JAZZ ON URBAN FEST
La rubrica „incredibil dar adevărat” am trăit bucuria de a contoriza în Capitala noastră dragă, la mijloc de aprilie 2022, trei împrejurări spectaculare de jazz în două zile! – ca în vremurile bune, de pe când nu apăruseră pe cerul patriei norii ameninţători ai Pandemiei şi nici nedorita proximitate a unui atroce conflict militar nu departe de fruntarii... Aşadar, joi 14 aprilie, s-au stratificat temporal excepţionalul recital susţinut în Clubul Green Hours din Calea Victoriei nr. 120 de Trioul Nicolas Simion (saxofoane, flaut) / Andrei Petrache (un tânăr şi deosebit de talentat pianist, de care vom mai auzi vorbindu-se) / Sorin Romanescu (ghitară) şi în acceaşi seară, concertul oferit lunar de Big band-ul Radio sub bagheta dirijorală a lui Ionel Tudor.
Apoi, din seara următoare ospitalierul The PUB Universităţii a găzduit în weekend tripticul de concerte reunite sub genericul „URBAN BLUES FEST” preconizat în răstimpul 15-17 aprilie – neîndoielnic, cel mai marcant eveniment de profil din Bucureşti derulat în această primăvară, un proiect marca artasunetelor.ro, imaginat şi dispus în pagină organizatorică de redactorul-şef al cunoscutei reviste on line, infatigabilul Radu Lupaşcu. Autor al impresionantului dublu volum (800 de pagini!) „Blues Made in Romania” lansat cu acest prilej, el şi-a propus a demonstra odată în plus că, originar din Africa, bluesul s-a constituit (încă de la preluarea lui pe continentul american de nord acum mai bine de două veacuri) nu numai ca un gen muzical în sine, ci şi drept „părinte” al mai multor forme de exprimare sonoră precum acelea numite rock and roll, rhythm and blues, funk, soul şi mai ales jazz. Pe acest considerent s-a născut benefica idee ca prima din cele trei seri „URBAN BLUES FEST” să fie dedicată integral jazzului! Însoţită de solicitarea expresă adresată interpreţilor de a include în repertoriu pe cât posibil şi teme de blues care să prefaţeze travaliul lor jazzistic. La menţionata seară de jazz cu aromă de blues mă voi referi în rândurile de faţă.

Venit din Braşov unde s-a fondat cu patru ani înainte, Quintetul Midnight Buzz a inaugurat seara cu sonorităţi stenice, energizante ce s-au dorit a întrupa, exclusiv prin intermediul propriilor compoziţii, conceptul unei fuziuni libere funk, new jazz, soul, purtând amprenta de vitalitate şi de francheţe a tinereţii. Costi Popescu - baterie, de profesie inginer, artistul plastic Tudor Asciu - la ghitară bas, fotograful Lucian Brăgar - instrumentist la keyboard, graficianul Cristian Tîrsan - ghitară şi charismatica, dezinvolta vocalistă Angelina Rudneva au conferit laolaltă pregnanţă denominaţiei Midnight Buzz, grup aplaudat şi anterior la vestite festivaluri de blues şi de jazz, ca cele de la Brezoi, Braşov, Tg. Mureş. Şi la „URBAN BLUES FEST” cei cinci talentaţi interpreţi s-au dăruit pe sine sub imboldul sincerităţii, atât împreună, cât şi solistic ca improvizatori, oferind celor prezenţi cele opt creaţii colective, numite „NAKED IN THE SUN”, „TIC TAC”, „TANGO MAN”, „CHASE”, „FLYING LOW”, „GLASS WALL”, „ELECTRICAL SUNDANCE”, „SAINT ROUMAIN”.
Specializat în formule de duo vocal-instrumental, admirabilul ghitarist Sorin Romanescu a însoţit-o de astă dată în demersul ei interpretativ-creativ pe o recunoscută tălmăcitoare a cântului (fie acesta de jazz, musical ori coral, rock sau muzică clasică), dar şi dirijoare, actriţă, dansatoare Ralù Stoica, devenită notorie graţie conlucrărilor sale cu grupurile Jazzappella şi See Seven, corul Preludiu, cu grupul Hot Club de Bucharest, cu Jinga’ Symphony Orchestra, Teatrul de Operetă şi Musical „Ion Dacian”, Mircea Tiberian şi Teatrul Metropolis, prezenţei în distribuţia operei rock „Cruel”, parteneriatului permanent cu muzicianul de blues Alex Tomaselli. Posesor desăvârşit al tehnicii ghitarei, expert plăsmuitor al unor mirifice înlănţuiri de acorduri, Sorin Romanescu a cucerit şi prin dedublările interpretative realizate „el cu el”, utilizând procedeul PLL ((Phase-Locked Loop = buclă de blocare în fază), care i-a îngăduit să se auto-acompanieze. Recitalul de înaltă ţinută interpretativă al tandemului Ralù Stoica - Sorin Romanescu a rememorat spectatorilor unsprezece celebre teme standard ale jazzului, nicicând uitate – „BLACK COFFEE” (S. Burke, P. Webster), „NIGHT AND DAY” (Cole Porter), „SUNNY” (Bobby Hebb), „BEAUTIFUL LOVE” (Victor Young, Haven Gillespie), „CARAVAN” (Juan Tizol), „GEE, BABY, AIN’T GOOD TO YOU” (Andy Razaf, Don Redman), „NATURE BOY” (Eden Ahbez), „NO MORE BLUES” („CHEGA DE SAUDADE”) (Antônio Carlos Jobim, Vinícius de Moraes), „IT DON'T MEAN A THING” (Duke Ellington), „ÁGUA DE BEBER” (Antônio Carlos Jobim, Vinícius de Moraes), „BILLIE'S BOUNCE” (Charlie Parker).

O a treia prezenţă scenică l-a avut ca protagonist pe remarcabilul ghitarist Alex Man care a evoluat în trio cu tânărul şi virtuozul contrabasist Alex Mike şi experimentatul ritmician Claudiu „Naşul” Purcărin. Am spune, „un recital de tentă blue” în care cele şapte momente muzicale au fost anticipate fiecare de explicite alocuţiuni rostite la microfon de liderul Alex Man, comentarii care s-au dovedit binevenite, lămuritoare mai ales în măsura în care parte dintre secvenţele incluse în program s-au raportat efectiv la blues. Ca de fiecare dată, muzicianul de relevabil profesionalism, rafinat armonist şi improvizator inovativ Alex Man – care este totodată un respectat profesor de ghitară la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti – s-a vădit orchestratorul en titre al bunelor intenţii concretizate spontan de coechipierii săi de trio întru revelarea unui intens interplay (interacţiunea liberă a ideilor muzicale). La rându-i, contrabasistul Alex Mike a girat cu aplomb fundamentele armoniilor, dar a strălucit şi în intervenţii solistice pline de inventivitate, în timp ce arhitectul de ritmuri Claudiu Purcărin (absolvent al Academiei Naţionale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, format întru jazz ca baterist al Big band-ului „Gaio” din acelaşi municipiu [1996-2002], component al grupului „Sistem”, apoi al faimosului „Nightlosers”, colaborator al pianiştilor Ion Baciu Jr., Puiu Pascu, Sorin Zlat, Marius Vernescu etc.) a agrementat prin variate formule combinatorii groove-ul ritmic al formaţiei. Iată titlurile / autorii temelor abordate de colegii din trio: „DJANGO” (John Lewis), „BAGS’ GROOVE” (Milt Jackson), „SHIVERS” (Charlie Christian), „UNIT 7” (Sam Jones), „FOUR ON SIX” (Wes Montgomery), „FREIGHT TRANE” (Tommy Flanagan), „CON ALMA” (Dizzy Gillespie). Un mult gustat moment-surpriză l-a marcat invitarea în ambarcaţiunea jazzistică a trioului, de către Alex Man, a vechiului, bunului său prieten Sorin Romanescu pentru un episod final gen jam session incluzând temele „SEVEN COME ELEVEN” (Charlie Christian, Benny Goodman) şi „CHEROKEE” (Ray Noble). Am aplaudat şi un încântător dialog polifonic al ghitarelor, numai ele singure, fără susţinerea celorlalţi camarazi de grup...
Şi fiindcă, nu-i aşa? – până la urmă „orice naş îşi are naşul”, seara a fost aureolată apoteotic de event managerul Radu Lupaşcu care a urcat în scenă îmboldind publicul să-i cânte împreună cu el lui Claudiu Purcărin hit-ul aniversar „Happy Birthday To You”, întrucât exact în 15 aprilie, „Naşul” a împlinit 43 de ani! Ba mai mult – nu ştim de unde – a apărut şi un tort cu făclii!
Să mai amintim, spre a sublinia reuşita deplină a manifestării, insolita expoziţie de afişe, lipite – unde credeţi? – pe... tavanul clubului de production managerul şi colecţionarul Mihai „Croco” Manea, existenţa unui mini-târg de vinyl-uri / CD-uri şi desigur, mai sus pomenita lansare a dublului volum „Blues Made in Romania”. Apreciabilă –calitatea sunetului asigurată de Gabriel „Pipaiu” Andrieş. Au fost tot atâtea convingătoare argumente ale unui ambient festiv unind preferinţele!!!
Florian Lungu
10 mai 2022
Foto: Dragoş Cristescu – Lens Photography/Events

Legenda foto: 1. Midnight Buzz; 2. Duo Ralu Stoica & Sorin Romanescu; 3. Trio Alex Man & Sorin Romanescu
|