NOIEMBRIE 2019 – LUNA
JAZZULUI
De când mă ştiu eu drept prea supusul / fericit-împovăratul slujitor al cauzei jazzului, nu am
pomenit răstimp mai dens, mai ticsit (în sensul pozitiv al atributului), mai darnic în evenimente din paradigma
genului, ca luna noiembrie a anului de graţie 2019. Astfel,
am numărat 7 (şapte!!!) festivaluri & concursuri de jazz, pe lângă
concerte, aniversări, colocvii, după
cum urmează:
- în perioada 1-3 noiembrie a avut loc,
la Sala Thalia, „Sibiu Jazz Competition” în organizarea Casei de Cultură a Studenţilor din
municipiul transilvan şi a Fundaţiei „Sibiu Jazz Festival”, cu nouă concurenţi finalişti (solişti şi formaţii din
România, Italia, Spania, Suedia, Franţa, SUA) disputându-şi premiile atribuite de un
juriu care i-a alăturat pe contrabasistul, compozitorul şi profesorul Niccolo
Faraci (Italia), pe saxofonistul compozitor Cristian Soleanu, pe realizatoarea de
emisiuni / pianista Daniela Nicolae, pe Radu Boţian, consultant artistic
„Sibiu Jazz Festival” şi pe subsemnatul, directoare artistică fiind Simona Maxim,
iar prezentator Ştefan Naftanailă de la Radiodifuziunea Română din Bucureşti;
- în data de 7 noiembrie, Sala Dalles din
Bucureşti a găzduit concertul virtuozului pianist israelian Omri Mor evoluând în trio cu
bateristul Karim Ziad şi cu basistul Gilad Abro, concert organizat de „Jazz Fan
Rising”;
- acelaşi trio a fost aplaudat şi pe scena Sălii Radio din Cluj unde în răstimpul
8 – 10 noiembrie, în contextul ediţiei a XIII-a
„Transilvania Jazz Festival” al cărui curator este Simona Hodoş. S-au perindat
deopotrivă recitalurile combo-urilor Adi Stoenescu Group, Yves Theiler Trio, Tarek YamaniI
Trio, prezentator fiind jazzologul Virgil Mihaiu;
- în serile de 8, 9 noiembrie s-a
desfăşurat pe scena Teatrului Municipal din Baia Mare, sub egida „Asociaţiei OneSound” coordonată de Eddy
Keller, cea de a doua ediţie „One Jazz Festival” din localitatea maramureşană, (ziua a
doua introdusă de acelaşi MC [master of ceremonies] Virgil Mihaiu), eveniment
artistic onorat de prezenţele unor interpreţi din cinci ţări – România, Italia, Ungaria, Germania, Cehia – reuniţi
în grupurile „Koszika & The Hotshots” (Tg. Mureş), Péter Sárik Trio
(Ungaria), „Sidewalk Troubadours” – quartet în line up-ul căruia predomină muzicienii formaţi la
Academia Naţională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, Quartetul „Crazy World” (Germania,
România), sub conducerea saxofonistului şi compozitorului Nicolas Simion, „Dali Mraz Group
featuring Federico Malaman & Marius Pop”. De menţionat că în ziua de 9 noiembrie italianul Federico Malaman a susţinut şi un interesant
Atelier de măiestrie consacrat ghitarei bas;
- în 15 noiembrie am aplaudat concertul
„Jazz Meets Classic” concretizat în sala din str. General Berthelot de Orchestra Naţională
Radio din capitală dirijată de invitatul Peter Christian Feigel, solişti oaspeţi fiind
saxofonistul, basclarinetistul, flautistul Nicolas Simion (Germania), pianistul Antonis
Anissegos (Grecia) şi tânărul baterist Iulian Nicolau (România), în tălmăcirea opusurilor
„Hommage a Richard Oschanitzky” (Nicolas Simion), „Concert pentru pian şi orchestră”
(Nicolae Coman), „Romanologie” (Dan Dediu), „Antifonii” (Richard
Oschanitzky);

- în data de 16
noiembrie s-a aniversat o jumătate de veac de la primul Festival
Naţional de Jazz din România, derulat la Ploieşti în zilele de 4 – 6 aprilie 1969 în sala Filarmonicii
locale, eveniment artistic (surprinzător pentru acele vremi!) iniţiat de împătimiţii jazzofili Puiu
Comănescu, Puiu Mancaş, pus în pagină organizatorică de Palatul Culturii din municipiul
prahovean şi de Clubul de jazz ce fusese întemeiat cu un an mai devreme. Prezentat scenic de Andi
Enache, concertul aniversar derulat la mijloc de noiembrie tot la Filarmonica ploieşteană (în prezent
condusă de activul Vlad Mateescu), i-a avut invitaţi-comentatori pe H. J. K.
Schmidt – din 1976 coordonator al Festivalului sibian de jazz (care preluase în 1974
ştafeta de la Ploieşti) –, pe subsemnatul din partea Radiodifuziunii Române şi pe o serie de iubitori locali ai
jazzului implicaţi în temerarul act spectacular de acum 50 de ani. Între aceştia – prof. dr. Alexandru
Bădulescu – în anii ’60 vicepreşedinte al fostului Comitet pentru Cultură şi Artă al judeţului,
Nelu Stan – fostul director al Palatului Culturii, Toni Ionescu Homorâceanu
– şef al Clubului ploieştean de jazz, Octavian Ioniţă, dintre interpreţii participanţi la ediţia
1969, octogenarul pianist şi compozitor Zoltan Boroş, dar şi mai tânărul Lucian
Szabados care a coordonat în noul mileniu opt ediţii festivaliere de jazz la Ploieşti... plus mulţi alţii.
În concertul aniversar, pe scena Sălii „Ion Baciu” a Filarmonicii „Paul Constantinescu” a interferat spusele
vorbitorilor, cu inspirate intervenţii muzicale, trio-ul alcătuit din pianistul Sorin Zlat,
basistul Răzvan Cojanu şi bateristul Laurenţiu Ştefan;
- în 17 noiembrie – „Umorul în
jazz” la Uniunea Compozitorilor, Aula Palatului Cantacuzino din Bucureşti, show realizat de subsemnatul cu
contribuţia live a grupului sibian „Snaco Dixie Jazz Band”, avându-i în
componenţă pe Remus Toader - trompetă, vocal, pe Nelu Petcu - trombon, vocal şi
lider, pe Dan Oswald – banjo, vocal şi pe Ioan Teofilat - tuba;
- între 19 şi
21 noiembrie, am fost prezent la „Zilele
Jazzului la Iaşi” în coordonarea lui Romeo Cosma şi Dan Spînu,
manifestare dedicată comemorării a 80 de ani de la naşterea lui Richard Oschanitzky, a 40 de
ani de la trecerea lui în nemurire, a patru decenii de la înfiinţarea Clubului „Richard Oschanitzky” la Iaşi
precum şi a 25 de ani de când funcţionează, în cadrul Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu”,
Clasa de jazz / pop condusă de prof. dr. Romeo Cosma. Au evocat
personalitatea ilustrului dispărut, în cadrul Colocviului cu tema „Destinul unui geniu” vocalista şi actriţa
Ileana Popovici, realizatoare a CD ROM-ului „Richard Oschanitzky – Muzica filmelor
noastre”, profesorii universitari doctori Alex Vasiliu, Gheorghe
Duţică din Iaşi şi subsemnatul. S-au produs în concertul „Live Jazz la Iaşi”
derulat la Casa de Cultură a Studenţilor tinerii Ana Maria Alexa & Răzvan Pîrvu,
Sandu Bantaş / Tudor Amarandei / Cristian Bantaş, formaţiile „C.A.L.I.
Quartet”, „Jazzissimo”, „Karms”, „F.I.C.S. Jazz
Quintet” precum şi grupul invitat „Luiza Zan & Jazzpar Trio” din Sf.
Gheorhe;
- pe 21 noiembrie, în Sala Thalia a
Filarmonicii sibiene au apărut ca oaspeţi de marcă, sub egida Uniunii de Creaţie Interpretativă a
Muzicienilor din România, tinerii instrumentişti ai unui notoriu ansamblu din oraşul Hessen, Germania,
„Kicks & Sticks Big band” dirijat de Wolfgang Diefenbach;
- ediţia a XV-a „Ploieşti Jazz Festival”, fapt artistic aşteptat cu maxim
interes de către melomanii concitadini a prilejuit urcarea pe scena Sălii „Ion Baciu”, timp de cinci seri
consercutiv, între 20 şi 24 noiembrie, a unor orchestre şi grupuri valoroase, precum Orchestra
Simfonică a Filarmonicii „Paul Constantinescu” & Florin Niculescu Quartet (Franţa)
sub bagheta dirijorală a lui Vlad Mateescu, „Romanian Old Stars” cuprinzându-i pe
Mircea Tiberian - pian, Garbis Dedeian - saxofon tenor, Eugen
Gondi - baterie, Nicolas Simion - saxofoane, Cătălin Răsvan - ghitară
bas, „Ploieşti Big Band Jazz Society” dirijat de Tom Smith (SUA), solistă
Nadia Trohin, „Ploieşti Jazz Trio & Pilani Bubu” (Zambia), „Benito
Gonzales Trio (Venezuela) & Casey Benjamin” SUA), „Camilla George
Quartet” (Franţa), „Carmen Souza & The Silver Messengers” (Portugalia), Ralph
Peterson & The Messenger Legacy (SUA), Ravi Coltrane Quartet (SUA);
- la Bucureşti, timp de patru seri, 21 - 24
noiembrie, primele două în Clubul Green Hours – unde am şi prezentat – şi la Sala Radio, a
avut loc, suprapus cu „Ploieşti Jazz Festival” cea dintâi ediţie „Jazz Up! Festival”, purtând pe
generic numele aceluia care a fost saxofonistul / compozitorul Dan Mîndrilă. O sărbătoare muzicală
de gen inovată şi concepută de Costin Roşu – saxofonist, manager pentru al său „Jazz Syndicate
Live Sessions”, oferind publicului din capitală emoţiile / satisfacţiile întâlnirii nemijlocite cu arta unor
grupuri apreciabile din România şi de aiurea – „Arya Jazz Band” (Ana Maria şi
Bogdan Munteanu), „Cătălin Milea Quartet” (liderul cântând la saxofoane,
împreună cu Mircea Tiberian - pian, John Betsch - baterie (SUA) şi Mike
Marin Alexandru - contrabas), „Sebastian Burneci & Cătălin Milea feat. Bucharest Jazz
Orchestra” (trompetistul şi saxofonistul basclarinetist fiind secondaţi de George Natsis
- pian, Alex Man - contrabas, Bolislav Petrov - baterist din Bulgaria),
„Nadia Trohin & Mircea Tiberian Quartet feat. John Betsch” (SUA),
„Veran Zorilă Smooth Jazz Experience”, „Luiza Zan & Jazzpar Trio”
(Luiza Zan - vocal, Gáspár Csaba - vioară, vocal, Gáspár Álmos -
ghitară, Vitályos Lehel - contrabas), celebrul „Wallace Roney Quintet”
(Wallace Roney - trompetă, Emilio Modest - saxofon, Oscar Williams
Jr. - pian, Paul Cuffari - contrabas, Papa Malick Koly - baterie);
- în răstimpul 25-27 noiembrie, ediţia a
XXIII-a a „Festivalului Internaţional Studenţesc Jazz Napocensis” de la Cluj, a fost coordonată de
neobositul muzician şi profesor Ştefan Vannai. Conferinţei intitulată „Jocul ţambalelor” dedicată
de Clubul „Dr. Jazz” memoriei lui Johnny Răducanu în prima seară
de festival, i-a urmat în seara a doua Concursul Naţional Studenţesc „Jazzul – muzica libertăţii”,
iar în seara a III-a concertul „Big band-ului GAIO” dirijat de Ştefan Vannai, al
formaţiilor „Miro” şi „Michael Creţu Trio” (cu liderul la contrabas, Ed
Barnwell - pian şi Myke Wilson - baterie);
- în data de 28 noiembrie, mensualul
concert din serialul „Jazz pe româneşte” al Big band-ului Radio i-a revelat drept
invitaţi de marcă pe Alex Man şi pe Gyárfás István – ghitarist din Ungaria, drept
protagonişti ai genericului „Guitar Conversations”. Concertul, de apreciabilă ţinută, a coincis cu
aniversarea a 70 de ani de la înfiinţarea Big band-ului Radiodifuziunii Române şi a 25 de ani de
când maestrul Ionel Tudor se află la pupitrul dirijoral;
- în 30 noiembrie -
1 decembrie a avut loc cea de a XXIX-a ediţie a
Galei de Blues Jazz „Kamo” din Timişoara (pe care am prezentat-o, ca de obicei), ediţie
In Memoriam Lică Dolga, fostul baterist al formaţiei, nu demult
plecat dintre cei vii. Pe răbojul ei au figurat „Bega Blues Band” (Johnny
Bota - ghitară bas, leader, Maria Chioran - vocal, Lucian Nagy -
saxofoane, flaut, caval bulgăresc, Toni Kühn - pian electric, melodica, Szekeres
Ferencz - baterie, Mircea Bunea - ghitară), „Post Scriptum” care a
readus în faţa publicului din sala Capitol glorii ale jazzului timişorean de ieri, activând de decenii în
diaspora (Doru Apreotesei [Suedia] - keyboards, Mişi Farcaş [Germania] -
baterie, Tibi Ladner [Israel] - vocal, plus nativul braşovean Nicolas Simion
[Austria] - saxofoane, flaut) şi alături de ei, timişorenii „loco” Victor Miclăuş - ghitară
bas, Toni Kühn - ghitară şi keyboard strings, Johnny Bota - contrabas,
vioară), „Trio Dupree / Schulz / Jenne” (Germania), „Mike Krstić / Matt Schiff
Quartet” (pianistul din Serbia şi ghitaristul din SUA, însoţiţi fiind de Johnny Bota
- contrabas şi Ioan Puiu Minda [Austria] – baterie), „Molnár Dixieland Band”
din Ungaria (Dr. Molnár Gyula - clarinet, saxofon alto, lider, Csanádi Lajos
- pian, vocal, Csanád Fajszi - trombon, László Sallai - trompetă,
Miklós Kiszin - ghitară bas, Szászi András - banjo, Simon
Krisztián - baterie), iar din compartimentul blues, formaţia ghitaristului, vocalistului,
interpretului la harmonica şi compozitorului bulgar Vasko Krpkata „The Patch”, cu
Kamen Katsata - vocal, Krasimir Tabakov - ghitară, Smilen „Mr. Smi”
Slavshenski - ghitară bas şi Nicolai Bacalov – baterie.
Cât despre vernisajul Expoziţiei de pictură (2 decembrie) „Continuu şi frânt” a arhitectului
artist plastic şi baterist Lucian „Lucky” George Păiş şi despre ultimul Festival de gen în anul
2019, datat 7 decembrie – „Victoria Jazz” din oraşul Victoria, acestea vor face obiectul unei
ulterioare cronici muzicale.

de la stânga - Victor Miclăuş, Doru Apreotesei, Mişi Farcaş, Tibi Ladner, Nicolas Simion, Toni Kuhn, Johnny
Bota.
Florian Lungu 20 decembrie 2019
|