Arta Sunetelor

 

MEMENTO ALEXANDRU IMRE

Alexandru Imre 0.jpegDupă ce au fost încredinţate memoriei digitale (şi implicit posterităţii) înfăptuiri sonore-document apte a impune pentru neuitare nume ale unor exponenţi de primă mărime ai jazzului autohton, ca Jancy Körössy (dublul CD „American Impressions and Romanian Landscapes”, alte cinci albume în care saxofonistul Nicolas Simion şi pianistul Jancy Körössy au colaborat, plus CD-ul „Tribute To Jancy”), Richard Oschanitzky (dublele CD-uri „Memorial vol. I” şi „Memorial vol. II”), Johnny Răducanu (CD „Tribute to Johnny”), ne bucură să consemnăm că individualitatea distinctă a unui alt ilustru dispărut, poli-instrumentist, dirijor, aranjor şi compozitor, a apărut teleportată în actualitatea anului 2021 odată cu lansarea preţiosului album „Memorial Alexandru Imre”. Realizat sub sigla label-ului discografic „7Dreams Records” în parteneriat cu Casa de discuri „Electrecord”, CD-ul purtând acest generic alătură în „rilele” sale virtuale, nu mai puţin de douăzecişiuna elocvente mărturii sonore ale măiestriei lui creativ-interpretative.

Alexandru „Sanyi” Imre (16 octombrie 1924 – 13 septembrie 1980), nativ în Tg. Mureş, absolvent al Academiei de Muzică şi Artă Dramatică din Cluj, se afirma pe la mijlocul veacului trecut ca înzestrat instrumentist (clarinet, saxofon sopran, saxofon alto, saxofon bariton) free lance în Bucureşti, el devenind, în perioada 1951-1957, prim clarinetist al Orchestrei Simfonice a Cinematografiei, apoi component al Orchestrei Electrecord. A preluat în 1963 conducerea acestui ansamblu şi a deţinut-o mai mult de un deceniu (1963-1977).

Atâta timp cât s-a aflat la pupitrul Orchestrei Electrecord şi solist totodată, neobositului muzician i s-a datorat realizarea unui mare număr de înregistrări valoroase de muzică pop şi de jazz; deopotrivă, a susţinut concerte şi a întreprins mai multe turnee peste hotare, în fosta URSS, Suedia, Elveţia, Polonia, la Festivalul de la Knokke (Belgia), dar mai ales în Germania în oraşele Bonn, Bremen, Berlin, München, Bochum, Stuttgart. I s-a conferit în 1957 „Medalia Muncii” din partea Marii Adunări Naţionale a României, iar la Festivalul de la Mamaia i s-a atribuit în 1965 Premiul de interpretare, ca şi Premiul discului. Profesionist fără egal, a fost estimat ani de-a rândul drept unul dintre cei mai buni saxofonişti improvizatori şi clarinetistul numărul 1 al stilurilor Dixieland şi Swing în jazzul autohton. A compus muzică uşoară, bossanove, piese de jazz, dar şi muzică de scenă şi de estradă, a semnat numeroase aranjamente. Autograful său de prestigiu se află înscris pe genericele albumelor Electrecord de jazz „Evergreens”, „Defilarea muzicanţilor”, ale celor trei LP-uri ale colecţiei discografice „Istoria jazzului”, episodic pe ale acelora purtând numerele 3 („Bossanova”), 5 („Jam Session cu Friedrich Gulda”) şi – integral – 8 („Dixieland”) din „Seria Jazz”.

Alexandru Imre 1.jpgAlbumul „Memorial Alexandru Imre” cucereşte de la primele sunete, cu animata temă aparţinând jazzului tradiţional „Basin Street Blues” de Spencer Williams (disc „Dixieland” apărut în anul 1970), piesă regândită cu har şi creativitate de membri ai Orchestrei Electrecord – trompetistul Nelu Marinescu, trombonistul Nicu Dumitrescu, pianistul Gerry Podgoreanu, contrabasistul Johnny Răducanu, bateristul Bob Iosifescu şi desigur, Alexandru Imre, lider, clarinetist de înaltă clasă interpretativă.

Învăluitoarele balade „Tu, doar tu” de Vladimir Cosma şi „Şoapte de iubire” de Noru Demetriad îl relevă pe „Sanyi” Imre drept un interpret de intensă trăire afectivă, posesor al unui timbru plin de nobleţe şi de pregnanţă la saxofon alto.

În următoarele piese din derularea discului, alertele secvenţe „Petale albe” şi „Dansul notelor”, protagonistul subjugă auzul în tripla ipostază de înzestrat compozitor, de aranjor profesionist şi de clarinetist virtuoz capabil a energiza dezinvolt, exuberant, volubil, traiecte improvizatorice pline de inventivitate.

Aptitudinea de a însufleţi cu noi redimensionări expresive, policrome, notorii teme standard din repertoriul de circulaţie internaţională al genului, aranjorul şi dirijorul Alexandru Imre a probat-o elocvent în versiunile-cover atribuite cunoscutelor creaţii „Caravan” (Juan Tizol & Duke Ellington), „Petite fleur” (Sidney Bechet), „Tea For Two” (Vincent Youmans, Irving Caesar), „Slipped Disc” (Benny Goodman) şi„Yardbird Suite” (Charlie Parker), dirijorul marcându-şi aportul solistic de redutabil mânuitor al saxofonului alto, al clarinetului, al saxofonului bariton.

Alte cinci momente muzicale, unul mai realizat decât celălalt, se succed pe CD purtând cu sine mesajul unui lirism sincer, nuanţat de eleganţa unor aranjamente ample, de bun gust, polivalente: „Laura” (David Raskin, Johnny Mercer, aranjament Richard Oschanitzky), „My Foolish Heart” (Victor Young, Ned Washington, arr. Richard Oschanitzky), „April In Paris” (Vernon Duke, Yip Harburg, arr. Cristian Colan), „Embraceable You” şi „Someone To Watch Over Me” (ambele de George & Ira Gershwin, aranjor Alexandru Imre) – teme standard reînviate de pe retina memoriei de către Orchestra Electrecord sub bagheta lui Imre, echipa de suflători fiind augmentată în aceste piese şi cu instrumente cu coarde şi arcuş.

În continuare, cele patru episoade sonore preluate din discul Seria Jazz nr. 5 (1968) „Jam Session cu Friedrich Gulda” relevă la loc de cinste beneficele conlucrări ale lui Alexandru Imre cu distinsul muzician Richard Oschanitzky: temele standard „There’s No Denyin’ ”, autor Charlie Mariano, „Walkin’ Shoes”, autor Gerry Mulligan, „C-Jam Blues” de Duke Ellington plus prelucrarea temei folclorice româneşti „Pe deal pe la Cornăţel” – eterice bijuterii sonore şlefuite cu minuţie de artizan de aranjorul Oschanitzky, înnobilate creativ de instrumentişti.

Alexandru Imre 2.jpgUn moment muzical aparte: mărturie a modalităţii în care o melodie pop poate deveni o sursă pentru un veritabil travaliu variaţional de jazz, piesa„În amurg” – cel mai reuşit hit al compozitorului Aurel Giroveanu – frapează în versiunea Orchestrei Electrecord, graţie înainte de toate unui foarte bun aranjament datorat lui „Sanyi” Imre, fructificat improvizatoric de coechipieri în chorus-urile solistice, inclusiv de clarinetistul lider.

Secvenţa-epilog a discului, de asemenea rod al colaborării dintre Alexandru Imre (care se recomandă de astă dată în ipostază de inspirat compozitor) şi Richard Oschanitzky, insolita piesă „Lângă tine” aparţine LP-ului „Bossanova” (1966) înregistrat de Orchestra Electrecord dirijată de Oschanitzky.

Se cuvine să subliniem contribuţiile marcate spre evidenţierea ţinutei albumului CD de către Emil Mihai (Electrecord), semnatar al masterizării pieselor discului şi de Marius G. Mihalache, realizatorul graficii carcasei digipack şi a booklet-ului aferent.

Aşa cum a declarat şi Nicolas Simion – producător al CD-ului, „Ne aflăm în faţa unui document muzical deosebit, al unor înregistrări de excepţie, redescoperind prin Alexandru „Sanyi” Imre o mare personalitate şi o epocă a jazzului românesc mai puţin cunoscută iubitorilor de jazz din ultimii 50 de ani”.

O concluzie se impune de la sine: Alexandru Imre a fost şi rămâne un reprezentant de primă altitudine valorică al stilurilor tradiţional, clasic-swing şi swing modernizat, în jazzul autohton din a doua jumătate a veacului trecut!

Florian Lungu
4 noiembrie 2021

Caseta tehnică:

MEMORIAL ALEXANDRU IMRE (2021) 7dreams Records 7D – 136 LC 15963 

  1. Basin Street Blues – Spencer Williams.............................….............4:11
  2. Tu, doar tu – Vladimir Cosma.......................................................3:44
  3. Şoapte de iubire – Noru Demetriad................................................2:53
  4. Petale albe – Alexandru Imre........................................................2:52
  5. Dansul notelor – Alexandru Imre...................................................3:15
  6. Caravan – Juan Tizol, Duke Ellington.............................................3:35
  7. Petite fleur – Sidney Bechet........................................................3:31
  8. Tea For Two – Vincent Youmans, Irving Caesar...............................2:46
  9. Slipped disc – Benny Goodman.....................................................3:04
  10. Yardbird Suite – Charlie Parker.................................................…..2:48
  11. Laura – David Raskin, Johnny Mercer.................................…..........3:53
  12. My Foolish Heart – Victor Young, Ned Washington............................4:21
  13. April in Paris – Vernon Duke, Yip Harburg........................................2:49
  14. Embraceable You – George & Ira Gershwin......................................2:34
  15. Someone To Watch Over Me – George & Ira Gershwin......................3:50
  16. There’s No Denyin’ – Charlie Mariano.............................................1:11
  17. Walkin’ Shoes – Gerry Mulligan.....................................................4:40
  18. Pe deal pe la Cornăţel – traditional...............................................3:23
  19. ”C” Jam Blues – Duke Ellington.....................................................3:36
  20. În amurg – Aurel Giroveanu.........................................................3:13
  21. Lângă tine – Alexandru Imre........................................................4:38

 

 

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Transilvania Blues Fest.jpg

Afis_Tusnad 2022b.jpg