrată nativ cu un glas de excepţie, din punctele de vedere ale întinderii vocii – peste patru
octave – şi ale purităţii, plasticităţii timbrale, fermităţii intonaţionale. Descoperită de la vârsta de 13
ani de către dirijorul multi-instrumentist Jean Ionescu, ea a debutat din adolescenţă ca
solistă de muzică uşoară, apoi ca vocalistă de jazz, cântând la case de cultură şi la „Student Jazz Club”,
surprinzând între altele prin interpretarea versiunii de jazz conferită unor teme din „Rapsodia Română” de
George Enescu. A întreprins turnee în ţară apoi în fosta Uniune Sovietică (1968), a evoluat
în recitaluri cu Edmond Deda şi Iancsi (Jancy) Körössy, a fost premiată
la Festivalul „Mamaia 1969”, a efectuat turnee în Israel, în Germania, iar după 1969 în Canada şi SUA, fiind
remarcată şi angajată timp de doi ani de „monstrul sacru” al jazzului, Duke Ellington cu
care s-a produs şi la celebrul Festival „Newport in New York” (1972). A revenit în România în anii 1971 şi
1972 – 1973, susţinând memorabile concerte la Sala Palatului cu orchestra lui Richard
Oschanitzky, respectiv cu Cvintetul de Jazz „Bucureşti”, dar şi înregistrând la
Radio, la Casa de discuri Electrecord şi apărând frecvent pe micul ecran. A cucerit scena internaţională în
ipostază de câştigătoare a Cupei Europei şi a Cupei Intercontinentale în Concursul de la Knokke, Belgia în
1971, în acelaşi an dobândind însă şi un premiu special la Festivalul din Ontario. De consemnat că şi fiul ei
Elya care trăieşte la Londra, activează tot în domeniul muzicii. Intenţionând să evaluez
concluziv realizările de excepţie ale mult apreciatei Aura Urziceanu voi preciza,
convins că nu greşesc, că ea a izbutit peste ocean în patria jazzului, Statele Unite ale Americii, performanţe
încă neatinse de vreo altă vocalistă de gen de pe continentul nostru. Pe lângă faptul că a fost descoperită şi
angajată de Duke Ellington, a colaborat cu Quincy Jones, gigant al jazzului
şi al muzicii artiştilor de culoare, iar în anii 1977 – 1978 a efectuat turnee în Japonia, Suedia, Danemarca
cu cel mai valoros big band al momentului, cel condus de Thad Jones & Mel
Lewis, înregistrând şi albumul discografic „Thad and Aura”. A concertat pe podiumuri
dintre cele mai selecte precum cel al Festivalului Newport şi scena de la Carnegie Hall, impunându-se nu odată
public alături de vedete de prim rang ale jazzului vocal precum Ella Fitzgerald şi
Sarah Vaughan. Înzestrată cu un glas limpede, de o certă supleţe, cu o dicţiune impecabilă în
limbile engleză, franceză, spaniolă, portugheză, cu un feeling remarcabil, creatoare spontană înnăscută,
prezenţă scenică fulminantă, în ultimii treizeci de ani şi o talentată autoare de cântece, Aura
Urziceanu a fost, este şi va rămâne, incontestabil, cântăreaţa numărul 1 a jazzului autohton! Şi
deopotrivă tălmăcitoare fără egal a unor teme purtând autografele unor compozitori români precum
Richard Oschanitzky, Johnny Răducanu, Marius Popp,
Henri Mălineanu, Richard Bartzer, Laurenţiu Profeta, Ion Cristinoiu, George Natsis,
Doru Căplescu, Ionel Tudor, Florian Lungu etc., aplaudată pretutindeni, de la
Rio de Janeiro la Roma, de la Tokio la Toronto, de la Sidney la Stockholm, de la New York la Nisa.
Neîndoielnic, concertul din seara de 21 noiembrie 2018 s-a constituit prin ţinuta sa drept un
veritabil regal de jazz! Dar ca martor privilegiat, m-am bucurat şi ca participant la admirabilele repetiţii din
Studioul T 6 al Radiodifuziunii în care remarcabila noastră solistă, neobosită, plină de juvenilă vervă, a
improvizat continuu ore întregi, fermecându-şi inclusiv coechipierii instrumentişti... Revenind la concert să
spunem că a impresionat nu doar Aura Urziceanu, interpreta nepereche, fără vârstă, cuceritoare
prin căldura şi puritatea glasului, prin extraordinara dezinvoltură cu care a reactualizat (pentru a câta oară?)
celebre teme standard precum „How High The Moon”, „My Funny Valentine”, „Fly Me To The Moon”, „Misty”, „Mas que
nada”, „A Night In Tunisia” ca şi compoziţia-hit a solistei „Vreau să vii în viaţa mea” – însă la rândul său
Big band-ul Radio dirijat cu autoritate şi măiestrie de Ionel Tudor a
dovedit omogenitatea, siguranţa de sine, prestanţa unui adevărat ansamblu de elită. Aceasta inclusiv graţie
notabilelor contribuţii solistice ale unora dintre excelenţii săi instrumentişti, pianistul George
Natsis, trompetiştii Sebastian Burneci şi Laurenţiu Moise,
ghitaristul Marian Georgescu, saxofonistul Cristian Soleanu. Ca şi cu alte
prilejuri, în momentul central al programului, orchestra în totalitatea ei a lăsat locul unui
combo de calitate, de astă dată septet, în componenţa căruia s-au făcut preţuiţi
alături de Aura Urziceanu, pianistul lider Andrei Tudor, Paolo
Profeti la saxofon alto, Sebastian Burneci de astă dată la
flugelhorn, Marian Georgescu la ghitară, Adrian
Flautistu la contrabas şi Laurenţiu Zmău – un virtuoz al bateriei.
În seara următoare, 22 noiembrie 2018 – o totală modificare de decor sonor şi de stil, odată cu
urcarea la rampă a Orchestrei de Jazz a Radioteleviziunii Croate. Personalitate marcantă,
Miron Hauser s-a revelat multiplu ca bandleader, compozitor al tuturor pieselor oferite
publicului, instrumentist improvizator la trombon, prezentator. HRT Jazz
Orciestra (ansamblu profesional din Zagreb cu o istorie de peste 70 de ani! – condus timp de mai
bine de trei decenii de renumitul dirijor Miljenko Prohaska) a investit actualmente cu
predilecţie în ritm şi policromie de sunet, preferând vitalitatea şi vulcanica detonare coloristic-sonoră
specifică conceptului latino, cu raportare explicită la muzica afro-cubană. Spre
atingerea acestui deziderat, s-a apelat la nu mai puţin de trei slujitori ai ritmului, bateristul Vid
Ušenički, percuţionistul Hrvoje Rupčić şi mai ales interpretul de culoare
Hierrezuelo Zumeta Lazaro Amed – virtuoz percuţionist, violonist, vocalist. Puternica
secţie ritmică incluzându-i şi pe Saša Borovec la contrabas şi pe Joseph
Kalpowitz la pian, a contat drept fundamentul armonic şi ritmic pe care s-au edificat
sonorităţile vii ale suflătorilor, ei fiind saxofoniştii Miro Kadoić, Mihael
Gyoerek, Mario Bočić, Vojkan Jocić, Damir Horvat,
trompetiştii Antonio Geček, Zvonimir Bajević, Davor Križić,
Valdmar Kušan, tromboniştii Marin Ferketin, Zvonko Košak, Luka
Žužić.
Unsprezece energizante demonstraţii de forţă şi măiestrie, începând cu mai recenta creaţie a lui
Miron Hauser „Mambo no. 69”, continuând cu la fel de incitante întruchipări sonore precum „Tu
frangrancia”, „Concha”, „Las reinas”, „Nos dos”, „Mozambique pa’ coqueta” şi încheind cu piesa oferită ca supliment
la cererea publicului, „Sangre y miel” ce s-a dorit o fuziune între muzica balcanică şi cea cubaneză, au configurat
laolaltă un univers de trăire entuziasmant, un zenit al bucuriei, o aventură a cunoaşterii de sine prin mirific
confort auditiv. Fără îndoială, melomanii prezenţi în sală vor păstra multă vreme pe retina memoriei eclatantele
imagini sonore ale muzicii big band-ului croat!
Florian Lungu 12 decembrie 2018
Foto Aura Urziceanu: Alexandru Dolea
Foto Miron Hauser: Dinko Bažulić

De la stânga la dreapta - Andrei Tudor, Sebastian Burneci, Aura Urziceanu, Marian Georgescu, Paolo
Profeti, Ionel Tudor, Florian Lungu, Adrian Flautistu, Laurenţiu Zmău
|