Arta Sunetelor

 

JAZZ CU MĂNUŞI (MANOUCHE) LA I. C. R.

Lăudabilă intenţia Asociaţiei „Dynamic Art” în parteneriat cu Institutului Cultural Român, de a oferi melomanilor jazzului, în seara de 5 iulie a. c., o binevenită replică la mai mult sau mai puţin izbutitul „Bucharest Jazz Festival” aflat atunci în plină desfăşurare (1 – 7 iulie), prin organizarea în grădina de vară a Institutului din Aleea Alexandru nr. 38, a unui apreciabil concert susţinut de „RoManouche Band”.

Purtând genericul „EXPLOSIVE JAZZ”, manifestarea, aplaudată copios de publicul ce a umplut la refuz locurile Grădinii I. C. R., şi-a legitimat integral ambiţioasa denominaţie, oferind celor prezenţi un program de o apreciabilă diversitate, accesibil, atractiv, materializat edificator graţie tehnicii instrumentale briliante, intensei participări afective, surprinzătoarei dezinvolturi continuu evidenţiată. Atribute venind să valideze odată în plus indiscutabilele disponibilităţi de creativitate ale celor cinci muzicieni.

„RoManouche Band” – un quintet instrumental de tip all stars reunindu-i pe patru dintre cei mai înzestraţi, mai virtuozi, mai experimentaţi interpreţi ai noştri de gen şi pe un invitat din Bulgaria, a luat fiinţă acum patru ani (în 2015) în Norvegia, drept reprezentant al secţiunii româneşti a Festivalului „Barentsjazz” din menţionata ţară scandinavă, Institutul Cultural Român implicându-se la rându-i în materializarea acestui proiect. Turnee de succes întreprinse apoi în Norvegia şi în ţara noastră au sporit notorietatea grupului, contribuind totodată la diversificarea repertorială, ca şi la ameliorarea acelui sine qua non parametru al calităţii interpretative numit interplay – altfel spus, interacţiunea liberă a ideilor muzicale. Stilul promovat preferenţial de ei s-a raportat la tradiţia jazzului manouche din Franţa anilor ’30 ai secolului trecut, întruchipat în atât de expresivele, de însufleţitele realizări sonore cu tentă gipsy ale celebrilor pe atunci Jean „Django” Reinhardt - ghitarist, Stéphane Grappelli - violonist şi ale faimosului lor grup „Quintette du Hot Club de France” (în fapt, quintet de coarde cuprinzând trei ghitarişti, un violonist şi un contrabasist). Dar repertoriul etalat în concerte de „RoManouche Band” nu s-a limitat la acest stil, incluzând deopotrivă teme de swing, jazz modern, creaţii proprii ale unora dintre membrii grupului.

Lineup-ul formaţiei alătură trei instrumentişti autohtoni din diaspora, Nicolas Simion - saxofoane (Germania), Costel Niţescu - vioară (Franţa), Giani Lincan - ţambal (Olanda), la contrabass fiind tânărul Răzvan Cojanu (singurul dintre componenţi ce activează în România), plus invitatul bulgar Martin Lubenov, acordeonist stabilit în Austria. După o doctă, inspirată prezentare muzicologică introductivă rostită de Saviana Diamandi, numiţii corifei aflaţi într-o formă de zile mari la concertul din 5 iulie, au entuziasmat asistenţa cu cele ale lor paisprezece momente muzicale exultând de nerv şi culoare. Cum era şi firesc, în primele minute au fost interpretate teme tipice stilului manouche, „Swing 42” şi „Nuages” (ambele create de Django Reinhardt), „Djangology” (Stéphane Grappelli & Django Reinhardt), precum şi două binecunoscute teme standard, intitulate „Sweet Georgia Brown” (Ben Bernie, Maceo Pinkard) şi „Lover Man” (Jimmy Davis, Roger „Ram” Ramirez), agrementate cu variaţiuni improvizatorice alerte, febrile chiar, marcate de inventivitate şi bun gust. Trăsături aplicabile şi versiunii conferite unei teme moderne, „Solar” de Miles Davis.

Le-au urmat creaţii-interpretări originale, între care două copleşitoare demonstraţii de virtuozitate, fantezie creativă şi unele accente ludice. Pe lângă o „Romanţă” şi un „Rustem”, am fost fascinaţi de un solo susţinut cu brio de Giani Lincan, instrumentist pe care îndrăznesc să-l desemnez la categoria jazz interpretat la ţambal drept nr. 1 în lume! În aceeaşi ordine de idei, de semnalat forţa de a stăpâni în totalitate posibilităţile instrumentului şi exuberanţa cuceritoare – dovedite pe clapele / pe butoanele acordeonului de Martin Lubenov în piesa solo şi în interesamta sa compoziţie numită „Latino Tschuss”. Foarte apreciat în mediul jazzistic francez, ca un virtual urmaş al lui Stéphane Grappelli, violonistul Costel Niţescu a impus prin frazarea stenică, prin dexteritatea tehnică îmbinată cu implicarea emoţională. Cel mai june component al Quintetului, contrabasistul / improvizatorul ploieştean Răzvan Cojanu a reuşit să asigure cu eficienţă şi cu acurateţe ritmică suportul-fundament cuvenit pentru armoniile şi melopeele colegilor de grup. Cât îl priveşte pe poli-instrumentistul (la saxofon sopran, saxofon alto, saxofon tenor, clarinet, clarinet bas, caval şi alte instrumente de suflat), aranjorul, compozitorul Nicolas Simion este, fără dubiu cel mai acreditat exponent al diasporei române de jazz în ultimele decenii, cumulând la activ, prin decenii de hărnicie, mii de evoluţii pe nenumărate podiumuri ale jazzului, sute de creaţii, peste cincizeci de albume discografice (inclusiv acelea editate sub sigla propriului label – „7Dreams Records”). În playlistul manifestării de la I. C. R., „Simi” a semnat componistic trei secvenţe: „Old Time Ago”, „Balkan Afro”, iar în epilogul programului, piesa - tribut dedicată memoriei îndrăgitului fluieraş, cimpoier şi interpret la caval Marin Chisăr, „One For Kisser” (numită şi „Hora ca la caval”), maniera sa interpretativă purtând amprenta deplinei maturităţi, a virilităţii fertile, a muzicalităţii puţin comune – tot atâtea motivări care determină peremptoriu valoarea.

După încheierea concertului, privilegiaţilor spectatori participanţi li s-a înmânat gratuit, ca un gest de curtoazie, câte un album digital cu fotografii şi clipuri video Listening Through Lenses. Apropo, privind printr-o lupă anterioară, să nu uităm faptul că sub egida Institutului Cultural Român a funcţionat în stagiunea 2015–2016 un foarte reuşit Club de jazz şi blues...

„EXPLOSIVE JAZZ” – un concert-etalon pentru vara anului 2019. La Mai Mare!!!

Manouche ICR 2019.jpg

Florian Lungu
5 august 2019

Foto: Cătălin Nenciu

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Transilvania Blues Fest.jpg

Afis_Tusnad 2022b.jpg