Opriţi masacrul şi ascultaţi muzica lui Gheorghe Zamfir!
La ultima noastră întâlnire de la Cobia, într-un peisaj mirific, văile şi dealurile fiind
acoperite de puritatea cerului, păreau nişte gigantice căciuli albe ca de taraboste dac, Gheorghe Zamfir mi-a
spus:
- Dacă eu aş fi preşedintele României, aş declara război Austriei, pentru masacrul pe care
îl face în ţara noastră! Ei, austriecii, în ţara lor nu taie un pom, unul măcar, au lege cu închisoarea pentru cine
taie un pom, dar vin la noi şi ne masacrează pădurile. Sute, mii de tone de cherestea trec pe la vama României şi
pleacă în străinătate, oare nimeni nu vede? Criminali ca Năstase, Iliescu, Băsescu au lăsat legile de căruţă, să
intre cine vrea în ţară şi să distrugă pământul ei, să-i fure bogăţiile, ce a mai rămas din ele! Au vândut tot
aceşti conducători criminali. Cică licitaţie liberă! O cacealma. O crimă! Totul e aranjat. Se iau sume colosale pe
astfel de crime!...
Într-adevăr, recent, când am fost la Mănăstirea Buciumeni, am văzut cu ochii mei ceva
incredibil, cum legendara pădure a Buciumenilor lui Ştefan cel Mare era masacrată. Peste tot gatere care tăiau
pădurea, cea mai frumoasă pădure de tei de sub soare! Nu se poate să se întâmple aşa ceva, o pădure sfântă, rod de
sănătate, vatră de miere de albine de mii de ani, s-o vezi decapitată, aflată sub jugul fierăstrăului electric! Cum
se poate aşa ceva? Cine a permis? Maica stareţă Macrina mi-a spus plângând că sunt ungurii din Covasna, nu taie la
ei un brad, dar vin aici, la noi, şi ne iau pădurea, cică au câştigat licitaţia de tăiere a acestei păduri! Ca
mâine vin şi ne licitează şi pe noi, şi ne iau mănăstirea! Sigur, vin cu cine ştie ce fals document semnat de
guvern că e mănăstire ungurească!
Domnilor guvernanţi, domnilor Pat şi Pataşon Cioloş şi Johannis, treziţi-vă! Opriţi
această crimă! Opriţi masacrul! Opriţi masacrarea pădurilor României! Pădurea înseamnă viaţă, distrugerea pădurilor
înseamnă distrugerea vieţii pe pământul ţării, distrugerea României!
Gheorghe Zamfir a creat o monumentală simfonie pentru nai, cor de copii, recitatori şi
orchestră împotriva dezastrului, împotriva dictaturii, în care recitatorul strigă: Nicola, ce-ai făcut din
ţara mea? Strigătul e valabil şi pentru călăii de azi. Comunismul a distrus România şi distrugerea se
continuă şi mai nemilos în post-comunism, în aceşti ani satanici!
În acest context dureros, Gheorghe Zamfir mi-a pus să ascult câteva piese compuse de el,
izvorâte din marea sa dragoste pentru ţară, pentru pădurile şi natura Românei, pentru frumuseţea ei milenară. Iată
ce opune el dezastrului! Aceste piese sunt ca un leac la rană.
În primul rând, Rapsodia primăverii, o fantastică simfonie pentru nai şi orchestră,
lucrare înregistrată în 1983 cu Orchestra Filarmonică din Monte Carlo, dirijor Lawrence Foster. Este o lucrare
impresionistă, emanând frumuseţi de nedescris. Începe în stil Stravinski, parcă îl văd pe Petruşka jucând dansuri
româneşti. Este de un lirism copleşitor, în maniera nostalgiei enesciene. Pasajele de visare îmi amintesc de
Ceaikovski. Când intervine, naiul plimbă orchestra pe toate tonurile, de la lirismul cel mai rafinat la voioşia
ritmurilor săltăreţe. Este o mare pagină simfonică la concurenţă cu După-amiaza unui faun a lui Claude
Debussy. Aşa cum faunul îşi dezvăluie frumuseţea, desfăcându-şi evantaiul coloristic, aşa şi natura care învie în
rapsodia lui Zamfir îşi desfăşoară miracolul.
Ne aflăm în împărăţia impresionismului simfonic. Naiul creează imagini pastorale. Muzica
lui Zamfir are o natură audio-vizuală. Vezi ceea ce auzi. E ca în pictura lui. Culorile sunetelor sunt vii, crude.
Vezi peisaje, case ţărăneşti, pădurea, câmpul, vite, turme de oi, un lirism puternic susţinut de frumuseţea
naturii. Această natură edenică explodează, e în floare, precum dezgheţul, precum apariţia primăverii cu toate
darurile ei.
Naiul reia laitmotivul mioritic şi împinge totul spre un sentiment plenar, spre o patetică
pagină orchestrală, fără ca din acest peisaj bucolic să lipsească bocetul, cu stările lui de meditaţie
existenţială, ca deodată naiul să treacă la iuţirea de sine, la un iureş înălţător, preluat de ansamblu. Apare un
dialog între nai şi orchestră pe un ritm de bătută. Vezi paşii săltăreţi ai ţăranilor. Naiul sună cristalin, ca un
Sunet Primordial care te pătrunde ca un sfredel. În această rapsodie a naturii în explozie, în prefacerea ei
primăvăratică, naiul are rol de primaş, de călăuză, el este păstorul, pe care îl urmează turma / orchestra, ca în
parabola lui Iisus. Numai Iisus merge înainte şi turma îl urmează, nu e precum acei gonaci care mână un cârd gâşte,
stând cu băţul în urma lor. Este exact ca în versetul biblic: „Și când El scoate oile, merge înaintea lor; și
oile merg după el” (Ioan 10: 4).
Evident, putem să ne imaginăm, atunci când naiul face serpentine melodice, că e un Puck al
aerului, care adie deasupra plaiului românesc. Sau sunt mieii săltăreţi care au ieşit să se joace pe câmpie, apoi
iureşul se estompează şi naiul soprano devine bariton. Ca şi unduirile primăverii, se trece de la un registru la
altul. Apoi melodia veselă devine un iureş nebun, urcă într-un final apoteotic, un fel de sârbă simfonică, un tutti
al fericirii, al firii dezlănţuite, însă cu măsură, să nu se rupă bolta, o măsură proprie spiritului popular.
Apogeul sonor, plin de elan înrobitor, încheie acest dans pastoral al Rapsodiei, care poate fi considerată o muzică
de balet pentru un spectacol încă nepetrecut, fiindcă şi Opera Română se află pe mâna unor afacerişti care
procedează ca şi tăietorii sau jefuitorii de păduri, adică nu mai plantează nimic în loc, nu mai vor să descopere
nici un puieţ, să împrospăteze repertoriul. Nici ei nu văd cu ochi buni reînvierea naturii.
*
Dar Zamfir contrapune dezastrului renaşterea, speranţa. El oferă acestei lumi sălbăticite,
perle de frumuseţe, cum este şi Concertul nr. 1 în Sol major pentru nai şi orchestră, o minune barocă, un
model de prelucrare în stil românesc a muzicii preclasice. Să auzi polifonismul la nai! E pentru prima dată când se
cântă la nai muzică preclasică. Cele patru părţi ale concertului sunt: Alegretto, Moderato. Poco. Rubato, Andante
Moderato, Allegro Vivace. Apare şi un clavecin (André Raynaud) şi două trompete (Alfred Guaitolini & Jean-Luc
Dasse). Cei de la Philips, care au înregistrat discul, au spus că e una din cele mai reuşite pagini muzicale care
s-a creat în acest stil. Zamfir îmi mărturiseşte că partea a treia a concept-o ca pe un imn naţional. Visează ca
această parte să devină muzica noului Imn naţional al României. Este fantastic, înălţător, să auzi felul cum naiul
îmbină iuţirea de sine, iureşul românesc, cu polifonismul preclasic!
Şi lui Bach i-ar fi plăcut. Dovadă că Zamfir a înregistrat la Philips un disc numit
Baroque Concertos, unde auzim la nai piese de Bach, Albinoni, Corelli, Loeillet, Telemann. Discul a fost
înregistrat cu participarea lui English Charmber Orchestra, dirijor James Judd. Iar în Concertul în re minor
pentru oboi şi vioară (BWV 1060) de Bach, partea pentru oboi a fost interpretată de Zamfir la nai. La vioară,
Jose Luis Garcia. Aşa cum au spus şi beneficiarii, această versiune cu Zamfir este superioară, fiindcă „naiul dă
Concertului de Bach strălucirea pe care originalul nu o are”, oboiul sunând destul de tern. Discul a fost
înregistrat în 1987 la Philips.
Zamfir îi mai invită pe distrugătorii de comori româneşti să asculte mirifica piesă
Culori de toamnă, o fantastică evocare romantică a acestui anotimp pictural. Parcă vedem tabloul
Toamna al lui Arcimboldo. Categoric, Zamfir este un clasic, maestrul melodiei. Totul la el este evocare a
unor stări sufleteşti, iar atmosfera îl plasează pe om în singurătate, într-o meditaţie cu sine. Simţi şi aici un
ciobănaş singuratic, ca în famioasa melodie pe care a realizat-o împreună cu orchestra James Last. Este acelaşi
tumult sufletesc pe care îl descoperi la Ceaikovski sau Musorgski, dar nu unul de stepă, de întinderi fără orizont,
ci un tumult mioritic, o unduire a sufletului, aşa cum se unduiesc dealurile şi văile la Cobia sau la Lancrăm, unde
s-a născut Blaga, creatorul acestui concept.
De asemenea, impresionist este şi Valsul negru, o invitaţie la patetism sonor şi
vizual, ca în Valsul lui Ravel. Mereu îţi vine să spui că auzi flautul, fiindcă naiul sună peste tot ca un
flaut fermecat, naiul devine însuşi Pan care apare în poiana florilor, a animalelor şi păsărilor, şi dansează
aprins. E un dans al pădurii. Al unei păduri mirifice, ca aceea de la Buciumeni, pe care ne-o defrişează acum
hoardele barbare.
*
În fine, marea replică dată dezastrului politic, moral şi ecologic vine de la Missa
păcii, pe care am mai comentat-o în dese rânduri. O ascult din nou în atmosfera muzeală din Casa cu Enigme.
Aici se împlineşte destinul naţional. Missa Păcii este Oedip-ul lui Zamfir, este Oda bucuriei
sale.
Zamfir mi-a spus că şi-a creat această amplă lucrare, pentru nai, orgă, cor şi orchestră,
după tiparul messei catolice, că avea text, text latin, dar că Ceauşescu a interzis să fie înregistrată cu text,
deşi nimeni nu înţelegea textul latin, nici la slujbele catolice nu se înţelege, el este păstrat ca un simbol, ca
un reper al latinităţii, al tradiţiei creştine. Sigur, dacă am elimina latinitatea, spiritul latin din gândirea şi
viaţa poporului român, ar fi ca şi cum am elimina Biblia, ar fi o tragedie, ar rămâne numai un barbarism elogiat de
protocronişti, da, dar şi ei o fac tot de pe postamentul civilizaţiei iudeo-greceşti şi latine!
A fost absurd să se elimine acest text, dar s-a întâmplat, fiindcă Missa Păcii s-a
înregistrat în România, în anul 1975, în studioul radio-televiziunii române, cu Paul Popescu dirijor şi cu
participarea extraordinară a corului „Madrigal”.
Ea are părţile messei catolice: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei. Discul
poartă marca Editions Chappell, 1976. A fost o lucrare comandată, pe care a compus-o în trei săptămâni şi
directorul casei Philips i-a spus să aleagă ca linie melodică principală o temă românească, de mare cantabilitate,
ca ascultătorul să o reţină. A ales un cântec dobrogean foarte popular numit „La Murfatlar”, care are o
legănare armonioasă, un fel de horă a unirii, sugerând o mare îmbrăţişare lumească, amintind de acele sărbători
populare, câmpeneşti, pe care le visa Rousseau în Utopia sa. De altfel, legenda spune că acest cântec este
dionisiac, de pe vremea sărbătorilor lui Dyonisos, născut aici, în Dobrogea arhaică. Şi Zamfir a dus această horă
utopică la cer, spre orizonturi infinite.
Nu a vrut s-o înregistreze fără text, dar a venit în ţară pentru Corul „Madrigal”
şi pentru că „Celibidache mi-a spus să accept înregistrarea, chiar dacă nu are text, dar să strecor pe ici, pe
colo, câte un Aleluia. Şi toată lucrarea are acest cuvânt, ca leitmotiv”. Şi ca la orice messă, unde sunt patru
solişti, şi aici există, dar ei sunt instrumentali: naiul, ţambalul, vioara şi cavalul. Naiul joacă rolul sopranei
şi se află peste tot, e ca păstorul din poveste. Zamfir e foarte ataşat de această lucrare. În ea a făcut multe
inovaţii. De pildă, „teoria spune că într-o compoziţie să nu pui cvinte paralele, dar eu am încălcat această
regulă, am aici zeci de cvinte paralele”.
Iar corul tot timpul sugerează cuvinte. E un freamăt vocal din care ţâşneşte din când în
când „Aleluia”. Evident, cuvântul Murfatlar, care e un nume propriu, cunoscut, nu a putut fi eliminat. El este, de
fapt, paravanul care a făcut posibilă înregistrarea. Cântecul dobrogean este puternic prezent şi folosit ca un dans
planetar. Această horă românească, această legănare, balansare, extinsă la simfonism, Zamfir o numeşte „hora
iertării”, iar unde apare iureşul melodic, ca o avalanşă de impulsuri, îmi spune că iar nu a respectat regulile
şi a introdus măsuri de 7/16, 11/16 şi 10/16, rezultând un adevărat tumult, un iureş supramundan. Ca totul să se
potolească şi să recunoaştem melodia Bordeiaş, bordei, bordei, împrumutată de la Anton Pann. Urmează o
doină, cântată la vioară de Efta Botoca.
La un moment dat, există un fantastic dialog între nai şi caval. La caval, faimosul Marin
Chisăr. Apoi apare şi vioara. Şi ţambalul lui Stângă Pantelimon. Care are un ecou de parcă ar fi electric. Rezultă
nişte sonorităţi nemaiauzite pe pământ. Sunt elemente ancestrale, arhaice. Un arhaism sonor. Cavalul sugerează un
fel de bocet ancestral, ca un ecou de demult adus aproape. Apoi intră corul şi apare acest dialog major dintre nai
şi cor. Sunt momente unice de muzică, oricând aceste momente de dialog dintre instrumente şi cor pot fi luate în
sine şi transformate într-un Imn naţional. Iar când revine marea temă, „La Murfatlar”, pare ca un imn
universal, cum spune Zamfir. El este foarte pătruns de Oda bucuriei sale. Are şi de ce. E o compoziţie
tulburătoare. Teribile sunt anumite pachete de sunete, care sugerează o bătută, totul devine foarte vizual, această
mărşăluire înaintează în iureş, cum este nebunia sonoră din Credo. Acelaşi suflu sonor masiv există şi la începutul
lui Agnus Dei. Zamfir numeşte acest momentul „cloacă de şerpi”, e o mare vânzoleală, ca în bolgiile danteşti, un
freamăt din adâncuri, căruia i se opune divinul, adică naiul, care destramă tot acest păienjeniş. Apoi urcă starea
sufletească, Zamfir numeşte acest final „construcţia scării prin nai”. Ca în Scara lui Ioan Scărarul. Urmăm
naiul, vedem cum urcă omenirea scara, cum se salvează lumea pe această scară, care îi duce pe oameni spre
eliberare, spre mântuire.
Copleşitor este momentul când naiul, în această formidabilă urcare, oferă un recitativ,
este ca şi cadenţa într-un concert de pian. Aici Gheorghe Zamfir îşi arată calitatea sa de showman, care simte
puternic nevoia contrapunctului sonor. Naiul devine naistul, ciobănelul singuratic, meditativ, omul se află într-un
monolog cu sine, îşi caută eul. Calea armonică, până apare un ţipăt ca de ciocârlie, un fel de Evrika, devine un
fel de ping-pong sonor, cu treceri şi spargeri de ritm, moment definit de Zamfir „dialogul dintre cer şi
pământ”. Şi parcă se leagă o rostire ca în psalmii biblici: „Doamne, ne auzi? Suntem aici! Aici e mulţimea,
aici e omenirea Ta. Ia-ne! Venim spre tine. Salvează-ne!”
Şi se încinge deodată învârtita generală, Hora iertării, tot finalul exprimă
Bucuria salvării, reapare şi cântecul lui Anton Pann şi mirificul „Aleluia”, care o pecetluieşte. Aleluia
Păcii. E pace. E pace pe pământ. E pacea universală.
Missa Păcii este o compoziţie simfonică solidă, cu un ansamblu
complex. Dar aici nu e folclor, oricum folclorul este foarte stilizat, ca la Enescu, dar faţă de un Enescu sau
Bruckner, să spunem, la Zamfir te cucereşte simplitatea melodică, o uşurinţă extraordinară a armonizării sunetelor.
Iar naiul, care e primaş, apare peste tot, face ca Sunetul primordial să fie dominant, să destrame orice artificiu.
Nimic nu este greoi, încărcat ca în Requiem-ul lui Mahler, de pildă. Missa Păcii e mai apropiată de
melodicitatea Recquiem-ului verdian, de viziunea senină a lui Giuseppe Verdi. O astfel de lucrare merită să ajungă
pe scena Festivalului „Enescu”. Totul are transparenţă, ca sunetul pur al naiului. Însuşi tumultul orchestral este
ca o furtună, pe care sunetul naiului o risipeşte. Naiul mereu apare, intervine în fluviul orchestral. În
Sanctus am impresia că aud finalul operei Oedipe, acele voci îngereşti, care anunţă deschiderea
cerurilor şi invitarea lui Oedip să păşească în Lumea de Apoi, senină, fericită.
Schema scenariului după care a fost creată Missa Păcii este simplă, debutează cu
Geneza, cu bătălia dintre Dumnezeu şi Diavol, apoi se instaurează distrugerea lumii, ca în final să apară Salvarea
ei. E acelaşi scenariu ca şi în Simfonia lui Satan, având, evident, acelaşi izvor wagnerian: legenda
Nibelungilor. În 1990, Zamfir a cântat Missa Păcii la Chişinău, dar aşa cum a fost creată iniţial, cu textul
latin, apoi s-a folosit din plin de percuţionişti, suflători şi recitatori, care au recitat în limba latină. A fost
un moment de apogeu al carierei sale.
Grid Modorcea 5 februarie 2016
Foto: Tudor Macovei
|