N-W 3Fest B M
Am revenit pentru a treia oară în admirabilul burg maramureşean Baia Mare, ca oaspete al ediţiei
internaţionale septembrie 2018 a Festivalului „NORTH WEST JAZZ & BLUES”. I-am reîntâlnit cu
acest încântător prilej pe prietenii organizatori de la Fundaţia Arte Plus – dăruiţii Ştefan
Paskucz, Laura Ghinea, alături de ei Călin Dobra –, pe generoşii,
harnicii, neobosiţii voluntari – între care Lehel Török şi
Atena Paskucz (care au avut pentru mine personal o grijă părintească)
–, iar în cadrul scenic edificat ad hoc în evocatoarea Piaţă a Cetăţii, lângă impresionantul Turn Ştefan, i-am
reascultat pe deja notorii artişti Harry Tavitian / Cserei
Csaba reuniţi în tandemul constănţeano-sătmărean sui generis, AG Weinberger în
formulă de quartet, trio-ul instrumental timişorean „JazzyBIT”, trio-ul arădean „Mario
& The Teachers”, dar şi nume mai noi, precum Beata Przybytek din Polonia şi
grupul clujean „Straight From The Bottle”... O mie de scaune instalate open air au
fost ocupate gratuit de spectatori de toate vârstele, receptivi, darnici în aplauze.
Înainte de toate voi remarca impecabila punere în pagină organizatorică, cu sprijinul
Primăriei băimărene, al Consiliului Judeţean Maramureş, al numeroşilor sponsori
şi al partenerilor media.
În cea de a doua dintre cele trei zile festivaliere (7-9 septembrie) a avut loc la ora 12 un
interesant workshop, ca şi promovarea noului album discografic „ReBorn”, a volumului de considerente
autobiografice, muzicologice şi de poezii „Singular”, ambele aparţinând muzicianului AG
Weinberger. Întâlnirea, găzduită de moderna construcţie numită „Colonia Pictorilor” (al cărei
concept, ca şi amenajarea centrului istoric al municipiului, se datorează tot inspiratului arhitect
Ştefan Paskucz, totodată semnatar al reuşitului design al siglei Festivalului de jazz /
blues), a oferit odată în plus protagonistului AG Weinberger oportunitatea de a aborda
spinoasa problemă a condiţiei existenţiale de cele mai multe ori precare, proprii muzicienilor de gen.
Binevenită ideea de a anticipa recitalurile propriuzise ale invitaţilor români şi străini din
prima şi a treia seară, cu evoluţii simbolice ale unor tinere forţe artistice reprezentând municipiul-gazdă. Am
apreciat astfel, eforturile de autodepăşire evidenţiate în deschiderea serii de vineri 7 septembrie, de către doi
absolvenţi ai Liceului de Artă din Baia Mare (foşti elevi ai profesorului Ciprian Bodea),
Vlad Polgar şi Balog Andrei cântând alternativ la marimba, pian şi
instrumente de percuţie. După cum duminică 9 septembrie, cele dintâi pe scenă au urcat grupurile „Sick’s
Generation” (din Baia Sprie şi Baia Mare, cu Kovacs Zoltan şi Agatha
Tamşulea - solişti vocali, Szabo Zolly şi Bauer Arthur -
ghitare, Bogdan Ungur - ghitară bass, Galko Mişi - baterie,
Olimpiu Mateşan - keyboards) şi „Blues Kon Fusion” (Nora Deneş -
finalistă în 2015 la concursul TV „Vocea României”, Viktor Konyicska în vârstă de 13 ani!
- baterie, ghitariştii Zolly Konyicska şi Ştefan
Paskucz, Szilágyi Jancsi - ghitară bass, Bonis Csaba
- baterie) – cu toţi animaţi de voinţa ameliorării tehnicii sonore, de expresivizare a discursului,
de contaminant entuziasm!
Veritabilă campioană a prezenţelor scenice din ultimii ani (participări la peste 250 de
concerte), formaţia „JazzyBIT” alcătuită din Teodor Pop - claviaturi, Mihai
Moldoveanu - ghitară bass, Csongor-Zsolt Szabo - baterie, a regalat asistenţa
cu un program de intensă vitalitate, bine marcat de pulsaţia ritmului, divers ca modalităţi de exprimare,
cuprinzând exclusv compoziţii proprii ale membrilor trioului, ca „Ocean Wave”, „Train To Afrisia”, „Curaçao”.
Estimată actualmente ca una dintre cele mai valoroase prezenţe vocale din jazz-ul polonez, afirmată deopotrivă
drept compozitoare, pianistă, profesoară, Beata Przybytek a susţinut un scintilant recital de
autor, secondată de coechipierii Bogusław Kaczmar - pian, keyboards,
Robert Szewczuga - ghitară bass, Andrzej Gondek - ghitară,
Damian Nievinski - baterie. Recitalul s-a prelungit cu minute în şir de autografe înscrise de
solistă pe câteva zeci de exemplare ale celui mai recent album discografic al său, „Today Girls Don’t Cry”
(2017).
Derulat ca şi prima seară sub cerul liber şi în prezenţa numeroşilor fani, cel de al doilea
episod festivalier, de sâmbătă 8 septembrie a adus la rampă mai întâi trio-ul „Mario & The Teachers” – adică
profesorii Mario Florescu (iniţiatorul / liderul grupului) - baterie, percuţie, Radu
Rotaru - pian, Cristian Petica (profesor de oboi) - saxofon alto, promotori cu
autentic drive ai unui repertoriu original, orientat spre ethno jazz, cele
mai multe secvenţe fiind creaţii ale lui Mario Florescu – precum „Dans sârbesc”, „Hora
lungă”, „Joc pe cinci”. Aşteptat cu legitim interes, „copilul teribil” al Constanţei, pianistul compozitor
(câteodată şi vocalist) Harry Tavitian, cel care în anii din urmă a preferat formula de duo
împreună cu talentatul, energicul percuţionist sătmărean Cserei Csaba – ei doi configurând
parcă un nou... „Creativ” – a dat măsura reală a înzestrării pentru acel jazz de factură insolită ce poartă
inconfundabil amprenta stilului propriu, o combinaţie aparte între free şi
ethno. Conlucrarea ireproşabilă a instrumentiştilor din care a rezultat un
interplay autentic, a fost potenţată de feelingul febril, de trăirile investite
nedrămuit clipă de clipă, uneori mergând până la paroxism, ca şi de utilizarea unui instrumentar variat: pian,
fluier tradiţional special numit „pai” – de către Harry Tavitian, baterie, djembe, darbouka şi
alte percuţii – de către Cserei Csaba. Pe lângă prelucrările în manieră proprie ale unor vechi
teme autohtone (culese de Bela Bartok, Ioan Căianu sau cântecul „Bordeiaş,
bordei, bordei” de Anton Pann), am aplaudat în tălmăcirile măiastre, virtuoze ale tandemului
Harry Tavitian – Cserei Csaba, inspiratetele compoziţii ale pianistului: „Dans Oriental”,
„Geampara Major”, „Pandoukht Dance”.
Seara epilog a inclus la rându-i două recitaluri ale invitaţilor din ţară şi din străinătate.
„Straight From The Bottle”, quartet clujean reunit în 2011 de ghitaristul Bogdan
Cristea cu Andrei Gheo (Gheorghiu) - ghitară bass, Bajusz
Gabor - baterie, Bogdan Mezofi - vocal, s-a specializat în interpretarea
de cover-uri după teme cunoscte din repertoriul internaţional de blues, cu rezultate dintre cele mai notabile.
Apoi AG Weinberger - ghitaristul, vocalistul şi compozitorul originar
din Oradea, dar care activează de decenii în capitală, supranumit „Mr. Blues of Romania” (înfiinţând cu
Harry Tavitian, Corneliu Stroe, Cătălin Rotaru în 1986
primul grup de gen din ţară numit „Transylvanian Blues Community”), acompaniat de trei excelenţi
instrumentişti din Ungaria, Cseke Gabor - pian, Hammond organ, keyboards, Hars
Viktor - ghitară bass, contrabass, Pusztai Csaba - baterie, percuţie, plus
Cserny Kalman (tracking & mixing engineer) i-au clădit cu har un final apoteotic
Festivalului, concretizând fulminant apogeul valoric al întregii manifestări. Afirmaţie viabilă fie că a fost
vorba de versiunea de ţinută atribuită temei de jazz „Footprints” (Wayne Shorter), fie de
avatarurile conferite unor blues-uri tradiţionale ori de compoziţiile mereu inventivului AG
Weinberger „On the Wrong Side”, „Slippery Slope”, „Sweet Little Number”.
„NORTH WEST FEST” – o sărbătoare muzicală bine concepută ca line
up, cu genurile componente de astă dată separate conform unui logic criteriu estetic –
jazz-ul în primele două seri şi blues-ul în cea de a
treia, împlinită printr-o organizarea metodică, dincolo de oricare reproş şi de o foarte bună sonorizare (asigurată
de Dan Drăghicescu cu al său „Sound Event Production” şi coechipierii lui Theo
Molnar, Florin Pop) – iată caratele unei lăudabile reuşite artistice!
Florian Lungu 17 septembrie 2018
Foto: Felician Sateanu
|