NOU JAZZFEST
BĂIMĂREAN
S-a întâmplat în România anului de graţie 2018. Noiembrie – unul, încă văratic în primele sale
zile. Zona boreal-occidentală a pitorescului Maramureş. Mai precis Baia Mare. Ba chiar mai localizat:
Teatrul Municipal, gazdă ospitalieră a celei dintâi ediţii ONE JAZZ
FESTIVAL. Însumând două seri de integralitate sold out ale biletelor
vândute, de captare intensă a interesului meloman... Acestea fiind, iată, datele de generic ale unui eveniment
muzical inedit, binevenit în salba festivalieră autohtonă a genului.
Pus în pagină organizatorică de Asociaţia One Sound – în speţă
Eddy Keller, Dan Jilavu împreună cu Delia Keller,
Alexis Selăgianu, Raluca Ocean, Alina Conţiş, Mihai
Joimir –, beneficiind de suportul sponsorilor, al partenerilor media, ca şi al nelipsiţilor voluntari,
noul Festival internaţional – ce s-a dorit a fi, conform titulaturii lui, un unicat:
One Jazz – s-a întrupat scenic în derularea succesivă a patru ample recitaluri (câte
două, în serile de 9, apoi de 10 noiembrie), evoluţii ce au adus la rampă patrusprezece instrumentişti din şapte
ţări: Ungaria, Brazilia, Serbia, Austria, Italia, Republica Moldova şi desigur, România.
Deşi a marcat un început de drum, ediţia I festivalieră a răspuns
în totalitate rigurozităţilor impuse de multiplele resorturi proprii unei atare funcţionalităţi artistice.
Astfel, calitatea selecţiei invitaţilor, atractivitatea şi diversitatea stilistică preconizate ale creaţiilor
/ interpretărilor oferite privilegiaţilor auditori aflaţi în incinta Teatrului Municipal, prestaţia
profesională a echipei ce a girat sonorizarea sălii şi a scenei (SAMTECH Sound – Satu
Mare: Bottyan Zsolt, Feleg Gabor, Toth Tamás), inspiratul
design al afişului şi al programului de sală, asigurarea tuturor oportunităţilor unei găzduiri ireproşabile, o
promoţie susţinută a evenimentului – constituie tot atâtea argumente venind să legitimeze fără echivoc
obţinerea bunelor rezultate scontate. Mai mult decât atât, organizatorii s-au implicat şi într-o acţiune
caritabilă având ca obiect strângerea de fonduri pentru restaurarea unei vechi biserici din lemn (datată de
acum patru veacuri) dintr-o localitate limitrofă!
Momentele sonore s-au depănat între doi poli de virtuozitate, cel de început etalat de
Trio-ul Sorin Zlat şi cel final al explozivului Alexandrin Calancea cu
al său quartet.
În deschiderea manifestării, instrumentistul băcăuan în vârstă de 33 de ani (anterior absolvent
cu brio la Iaşi al studiilor universitare de clarinet, continuate cu perfecţionarea ca
pianist de jazz sub expertele îndrumări ale profesorului Mircea
Tiberian la Universitatera Naţională de Muzică din Bucureşti) Sorin Zlat –
actualmente, fără îndoială cel mai premiat tânăr muzician român de gen în ţară şi peste hotare – s-a manifestat
deopotrivă în calitate de compozitor al celor opt creaţii proprii prezentate publicului. El s-a aflat de astă dată
în fruntea unui nou line up cuprinzându-i pe talentaţii Michael
Acker - contrabas (originar din Braşov) şi pe Mattheus Jardin, baterist
brazilian. Surpriză! admirabilul pianist s-a vădit pentru câteva minute şi un
inprevizibilvocalist.
Parada premiaţilor a continuat pe scena băimăreană cu fraţii gemeni Balogh
Roland - ghitară şi Balogh Zoltán - keyboards, din Ungaria, competitori de top
inclusiv peste ocean în SUA, ei evoluând în formula de quartet „Finucci Bros” împreună cu
coechipierii Horváth Plutó József - ghitară bas şi Bordás József -
baterie. Ropotele de aplauze cu care spectatorii i-au gratulat pe oaspeţii ungari (tălmăcitori ai unui program
alcătuit aproape în exclusivitate din piese originale semnate de cei doi gemeni), au avut darul de a reconfirma
bunul renume pe care ei îl acreditează pe firmamentul contemporan al jazzului.
În seara a doua ne-a suprins şi încântat mirificul creuzet de stiluri, influenţe şi rădăcini
etnic-muzicale activat scenic de trio-ul de componenţă multinaţională „Dusha Connection” (în
chip sugestiv, definitoriu pentru traiectele conceptuale ale formaţiei, cuvântul de origine slavă
dusha înseamnă suflet). Bateristul sârb Esad
Halilović, autor a şapte dintre cele nouă piese prezentate, evoluând în ferm parteneriat ritmic şi creativ
cu pianistul austriac Maximilian Schida şi cu contrabasistul italian
Alessadro Vicard, au dat laolaltă măsura reală a efectivei lor angajări
afective. Capacitatea integrării într-o entitate expresivă unică, nonconformistă, a modalităţilor individuale de a
simţi şi structura contribuţiile fiecăruia la realizarea produsului sonor finit, s-a regăsit în insolitul titlu al
primei piese: „Multi – Kulti”!
Ajunşi la recitalul-epilog al ediţiei festivaliere, auditorii din sala Teatrului Municipal au
trăit la cote de maximă receptivitate excepţionalul puls al descătuşării de energii sonor-expresive marcat de
Alex Calancea Band din Chişinău. Devenit unul dintre cele mai solicitate grupuri de
către demiurgii festivalurilor noastre de jazz şi nu numai, quartetul care cucereşte prin tehnică
instrumentală înaltă, vitalitate întru totul contaminantă, dar mai ales prin autenticitatea frustă a
mesajului, a creat odată în plus la Baia Mare un ambient însufleţitor, exultând în rezonanţe sonore eclatante,
policrome, febril dominate de palpitul ritmurilor frenetice. Dar nu doar „capriciosul” basist (atributul între
ghilimele se referă la titlul captivantului album discografic al lui Alexandrin Calancea,
„Basul capricios”) a impresionat asistenţa, ci şi vajnicii săi coechipieri, pianistul Serghei
Ivanov, jazzman nu odată tentat să apeleze la temerare incursiuni în muzica clasică, ghitaristul
Sergiu Vatavu şi bateristul Nickel (Nikolai)
Russu, strălucind la rândul lor în consistente intervenţii improvizatorice.
„ONE JAZZ FESTIVAL” –
venit-văzut-auzit-plăcut sau, ca aluzie la capacitatea de canonadă instalată
inclusiv pe arca jazz-ului – punct ochit, punct lovit!

Florian Lungu 20 noiembrie 2018
|