Patriarhul istoriei noastre muzicale
Muzicologul, profesorul, lexicograful, criticul muzical și prietenul artei sunetelor,
Viorel Cosma, a lăsat în urmă un imens patrimoniu cultural, structurat în lexicoane, antologii,
ghiduri, monografii, studii, recenzii și eseuri despre muzica românească, în toate formele ei. Prof. univ. dr.
VIOREL COSMA a fost prietenul nostru, al Artei Sunetelor, încă de la început, pe când realizam revistele Musical
Report și Art & Roll. S-a bucurat mult de (re)venirea noastră în spațiul virtual și ne-a apreciat efortul
colectiv în Trilogia Sunetelor (Arta Sunetelor, Culorile Sunetelor și Bucuria Sunetelor). În antologia Culorile
Sunetelor ne-a acordat un interviu în exclusivitate, în care descoperiți conștiința, vrednicia și talentul
unui muzicolog fără pereche.
"...
Î: Cum vedeţi lumea muzicală de când o cunoaşteţi dumneavoastră până în prezent, poate
puteţi să anticipaţi şi pe viitor ca promovare a muzicii clasice? Jazz, blues, orice gen, nu neapărat muzică de
film, de orice fel ar fi...
R: Eu văd fenomenul muzicii contemporane la ora actuală ca pe un fenomen în plină
efervescenţă, este o muzică ce încearcă să găsească expresivităţi noi, hai să spun, îşi caută acest
element de noutate, vrea să iasă dintr-un tipar care i se pare că îl strânge şi că nu vrea să ţină legătura
prea mult cu trecutul, vrea să se uite în viitor, dar nu ştie până unde să se-ntindă în acest viitor, în care,
ieşind de-acolo, să nu rămână stingher şi să se trezească cum că a mers zece ani pe un anumit drum şi după
zece ani constată, când a ajuns la drumul ăla, că nu o face la stânga ca să poată să intre pe autostradă, ci a
găsit un drum care se rupe şi se opreşte şi trebuie să se întoarcă înapoi. Adică pur şi simplu constată că
avangardismul sau experimentalismul pe care încearcă sub pretextul că dumnealui face o muzică
de secolul 19, dumnealui face o muzică de secolul 18 şi eu vreau să fac o muzică de secolul 21, constaţi la un
moment dat când te pui în faţa publicului că publicul spune 'Da' cine eşti dumneata, că nu ne-ai spus nimic cu
muzica dumitale?'
...." (un foarte mic extras din interviul cu Prof.univ. dr. Viorel Cosma realizat de
Ioan Big și Radu Lupașcu pentru antologia Culorile Sunetelor, RAO 2015)
Toate cunoștințele, experiențele și agonisirile sale muzicale sunt arhivate în detaliu pentru
posteritate. Astfel, ne-am putut delecta de povețele pline de înțelepciune și consilierea sa, ori de câte ori
Maestrul ne-a primit în locuința dumnealui. Ioan Big a fost unul dintre cei care s-au bucurat de personalitatea
maestrului fiind sfătuit în documentarea pentru eseul
său despre Maria Tănase. Altă dată, tot în casa Maestrului, împreună cu Ioan, ne-am împrietenit cu scriitorul
Grid Modorcea, o personalitate a culturii românești, acid critic de film și muzică, reputat
cineast și jurnalist.
Ultima oară când trebuia să ne întâlnim în casă la maestrul Viorel Cosma, a
fost înainte cu câteva zile de plecarea mea anuală în UK, la fiica mea mare. Aflat în suferință după operație,
maestrul mi-a spus: "Întoarce-te sănătos Radu, ne revedem în septembrie!". Trebuia să-i ofer ultima mea
carte (Interviuri Rock 3) și să-i detaliez subiectul următoarei noastre antologii, pentru care îmi
propusese eseul: Enescu inedit. Pe George Enescu îl cunoaștem în postura de compozitor, violonist și
dirijor, însă el era poliinstrumentist, un pianist de mare rafinament, știa să cânte la orgă, violoncel, corn,
clarinet și avea o voce bine conturată, plină de personalitate. Să nu uităm că George Enescu avea un auz absolut!
George Enescu era un personaj complex, un poet și scriitor de mare talent, scria catrene, cuplete, desena foarte
bine, făcea caricaturi și era un zelos filatelist. Maestrul Viorel Cosma mi-a povestit lucruri
inedite despre Enescu, deslușite, în special, din studiul scrisorilor sale. Sunt sigur că maestrul știa totul
despre acest geniu al muzicii noastre clasice și urma să ne ofere un eseu de referință despre George Enescu
(Maestrul era adeptul scrisului de mână, nu folosea mașina de scris sau computerul!). Maestrul Viorel
Cosma a știut să aleagă, să discearnă și să stocheze tot ceea este de valoare în istoria noastră muzicală.
Prof. univ.dr. Viorel Cosma este incontestabil patriarhul nemuritor al muzicologiei românești.
Radu Lupașcu redactor-șef artasunetelor.ro
17 august 2017, Jacksdale, UK
Viorel Cosma, în raiul lui Euterpe
Moartea lui Viorel Cosma este pentru mine incredibilă, fiindcă el mi-a scris acum câteva zile un
mesaj optimist, în stilul tinereţii veşnice pe care o emana continuu. Deşi avea 94 de ani, nici o clipă nu s-a
plâns de bătrâneţe. E adevărat, când şi-a lansat ultima carte, Florilegiu enescian, la Ateneul
Român, la ultima ediţie a Concursului “George Enescu”, mi-a spus că “de acum nu-mi mai număr anii pe care îi mai am
de trăit, ci lunile”.
Îl cunosc pe Viorel Cosma de-o viaţă, mai exact din anul 1968, deci de 49 de ani, de când l-am
întâlnit prima oară la Opera Română şi i-am dat un libret pe care tocmai îl scrisesem, Mesia a
întârziat, să-mi recomande un compozitor. L-a citit şi mi-a recomandat-o pe Carmen Petra-Basacopol, de la
care nu am mai aflat ce a făcut cu libretul meu.
De Viorel Cosma mă leagă numai fapte muzicologice. Sunt sute. Mi-e greu să aleg. Aş putea să
scriu o carte cu câte am de spus. Lucra la o enciclopedie în care avea o secţiune despre marii melomani al
României, şi spunea că m-a inclus şi pe mine alături de Caragiale, George Călinescu şi Emil Cioran. Mi-a cerut să-i
trimit un CV exhaustiv. I l-am trimis. Aşa cum mereu i-am trimis tot ce-mi cerea, în special date din lumea
filmului românesc, pe care le folosea în dicţionarele lui. Urma să-i trimit şi volumul
Inocentopia, în care am inclus un Magnum Opus. Deşi nu ştia să lucreze la computer, totuşi se
folosea de o asistentă şi îmi răspundea la toate mesajele. Îmi citea tot ce îi trimiteam de la New York. Cred că
ţinea la mine, deşi era departe de a mă înţelege, fiindcă poarta isihastă i-a fost inaccesibilă.
Cel mai mare regret al meu este că Viorel Cosma nu m-a ascultat când i-am spus că are un har de
povestitor extraordinar şi că trebuie să scrie proză. Nu, mi-a spus că el vrea să rămână în istorie ca lexicograf.
Şi dumneata, a continuat, ai să rămâi cu dicţionarele de film, nu cu romanele. De unde ştie? Mi-a citit vreo
unul?!
Când am făcut filmul George Enescu – Alesul lui Dumnezeu, a fost cel mai mare
entuziast al lui. L-a prefaţat la un eveniment pe care l-am organizat la cinema „Union”, alături de care a
participat şi alt corifeu al muzicii româneşti, Dan Iordăchescu. Aceşti doi oameni au fost buni prieteni, dar mi-a
părut rău când am aflat chiar de la Viorel Cosma că nici nu ştia de moartea lui Dan Iordăchescu. Poate nici noi nu
ştim de a sa. E bine să nu se ştie că murim, fiindcă necroloagele sunt de spaimă, trebuie să înflorească numai ceea
ce-i frumos. Nu, cei doi prieteni erau ca şoarecele şi pisica.
Trebuie să spun aici că am avut multe conflicte, mai ales în ultimi ani, cu Viorel Cosma pe
ideea că el, la o vârstă patriarhală, când trecuse în eternitate, când nu mai avea ce pierde, nu ieşea din bârlog,
nu lua atitudine faţă de tot ce era şubred în Festivalul “Enescu” şi în breasla muzicală. Pentru mine, Viorel Cosma
nu a fost un critic, ci un muzicolog, un cercetător al muzicii, un fenomenal cercetător. Avea acasă o întreagă
arhivă muzicologică, aşa cum nu găseai nici la Biblioteca Academiei. A lăsat urme în cercetările sale de
neînchipuit, pe care nu le va mai continua nimeni. Cu el a murit o mare direcţie în muzicologie. A rămas un mare
gol, de neumplut. Avea proiecte, avea vise. Mi le-a spus pe toate, voia să termine marele dicţionar lexicografic.
Asta a fost vocaţia lui.
Dar niciodată el nu a luat vreo atitudine. Tudor Vianu spunea că este critic cel care câştigă
cel puţin o bătălie de idei. Când a venit acum doi ani la librăria “Mihail Sadoveanu”, unde mi-am lansat
Istoria festivalului Internaţional „George Enescu” şi a prezentat cartea mea, s-a văzut că este
marcat de ceea ce am scris eu acolo, de atitudinea faţă de abuzurile lui Holender et co., dar ceea ce a spus nu a
mai scris în “Actualitatea muzicală”, aşa cum a promis. A fost mereu “pe linie”, nu a ieşit din coordonatele
clasice, ale “neamestecului în treburile interne”. De când a fost “ofiţer călare” în armată, Viorel Cosma a fost o
persoană “oficială”, încununat cu toate premiile posibile şi a vrut să stea în scaunele cele mai comode. A fost
foarte sensibil la onoruri (eu le zic omoruri) înalte. Nu se abătea de la disciplina de partid, cum se spune.
Spiritul critic însă presupune atitudine. Viorel Cosma avea spirit critic numai acasă la el, când ne întâlneam şi
era revoltat pe una sau alta, dar în scris, în public, niciodată nu şi-a dat jos masca de împăciuitorist, de
echilibrist, de constructor al binelui. A mers numai pe această latură pozitivă. În orice rău, vedea un bine. A
fost un burghez al scrisului, nu s-a dat jos de pe piedestal. Niciodată nu a fost de acord cu afirmaţia lui Iisus
Hristos, care a spus: “Scuip din gura mea tot ce-i căldicel”.
A lăsat moştenire această situaţie “căldicică“ din breasla muzicală românească. Ea nu trebuie
deranjată. Să nu facem valuri inutil, zicea mereu. Trebuie să trăiască în sucul propriu până dincolo de moarte.
Acum trei zile tocmai am comunicat cu Viorel Cosma şi ne-am dat întâlnire în septembie la
Festivalul “Enescu”. El voia să-şi lanseze volumul 2 din Florilegiu, iar eu cartea
Spiritul critic, care este plină de citate din Viorel Cosma, de scrisori către el, plus o amplă
cronică la cartea sa Florilegiu enescian. Mi-a scris că abia aşteaptă să ne întâlnim, e curios să
o vadă. Mi-e greu să cred că voi merge la Festivalul “Enescu” şi că nu mă voi mai întâlni cu statura sa majestică,
olimpiană, cu aerul său fin, venit parcă din visele senine ale lui Euterpe. Ce pierdere! Da, nu-l voi mai întâlni
pe Viorel Cosma. E ca şi cum nu m-aş mai întâlni cu mine însumi.

Grid Modorcea Corespondență de la New York
17 august 2017
Foto: Radu Pencea
|