JAZZ CU MĂNUŞI (MANOUCHE) LA I. C.
R.
Lăudabilă intenţia Asociaţiei „Dynamic Art” în parteneriat cu
Institutului Cultural Român, de a oferi melomanilor jazzului, în seara de 5 iulie a. c., o
binevenită replică la mai mult sau mai puţin izbutitul „Bucharest Jazz Festival” aflat atunci în plină desfăşurare
(1 – 7 iulie), prin organizarea în grădina de vară a Institutului din Aleea Alexandru nr. 38, a unui apreciabil
concert susţinut de „RoManouche Band”.
Purtând genericul „EXPLOSIVE JAZZ”, manifestarea, aplaudată copios de
publicul ce a umplut la refuz locurile Grădinii I. C. R., şi-a legitimat integral ambiţioasa
denominaţie, oferind celor prezenţi un program de o apreciabilă diversitate, accesibil, atractiv, materializat
edificator graţie tehnicii instrumentale briliante, intensei participări afective, surprinzătoarei dezinvolturi
continuu evidenţiată. Atribute venind să valideze odată în plus indiscutabilele disponibilităţi de creativitate ale
celor cinci muzicieni.
„RoManouche Band” – un quintet instrumental de tip all
stars reunindu-i pe patru dintre cei mai înzestraţi, mai virtuozi, mai experimentaţi interpreţi ai
noştri de gen şi pe un invitat din Bulgaria, a luat fiinţă acum patru ani (în 2015) în Norvegia, drept reprezentant
al secţiunii româneşti a Festivalului „Barentsjazz” din menţionata ţară scandinavă,
Institutul Cultural Român implicându-se la rându-i în materializarea acestui proiect. Turnee
de succes întreprinse apoi în Norvegia şi în ţara noastră au sporit notorietatea grupului, contribuind totodată la
diversificarea repertorială, ca şi la ameliorarea acelui sine qua non parametru al
calităţii interpretative numit interplay – altfel spus, interacţiunea liberă a
ideilor muzicale. Stilul promovat preferenţial de ei s-a raportat la tradiţia jazzului
manouche din Franţa anilor ’30 ai secolului trecut, întruchipat în atât de expresivele, de
însufleţitele realizări sonore cu tentă gipsy ale celebrilor pe atunci
Jean „Django” Reinhardt - ghitarist, Stéphane
Grappelli - violonist şi ale faimosului lor grup „Quintette du Hot Club de
France” (în fapt, quintet de coarde cuprinzând trei ghitarişti, un
violonist şi un contrabasist). Dar repertoriul etalat în concerte de „RoManouche Band” nu s-a
limitat la acest stil, incluzând deopotrivă teme de swing, jazz modern, creaţii proprii ale unora dintre membrii
grupului.
Lineup-ul formaţiei alătură trei instrumentişti autohtoni din diaspora, Nicolas
Simion - saxofoane (Germania), Costel Niţescu - vioară (Franţa), Giani
Lincan - ţambal (Olanda), la contrabass fiind tânărul Răzvan Cojanu (singurul
dintre componenţi ce activează în România), plus invitatul bulgar Martin Lubenov, acordeonist
stabilit în Austria. După o doctă, inspirată prezentare muzicologică introductivă rostită de Saviana
Diamandi, numiţii corifei aflaţi într-o formă de zile mari la concertul din 5 iulie, au entuziasmat
asistenţa cu cele ale lor paisprezece momente muzicale exultând de nerv şi culoare. Cum era şi firesc, în primele
minute au fost interpretate teme tipice stilului manouche, „Swing 42” şi „Nuages” (ambele create
de Django Reinhardt), „Djangology” (Stéphane Grappelli & Django
Reinhardt), precum şi două binecunoscute teme standard, intitulate „Sweet Georgia Brown” (Ben
Bernie, Maceo Pinkard) şi „Lover Man” (Jimmy Davis, Roger „Ram”
Ramirez), agrementate cu variaţiuni improvizatorice alerte, febrile chiar, marcate de inventivitate şi bun
gust. Trăsături aplicabile şi versiunii conferite unei teme moderne, „Solar” de Miles Davis.
Le-au urmat creaţii-interpretări originale, între care două copleşitoare demonstraţii de
virtuozitate, fantezie creativă şi unele accente ludice. Pe lângă o „Romanţă” şi un „Rustem”, am fost fascinaţi de
un solo susţinut cu brio de Giani Lincan, instrumentist pe care îndrăznesc să-l desemnez la
categoria jazz interpretat la ţambal drept nr. 1 în lume! În aceeaşi ordine de idei,
de semnalat forţa de a stăpâni în totalitate posibilităţile instrumentului şi exuberanţa cuceritoare – dovedite pe
clapele / pe butoanele acordeonului de Martin Lubenov în piesa solo şi în interesamta sa
compoziţie numită „Latino Tschuss”. Foarte apreciat în mediul jazzistic francez, ca un virtual urmaş al lui
Stéphane Grappelli, violonistul Costel Niţescu a impus prin frazarea
stenică, prin dexteritatea tehnică îmbinată cu implicarea emoţională. Cel mai june component al Quintetului,
contrabasistul / improvizatorul ploieştean Răzvan Cojanu a reuşit să asigure cu eficienţă şi
cu acurateţe ritmică suportul-fundament cuvenit pentru armoniile şi melopeele colegilor de grup. Cât îl priveşte pe
poli-instrumentistul (la saxofon sopran, saxofon alto, saxofon tenor, clarinet, clarinet bas, caval şi alte
instrumente de suflat), aranjorul, compozitorul Nicolas Simion este,
fără dubiu cel mai acreditat exponent al diasporei române de jazz în ultimele decenii, cumulând la activ, prin
decenii de hărnicie, mii de evoluţii pe nenumărate podiumuri ale jazzului, sute de creaţii, peste cincizeci de
albume discografice (inclusiv acelea editate sub sigla propriului label – „7Dreams Records”). În
playlistul manifestării de la I. C. R., „Simi” a semnat componistic trei
secvenţe: „Old Time Ago”, „Balkan Afro”, iar în epilogul programului, piesa - tribut dedicată memoriei îndrăgitului
fluieraş, cimpoier şi interpret la caval Marin Chisăr, „One For Kisser” (numită şi
„Hora ca la caval”), maniera sa interpretativă purtând amprenta deplinei maturităţi, a virilităţii fertile, a
muzicalităţii puţin comune – tot atâtea motivări care determină peremptoriu valoarea.
După încheierea concertului, privilegiaţilor spectatori participanţi li s-a înmânat gratuit, ca
un gest de curtoazie, câte un album digital cu fotografii şi clipuri video Listening Through
Lenses. Apropo, privind printr-o lupă anterioară, să nu uităm faptul că sub egida Institutului
Cultural Român a funcţionat în stagiunea 2015–2016 un foarte reuşit Club de jazz şi
blues...
„EXPLOSIVE JAZZ” – un concert-etalon pentru vara anului 2019. La Mai
Mare!!!

Florian Lungu 5 august 2019
Foto: Cătălin Nenciu
|