LECŢIA WYNTON MARSALIS ÎN
ROMÂNIA
Începutul lunii iulie a anului de graţie 2021 a fost binecuvântat cu câteva evenimente în
cascadă dedicate iubitorilor români ai jazzului: 1 - 4 iulie – Wynton Marsalis & Jazz At Lincoln
Center Orchestra (SUA), 2 - 4 iulie – „The Jazz Cave
Festival” ediţia I de la Peştera Ialomiţei, 7 - 11 iulie – „Gărâna International
Jazz Festival”, ediţia a XXV-a. Seria celor trei concerte susţinute de Orchestra „Jazz at
Lincoln Center” la Bucureşti, Sibiu, Timişoara a fost intersectată / completată cu o fastuoasă
evoluţie pe scena Sălii Radio din Capitală în seara de 2 iulie, când cu
Orchestra Simfonică Naţională a României sub bagheta dirijorului Cristian
Măcelaru a fost interpretată impozanta simfonie „The Jungle” compusă
de Wynton Marsalis.
În ceea ce mă priveşte, am putut fi unul dintre fericiţii beneficiari ai unei invitaţii, ai unui
doct caiet - program şi ai unei măşti personalizate cu sintagma „Unora le place jazzul” la primul concert susţinut
de Jazz At Lincoln Center Orchestra în start de iulie, pe podiumul Sălii
Palatului din Bucureşti. Un regal artistic de zile mari, o pilduitoare disertaţie în sunet şi ritm despre jazzul
genuin, generos dăruită de proeminenţi reprezentanţi ai genului din însăşi patria acestui domeniu muzical. Astfel,
cei cincisprezece vajnici instrumentişti de peste ocean, majoritatea afro-americani, s-au depăşit pe sine în
întruchiparea esenţei fenomenului „jazz” ca produs sonor colectiv şi aport
individual, ca arhitectonică muzicală şi interplay, ca feeling şi mentalitate
interpretativă, dar cu deosebire în revelarea principalei virtuţi a acestei arte – creativitatea!
Protagonist al menţionatului serial de concerte, excepţionalul trompetist improvizator, prolific
compozitor, mentor al tinerei generaţii, director artistic al orchestrei „Jazz At Lincoln
Center”, fervent promotor al jazzului dar şi al marii muzici, Wynton Marsalis –
care la data de 18 octombrie a acestui an va deveni sexagenar – este fiul notoriei familii de muzicieni de jazz din
New Orleans incluzându-i pe tatăl său, pianistul, profesorul Ellis Marsalis Jr. (1934-2020)
şi pe fraţii Branford Marsalis, saxofonist, compozitor, leader de grup, Delfeayo
Marsalis, trombonist, producător, profesor, Jason Marsalis, baterist. Recunoscut virtuoz
al trompetei, Wynton Marsalis şi-a înscris numele, începând de la prima înregistrare din
1982, pe genericele a peste o sută de discuri, ca lider şi ca sideman, albume de studio şi înregistrări live, de
jazz şi de muzică clasică – în această ipostază dobândind şaizeci de Premii Grammy. De o
hărnicie puţin comună, a găsit timp să scrie şi şase cărţi! Pentru lucrarea muzicală „Blood on the Fields” i s-a
atribuit prestigiosul Premiu Pulitzer în anul 1997, iar în anul 2001 secretarul
general al Naţiunilor Unite Kofi Anan l-a numit „mesager al păcii”, artistul fiind totodată
desemnat ca „ambasador cultural al SUA”. Popasul artistic în România al oaspeţilor de peste ocean a fost
subsumat celei de a XXI-a ediţii a Întâlnirilor JTI.
Aliniind o alcătuire instrumentală tipică de big band (patru trompete, trei tromboane, cinci
saxofoane şi secţie ritmică), Jazz At Lincoln Center Orchestra a cucerit
neprecupeţit publicul bucureştean (numeros – în limitele condiţionărilor medicale) care a aplaudat cu legitim
entuziasm fiecare contribuţie solistică, fiecare reuşită orchestrală. Căci, dincolo de ţinuta impecabilă a
interpretărilor conferite celor şase admirabile momente muzicale cuprinse în program, plus un intens solicitat şi
acordat supliment de recital, auditorilor li s-a livrat o lecţie vie a firescului şi
a dezinvolturii susţinerii notă cu notă, cu aplomb, cu tehnică ireproşabilă, cu
mirabilă angajare profesională şi afectivă, a unui repertoriu incitant traversând în mai bine de o oră episoade ale
istoriei genului, de la tradiţional la modern. NB! – o atare performanţă fiind împlinită în circumstanţele
evoluţiei scenice fără dirijor a ansamblului!!!
Contrastele de tempo, pulsaţia irepresibilă a swingului, tentele policromiei timbrale
valorificând odată în plus ţinuta remarcabilelor orchestraţii semnate în mare măsură de înşişi instrumentiştii big
band-ului, seva vitală şi consistenţa sonorităţilor... dar mai presus de toate captivanta prospeţime a
improvizaţiilor solistice – iată tot atâtea motivări ale aspiraţiei către perfecţiune!
Nume ca saxofonistul flautist clarinetist Sherman Irby (cel mai activ
solist), Victor Goines (saxofon tenor, clarinet), Paul Nedzela (saxofon
bariton, clarinet bas), trompetiştii Kenny Rampton şi Wynton
Marsalis însuşi, trombonistul Vincent Gardner, pianistul Dan
Nimmer, contrabasistul Carlos Henriquez, bateristul Obed
Calvaire au potenţat prin volubilele lor ofrande solistice spontane, ca şi prin măiestrite frazări
valoarea în ansamblu a concertului, în piese precum „SHOUT ’EM, AUNT TILLIE” şi
„BIG FAT ALICE’S BLUES” de Duke Ellington, ampla lucrare - epilog
„FREEDOM SUITE”, creaţie a lui Sonny Rollins în aranjamentul
saxofonistului Walter Blanding, dar şi inspiratele secvenţe „JO JO’S
MOJO”, piesă a trompetistului Marcus Printup, „TWO-THREE’S
ADVENTURE” de Carlos Henriquez, „JUST A-SLIDIN’ ”,
autor trombonistul Chris Crenshaw, ultimii trei numiţi – componenţi ai big band-ului
Jazz At Lincoln Center.
Modest, instalat în linia din spate a suflătorilor alături de ceilalţi trompetişti, susţinător a
doar câteva solouri spre a pune în evidenţă, a favoriza calităţile coechipierilor, asumându-şi totodată rolul de
charismatic MC (sau emcee = master of ceremony = prezentator), ilustrul protagonist
al serii s-a dezlănţuit în schimb în minutele finale drept acel superagil-supertehnic-inegalabil trompetist
Wynton Marsalis care, reintrat în scenă la cererea insistentă marcată de urale a publicului,
a interpretat ca bis, doar într-o formulă de quintet instrumental propria, insolita sa compoziţie
„KNOZZ-MOE-KING”.
Pentru melomanii autohtoni întâlnirea cu arta eminentului muzician şi cu orchestra pe care o
conduce a însemnat un prilej aparte unind preferinţele, un eveniment realmente memorabil. În plus, pentru mine a
generat bucuria de a-l cunoaşte personal pe marele artist, de a-i adresa câteva cuvinte admirative, fapt pentru
care se cuvine să-i mulţumesc producătorului executiv al concertului, Valerian Mareş.
Florian Lungu 15 iulie 2021
Foto: Ciprian Zincă (1, 2); Marin Cazacu (3).
Legenda foto: 1. Jazz At Lincoln Center Orchestra pe scena
Sălii Palatului; 2. Quintetul Wynton Marsalis în final; 3.
Wynton Marsalis şi subsemnatul.
|