Puterea muzicii sau Poveste despre
poveste
Am fost odată ca niciodată un copil care citea cu sufletul la gură poveştile de la lume adunate
şi-napoi la lume date de Petre Ispirescu, Ion Creangă, Wilhelm Hauff, Charles Perrault,
Fraţii Grimm ş.a.m.d.
Anii s-au dus nu ştiu când şi nu ştiu cum, luând cu ei lumea fermecată a copilăriei, iar peste
basmele de altadată s-au aşternut uitarea şi zgura atâtor zile trecute în zadar. Azi mi-ar fi greu să povestesc
fără poticneli măcar una din multele poveşti citite, ori atât de frumos zise mie de bunica Lisandra.
Aşa că o iau pe scurtătură şi vă amintesc în rezumat „Fluierul fermecat” sau
„Cântăreţul la flaut din Hamelin”, poveste culeasă din zona Hanovra de Fraţii Grimm:
Un cântăreţ la flaut pe numele său Bunting se învoieşte cu primarul din oraşelul german
Hamelin să cureţe urbea de şobolanii care o potopiseră. Zis şi făcut: Fluieraşul cu pricina o porneşte prin oraş
cântând, iar şobolanii, fermecaţi de muzică, ies de prin cotloanele unde se ascundeau şi-l urmează până la unul pe
muzicant. Acesta intră în râul Weser din apropierea oraşului, iar şobolanii, uitând de pericol, vin după el şi
desigur se îneacă cu toţii. Om de bună credinţă, Bunting îi cere primarului plata pentru serviciul prestat, dar
acesta nu-i dă nici un ban. Supărat foarte, fluieraşul pleacă din Hamelin, dar nu uită afrontul adus. Anul următor,
într-o duminică, Bunting revine în Hamelin îmbrăcat în vânător, aşa că nimeni nu-l recunoaşte. Pe când adulţii toţi
erau la biserică, fluieraşul mai face un tur prin oraş şi, cu ajutorul instrumentului său fermecat, adună toată
puştimea în urma sa. Muzicantul şi cei unasutătreizeci copii dispar apoi cu toţii într-o peşteră de pe lângă
Hamelin şi nimeni nu le mai dă de urmă.
În buna tradiţie germană, dispariţia copiilor este datată cu exactitate: 26 iunie 1284, conform
Manuscrisului de la Lueneburg. Şi totuşi povestea nu se termină aici, în orăşelul de lângă Hanovra, ci continuă pe
meleagurile ... României. Legenda spune că cei 130 de copii au mers prin măruntaiele pământului urmând muzica lui
Bunting, până la peştera Varghis din Munţii Harghita. Ajunşi la lumină, copii din Hamelin s-au aşezat pe
aceste pământuri primitoare şi au întemeiat prima aşezare saxonă din Transilvania. Într-o carte intitulată
„Siebenburgische Sagen” (Poveşti din Transilvania), Friedrich Mueller, preot la Biserica
Neagră din Braşov, scrie, citez : „Noi, germanii din Transilvania, suntem copiii luaţi din Hamelin de
Fluieraşul Fermecat şi am călătorit mult timp pe sub pământ, pentru a apărea apoi în Transilvania prin peştera din
Mereşti în Valea Varghişului şi apoi ne-am împrăştiat în cele şapte oraşe şi multe sate”....
Celor care au nervii tari, le propun spre lectură „Şobolanul”, un roman cu totul
neobişnuit scris de polonezul Andrzej Zaniewski. Pentru captarea interesului potenţialilor cititori, transcriu
alăturat un fragment din acest roman, cu trimitere directă la povestea Fluieraşului Fermecat:
„Te pregăteai de călătorie, aşteptai acele întâmplări care te-ar fi determinat să pleci şi să
laşi acel oraş în urma ta. Prin rigolele ulicioarelor din port se strecoară o umbră cenuşie. La orice zgomot,
oricât de mic, se lipeşte de sol, se contopeşte cu piatra de caldărâm. Deodată se opreşte, ascultă sunetele unui
flaut care vin pe fereastră. Ai început să te duci mereu acolo. Casa din care se aud sunetele atât de fascinante e
aşezată chiar la stradă. Surprinzi de departe momentul când omul acela începe să cânte. Părăseşti cuibul
numaidecât. Şi alţi şobolani se îndreaptă într-acolo, iar omul nici măcar nu ştie cât de mulţi stau să-l asculte.
Vin în goană din toate părţile, se urca pe burlan, se căţăra pe acoperiş, se urca prin conductele şemineului şi
prin ţevi, se căţăra în copaci, trec în goană peste balustrada balconului, se lipesc de pereţi. Sunetele pe care le
scoate acel om din fluierul lui lung şi inchis la culoare îi ameţesc, îi cheamă, îi provoacă. Doreşti să fii cât
mai aproape de izvorul acestor sunete, să ajungi chiar în locul de unde pornesc, să le cunoşti cauza, să le atingi.
Omul cânta. Pe fondul perdelei luminate se conturează exact silueta lui aplecată... Cânta, cu toate caă din
locuinţele aflate mai jos vin alte sunete stridente, ţipătoare, care acoperă sunetele instrumentului. De îndată ce
începe să cânte, ceilalţi oameni devin extrem de gălăgioşi. Alerg, mă apropii tot mai mult de sursa sunetelor. În
jurul meu ies şobolanii din toate pivniţele, din toate ascunzătorile. Străzile sunt pline de umbre prelungi şi
mobile.
Plantele de pe balconul de unde răsuna muzica se mişcă şi ele răsfirate de vânt. Te-ai străduit
să vii cât mai aproape, folosindu-te de iedera care acoperă pereţii casei, te-ai căţărat în balcon şi ai intrat în
casă. De pe poliţa cu cărţi îl priveşti cu atenţie pe bărbatul care ţine la gură acel tub lung şi negru din care
ţâşnesc sunete care te schimbă, te covârşesc. Nemişcat, parcă lipsit de puteri, stau şi ascult muzică; pare un vis
şi totuşi nu e vis. Omul încetează să mai cânte, ia instrumentul de la gură, îl strânge şi îl pune într-o cutie pe
care o închide. Îmi recapăt brusc mobilitatea, lumea mă sperie, mi-e frică, orice foşnet este o ameninţare. Muzica
mă liniştea, îmi dădea simţământul unei siguranţe depline, mă rupea de nevoia de a căuta hrana, de a-mi pili
incisivii, de a căuta treceri, îmi alunga nevoia de a sta necontenit la pândă, spaima de a fi atacat de pisică, de
bufniţă, de vulpe sau de şobolani străini. Muzica aceasta îmi alungă spaima, mă alina, îmi dădea o minunată
ameţeală. Te-ai lua după ea oriunde ar vrea să te ducă. Din clipa când ai auzit-o pentru prima oară, ai simţit
nevoia s-o asculţi mereu. O aşteptai în fiecare seară, iar în zilele când bătrânul nu lua în mâna instrumentul te
simţeai bolnav, enervat, neliniştit. Şi alţi şobolani se comportau atunci mai agresiv, se loveau, se muşcau, goneau
stârniţi, îi atacau până şi pe oameni. Bătrânul nu observase şobolanii, nu-i văzuse îngrămădindu-se în jurul casei
şi ascultându-l cum cântă. Strada pe care locuia ducea drept în port, spre cheiul la care erau ancorate
vapoarele.
Mi-amintesc ţipătul ascuţit al cuiva muşcat de un şobolan pe care îl călcase pe coadă în beznă.
Bătrânul încetase imediat să mai cânte şi ieşise în balcon, iar şobolanii care îl ascultau se risipiră în toate
direcţiile.
Ascuns în mormanul de hârtii de lângă zidul casei, ascultai glasurile mânioase ale oamenilor
adunaţi în stradă. A doua zi, la ora obişnuită, omul, înainte de a scoate instrumentul din cutie, a deschis larg
uşa balconului şi a proptit-o cu un scaun, ca să poată vedea exact ce se întâmplă în conul de lumină ruginie a
felinarului. Când a început să cânte, ca de obicei, şobolanii au prins să se îndrepte în direcţia casei, oprindu-se
pentru o clipă în marginea luminii, pentru a sări după aceea cu iuţeală peste suprafaţa luminată. Erau din ce în ce
mai mulţi. Bătrânul se uita la ei - umbre cenuşii, buimăcite, transpuse, nemişcate. Din clipa aceea a cântat
întotdeauna în acest fel, observându-ne atent cum ne comportam.
În vremea asta, locatarii de la parter şi cei din casele vecine se străduiau în toate felurile
să-i acopere muzica, punând în funcţiune cele mai diverse aparate, făcând zgomot, ţipând.
E seară. Tocmai m-am căţărat pe burlan şi m-am tolănit pe poliţa de unde pot vedea exact fiecare
mişcare a degetelor pe flautul pe care îl ţine bătrânul între buze. Brusc, încetează să mai cânte. De pe scară se
aud venind paşi grei. Uşa se deschide cu zgomot. Înspăimântat, mă lipesc şi mai tare de poliţă.
Oamenii năvălesc, ţipă, îi smulg instrumentul, îl sparg, îl calcă în picioare. Bătrânul încearcă
să-l ia îndărăt, se luptă. Bătrânul zace pe jos. Oamenii îl lovesc, îl bat. Pleacă la fel de repede cum au
intrat.
Pe scări încă mai răsună zgomot de paşi. Însângerat, bătrânul zace ghemuit pe podea. Sar repede
de pe poliţă, o şterg pe balcon, cobor iute pe burlan”...
Valentin Radu 26 mai 2013
IAN ANDERSON 2012 Credit foto: Roland E. Jung
|