Paroxismul
trăirii
Arta în care trăirea artistului atinge cel mai frecvent un apogeu paroxistic este muzica.
Paroxismul este ca stacheta la înălțime pentru un atlet. Desigur, toate artele spectacolului se manifestă în
expresii paroxistice, baletul, opera, teatrul și tot ce înseamnă show. Unii actori intră atât de intens în pielea
unor personaje tragice încât fie mor pe scenă, fie își revin cu greu, ca dintr-o lungă convalescență, așa cum i s-a
întâmplat nu o dată lui Gheorghe Zamfir, poate cel mai edificator exemplu de trăire paroxistică. Am arătat pe larg
cum se manifestă trăirile sale, iar apogeul este o incredibilă autorăstignire. El se imaginează mereu pe cruce, în
stare de jertfă, în ipostazieri martirice.
Muzica, în sine, este o artă paroxistică, iar când se arată, când îmbracă haine de
sărbătoare, cum apare Zamfir în costumele sale de scenă, scoase parcă din garderoba lui Moliere, când devine, deci,
show, are această componentă extremă, paroxismul, ca o culminație a trăirii, ca o ieșire din lume, de parcă
muzicianul ar fi posedat de un demon, așa cum îl descria Cella Delavrancea pe George Enescu când îl vedea
concertând la vioară. Iar la Festivalul care îi poartă numele, am avut prilejul, de-a lungul a peste 50 de ani, să
văd mulți muzicieni în această stare fericită. E o stare care se apropie de religie, de rugăciune. Fiindcă muzica
este o artă care se trăiește cu toată ființa. Nu poate fi metafizică, dacă nu este mai întâi fizică. Artistul se
identifică atât de mult cu ceea ce cântă încât intră în transă, iar transa se transformă în emoție spirituală, în
rugăciune, în martiriu.
E posibil ca tocmai din acest motiv să fi apărut perfecționismul. Ca o platoșă de zale
pentru un luptător cruciat, care luptă pentru o cauză sfântă. Prin tehnică, printr-un mijloc superior de
distanțare, astfel de muzicieni se protejează, nu-și arată trăirile interioare. Așa sunt perfecționiștii despre
care am scris pe larg în Istoria Festivalului Internațional „George Enescu”, precum pianiștii Christian
Zacharias și Murray Perahia. Dar nu același lucru se poate spune despre Radu Lupu, care, atunci când cântă Schubert
sau Beethoven, intră într-o transă athonită, la fel soliștii ruși sau chinezi, mulți școliți în America. Un caz
aparte este violonistul britanic Nigel Kennedy, care e un spiriduș al interpretărilor lui Bach și Mozart în
special, fiindcă acum intră în transă, acum se distanțează, ca și surorile Katia și Mirelle Labéque.
Nu mai vorbesc de marii soliști de operă, ca Luciano Pavarotti, sau de concertele lui
Beyoncé și Lady Gaga, soliste ale trăirilor paroxistice prin excelență. Delirante sunt și spectacolele de dans ale
lui Căciuleanu. Tot ce e muzică/spectacol de impact presupune paroxism. Și să ne gândim numai la tarafurile
românești pe care le elogiază Zamfir sau la ceea ce a făcut din muzica populară un Goran Bregovici.
Problema este în ce măsură trăirismul care atinge astfel de cote supreme poate fi receptat
de public. E limpede că este receptat pe măsură, altfel artiștii nu s-ar exprima așa, în forme suprafirești. Oferta
răspunde cererii. Dar acest lucu este valabil numai în cazul melomanilor adevărați, al celor puternic inițiați în
muzică. Altfel, pentru melomaci și aplaudaci, pentru profani în general, totul pare hilar sau de neînțeles. Și
adevărata artă se percepe numai pe calea trăirii nemijlocite. În cartea mea Gridophania sau Poetica
trăirii am analizat toate formele de trăire estetică, iar suprema formă este paroxismul obținut prin trăirea
nemijlocită. Aici apare o punte de impact paroxistic între artist și receptor.
Eu însumi am trăit asemenea stări, nu numai ca scriitor și regizor al unor filme și
spectacole de teatru, ca autor care se identifică cu personajele sale, dar și în calitate de critic, fapt care
impune calitatea de spectator, de receptor. Am participat de-a lungul timpului la multe evenimente care pot fi
incluse în acest concept al paroxismului trăirii. Să fac o listă a evenimentelor este imposibil, fiindcă este
foarte lungă, de necuprins. Fiecare mare artist se exprimă în această fază paroxistică. Dacă nu o atinge, înseamnă
că mai are de urcat trepte pe scara trăirilor. Și mă gândesc pe loc la un Al Pacino, în rolul lui Shylock, ce scară
de trăiri fantastice! De altfel, toate spectacolele văzute la Festivalul „Shakespeare in the Park” au avut actori
divini, care au imprimat această fantastică putere dată de paroxismul trăirii.
Dintre exemplele memorabile care mi-au marcat dialogul cu marii trăitori ai muzicii, ai
spectacolului în general, le-aș aminti pe Joan Baez, pe Julia Migenes, cu al ei magic bandoneon, pe dansatorii și
cântăreții de flamenco, din viață, când am fost pe Costa Brava, și din filmele lui Carlos Saura, cum ar fi
Tango (1998), fiindcă în genul flamenco cântăreții care dansează și dansatorii care cântă fac parte
din aceeași poveste, o veșnică poveste de dragoste și moarte, o îmbinare între extaz și fatalitate, ca în piesele
lui Garcia Lorca. Evident, nu-l uit pe Placido Domingo în Simon Boccanegra la Metropolitan Opera, nici
copleșitoarea tetralogie a Nibelungilor wagnerieni, tot la Opera House, și, evident, toate concertele lui Gheorghe
Zamfir, cel mai mare artist al paroxismului muzical, fapt care se explică prin unitatea răscolitoare a inspirației,
datorată instrumentului său unic, naiul Sunetului Primordial, ceea ce l-a făcut să abordeze cu predilecție, în
stilul artiștilor latino, numai o sferă a muzicii, aceea bazată pe melodie, de natură folcloric-romantică. Aș mai
numi-o, muzică vizuală sau narativă.
Nu trebuie să uit nici satisfacțiile enorme pe care le-am avut ascultând muzică de jazz, încă
din adolescență, ca elev de liceu, când îi ascultam pe posturi „clandestine” pe Louis Armstrong, Duke
Ellington, Ella Fitzgerald, Dizzy Gillespie, Ray Charles și alți monștri sacri ai acestui gen prin excelență
al trăirilor paroxistice. De ei mi-am adus aminte recent, la inaugurarea muzeului The Met Breuer, de pe
Madison Avenue, când am participat la un concert oferit de artistul anului 2014, pianistul și compozitorul
american Vijay Iyer (n. 1971, New York), fiul unui imigrant indian, un talent de excepție, recunoscut
de toată breasla muzicii, supertitrat, nominalizat la Grammy, cu multe premii și distincții, mare profesor de
muzică la universități americane, cu 18 albume de succes editate, compozitor de muzică de film documentar,
inclusiv la un film artistic multipremiat, Teza (Haile Gerima, 2008), despre drama unui doctor etiopian
care se întoarce în ţara natală în timpul regimului totalitar al dictatorului Haile Mariam Mengistu.
Alături de Marcus Gilmore la tobe și Stephan Crump la contrabas, Vijay Iyer a susținut un
concert neobișnuit. Un model de trăire paroxistică. Cei trei instrumentiști au cântat timp de o oră neîntrerupt o
amplă simfonie, au susținut un lung spectacol sonor, în care instrumetele au evoluat când sincron, când separat,
când la intensități maxime, ca în piesa Accelerando, când în contrapunct, oferind momente de
pianissimo, de relax, până la tăcere. Evident, nu au lipsit refrene ale muzicii asiatice sau evocări
cosmice.
A fost acoperit un mare orizont muzical, fapt posibil datorită acestui gen de muzică,
jazz-ul, care este o artă a improvizației și permite cu ușurință treceri de la un registru sonor la altul.
Formidabil era dialogul dintre instrumente, cum fiecare instrumentist devenea solist sau, când preda ștafeta,
acompaniator al celorlalți. Așa au pendulat prin toată istoria muzicii, recunoșteai și armonii baroc și motive
mozartiene (Mozart fiind compozitorul cel mai bine convertit la muzica de jazz), auzeai și bătăile Destinului
imaginate de Beethoven, și acorduri impresioniste din Debussy și Stravinsky, o adevărată călătorie în diverse epoci
muzicale, în racord cu tema fantasticei expoziții Unfinished, pe care muzeul a organizat-o cu exemple
semnificative din istoria artei, expoziție căreia i-am dedicat o cronică aparte.
Iar ceea ce a dominat în acest concert a fost transa în care au intrat cei trei muzicieni,
o lungă transă, care le-a permis să țină tot concertul la o intensitate a trăirii neobișnuită, un continuu extaz,
care se hrănea cu liniște din el însuși. Spectatorii erau pe măsură, oameni ai artei în exclusivitate, care au
susținut prin participare electivă o asemenea muzică, creatoare prin excelență de atmosferă
spirituală.
Grid Modorcea Corespondență de la New York
23 martie 2016
Foto: Miluţă Flueraş
|