Arta Sunetelor

 

N-W 3Fest B M

Am revenit pentru a treia oară în admirabilul burg maramureşean Baia Mare, ca oaspete al ediţiei internaţionale septembrie 2018 a Festivalului „NORTH WEST JAZZ & BLUES”. I-am reîntâlnit cu acest încântător prilej pe prietenii organizatori de la Fundaţia Arte Plus – dăruiţii Ştefan Paskucz, Laura Ghinea, alături de ei Călin Dobra –, pe generoşii, harnicii, neobosiţii voluntari – între care Lehel Török şi Atena Paskucz (care au avut pentru mine personal o grijă părintească) –, iar în cadrul scenic edificat ad hoc în evocatoarea Piaţă a Cetăţii, lângă impresionantul Turn Ştefan, i-am reascultat pe deja notorii artişti Harry Tavitian / Cserei Csaba reuniţi în tandemul constănţeano-sătmărean sui generis, AG Weinberger în formulă de quartet, trio-ul instrumental timişorean „JazzyBIT”, trio-ul arădean „Mario & The Teachers”, dar şi nume mai noi, precum Beata Przybytek din Polonia şi grupul clujean „Straight From The Bottle”... O mie de scaune instalate open air au fost ocupate gratuit de spectatori de toate vârstele, receptivi, darnici în aplauze.

Înainte de toate voi remarca impecabila punere în pagină organizatorică, cu sprijinul Primăriei băimărene, al Consiliului Judeţean Maramureş, al numeroşilor sponsori şi al partenerilor media.

Harry Tavitian - Cserei Csaba 2018.jpgÎn cea de a doua dintre cele trei zile festivaliere (7-9 septembrie) a avut loc la ora 12 un interesant workshop, ca şi promovarea noului album discografic „ReBorn”, a volumului de considerente autobiografice, muzicologice şi de poezii „Singular”, ambele aparţinând muzicianului AG Weinberger. Întâlnirea, găzduită de moderna construcţie numită „Colonia Pictorilor” (al cărei concept, ca şi amenajarea centrului istoric al municipiului, se datorează tot inspiratului arhitect Ştefan Paskucz, totodată semnatar al reuşitului design al siglei Festivalului de jazz / blues), a oferit odată în plus protagonistului AG Weinberger oportunitatea de a aborda spinoasa problemă a condiţiei existenţiale de cele mai multe ori precare, proprii muzicienilor de gen.

Binevenită ideea de a anticipa recitalurile propriuzise ale invitaţilor români şi străini din prima şi a treia seară, cu evoluţii simbolice ale unor tinere forţe artistice reprezentând municipiul-gazdă. Am apreciat astfel, eforturile de autodepăşire evidenţiate în deschiderea serii de vineri 7 septembrie, de către doi absolvenţi ai Liceului de Artă din Baia Mare (foşti elevi ai profesorului Ciprian Bodea), Vlad Polgar şi Balog Andrei cântând alternativ la marimba, pian şi instrumente de percuţie. După cum duminică 9 septembrie, cele dintâi pe scenă au urcat grupurile „Sick’s Generation” (din Baia Sprie şi Baia Mare, cu Kovacs Zoltan şi Agatha Tamşulea - solişti vocali, Szabo Zolly şi Bauer Arthur - ghitare, Bogdan Ungur - ghitară bass, Galko Mişi - baterie, Olimpiu Mateşan - keyboards) şi „Blues Kon Fusion” (Nora Deneş - finalistă în 2015 la concursul TV „Vocea României”, Viktor Konyicska în vârstă de 13 ani! - baterie, ghitariştii Zolly Konyicska şi Ştefan Paskucz, Szilágyi Jancsi - ghitară bass, Bonis Csaba - baterie) – cu toţi animaţi de voinţa ameliorării tehnicii sonore, de expresivizare a discursului, de contaminant entuziasm!

Veritabilă campioană a prezenţelor scenice din ultimii ani (participări la peste 250 de concerte), formaţia „JazzyBIT” alcătuită din Teodor Pop - claviaturi, Mihai Moldoveanu - ghitară bass, Csongor-Zsolt Szabo - baterie, a regalat asistenţa cu un program de intensă vitalitate, bine marcat de pulsaţia ritmului, divers ca modalităţi de exprimare, cuprinzând exclusv compoziţii proprii ale membrilor trioului, ca „Ocean Wave”, „Train To Afrisia”, „Curaçao”. Estimată actualmente ca una dintre cele mai valoroase prezenţe vocale din jazz-ul polonez, afirmată deopotrivă drept compozitoare, pianistă, profesoară, Beata Przybytek a susţinut un scintilant recital de autor, secondată de coechipierii Bogusław Kaczmar - pian,  keyboards, Robert Szewczuga - ghitară bass, Andrzej Gondek - ghitară, Damian Nievinski - baterie. Recitalul s-a prelungit cu minute în şir de autografe înscrise de solistă pe câteva zeci de exemplare ale celui mai recent album discografic al său, „Today Girls Don’t Cry” (2017).

Derulat ca şi prima seară sub cerul liber şi în prezenţa numeroşilor fani, cel de al doilea episod festivalier, de sâmbătă 8 septembrie a adus la rampă mai întâi trio-ul „Mario & The Teachers” – adică profesorii Mario Florescu (iniţiatorul / liderul grupului) - baterie, percuţie, Radu Rotaru - pian, Cristian Petica (profesor de oboi) - saxofon alto, promotori cu autentic drive ai unui repertoriu original, orientat spre ethno jazz, cele mai multe secvenţe fiind creaţii ale lui Mario Florescu – precum „Dans sârbesc”, „Hora lungă”, „Joc pe cinci”. Aşteptat cu legitim interes, „copilul teribil” al Constanţei, pianistul compozitor (câteodată şi vocalist) Harry Tavitian, cel care în anii din urmă a preferat formula de duo împreună cu talentatul, energicul percuţionist sătmărean Cserei Csaba – ei doi configurând parcă un nou... „Creativ” – a dat măsura reală a înzestrării pentru acel jazz de factură insolită ce poartă inconfundabil amprenta stilului propriu, o combinaţie aparte între free şi ethno. Conlucrarea ireproşabilă a instrumentiştilor din care a rezultat un interplay autentic, a fost potenţată de feelingul febril, de trăirile investite nedrămuit clipă de clipă, uneori mergând până la paroxism, ca şi de utilizarea unui instrumentar variat: pian, fluier tradiţional special numit „pai” – de către Harry Tavitian, baterie, djembe, darbouka şi alte percuţii – de către Cserei Csaba. Pe lângă prelucrările în manieră proprie ale unor vechi teme autohtone (culese de Bela Bartok, Ioan Căianu sau cântecul „Bordeiaş, bordei, bordei” de Anton Pann), am aplaudat în tălmăcirile măiastre, virtuoze ale tandemului Harry Tavitian – Cserei Csaba, inspiratetele compoziţii ale pianistului: „Dans Oriental”, „Geampara Major”, „Pandoukht Dance”.

Florian Lungu - AG Weinberger.jpgSeara epilog a inclus la rându-i două recitaluri ale invitaţilor din ţară şi din străinătate. „Straight From The Bottle”, quartet clujean reunit în 2011 de ghitaristul Bogdan Cristea cu Andrei Gheo (Gheorghiu) - ghitară bass, Bajusz Gabor - baterie, Bogdan Mezofi - vocal, s-a specializat în interpretarea de cover-uri după teme cunoscte din repertoriul internaţional de blues, cu rezultate dintre cele mai notabile. Apoi AG Weinberger - ghitaristul, vocalistul şi compozitorul originar din Oradea, dar care activează de decenii în capitală, supranumit „Mr. Blues of Romania” (înfiinţând cu Harry Tavitian, Corneliu Stroe, Cătălin Rotaru în 1986 primul grup de gen din ţară numit „Transylvanian Blues Community”), acompaniat de trei excelenţi instrumentişti din Ungaria, Cseke Gabor - pian, Hammond organ, keyboards, Hars Viktor - ghitară bass, contrabass, Pusztai Csaba - baterie, percuţie, plus Cserny Kalman (tracking & mixing engineer) i-au clădit cu har un final apoteotic Festivalului, concretizând fulminant apogeul valoric al întregii manifestări. Afirmaţie viabilă fie că a fost vorba de versiunea de ţinută atribuită temei de jazz „Footprints” (Wayne Shorter), fie de avatarurile conferite unor blues-uri tradiţionale ori de compoziţiile mereu inventivului AG Weinberger „On the Wrong Side”, „Slippery Slope”, „Sweet Little Number”.

„NORTH WEST FEST” – o sărbătoare muzicală bine concepută ca line up, cu genurile componente de astă dată separate conform unui logic criteriu estetic – jazz-ul în primele două seri şi blues-ul în cea de a treia, împlinită printr-o organizarea metodică, dincolo de oricare reproş şi de o foarte bună sonorizare (asigurată de Dan Drăghicescu cu al său „Sound Event Production” şi coechipierii lui Theo Molnar, Florin Pop) – iată caratele unei lăudabile reuşite artistice!

Florian Lungu
17 septembrie 2018

Foto: Felician Sateanu

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Transilvania Blues Fest.jpg

Afis_Tusnad 2022b.jpg