PAINT JAZZ COLONY
FESTIVAL
Bucuros să revin într-un septembrie rămas prietenos (sub aspect meteorologic) în civilizatul,
elegantul, ospitalierul oraş maramureşan Baia Mare, eu – fervent promotor al jazzului – am avut satisfacţia de a
afla că cea de a cincea ediţie a întâlnirii publicului cu purtătorii de mesaj ai genului preferat se va derula tot
în aer liber, dar nu în proximitatea Turnului Ştefan din Piaţa Cetăţii ca în anii trecuţi, ci in ambientul fabulosului parc care găzduieşte Colonia
Pictorilor! În plus, de astă dată am trăit cu toţii evenimentul benefic al sincretismului
artei auditive cu cea vizuală: ne referim explicit la o aniversare prilejuită de împlinirea a 125 de ani de
continuitate neîntreruptă a existenţei Centrului Artistic Baia Mare – aici înflorind
prin decenii o prestigioasă şcoală de pictură acreditată şi azi, după cum este ştiut, de valoroşi artişti
plastici. Motiv pentru care Anuala Artelor din Baia Mare a concordat cronologic, ca
şi locativ cu Festivalul căruia i s-a atribuit genericul „PAINT JAZZ
COLONY”. Verdele crud încă, al copacilor şi al ierbii pavată generos cu nonconformiste
edificii arhitectonice, cu întrupări sculpturale de alură modernă… a găzduit în mijloc o scenă metalică
înălţată ad hoc, în faţa căreia au fost instalate drept insolite „fotolii de orchestră”, cuburi viu colorate.
Prin urmare, iată născându-se ca din neant… JAZZ LA CUB!

Debut festivalier în forţă vineri 24 septembrie 2021, ora 19: tandemul interpretativ ungar
Kaltenecker Zsolt - sintetizator / Markó Ádám - baterie i-a cucerit pe jazzfanii
prezenţi prin pregnanţa imaginilor muzicale, prin evantaiul coloristic sonor şi pulsaţia ritmică irepresibilă ce a
dominat majoritatea pieselor (cu toate, semnate componistic de mânuitorul clapelor); iată, între acestea, unele
dintre hit-urile repertoriului propriu, intitulate „GLITCHES”,
„HIGHER”, „UNEXPECTED”, „LEMURIA”,
„THE 7th WAVE”, cei doi artişti remarcându-se ca exponenţi de prim rang ai fuziunii
stilistice a rock-ului psihedelic cu trip-hop,
techno şi alte aspectări ale muzicii electronice. Impresionante
s-au vădit a fi, prin penetranţă şi relief – liniile de bas „desenate” în spaţiul sonor de mâna stângă a
claviaturistului! De amintit că atât Kaltenecker Zsolt cât şi Markó Ádám au mai
fost oaspeţii Festivalului băimărean la prima sa ediţie din anul 2016, drept doi dintre cei patru componenţi ai
grupului „Special Providence”.

Prima seară festivalieră a continuat cu alţi oaspeţi din Ungaria, quartetul
„Haraszti Ádám Projekt”. În ţara în care s-au revelat câteva colective de muzicieni
de jazz devenite proverbiale prin longevitate şi stabilitatea în timp a formulelor de componenţă – precum
„Benkó Dixieland Band” (din 1957 până azi), „Molnar Dixieland
Band” (din 1964) – prin contrast, „Haraszti Ádám Projekt” se
doreşte acel grup cu alcătuire variabilă, circumscrisă bateristului lider
Haraszti Ádám, nelipsit, el fiind totodată creatorul majorităţii pieselor din programele de
concert şi din discurile proprii. Grupul, în prima lui înfăţişare, s-a aglutinat de fapt la Londra în anul 2015 cu
tineri instrumentişti britanici, avându-l protagonist pe menţionatul ritmician maghiar. Întors în patria natală,
Haraszti Ádám a reconstituit componenţa cu muzicieni conaţionali, schimbaţi apoi după bunul
plac de şeful de formaţie, mereu avid de inedite experienţe sonor-expresive. La recitalul de la Baia Mare
percuţionistul compozitor a apărut însoţit de talentaţii Szabados-Tóth Bálint - keyboard şi
alternativ saxofon tenor, Tucsányi Áron - ghitară bas şi Thorpe-Nak Caspar -
ghitară, ei oferind celor prezenţi creaţii recente incluse în albumul 2021 „WONKY TONKY”:
atât piesa-titlu, cât şi compoziţiile intitulate „THE FIRST”, „BETTER
THAN”, „FRENCH KNOWS”, „B & C”,
„DOUBLE”, „LET IT FLOW” – secvenţe expresive, atrăgătoare,
ierarhizabile stilistic în capitolul de confluenţă al jazzului cu
soul şi hip-hop.

Şi a venit seara a doua – 25 septembrie 2021, când aerul pur al Coloniei
Pictorilor a vibrat în celeste consonanţe cu emisiile măiestre, de o aparte creativitate, legitimând
– pentru a câtea oară? – entuziastele aplauze ale auditorilor pentru „Trigon”, magicul
poligon cu patru laturi... umane, grupul din Chişinău care va împlini în 2022 trei decenii de existenţă fertilă.
Combo pe care l-am revăzut / reauzit la fine de septembrie a. c., într-o formă de zile mari, mesager nepereche al
agregării etnojazz! În răstimpul din 1992 şi până în prezent, multe sute de concerte în
zeci de ţări de pe varii meridiane (mergând până hăt! în Noua Zeelandă), au consacrat performanţele de top ale
celor patru corifei moldoveni: Anatol Ştefăneţ - violă, conducere muzicală, Vali
Boghean - vocalist & poliinstrumentist cântând alternativ la saxofon sopran, la flugelhorn, la fluier,
la flaut şi flaut piccolo, supervirtuozul baterist / percuţionist Gari Tverdohleb şi un mai nou
coechipier, deosebit de înzestrat, ghitaristul Dan Brumă – iată careul de aşi
care au electrizat efectiv asistenţa cu ale lor admirabile edificii sonore, parte dintre acestea urmând a fi
incluse în albumul discografic în curs de apariţie „Trigon urban”... Ne referim la piese
ca „BRÂU”, „CĂRAREA”, „ÎMPLETIT LA
11”, „ZONGORA”, „ŞARPELE ROŞU”,
„ELFIA”, „CAVALICODA” şi altele asemenea, dar şi la o deosebit
de reuşită redimensionare expresivă conferită celebrului standard de jazz „BIRDLAND” al
lui Joe Zawinul. Au fost aceste realizări tot atâtea încununări ale unei uriaşe experienţe care
s-a acumulat în mai bine de un sfert de veac de febrilă funcţionare neîntreruptă, ale unei tehnici a stăpânirii
mijloacelor de exprimare muzicală, realmente prodigioase, ale unei nedrămuite inventivităţi investite în actul
creaţiei; dar mai ales ale dăruirii şi sacrificiului de sine pe nobilul altar al artei sunetelor.
Epilogul sărbătorii jazzului de la Colonia Pictorilor din Baia
Mare a revenit unui notoriu grup timişorean, Trio-ul „JazzyBIT” reunind campioni ai
numărului apariţiilor pe podiumuri (concretizate într-o activitate concertistică plină de hărnicie, ce a însumat în
zece ani de existenţă peste 250 evoluţii scenice, în oraşe din şaisprezece ţări, de pe trei continente, inclusiv ca
invitaţi ai unor importante festivaluri de gen). Este vorba despre Teodor Pop - pian acustic, pian
electronic Fender Rhodes, orgă Hammond, Mihai Moldoveanu - ghitară bas şi Csongor-Zsolt
Szábo - baterie, muzicieni care cultivă cu notabile rezultate mixajul jazz -
rock cu accente soul, funk,
blues, latino. Apreciabilii instrumentişti improvizatori
interpretează îndeobşte propriile creaţii. De astă dată, cu excepţia temelor de început şi de final,
„CURAÇAO” şi „TUMBAO”, ei au înfăţişat publicului opt noi
piese, care au fost şi înregistrate de curând la Budapesta pentru noul album numit
„Drive” (urmând a fi lansat mai întâi on line apoi şi pe
vinyl), material mixat şi masterizat la New York. Iată câteva dintre titlurile lor:
„RUN”, „STAR PICKER”, „SIRIUS”,
„SLICE ICE”, „GRAVITY”, „FIESTA”
– piese de certă limpiditate, accesibile, destinate publicului larg, îndeosebi cel tânăr, deci foarte plăcute
auzului.
Reevaluând programele celor patru recitaluri, am constatat cu optimism că acestea au conţinut în
proporţie de 99,99% creaţii originale ale membrilor grupurilor, ceea ce denotă o trăsătură de surprinzătoare
prospeţime şi insolit caracteristică prezentei ediţii festivaliere.
Să nu uităm a menţiona că în deschiderea serii a doua s-a împlinit actul sincretic preconizat,
prin semnificative cuvântări susţinute în avanscena podiumului şi atribuirea unor diplome tinerilor slujitori ai
artei plastice, sub egida genericului „Anuala Artelor”.
Recunoştinţa beneficiarilor evenimentului festivalier se cuvine a fi adresată celor doi
neobosiţi oameni de bine din partea Fundaţiei Arte Plus, arhitectul Ştefan
Paskucz şi pictoriţa Laura Teodora Ghinea, ei concepând şi punând în pagină
organizatorică, în chip impecabil, Festivalul „PAINT JAZZ
COLONY”; sprijiniţi de Primăria Municipiului şi pecuniar de câţiva
sponsori! Drept care, la Baia Mare – mare jazz!!!
Departe de mine intenţia de a mă juca de-a cuvintele – dar veţi fi de acord cu subsemnatul că
actul culturii nu înseamnă necum cultul urii ci, cu fermă decizie, mesagerul apropierii
dintre oameni, al comuniunii spiritelor întru venerarea frumosului artistic. Quod erat demonstrandum!

Florian Lungu 5 octombrie 2021
Foto: Adrian Chira, Alin Heres, Nicoleta
Ianuli
Legenda fotografiilor:
Paint Jazz Colony; Kaltenecker & Markó; Haraszti Ádám Projekt; Trigon; JazzyBIT.
|