JAZZUL ÎN
COMUNISM STRATEGII DE ELUDARE A VIGILENŢEI
REGIMULUI
S-au depănat deja mai bine de treizeci de ierni de când cultura românească – în ceea ce ne
priveşte, arta sunetelor – a început a se deroba gradual de tarele erei comuniste, subsumându-se altor idealuri /
comandamente estetice decât cele obligatorii generate / decretate de fosta dictatură.
În perioada interbelică jazzul autohton cunoscuse o reală emancipare, odată cu afirmarea unor
personalităţi artistice accentuate, între care Theodor Cosma, James Kok,
Edmond Deda, Sile Dinicu, Jancy Körössy, Alexandru
Imre, dar şi datorită frecvenţei sporite a concertelor şi a spectacolelor de gen pe scenele noastre (unele
cu participarea interpreţilor invitaţi de peste hotare), dar şi graţie difuzării în direct a unor emisiuni de jazz
la radio şi chiar înfiinţării unui Conservator de Jazz în Bucureşti (1941 – 1948).
Însă după anul 1945, instalarea la putere a regimului comunist în areal mioritic a adus cu sine modificări
profunde, nu doar în structura societăţii, dar şi în teritoriile culturii şi ale artei.
Comunistizarea şi sovietizarea României s-au
desfăşurat în câteva etape succesive, printr-un proces coordonat de Uniunea Sovietică, cu consimţământul tacit al
Occidentului. Înainte de toate s-a procedat la eliminarea elitelor intelectuale, vizându-se uniformizarea socială
„pe palierul cel mai coborât, din punct de vedere material, cultural şi moral”, concomitent cu combaterea
individualismului, cu înnăbuşirea libertăţilor spirituale, cu impunerea noii ideologii şi cu promovarea
proletaritului urban drept clasă conducătoare.
După modelul sovietic al „revoluţiei culturale” din cauza căreia încă de la finele deceniului
III Asociaţia Rusă a Compozitorilor din URRS ajunsese la susţinerea unei aberante
campanii pentru interzicerea... saxofonului, s-a procedat şi în România la o reconsiderare a jazzului, identificat
de noua nomenclatură ca „import de capital cultural decadent propriu imperialismului occidental putrefactice”.
Astfel că spre mijlocul veacului trecut, utilizarea la noi a termenului jazz a fost
interzisă în media scrisă, în emisiunile de radio şi de TV.
Nu doar jazzul a fost estimat ca o artă decandentă. În ţările căzute sub dominaţia sovietică,
mai toată creaţia muzicală modernă a secolului XX era etichetată ca atare, cosmopolită şi prejudiciabilă. Astfel
că, menite a fi auxilii ale propagandei comuniste, şi la noi artele deveneau unelte destinate educării maselor,
făuririi conştiinţei „omului de tip nou”. Drept care, radioul si televiziunea au fost chemate a populariza, a
difuza cu predilecţie „cultura de masă”, întrupată în cântece corale muncitoreşti, patriotarde, în slagăre cât mai
accesibile, preferabil mobilizatoare („1 Mai Muncitoresc”, „Tineret pe
şantier”, „Drag îmi e bădiţa cu tractorul”, „
Macarale” şi altele asemenea).
În ţara de la răsărit, ulterior dizolvării (în anul 1932) Asociaţiei Ruse a
Compozitorilor din URRS, climatul artistic a devenit oarecum mai tolerant, iar grupurilor de jazz
străine, inclusiv cele americane, li s-a permis să efectueze turnee în USSR. Inteligentul promotor Alexei
Bataşiov a reuşit să convingă autorităţile sovietice că în patria sa de peste ocean jazzul american
reprezintă acea muzică prin care negrii îşi exteriorizau protestul contra exploatatorilor albi asupritori! Din
păcate însă, această perioadă nu a durat foarte mult, căci după 1945 jazzul a fost din nou asociat cu o nocivă
incluziune culturală aparţinând burgheziei de peste ocean, saxofonul fiind iarăşi interzis. Înrâurirea modelului
sovietic nu a întârziat prea mult să se manifeste şi în România.
După anul 1949, Societatea Compozitorilor Români s-a metamorfozat în
Uniunea Compozitorilor din Republica Populară Română. Comisii speciale, întemeiate sub
umbrela Comitetului pentru Arte statorniceau acele criterii potrivit cărora o
creaţie muzicală putea fi (sau nu) proclamată retrogradă. În revista „Muzica” din mai 1952 a fost publicat un
referat asupra problemelor unor producţiuni ale muzicii pop în care erau blamate influenţele artei sonore
americane, sesizabile în ritmurile, armoniile, orchestraţiile de jazz.
Totuşi jazzul a reuşit să reziste în anii de tristă amintire, sub titulatura de „muzică de
estradă” sau de „muzică de dans”, unele LP-uri Electrecord din acea perioadă stând mărturie acestei aserţiuni. Până
spre mijlocul anilor ’60 jazzul a fost acceptat în restaurante, în spectacole de revistă, la radio şi la
televiziune mai ales în întruchipări sonore instrumentale, întrucât – aşa cum corect
sesiza sesiza şi Johnny Răducanu – asocierea cu texte poetice era suspectată drept
primejdioasă. Astfel că faimoasele „vizionări” prealabile destinate avizării (ori respingerii) spectacolelor
şi concertelor, deveneau adesea superflue în cazul jazzului, o muzică eminamente instrumentală şi care, improvizată
fiind, apărea interpretată de fiecare dată diferit! O altă modalitate de a eluda vigilenţa regimului a constat în
preluarea unor teme standard ale jazzului internaţional în formulări de titluri – şi respectiv texte – escamotate
prin traduceri retuşate. De pildă, jazzologul ieşean Alex Vasiliu menţionează în cartea sa
„Jazz în România – Jazz românesc, vol. I” un ingenios exemplu din
1960 de inducere în eroare a „paznicilor culturali”: adoptarea notoriei creaţii (în cinci timpi) numită
„Take Five” purtând autograful saxofonistului american Paul
Desmond, a fost travestită în versiunea pop românească cu textul „Primăvara-n suflet mi-a
adus ritmuri noi” în interpretarea vocalistei Gigi Marga.
Unii dintre muzicienii noştri care nu s-au aliniat „directivelor culturale” emise de Partidul
Comunist Român, au plătit exemplar pentru „erezia” lor comportamentală: Mihail
Andricu (creator aparţinând muzicii academice, dar în acelaşi timp mare colecţionar de discuri de
jazz şi colaborator încă de la numărul 1 al cunoscutei reviste franceze „Jazz Hot”) a
fost exclus din Uniunea Compozitorilor, iar din Conservator au fost exmatriculaţi, pe când erau studenţi, tineri
artişti de certă perspectivă precum violonistul (devenit celebrul compozitor) Vladimir Cosma, ca
şi pianiştii Eugen Ciceu şi Richard Oschanitzky – pentru „vina” de a fi
cântat jazz la Ambasada Egiptului din Bucureşti...
Neacceptând interzicerea modului slobod de a se exprima în artă, muzicieni români de jazz
valoroşi au ales libertatea. Astfel, au emigrat în Occident pianiştii Eugen Ciceu, Paul
Weiner, Radu Maltopol, Adrian Neagu, trombonistul
/ dirijorul Peter Herbolzheimer, bateriştii Bob Iosifescu, Puba
Hromadka, Puiu Minda, Mişi Farcaş, Billy Bontaş,
Stelian Andronic, saxofoniştii Micky Ampoiţan, Ştefan Berindei,
basistul Decebal Bădilă, profesorii / dirijorii Horia Dinu Nicolaescu,
Poldi Reisenauer (cu toţi stabiliţi în Germania), saxofonistul Nicolas
Simion (Austria, actualmente Germania), bateristul Micky Mănăilă, trompetistul
Puiu Nistor, pianiştii Cristian Colan, Ion Baciu
Jr., Doru Apreotesei (Suedia), pianistul / dirijorul Theodor
Cosma şi fiul său, compozitorul / dirijorul Vladimir Cosma, violoniştii
Florin Niculescu, Costel Niţescu (Franţa), saxofonistul Peter
Wertheimer (Israel), trombonistul Mircea Stan, pianistul Marian
Petrescu (Finlanda), pianistul Ludovic Diczi (Elveţia), bateristul
Eugen Gondi, interpreţii la ţambal Giani Lincan, Marius Preda,
contrabasistul Ionuţ Dorobanţu, clarinetistul Alex Simu (Olanda), pianistul
Mimi Bogdan, basistul Constantin Ulinici, percuţionistul Valeriu
Pavel (Norvegia), vocalista Aura Urziceanu, ghitaristul Dan
Ionescu (Canada), saxofonistul Edi Agopian, ghitaristul Radu
Goldiş, trompetistul Emil Bîzgă, pianistul / compozitorul Lucian Ban,
basistul Cătălin Rotaru (SUA) etc. În anul 1969 ilustrul pianist român de jazz Jancy
Körössy a emigrat la rându-i, iniţial în Germania, acolo conlucrând cu diferite grupuri şi
înregistrând în luna septembrie a aceluiaşi an la vestita casă de discuri MPS, în formulă de trio, remarcabilul
album „Identification” ce conţine, pe lângă şase reformulări ale unor teme extrem de
cunoscute din repertoriul standard al jazzului ca „Stella By
Starlight”, „All The Things You Are”, două reuşite compoziţii
proprii cu influenţe de melos şi ritm românesc, numite „Sorrow” şi
„Identification”; peste ani, acest admirabil LP a apărut reeditat pe CD în Japonia. După
cum se ştie, în 1970 Jancy Körössy a peregrinat din Germania şi, cu sprijinul cunoscutului
realizator de emisiuni Willis Conover de la postul de radio „Voice of
America”, s-a stabilit şi a activat dincolo de Atlantic, în oraşul Atlanta din statul Georgia, SUA,
reîntorcându-se în 1993 în România. În perioada post ’89, nu numai Jancy
Körössy ci şi alţi muzicieni ai noştri care se auto-exilaseră din România spre a se defini creator
conform propriilor convingeri şi nutrind dezideratul realizării de sine în context artistic internaţional, au
revenit temporar sau ireversibil pe meleagul natal, animaţi de dorul de ţară.

Florian Lungu 16 septembrie 2020
|