Arta Sunetelor

 

JAZZ CAVE

Arta a fost şi va rămâne incontestabil o modalitate oportună de a trece mai uşor peste perioade dificile şi, cu atât mai decisiv, muzica în contact nemijlocit cu publicul va contribui la însănătoşirea sufletelor afectate de apăsătorul jug al restricţiilor impuse de virus...
Dacă ar fi să-i dăm credit aceluia care a fost poetul, eseistul, traducătorul, realizatorul de emisiuni de radio şi TV clujean Ioan Muşlea, autor al unei docte „Istorii a jazzului” – citându-i propriile afirmaţii – „Multă vreme, pentru mine, jazzul a însemnat un alt fel de frumos, alcătuit din strigăt, sfâşiere, paroxism, libertate. Şi nu doar atât!”.
Ca artă a emancipării, creativă, registru de apogeu al exprimării sonore spontane, JAZZUL întruchipează în fapt triumful maximei, continuei prospeţimi în expresie, omagiul adus de interpretul creator publicului avid de noutate. Prac/gma/tic vorbind, genul utilizează frecvent tehnica temei cu variaţiuni improvizate dusă la ultimele consecinţe; astfel, acesta denotă o voinţă a nestăvilitei inovări melodico-armonico-ritmice.

În arealul autohton actual putem vorbi despre două întruchipări ale cuvântului „cave” (cu semnificaţii comune în limba franceză – la cave – şi în limba engleză – the cave –, în traducere „peşteră”); astfel, funcţionează cu succes de câţiva ani localul-club de jazz „La Cave de Bucarest” unde s-au produs periodic mulţi dintre muzicienii noştri de gen proeminenţi, însă începând din acest an (cu o pre-ediţie pilot vara trecută), iubitorii de jazz şi de peisaje exotice îşi vor putea satisface gusturile aparte şi prin prezenţa la „The Jazz Cave Festival” care se va derula în perioada 2 – 4 iulie a. c. în ambientul nepereche al Peşterii Ialomicioarei! Să evaluăm aceste realităţi artistice concrete în succesiunea lor temporală firească...

După un an de inactivitate aidoma nefericitelor stări de fapt ale contextului HoReCa în vremelnicul răstimp prohibitiv al pandemiei, luxosul restaurant „La Cave de Bucarest” din strada Mărgelelor, şi-a redeschis în ipostază de locaţie spectaculară, porţile pentru public în seara de duminică 23 mai a. c., oferind celor prezenţi, pe lângă mult apreciatele delicatese gastronomice, un concert de relevantă ţinută profesională.
Protagonistul concertului a fost un muzician român „de liga întâi”, pianistul compozitor Marius Vernescu, absolvent al Liceului de Muzică „Dinu Lipatti” (azi Colegiul Naţional cu acelaşi nume), student al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, discipol de elită la Musik Hochschule din Hanovra, câştigător al Concursului Niedersachsen Jazz (Germania), al Marelui Premiu la Festivalul Internaţional de Jazz „Django Reinhardt” (Italia), dar mai ales cuceritor în anul 2002 al preţiosului Premiu I în confruntarea „Solo Piano Competition” organizată sub egida unuia dintre cele mai faimoase festivaluri de gen din Europa, „Montreux Jazz” din Elveţia (Quincy Jones, preşedintele juriului a exclamat: Marius Vernescu este unul dintre cele mai mari talente de jazz ale Europei”), dar şi invitat al Festivalului „George Enescu” şi al manifestării  „Bucharest Jazz Festival”, al concertului Neppi în Italia, al apariţiei pe scena Alexannder Platz din Berlin, la Sala „Grande Auditorium” (Roma), în celebrul Club de jazz „Porgy and Bess” (Viena), invitat special la Radio Hall Viena şi Radio Hall Budapesta, la „Piano Songs Steinway & Producers” (Bilbao, Spania), revenirea la Festivalul de Jazz de la Montreux în 2003, ca artist consacrat.
Virtuoz mânuitor al claviaturii în alb şi negru, Marius Vernescu i-a preferat drept parteneri ai demersului său creativ, pe experimentatul contrabasist Cătălin Răsvan (dar şi compozitor, aranjor, conferenţiar universitar doctor) şi pe mai junele, realmente promiţătorul ritmician Gabi Matei, fidel coechipier suporter al evoluţiei colegilor de grup dar şi inventiv baterist solist. Cu al său glas cald, maleabil, bine timbrat, vocalista Betty Vernescu a conferit o tentă de sensibilitate, un plus de relief şi pregnanţă interpretărilor instrumentale, precum în piesele „L-O-V-E” (Bert Kaempfert, Milt Gabler), „Cry Me A River” (Arthur Hamilton), „Don’t Get Around Much Anymore” (Duke Ellington), „All The Things You Are” (Jerome Kern, Oscar Hammerstein II), „There Will Never Be Another You” (Harry Warren, Mack Gordon), „Bye Bye Blackbird” (Ray Henderson, Mort Dixon), „Estate” (Bruno Martino) şi, în formulă de duo voce-pian, în prelucrarea cântecului popular „Mociriţă cu trifoi” (dedicată patronului clubului, Mihai Focşa). Starea de graţie a fanteziei creatoare probată continuu de cei trei instrumentişti s-a răsfrânt inclusiv asupra reuşitelor compoziţii ale pianistului lider, numite „La drum” şi „The Fly” incluse în program. De bun augur – apelarea la un regizor muzical de marcă, Florin Tudor.

La Cave de Bucarest 2021.jpg

Să o afirmăm fără ocol, jazzul n-a fost nicicînd un teritoriu al domesticului. Dacă până deunăzi nu beneficia altunde în România de un ambient natural mai sălbatic, mai pitoresc decât în Poiana Lupului de pe muntele Semenic concretizat în Festivalul Internaţional de la Gărâna, iată că din vara 2021 (2 – 4 iulie), simbolul artistic al inventivităţii creative îşi va afla – după o ediţie pilot de anul trecut – un spaţiu natural încă mai surprinzător, scena desfăşurării fiind amplasată timp de trei zile / seri în fascinantul, seducătorul decor al Peşterii Ialomicioarei.
Temerarul eveniment artistic subsumat genericului „The Jazz Cave Festival” reprezintă iniţiativa, conceptul, ca şi organizarea Uniunii de Creaţie Interpretativă a Muzicienilor din România manageriată de Sebastian Gheorghiu.
Şi de astă dată accentul va fi pus pe procedeul de esenţă al generării jazz-ului – improvizaţia. Spre bucuria auditorilor fani, mesajul autenticităţii acestei charismatice întruchipări a artei spontane, a creaţiei improvizate, va fi acreditat de muzicieni cu majusculă din ţară şi de peste hotare: între ei Mircea Tiberian Trio, cu John Betsch şi Chris Dahlgren, Sorin Zlat Quartet, Alex Simu Trio, Sebastian Burneci Sextet, Paolo Profeti European Collective, Irina Sârbu Band, Ana-Cristina Leonte & Alex Arcuş, Alexandru Atanasiu & „Accord Vibes”, Icon Arts Percussion Group, fraţii Cezar şi Anatol Cazanoi – pentru a-i numi doar câţiva dintre cei mai reprezentativi. Concertele propriuzise ale artiştilor consacraţi vor fi anticipate de recitaluri ale unor tineri interpreţi şi vor fi urmate de atractive manifestări conexe. Vernisajul de sunete şi imagini pe care vi-l propune acest nou nucleu de condensare al interesului pentru jazz, îl va acapara (în sensul cel mai bun al acestui verb) pe meloman timp de 12 ore pe zi, de la ora 11,00 la ora 23.00!
The Jazz Cave Festival 2021 vă aşteaptă!

Jazz in Pestera Ialomicioarei 2.jpg

Florian Lungu
3 iunie 2021

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Transilvania Blues Fest.jpg

Afis_Tusnad 2022b.jpg