Pelerinaj la Sfânta Mănăstire Nektarios din Roscoe
Un lanț de întâmplări, cu focarul în Catedrala grecească „Holy Trinity” din New York, de
pe 74 St., a făcut să fiu invitat la mănăstirea grecească Saint Nektarios din localitatea Roscoe, la distanță de
circa 1h 30 min. Cu o mașină Honda, pe un drum perfect, la ora 5 dimineața, deci,
necirculat. Cine nu cunoaște America, ar trebui să vadă aceste locuri. Imaginați-vă o ieșire din pădurea de zgîrie
nori a New York-ului și o intrare în pădurea de vis a naturii, de pe coamele lui Bear Mountain, o pădure
nesfârșită, continuă, cu o rețea de drumuri perfecte, care o taie în atmosfera zorilor, când soarele abia răsare și
dă încet-încet ceața la o parte, dezvăluinud miracolul naturii și faptul că șoseaua principală este chiar pe coama
munților, iar în depărtare se zăresc văile locuite. Pădurea este foarte deasă. N-ai să vezi un loc defrișat sau
vreun copac prăbușit. Dacă se poate imagina raiul sau natura edenică, trebuie să mergeți pe drumul 17 care duce la
Roscoe, direcția nord, spre Albany. Sălbăticie pură, virginitate absolută. Pădurea nu este din stejar sau alți
copaci de esență tare, nici măcar din brazi, ci din alte soiuri de copaci verzi tot timpul anului, de esență moale,
de aceea imaginea ei generală este de un verde profund. America înglobează și astfel de locuri fără asemănare pe
pământ. Când există atâta puritate, atâtea locuri virgine, unde ți se oferă case și loturi fără să plătești taxe,
să vii numai să le muncești, te întrebi uluit, cum de oamenii nu aleg o astfel de viață, ci preferă să se
îngrămădească în pădurea de zgârie-nori, să trăiască precum sardelele într-o conservă?! Sigur, există o explicație.
Începe de la Sodoma și Gomora biblică. Dar asta e o altă problemă. Deocamdată să păstrăm prospețimea acestui miraj.
E isihasmul athonit. Care se prelungește în ceea ce aveam să trăiesc la mănăstire, plasată la poalele lungului drum
muntos, tot într-o zonă ce amintește de Sfântul Munte. Mănăstirea este o ramură a marii mănăstiri Sf. Antonie cel
Mare din Arizona, ctitoria lui Efrem Filotheiul, numit astfel fiindcă a fost starețul Mănăstirii Filotheu de la
Athos, ucenic al lui Iosif Isihastul. Lui Efrem i s-a proorocit că va răspândi isihasmul în America, prin ridicarea
multor mănăstiri cu har athonit. Și până acum a ridicat 17 mănăstiri, și de maici, și de călugări. A făcut oaze în
deșert. Sf. Nectarie este printre ele, aflată într-un deșert împădurit, ca să spun așa, fiind departe de lume,
legată și de un mare pariu lumesc, întrucât Sf. Nectarie din Eghina este considerat poate cel mare făcător de
minuni și un grabnic tămăduitor printre sfinți.
Am ajuns la începutul liturghiei. Biserica era plină de lume, iar alți credincioși
sprijineau pereții ei pe dinafară. Biserica are o formă lungă, de corabie. E din piatră, dar în interior e toată
placată cu lemn. Un candelabru imens, ca la mănăstirile athonite, străjuiește naosul. Lemnul ceruit dă o amprentă
de chilie, de vechi, de arhaic. Puține lumănări. Lumină clarobscură. Multe icoane. O atmosferă religioasă
profundă.
Vă spun că nu am mai cunoscut o asemenea atmosferă isihastă decât la slujbele de pe
Sfântul Munte. Iar ritulalul liturgic respectă întocmai stilul slujbelor de la Vatopedu, faimoasa biserică
grecească athonită. Am intrat mediat în starea divină a slujbei. Te ajută în acest sens corul călugăresc, fiindcă
totul e axat pe cântări bisericești, pe voci bărbătești și pe tăcere. Fenomenală e mai ales trecerea de la cântare
la tăcere. Corul călugăresc are o varietate sonoră colosală. Parcă se desfășoară un spectacol antic, ca la
Epidavros, unde corul juca un rol important, coreuții fiind la fel de importanți ca și corifeul. Natura cântecelor
are o tonalitate de bocet. Chiar de tragedie. Totul este grav, apăsător, ca o spătură în adâncul sufletului. Din
când în când o voce singulară scotea sunete de jale, ca de pasăre rănită. Iar toate momentele liturghiei se
petreceau în tăcere. Predica însăși s-a ținut în tăcere. Preoții purtau Evanghelia sau Vasele Sfinte în liniște
desăvărșită, așa cum este însuși locul mănăstirii, plasată departe de lume, în valea muntelui, într-o mare poiană
și lângă un lac, cum nici la Athos nu există. Auzi tăcerea vorbind. Această stare înseamnă isihasm. Când se obține
trăirea ishihastă, o formă de gridophanie, se naște comunicarea divină, atunci călugărul simte gustul lui Dumnezeu,
o expresie pe care am auzit-o la Athos.
Sigur, sunt multe de spus. Tot acest concept îl analizez pe larg la el acasă în cartea
Un păcătos la Athos (2005). Minunat este momentul sărutării icoanelor. Așa ceva nu se practică decât
la Sfântul Munte. Oricum, n-am mai văzut în altă parte. Toți credincioșii din biserică fac roată și sărută, pe
rând, toate icoanele din biserică. E un ritual care se termină până ce și ultimului neînsemnat îi vine rândul. Apoi
se spune predica, predica în tăcere, predica anunțată, dar nerostită, fiecare și-o rostește pentru sine. După care
credincioșii primesc anafura de la starețul mănăstirii. Toți mănâncă bucățica de pâine din palmă, o ciugulesc ca
niște păsărele în timp ce se reîntorc la locul lor și așteaptă. Ce așteaptă? Ca
cinstitele fețe biseicești, cu starețul în frunte, să părăsească biserica. Și ies din altar cu prapuri și cu
clopoței, iar după ei se iau ceilalți călugări, printre care și coriștii, care acum merg cântând. După ei, urmează
credincioșii, întâi bărbații, apoi femeile și copiii. Eu aș fi inversat ordinea, fiindcă ei, copiii, ar trebui să
ne conducă, oricum, să ne fie model, să ne aducă aminte vorba lui Brâncuși, că atunci când nu mai suntem copii,
suntem deja morți. Și tot alaiul iese din biserică, traversează curtea mănăstirii și ajunge la Trapeza din vale,
unde e întâmpinat de un călugăr cu ochi mari, albaștri, care bate toaca, realizând o cântare divină, de parcă ar
capta un ritm ceresc. Ritmul muzicii îngerești sigur e dat de toaca de la mănăstiri. E un ritm care ține de legile
nescrise ale naturii.
Alaiul intră în sală. Preoții și călugării merg la masa din față, ceilalți, enoriașii,
sunt orânduiți la mesele întinse, unde încap toți cei aproape 500 de flămânzi. Masa e deja pusă. Îi așteaptă.
Fiecare are tacâmurile și porțiile în față. De la un amvon aflat pe peretele din fundul sălii, un călugăr spune o
rugăciune, aduce mulțumire pentru bucatele de pe mese. Apoi, în timp ce mulțimea bea din căni apă de izvor și
mânâncă pâine frământată cu ulei de măsline, călugărul citește dintr-o carte sfântă texte potrivite pentru acea zi
de închinare.
Când nimeni nu mai duce furculița la gură, semn că s-a gătat masa, călugărul termină
citirea. Toți se ridică și își îndreaptă privirile spre stareț, care rostește o mică laudă către Dumnezeu. Dar cum
o spune? Ca și predica din biserică. Adică în tăcere. Dacă nu cunoști limba tăcerii, nu înțelegi nimic, nu ai ce
trăi, treci pe lângă isihasm. De aceea cred că slujbele de acest tip, athonite, cu toate accesoriile lor, sunt
pentru inițiați. Dovadă și glugile cu care își acoperă călugării capul, să nu li se vadă nici fața. Ei se retrag
sub mantie, ca să nu fie văzută decât ea, iar când merg în clarobscurul bisericii parcă sunt niște năluci. Cheia o
constituie misterul. Ei sunt purtători de mister, ca în misterele eleusine, ce au fost transmise sfinților părinți
și de aici mai departe, fiind conservate după ce Fecioara Maria le-a dat în grijă Sfântul Munte. Misterul trebuie
învăluit, nu dezvăluit.
Apoi ceata preoțească și călugărească iese din sală, cu același alai cum a venit, dar nu
mai merge nicăieri, nu mai iese în curte, ci se oprește în balconul Trapezei și îi așteaptă pe toți să iese, în
timp ce le cântă. Când iese și ultimul sătul, ceata preoțească și călugărească reintră în Trapeză și ultimii
călugări trag ușile după ea, ca și cum ar trage cortina.
*
Spectacolul s-a terminat. Aici. Dar suntem așteptați în sala de lecură, la bibliotecă,
unde servim cafele și prăjituri de casă. E o armosferă de cunoaștere. Aici comunicăm unii cu alții, facem noi
cunoștințe, apar și câțiva preoți, unii credincioși se cunosc cu ei, se salută, așa cum alții așteaptă la rând să
meargă la spovedanie, unde îi așteaptă preoți chemați în acest scop. Așa cum și eu aștept un preot chemat căruia
să-i fac donația – 11 cărți religioase pe care le-am adus cu mine pentru biblioteca mănăstirii. În sala biblotecii
am cunoscut și o familie frumoasă, venită aici din Philadelphia, fiindcă a auzit de renumele mânăstirii. Tiberiu,
care e din Craiova, are două fetițe frumoase, Tiffany și Maria. Apoi mi-a prezentat-o pe fina lui, Gabriela, care e
din Cluj, și ea venită cu băiatul ei. Cu Tiberiu și Gabriela am discutat despre cărțile mele, în special despre
Un păcătos la Athos și Mort după America, în care se află istoria comunității românești
din America, strâns legată de istoria bisericii ortodoxe românești din America. De fapt, se identifică cu ea. Așa
ceva vor să editeze ei și pentru comunitatea din Philadelphia, unde sunt două biserici românești, ținând de cele
două episcopii, dar ei nu-și explică de ce românii de acolo nu se înțeleg între ei, trăiesc în zâzanie. Dar unde se
înțeleg? Nici acasă nu se înțeleg, nicăieri. Sigur, aici o explicație ar fi faptul că în comunitatea românească se
perpetuează vechiul conflict dintre foștii legionari, stabiliți la “Vatra Românească” de lângă Detroit, și foștii
securiști trimiși de Patriarhie în sutane de preoți. Ce vină au noii veniți, care vor să trăiască în pace, să-și
facă o viață mai bună, că aici vechiul război nu s-a stins. Poate de aceea mulți români caută o evadare, o altă
mamă spirituală, la alte biserici, cum este cea grecească. Este o consolare, nu?!
Tiberiu și Gabriela spuneau că vor să reediteze și Un păcătos la Athos. O
carte rară. Este știut că acolo călugării athoniți nu au voie să scrie cărți. Sigur, există cărți despre Athos, dar
cărți oficiale, academice, așa cum spune rânduiala. Sunt cărți dinspre Athos spre lume. Dar cartea mea este dinspre
lume spre Athos, căci povestesc cum un grup de pelerini, de mai multe soiuri, vârste și orientări, chiar și atei,
grup ce reprezintă lumea în mic, cu păcatele ei mari și mici, percepe Athosul, isihasmul, credința athonită. E un
roman. O relatare de suflet, subiectivă. Religia și cele sfinte sunt îmbrăcate într-o haină literară, metaforică.
Tiberiu și Gabriela mai spuneau că mă vor invita la biserica din Philadelphia să prezint și filmul Cu
tezaurul credinței în Lumea Nouă, care este bazat pe cartea Mort după America, un serial în 7
episoade a 30 de minute fiecare, în care se pot vedea și auzi toate locurile sfinte ale românilor
americani.
În sfârșit, al treilea capitol al pelerinajului face saltul de la sacralitate la
desacralizare, fiindcă de aici, de la mănăstire, am plecat în satul vecin, Callicoon, aflat mai la vale, tot în
nesfârșita pădure, fiindcă aici totul este dominat de natură, păduri dese și lacuri, zeci de lacuri. Și la
Callicoon, într-o mare poiană, s-a desfășurat o petrecere populară, un fel de sărbătoare câmpenească, așa cum visa
utopistul Jean-Jacques Rousseau. Gazdele spuneau că e vorba de un Festival de jazz, dar nu a fost nici un fel de
jazz, ci un DJ transmitea muzică ritmică, în special grecească, iar mulțimea se afla la mesele din poiană, pline cu
mâncăruri de tot felul, de o mare varietate și bogăție, pe care le cumpărau de la bufetele sau grătarele
desfășurate acolo, de jur împrejurul poienii. Totul foarte bine organizat. Așadar, muzică, tombolă și dans. De la
liturghie la veselie, de la starea minții, de la trăirea spirituală, la bucuria trupului. Vremea a fost divină,
cred că pentru toți cei de acolo, veniți din toate colțurile lumii, a fost ceva memorabil. Ruși, chinezi, sârbi,
evrei, greci sau români erau un amestec, o armonie americană. Am cunoscut chiar și pe cineva venit din Hong Kong!
Acesta este oare idealul, să-i vezi pe oameni amestecați, o apă și-un pământ? Aceasta să fie fericirea promisă?
Poate. Poate că mai mult de atât nu se poate pe pământ. Fiindcă orice specific era anulat, specificul național a
dispărut, deși grecii dansau în draci Zorba Grecul, au făcut horă mare, cât poiana, parcă era Hora
Unirii, și se străduiau să demonstreze că specificul lor nu a dispărut.
Grid Modorcea Corespondenţă de la New York
13 iulie 2016
|