Arta Sunetelor

 

JAZZ DIVIN LA FEMININ (IV)

În calitate de autor al serialului de cronici muzicale „Jazz divin la feminin” consacrat unor admirabile recitaluri derulate toamna trecută pe terasa Clubului de Jazz şi Teatru „Green Hours”, serial ce a cuprins trei episoade avându-le ca protagoniste pe Ruxandra Zamfir, pe Ana-Cristina  Leonte şi pe Luiza Zan, rămăsesem dator cu consemnarea apreciativă a celui de al patrulea foileton concertistic. O fac aici şi acum cu o oarecare întârziere cauzată de aglomerarea evenimentelor care s-au perindat la fine de pandemic an 2020.

Aşadar: să dăm timpul înapoi până-n seara de duminică 8 noiembrie când în amplasamentul estival din Calea Victoriei 120 al renumitului club bucureştean, şi-a partajat cu publicul răstimpul celor mai bine de 100 minute muzicale sub genericul „Jazz on a Sunday Afternoon” – confreria sonoră Cătălina Beta Quartet. Adică frumoasa, talentata păuniţă din fruntea grupului, vocalistă în prolific parteneriat creativ cu Albert Tajti - pian, Florian Nicolau - ghitară bas, Gabi Matei - baterie.

Catalina Beta 1.jpgCătălina Beta (în cardul de identitate Cătălina Oana Beţa) supranumită şi vocea de catifea, a venit pe lume la Bacău în data de 7 ianuarie a anului în care s-a născut (în 2021 capricoarna a împlinit 39 de ierni) şi a urmat la Universitatea ieşeană Al. I. Cuza cursurile de „Psihopedagogie Specială” ale Facultăţii de Psihologie, perioadă în care a cochetat cu genurile sonore folk (dobândind onorante premii) şi blues, după ce în copilărie şi adolescenţă cântase muzică bisericească, pop, rock (a avut şi o trupă, numită... „No name”).

Contactul cântăreţei cu jazzul avea să se înfăptuiască la Clasa de jazz a eminentului profesor ieşean Romeo Cozma (la care a participat un semestru) şi la cursurile de jazz ale saxofonistului şi profesorului Fulbright Rick Condit. A fost acela momentul de cotitură în activitatea şi în cariera sa, Cătălina Beta debutând în jazz în anul 2004 la Gala Studenţească a Festivalului Internaţional de Jazz „Richard Oschanitzky” de la Iaşi, apoi optând definitiv pentru arta sunetelor. Astfel încât, în răstimpul anilor 2006 - 2013 ea s-a implicat în concerte şi evenimente muzicale ce au avut loc în Magdeburg, Germania, la Bruxelles (în duo cu Albert Tajti la pian) şi în ţară la Bucureşti, Brăila, Iaşi, Suceava, Constanţa, Bacău, Brezoi, Târgu Mureş, Craiova, Ghelari-Hunedoara, Sibiu, Vama Veche, Carei, Timişoara (la Gala de Blues Jazz „Kamo” din municipiul de pe Bega, ediţia 2012), iar mai recent (2019) pe scena „SamFest Jazz” de la Satu Mare, în fruntea grupului propriu „Cosmic Q”. A făcut parte din combo-urile „Excentric Blues Band”, „Roxana Stroe Band”, „Jazzappella”, „Djazz & Happy Sins Group”. S-a stabilit din 2008 în capitală, devenind în anul 2016 studentă a Clasei de Jazz „păstorită” de prof. dr. Mircea Tiberian, în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti. Graţie disponibilităţilor ei vocal-interpretative, Cătălina Beta a fost cooptată în muzicalul „Tarot Tales” de Mircea Tiberian în rolurile „The Star” & „The Survivor” şi pe poziţie de alto în ansamblu. Ne-am întâlnit amândoi, ea şi cu mine, ca invitaţi ai micului ecran, într-o ediţie estivală de jazz a emisiunii TV „Recurs la morală”.

Programul recitalului oferit toamna trecută în grădina de vară a Clubului Green Hours” a cuprins în principal reformulări în noi versiuni ale unor teme standard din repertoriul internaţional al jazzului, dar şi o compoziţie a Cătălinei Beta, plus o prelucrare de jazz după o doină din Basarabia. Semnatarul tuturor aranjamentelor pieselor a fost mult înzestratul, inventivul pianist improvizator Albert Tajti – muzician proeminent al noii generaţii de jazzmen români – dar întrucât ne referim la reformulări creative, cu pertinente contribuţii dezinvolte ale tuturor celor patru interpreţi, putem vorbi despre un autograf colectiv acroşat acestor aranjamente... Colaborarea de durată, marcată de empatie, de comuniune a viziunilor şi trăirilor conceptuale ale Cătălinei Beta şi ale lui Albert Tajti şi-a spus odată în plus amprenta asupra reuşitei concertului. Auditorii celor opt intense momente muzicale au apreciat întruchipările unui veritabil vernisaj de sentimente convertite în sunet şi expresie. Adoratoarea Zeului JAZZ şi ai săi acoliţi, confesivi prin intermediul armoniilor, al ritmurilor, al ofrandelor melopeice, au dat laolaltă frâu liber imaginaţiei! Căci în măsură mai mare ori mai mică, fiecare dintre cei patru dăruiţi, plini de abnegaţie slujitori ai Euterpei şi-a pus talentul, exuberanţa, inventivitatea în emancipate intervenţii solistice spontanee.

În depănarea secvenţelor concertului din 8 noiembrie, noi spectatorii ne-am lăsat cuceriţi de farmecul discret al melodiei „SOFTLY AS IN A MORNING SUNRISE” (Sigmund Romberg, Oscar Hammerstein II); am admirat-o apoi pe Cătălina Beta şi în ipostază de autoare a creaţiei „BLUEBIRD”; am vibrat la unison cu inspiratul, modernul, pasionatul traiect de sunete al celebrei compoziţii „FOOTPRINTS” datorată saxofonistului american Wayne Shorter; am fost impresionaţi de puritatea autentică a doinei româneşti „MĂI PUIUŢ DE RÂNDUNE’ ”; dar şi de strania expresivitate edificată pe repetarea unuia şi aceluiaşi sunet, proprie celebrei bossanove „SAMBA DE UMA NOTA SÓ” imaginată de nu mai puţin notoriul Antônio Carlos Jobim, dând balans sonor stihurilor poetului brazilian Newton Mendonça; şi de simplitatea sobră, total lipsită de afectare, etalată „prin toţi porii” de songul grupului Massive Attack numit „TEARDROP”; precum şi de bogat ornamentata armonic melodie „MY HEART BELONG TO DADDY” garantând ţinuta de pregnantă muzicalitate a realizărilor compozitorului Cole Porter; şi pentru ca tot acest nuanţat florilegiu melodico-armonico-ritmic să se încheie, ca un bun rămas muzical, cu piesa AFRO BLUE” investită de Mongo Santamaria cu un acreditat parfum exotic.

Iată tot atâtea leitmotive apte a insufla o certă vitalitate în procesarea travaliului variaţional, fructificate cu măiestrie şi aplomb, individual şi colectiv, de tinerii dar atât de dotaţii Albert Tajti - pian, Florian Nicolau - ghitară bas, Gabi Matei - baterie, şi... „Jazz divin la feminin” – de sensibila, înzestrata, iubitoarea de public şi de jazz Cătălina Beta.

Bravo acestor muzicieni de incontestabilă perspectivă valorică metamorfozată în certitudine, abordând arta lor cu nesaţ şi patos! Ei au argumentat astfel odată în plus aserţiunea potrivit căreia în muzică uneori imaginaţia este chiar mai importantă decât cunoaşterea...

Catalina Beta Quartet la Green Hours 2.jpg

Florian Lungu
18 ianuarie 2021

Foto: Jimy

Cătălina Beţa Quartet - Jazz on a Sunday Afternoon: Cătălina Beţa – voce; Albert Tajti – pian; Florian Nicolau – bas;Gabi Matei – baterie. Întregul program porneşte de la aranjamentele făcute de stelarul pianist Albert Tajti pieselor standard jazz sau pop interpretate de cei doi de-a lungul colaborării lor organice. Formula este îmbogăţită şi completată perfect de secţia ritmică de prim rang, basistul Florian Nicolau şi bateristul Gabi Matei.

  1. SOFTLY AS IN A MORNING SUNRISE (by Sigmund Romberg, Oscar Hammerstein II);
  2. BLUEBIRD (Muzica: Cătălina Beţa, Lyrics: adaptare de Cătălina Beţa după poemul ”Bluebird” al lui Charles Bucowski);
  3. FOOTPRINTS (Music: Wayne Shorter);
  4. MĂI PUIUŢ DE RÂNDUNE’- doină din Basarabia;
  5. SAMBA DE UMA NOTA SÓ (Music: Antônio Carlos Jobim, Text: Newton Mendonça);
  6. TEARDROP (Music: Massive Attack, Text: Elizabeth Fraser);
  7. MY HEART BELONG TO DADDY (by Cole Porter);
  8. AFRO BLUE (Music: Mongo Santamaria, Text: Oscar Brown).

Toate aranjamentele sunt făcute de Albert Tajti. Pot să sugerez ca unele sunt inspirate din repetiţiile noastre, deci că aş avea un aport la ele :), dar sunt toate scrise de Albert.

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Brezoi 2021.jpg

Afis_Tusnad Rock 2021.jpg

Afis_Darmanesti Blues.jpg