JAZZ ÎNDOLIAT – CHORUSURI ÎN
CER...
De obicei asociem zilele de sărbători de la finele unui an şi perioada incipientă a anului
următor cu urări de viaţă lungă, de sănătate... Din păcate, joncţiunea temporală a anilor 2019 şi 2020 a adus cu
sine tragice dispariţii de pe această lume ale unor nume notorii aparţinând jazzului autohton. Într-un interval de
timp consternant de scurt – doar trei săptămâni –, doi septuagenari şi un sexagenar s-au exilat fulgerător,
prematur, în nemurire...
Un răscunoscut nonconformist, Titi Stoiculescu, alias Hilarius Johannes
Konstantin Schmidt din Sibiu (7 ianuarie 1944 – 25 decembrie 2019), de profesie cadru didactic de
limba engleză, a avut o importantă contribuţie la întemeierea, la începutul anilor ’70, în parteneriat cu
Nicolae Ionescu, a primului Club de Jazz la Casa de Cultură a Tineretului
din burgul de pe Cibin. Ca spectator-fan în 1970 şi 1971 la Festivalurile Naţionale de Jazz de la
Ploieşti, Titi Stoiculescu a legat o relaţie de amiciţie cu
Alexandru „Puiu” Comănescu şi cu Paul „Puiu”
Mancaş, iniţiatorii / organizatorii celor trei ediţii festivaliere ploieştene (1969 - 1971). După o
întrerupere de trei ani, Festivalul de Jazz avea să renască, să se perpetueze la Sibiu
din 1974. Neobosit, cu fervoarea ce l-a caracterizat dintotdeauna, Stoiculescu a
întemeiat împreună cu Alexandru Rădulescu Clubul „Sibiu Jazz
Studio” (sub egida OJT Sibiu) în prima lună a anului 1980, iar în aprilie 198l, al treilea club
din oraş, „Student Jazz Studio” – tentativele sale fiind însă în scurtă vreme interzise
de autorităţile politice locale care nu vedeau cu ochi buni faptul că
Titi Stoiculescu / Konstantin Schmidt frecventa ambasade ale unor
state occidentale la Bucureşti. De menţionat că în perioada anterioară „schimbării la faţă” din 1989, el a
colaborat la emisiunile de jazz ale Radiodifuziunii Române din capitală. Din anul 1997 până în 2019 a preluat
şi deţinut conducerea Festivalului Internaţional de Jazz de la Sibiu, în calitate de
manager al „Sibiu Jazz Festival Foundation”, implicându-se inclusiv în realizarea componentei artistice a
concursului „Sibiu Jazz Competition” organizat anual de Casa de Cultură a Studenţilor.
Notabil este şi faptul că H. J. K.
Schmidt a ajutat / a coordonat festivalurile de jazz din alte localităţi, precum Cluj,
Ploieşti, Braşov, Alba Iulia, Timişoara, oferindu-le oportunitatea de a găzdui recitaluri ale unor artişti
străini dintre cei invitaţi la Sibiu.
La Satu Mare vedea lumina zilei ca fiu al unui violonist, Peter
Wertheimer (21 iulie 1947 – 6 ianuarie 2020), cel care avea să devină o personalitate accentuată
a interpretării de jazz din România, impunându-se ca inspirat improvizator la saxofon sopran, saxofon alto,
saxofon bariton, flaut, clarinet, contrabas. Copilăria şi adolescenţa le-a petrecut la Timişoara, dar a fost
exmatriculat din Şcoala de muzică întrucât familia sa făcuse cerere de a emigra în Israel. A plecat la
Bucureşti, unde beneficiind de sprijinul unor muzicieni, el şi-a putut relua studiile, inclusiv la
Conservatorul din capitală. S-a afirmat curând în arealul autohton al artei sunetelor, s-a produs scenic în
diverse teatre, case de cultură etc., a făcut parte din Orchestra Electrecord, cu care a întreprins turnee în
anul 1974 în Germania şi Elveţia şi a fost angajat ca membru al Orchestrei de estradă a Radiodifuziunii
(actualul Big band). Peter Wertheimer a fost aplaudat la festivalurile de gen de la
Sibiu, Bucureşti, ulterior (în 2013) fiind invitat cu grupul propriu la Festivalul de
Jazz de la Gărâna. De amintit fructuoasele conlucrări realizate cu Johnny
Răducanu, Eugen Gondi, Marius Popp, Dan Mândrilă,
Radu Goldiş, Adrian Enescu. În 1977 a emigrat în Israel şi a locuit mai
întâi în Kfar Gabirol şi apoi s-a mutat la Tel Aviv. Nu doar remarcabil saxofonist, muzicianul a semnat
numeroase aranjamente în genurile pop, jazz, muzică clasică. I-a acompaniat pe unii dintre cei mai mari
cântăreţi israelieni: Arik Einstein, Shalom Hanoch, Dudu
Fisher, Ofra Haza, Ilanit, Dori Ben-Zeev,
Yizhar Cohen, Arik Lavie, grupul Gevatron şi pe
artiştii de jazz Avi Adrian, Arik Livnat, Sophie Milman. Dar a apărut de asemenea şi ca
solist al Orchestrei Filarmonice din Israel, deopotrivă ca actor de film. În 1996, compozitorul / dirijorul
Rafi Kadishzon a compus o lucrare muzicală numită „Concertul pentru Peter şi orchestră”,
iar în 2007 „Israel Camerata Jerusalem” a susţinut un concert dedicat muzicianului cu prilejul împlinirii
vârstei de şaizeeci de ani. A înfiinţat la Tel Aviv o şcoală de jazz. Să amintim prezenţele sale pe genericele
albumelor „Jazz în ţara mea” (LP Johnny Răducanu, 1976), „Panoramic Jazz Rock” (LP, 1977, reeditat pe CD,
2013), „Flaşnetarium” (LP, 1995) şi „Seminţe prăjite” (CD, 2008) – toate trei, discuri ale grupului
Marius Popp.
Existenţa pământeană a lui Garbis Dedeian a început la Bucureşti, în data
naşterii, 24 aprilie 1959 şi a durat şase decenii, până în ziua de 13 ianuarie 2020. Beneficiind de un mediu
familial prielnic apropierii de arta sunetelor (tatăl său fiind clarinetist), a urmat Liceul de Muzică nr. 1 din
capitală, învăţând clarinetul cu profesorul Florian Popa, la Şcoala Populară de Artă. Jazzul l-a
atras din adolescenţă, primii paşi fiindu-i îndrumaţi de regretatul Mihai Berindei, în clubul
căruia a debutat, în duo cu pianistul Puiu Pascu. Prima sa apariţie în context festivalier s-a
petrecut la „Sibiu ’79”, pe atunci el aparţinînd Big band-ului Centrului Universitar Bucureşti.
Anul 1982 a însemnat pentru Garbis Dedeian o triplă afirmare: un premiu acordat Quartetului
său la Concursul debutanţilor din cadrul Festivalului sibian, prezenţe de succes la Festivalurile de
Jazz de la Braşov şi Costineşti. Zestrea nativă dublată de strădaniile pentru perfecţionare a
tehnicii, a frazării, a stilului, l-au propulsat pe Garbis Dedeian în „liga întâi” a jazzului
românesc actual. Am înnegri multe rânduri urmând pas cu pas împlinirile unei activităţi impetuoase, astfel că vom
aminti doar faptele–eveniment: locuri fruntaşe (la clarinet, saxofon tenor) în topul revistei „Săptămîna” (1984);
prezenţele aplaudate în serialele de concerte „Jazz ’85” (la Teatrul „Constantin Tănase”), „Jazz Alive” şi
„Perpetuum Jazz” (Bucureşti) ca şi în ciclul de spectacole „Atelier de improvizaţie” la Teatrul Dramatic din
Constanţa, la majoritatea sărbătorilor festivaliere din ţară (pe lângă cele deja menţionate, la Festivalurile de la
Galaţi, Iaşi, Craiova, Satu Mare, Cluj, Arad), din capitală („Camel Jazz Alive Summit”, „Intel Jazz”, „Coca Cola
Superjazz”, „Jazzy Spring in Bucharest”), la festivalurile de muzică pop „Mamaia” şi „Cerbul de Aur”, în multe
cluburi de jazz bucureştene şi din ţară, dar şi peste hotare – în Germania, Ungaria, Republica Moldova,
Grecia, Siria, Italia, Franţa, Iugoslavia, Ucraina, Bulgaria, Austria. Garbis Dedeian a
considerat că este de datoria lui să detecteze şi să direcţioneze spre jazz tinere talente.
Ghitaristul–violonist Florentin Dună, pianiştii Petrică Andrei,
Petru Popa, Marius Vernescu, trompetistul Emil Bîzgă,
ghitariştii Capriel Dedeian (fratele său), Sorin Romanescu, bateristul
Adrian Ştefănescu, saxofoniştii Cătălin Milea. Eddie
Neumann, vocalistul Paul Ioanid şi mulţi alţii s-au afirmat alături de el.
Basişti de renume, ca Pedro Negrescu, Decebal Bădilă au debutat în
grupul muzicianului. Zecile de creaţii ce-i poartă autograful componistic, ilustrând întruchipări stilistice
diverse, de la cele tradiţionale la aspectări moderne şi contemporane, s-au bucurat de o augmentată
notorietate, cu atât mai mult cu cât Garbis Dedeian, devenit pe merit membru al Uniunii
Compozitorilor şi Muzicologilor din România, ne-a obişnuit prin ani cu recitaluri de autor, incluzând piese ca
acelea intitulate „Arabescuri”, „Detaliu”, „În liniştea nopţii”, „Opriţi corida”, „Festival”, „Prognoză”, „Din
nou împreună”, „Armine”, „Toufette”, „În amintirea amintirilor”, „Două ore la Paris”, „Cântec pentru tatăl
meu”, „Richie’s Blues”, „Bocet”, „De dragul tău”, „Uite Moşu, nu e Moşu”, multe înregistrate la Radio,
conţinute şi în antologia discografică „Muzică de jazz românească”, iar şaptesprezece dintre aceste creaţii
regăsindu-se în volumul de autor „Culegere de teme de jazz”. De relevat, de asemenea măiestria de
orchestrator, confirmată odată în plus prin aranjamentele scrise pentru Festivalul Internaţional „Richard
Oschanitzky” de la Iaşi, precum şi pentru recitalurile tematice dedicate lui John Coltrane,
Sonny Rollins şi proiectul „Saxophone Summit” – puse „în pagină scenică” la mai multe
cluburi, filmate, difuzate de Televiziune. Şapte inspirate compoziţii ale sale au apărut înscrise în albumul
de autor „Armine” (2018). În ziua în care împlinea 60 de ani – 24 aprilie 2019 –, lui Garbis
Dedeian i s-a înmânat Premiul pentru jazz al revistei
„Actualitatea Muzicală”.
Florian Lungu 3 februarie 2020
|