Arta Sunetelor

 

PAINT JAZZ COLONY FESTIVAL

Bucuros să revin într-un septembrie rămas prietenos (sub aspect meteorologic) în civilizatul, elegantul, ospitalierul oraş maramureşan Baia Mare, eu – fervent promotor al jazzului – am avut satisfacţia de a afla că cea de a cincea ediţie a întâlnirii publicului cu purtătorii de mesaj ai genului preferat se va derula tot în aer liber, dar nu în proximitatea Turnului Ştefan din Piaţa Cetăţii ca în Paint Jazz Colony 2021.jpganii trecuţi, ci in ambientul fabulosului parc care găzduieşte Colonia Pictorilor! În plus, de astă dată am trăit cu toţii evenimentul benefic al sincretismului artei auditive cu cea vizuală: ne referim explicit la o aniversare prilejuită de împlinirea a 125 de ani de continuitate neîntreruptă a existenţei Centrului Artistic Baia Mare – aici înflorind prin decenii o prestigioasă şcoală de pictură acreditată şi azi, după cum este ştiut, de valoroşi artişti plastici. Motiv pentru care Anuala Artelor din Baia Mare a concordat cronologic, ca şi locativ cu Festivalul căruia i s-a atribuit genericul „PAINT JAZZ COLONY. Verdele crud încă, al copacilor şi al ierbii pavată generos cu nonconformiste edificii arhitectonice, cu întrupări sculpturale de alură modernă… a găzduit în mijloc o scenă metalică înălţată ad hoc, în faţa căreia au fost instalate drept insolite „fotolii de orchestră”, cuburi viu colorate. Prin urmare, iată născându-se ca din neant… JAZZ LA CUB!

Kaltenecker & Marko 2021b.jpg

Debut festivalier în forţă vineri 24 septembrie 2021, ora 19: tandemul interpretativ ungar Kaltenecker Zsolt - sintetizator / Markó Ádám - baterie i-a cucerit pe jazzfanii prezenţi prin pregnanţa imaginilor muzicale, prin evantaiul coloristic sonor şi pulsaţia ritmică irepresibilă ce a dominat majoritatea pieselor (cu toate, semnate componistic de mânuitorul clapelor); iată, între acestea, unele dintre hit-urile repertoriului propriu, intitulate „GLITCHES”, „HIGHER”, „UNEXPECTED”, „LEMURIA”, „THE 7th WAVE”, cei doi artişti remarcându-se ca exponenţi de prim rang ai fuziunii stilistice a rock-ului psihedelic cu trip-hop, techno şi alte aspectări ale muzicii electronice. Impresionante s-au vădit a fi, prin penetranţă şi relief – liniile de bas „desenate” în spaţiul sonor de mâna stângă a claviaturistului! De amintit că atât Kaltenecker Zsolt cât şi Markó Ádám au mai fost oaspeţii Festivalului băimărean la prima sa ediţie din anul 2016, drept doi dintre cei patru componenţi ai grupului „Special Providence”.

Haraszti Adam Projekt 2021b.jpg

Prima seară festivalieră a continuat cu alţi oaspeţi din Ungaria, quartetul „Haraszti Ádám Projekt”. În ţara în care s-au revelat câteva colective de muzicieni de jazz devenite proverbiale prin longevitate şi stabilitatea în timp a formulelor de componenţă – precum „Benkó Dixieland Band” (din 1957 până azi), „Molnar Dixieland Band” (din 1964) –  prin contrast, „Haraszti Ádám Projekt” se doreşte acel grup cu alcătuire variabilă, circumscrisă bateristului lider Haraszti Ádám, nelipsit, el fiind totodată creatorul majorităţii pieselor din programele de concert şi din discurile proprii. Grupul, în prima lui înfăţişare, s-a aglutinat de fapt la Londra în anul 2015 cu tineri instrumentişti britanici, avându-l protagonist pe menţionatul ritmician maghiar. Întors în patria natală, Haraszti Ádám a reconstituit componenţa cu muzicieni conaţionali, schimbaţi apoi după bunul plac de şeful de formaţie, mereu avid de inedite experienţe sonor-expresive. La recitalul de la Baia Mare percuţionistul compozitor a apărut însoţit de talentaţii Szabados-Tóth Bálint - keyboard şi alternativ saxofon tenor, Tucsányi Áron - ghitară bas şi Thorpe-Nak Caspar - ghitară, ei oferind celor prezenţi creaţii recente incluse în albumul 2021 „WONKY TONKY”: atât piesa-titlu, cât şi compoziţiile intitulate „THE FIRST”, „BETTER THAN”, „FRENCH KNOWS”, „B & C”, „DOUBLE”, „LET IT FLOW” – secvenţe expresive, atrăgătoare, ierarhizabile stilistic în capitolul de confluenţă al jazzului cu soul şi hip-hop.

Trigon la Paint Jazz Colony 2021.jpg

Şi a venit seara a doua – 25 septembrie 2021, când aerul pur al Coloniei Pictorilor a vibrat în celeste consonanţe cu emisiile măiestre, de o aparte creativitate, legitimând – pentru a câtea oară? – entuziastele aplauze ale auditorilor pentru „Trigon”, magicul poligon cu patru laturi... umane, grupul din Chişinău care va împlini în 2022 trei decenii de existenţă fertilă. Combo pe care l-am revăzut / reauzit la fine de septembrie a. c., într-o formă de zile mari, mesager nepereche al agregării etnojazz! În răstimpul din 1992 şi până în prezent, multe sute de concerte în zeci de ţări de pe varii meridiane (mergând până hăt! în Noua Zeelandă), au consacrat performanţele de top ale celor patru corifei moldoveni: Anatol Ştefăneţ - violă, conducere muzicală, Vali Boghean - vocalist & poliinstrumentist cântând alternativ la saxofon sopran, la flugelhorn, la fluier, la flaut şi flaut piccolo, supervirtuozul baterist / percuţionist Gari Tverdohleb şi un mai nou coechipier, deosebit de înzestrat, ghitaristul Dan Brumă – iată careul de aşi care au electrizat efectiv asistenţa cu ale lor admirabile edificii sonore, parte dintre acestea urmând a fi incluse în albumul discografic în curs de apariţie „Trigon urban”... Ne referim la piese ca „BRÂU”, „CĂRAREA”, „ÎMPLETIT LA 11”, „ZONGORA”, „ŞARPELE ROŞU”, „ELFIA”, „CAVALICODA” şi altele asemenea, dar şi la o deosebit de reuşită redimensionare expresivă conferită celebrului standard de jazz „BIRDLAND” al lui Joe Zawinul. Au fost aceste realizări tot atâtea încununări ale unei uriaşe experienţe care s-a acumulat în mai bine de un sfert de veac de febrilă funcţionare neîntreruptă, ale unei tehnici a stăpânirii mijloacelor de exprimare muzicală, realmente prodigioase, ale unei nedrămuite inventivităţi investite în actul creaţiei; dar mai ales ale dăruirii şi sacrificiului de sine pe nobilul altar al artei sunetelor.

Epilogul sărbătorii jazzului de la Colonia Pictorilor din  Baia Mare a revenit unui notoriu grup timişorean, Trio-ul „JazzyBIT” reunind campioni ai numărului apariţiilor pe podiumuri (concretizate într-o activitate concertistică plină de hărnicie, ce a însumat în zece ani de existenţă peste 250 evoluţii scenice, în oraşe din şaisprezece ţări, de pe trei continente, inclusiv ca invitaţi ai unor importante festivaluri de gen). Este vorba despre Teodor Pop - pian acustic, pian electronic Fender Rhodes, orgă Hammond, Mihai Moldoveanu - ghitară bas şi Csongor-Zsolt Szábo - baterie, muzicieni care cultivă cu notabile rezultate mixajul jazz - rock cu accente soul, funk, blues, latino. Apreciabilii instrumentişti improvizatori interpretează îndeobşte propriile creaţii. De astă dată, cu excepţia temelor de început şi de final, „CURAÇAO” şi „TUMBAO”, ei au înfăţişat publicului opt noi piese, care au fost şi înregistrate de curând la Budapesta pentru noul album numit „Drive” (urmând a fi lansat mai întâi on line apoi şi pe vinyl), material mixat şi masterizat la New York. Iată câteva dintre titlurile lor: „RUN”, „STAR PICKER”, „SIRIUS”, „SLICE ICE”, „GRAVITY”, „FIESTA” –  piese de certă limpiditate, accesibile, destinate publicului larg, îndeosebi cel tânăr, deci foarte plăcute auzului.

Reevaluând programele celor patru recitaluri, am constatat cu optimism că acestea au conţinut în proporţie de 99,99% creaţii originale ale membrilor grupurilor, ceea ce denotă o trăsătură de surprinzătoare prospeţime şi insolit caracteristică prezentei ediţii festivaliere.

Să nu uităm a menţiona că în deschiderea serii a doua s-a împlinit actul sincretic preconizat, prin semnificative cuvântări susţinute în avanscena podiumului şi atribuirea unor diplome tinerilor slujitori ai artei plastice, sub egida genericului „Anuala Artelor”.

Recunoştinţa beneficiarilor evenimentului festivalier se cuvine a fi adresată celor doi neobosiţi oameni de bine din partea Fundaţiei Arte Plus, arhitectul Ştefan Paskucz şi pictoriţa Laura Teodora Ghinea, ei concepând şi punând în pagină organizatorică, în chip impecabil, FestivalulPAINT JAZZ COLONY; sprijiniţi de Primăria Municipiului şi pecuniar de câţiva sponsori! Drept care, la Baia Mare – mare jazz!!!

Departe de mine intenţia de a mă juca de-a cuvintele – dar veţi fi de acord cu subsemnatul că actul culturii nu înseamnă necum cultul urii ci, cu fermă decizie, mesagerul apropierii dintre oameni, al comuniunii spiritelor întru venerarea frumosului artistic. Quod erat demonstrandum!

JazzyBIT la Paint Jazz Colony 2021.jpg

Florian Lungu
5 octombrie 2021

Foto: Adrian Chira, Alin Heres, Nicoleta Ianuli

Legenda fotografiilor:
 Paint Jazz Colony; Kaltenecker & Markó; Haraszti Ádám Projekt; Trigon; JazzyBIT.

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Transilvania Blues Fest.jpg

Afis_Tusnad 2022b.jpg