Interviuri cu Raul Kuşak & Marcian
Petrescu
Lecţii de (Work)Shopping muzical
Ca de obicei, încep cu o poveste (originile sunt necunoscute, eu doar o
interpretez în felul meu, după ce-am auzit-o de la un profesor de economie aplicată de la Stanford într-o seară în
care ne-am matolit graţios pe Waikiki Beach din Hawaii în 2006 la conferinţa anuală a International Special Events
Society). Copil fiind, cu decenii în urmă, maică-mea era preocupată de tortul aniversar, avea reţete de la bunici,
cumpăra faina din care făcea blatul, lapte din care ieşea frişca, fructele cărora trebuia să le scoată sâmburii sau
pe care să le decupeze în mici bucăţele... economia agrară. Cost tort: 10 lei (să zicem, fiind
legate doar de achiziţionarea materiilor prime). Timpul se scurge, tortul rămâne mandatory, dar, în
comerţ, apare frişca la tub, fructele ‘dezosate’, blatul pre-congelat... economia industrială.
Cost tort: 30 lei (produsele achiziţionate înglobează deja o prelucrare industrială). Mama, tradiţionalistă,
rezistă şi, chiar dacă a împlinit o vârstă respectabilă, nu renunţă nici de-al naibii la tortul pentrul fiul său,
doar că nu mai are puterea să îl confecţioneze aşa cum şi l-ar dori şi apelează la o firmă de cofetari care îl
livrează, conform specificaţiilor, la domiciliu... economia bazată pe servicii (gata făcut,
produsul i se aduce ‘pe tavă’ pentru a fi pus în momentul de celebrare în faţa progeniturii). Cost tort: 100 lei.
Vremuri noi, moravuri noi, schimbări de comportament, noi am înaintat în vârstă, însă am rămas în minte cu
tradiţiile, am vrea şi noi să îi punem pe masă copilului nostru un tort aniversar special, doar că, pe acesta, îl
doare în păstaie de intenţiile nobile ale babacilor, preferând să îşi serbeze ziua, de exemplu, într-un vagon
McDonald’s sau să se fugărească prin Laser Maxx... de ce? Pentru că, în cazul său, memorabilitatea vine din
experienţa petrecută alături de prieteni şi nu din numărul de stafide puse în tortul ‘special’... economia
bazată pe experienţă. Cost tort (înglobat într-un produs complex, chiar dacă acesta foloseşte componente
lipsite de sofisticare): 500 lei. Experience Economy. De aici trebuie să plecăm în orice analiză a
contextului evenimenţial, indiferent de natura acestuia, public sau corporatist, solitar sau cu potenţial de a
deveni tradiţional. EXPERIENŢA devine cuvântul-cheie în secolul 21.
Festivalurile în România, fundamentale în prezent şi în viitor
pentru oferirea de experienţe memorabile, indiferent de natura sau tematica acestora, pot fi elementar
categorisite, în funcţie de audienţa potenţială, în trei categorii mari şi voi trece în viteză peste cele două
extreme (ca şi în cazul economiei, problema noastră, naţională, rămâne cea a neîncurajării dezvoltării
‘IMM’-urilor, a clasei de mijloc, şi mai puţin a ‘marii industrii’ sau a sectorului ‘meşteşugăresc’).
Metropolele, oraşele cu sute de mii de locuitori şi tranzit uman semnificativ din exteriorul
comunităţii (business, turism cultural sau de leisure, urban hopping), cu puţine excepţii (Sibiu, Cluj,
Brașov, Timişoara), nu dau semne că ar conştientiza beneficiile unei strategii evenimenţiale coerente (modelul
Edinburgh le-ar fi suficient ca să se dezmeticească, dar... nu e cazul când subiectivismul politrucilor se reduce
la apetenţa pentru pitici de grădină şi ouă supradimensionate), iar, în partea opusă, spaţiile/locaţiile
neconvenţionale non-urbane, care se bazează ca public aproape exclusiv pe migraţia turistică, au fost,
cele mai multe, suficient de inspirate – bravo lor - să îşi definească identitatea în direcţii nişate (ex.
festivalul de Jazz de la Gărâna, festivalul de film Anonimul de la Sfântu Gheorghe sau cel Horror de la Biertan,
hibrizii pluriculturali organizaţi în Portul Cetate, festivalul de Folk de la Colibiţa, etc.). Provocarea reală
rămâne în continuare legată de evenimentele curente de calitate proiectate în comunităţile urbane cu o
populaţie de câteva zeci de mii de locuitori, mai puţin interesante turistic (utilizate în general ca
‘porţi de tranzit’ spre turismul rural, religios, curativ sau natural... Suceava, Tulcea, Bistriţa) cu intenţia de
a depăşi primitiva sintagmă ‘pâine şi circ’ plus vulgarul, dar atractivul (pentru unii) cuvânt ‘mocangeală’. Pe de-o parte, cei din
exteriorul comunităţii locale trebuie atraşi printr-o experienţă de EVENTOURISM
(simpla prezenţă a unui performer cunoscut pe o scenă se va dovedi insuficientă pentru fidelizare
pentru următorii ani), iar asupra publicului local trebuie aplicate tactici ce înglobează EDUCAŢIA
CULTURALĂ. Poate, pe termen scurt, publicul este acontat deoarece există suficienţi consumatori din
respectiva nişă culturală pentru a justifica evenimentul însă, privind în perspectivă, acesta se va dilua în
condiţiile în care, per ansamblu, target-group-ul rămâne acelaşi... asta doar dacă nu eşti preocupat din timp
să adaugi noi segmente de public din cadrul copiilor şi tinerilor. Poate părea snob sau excesiv de
intelectualist să te referi la educaţie culturală în contextul unor festivaluri ce aparţin Pop culture,
dar nu e vina tinerelor generaţii că au crescut în casă cu “Aoleu, se mărită Mona mea...” sau, mai rău,
“Că cât te-am iubit Paraschivo...”. Un festival incapabil să privească spre viitor prin intermediul
unui public întinerit ca rezultat al educaţiei culturale rămâne un eveniment-zombie, incapabil de
evoluţie, care se va târî prin praf de pe azi pe mâine cerşind periodic ceva firfirei de la autorităţile
locale şi de la vreo doi sponsori indulgenţi. Din fericire, Festivalul “dichis’n’Blues” de la Tulcea (1/2
septembrie 2017, a treia ediţie) pare a nu aparţine acestei specii - sper eu - pe cale de dispariţie.
Ca să nu bat campii de unul singur, am apelat la doi dintre muzicienii români la care
eu ţin enorm, în egală măsură: Raul Kuşak şi Marcian Petrescu (ca atare, nu am contat pe
obiectivitatea mea de analist şi le-am trimis, sec, temele de discuţie pe mail), prezenţi cu două proiecte
educaţionale de factură diferită în cadrul festivalului de la Tulcea. Două personalităţi distincte din punct de
vedere a manifestării artistice, sunt deopotrivă impresionanţi prin modul în care, într-un context îndoielnic
(remarcaţi eleganţa termenului) în ceea ce priveşte încurajarea artelor şi a culturii, îşi conservă de zeci de ani
spiritul ludic şi plăcerea de a face muzică pentru muzică şi nu neapărat pentru a câştiga o pâine
din muzică. Mai mult, au o neostoită dorinţă de a împărtăşi celorlalţi din ceea ce ştiu şi din
ceea ce au experimentat. Să faci echilibristică existenţială ca artist într-o societate în care muzicianul este mai puţin important ca
roţile de iarnă de la BMW, să fii dispus să transmiţi celor din jur fără a aştepta recompense sacrificându-ţi
bronzul potenţial de la Mamaia, să crezi obstinat că tu însuţi te poţi reinventa permanent prin
interacţiuni muzicale (cu amatori sau profesionişti, nu contează) în loc să alegi calea mai comodă a
reîncălzirii ciorbei care place vulgului, toate acestea, însumate, pentru mine, înseamnă extrem de mult.
Marcian Petrescu, cel mai bun muzicuţist de Blues din Romania, care a cântat cu Charlie
Musselwhite, Rick Estrin, John Hammond, Sugar Blue şi The Blues Brothers, va susţine workshop-ul “Istoria
muzicuţei în Blues, de la origini până în perioada modern/contemporană”, iar pianistul şi
compozitorul Raul Kuşak, autor de coloane sonore de film şi de teatru, peformer în sute de spectacole
în compania unor artişti de prestigiu, cu numeroase proiecte personale de Jazz şi de Blues în portofoliu, are
programat “Laboratorul de muzică şi ritm”. Dar să vedem mai în detaliu ce le-a trecut prin cap...
Let’s go (Work)SHOPPING!
Cum v-a venit ideea acestor workshop-uri... neconvenţionale (căci nu cred că s-au mai făcut
multe de acest gen)?
R.K.: Conceptul acestui Laborator "mi-a venit" în urma nevoilor mele de
a împărtăşi cât pot de mult din puţinul muzical pe care "l-am" primit. În urma experienţelor similare
pe care le-am avut în cadrul Festivalului Ideo Ideis unde am ţinut mai mulţi ani la rând un workshop în cadrul
atelierelor de ‘Muzică şi Ritm’, mi-am dat seama repede că învăţ şi acumulez la rândul meu enorm. Acolo m-am
adresat tinerilor liceeni şi studenţilor de la teatru. Totodată, lucrez constant în "atelierul" meu de la Bucureşti
cu circa şapte studenţi cărora încerc să le deschid anumite "supape" creative importante, context în care mi-am dat
seama cât de important e să reuşeşti să dai şi să transmiţi şi celorlalţi din ceea ce ai înmagazinat. Învăţ
la rândul meu de la ei. Nu cred că e un Laborator neconvenţional. Mai degrabă neobişnuit la noi. Din
păcate. Îmi doresc să-l dezvolt şi să-l duc în cât mai multe locuri. După Tulcea, de exemplu, urmează Focşani.
M.P.: Ideea workshop-ului dedicat muzicuţei mi-a venit acum mai mulţi ani,
inspirat în mare măsură de ceea ce vedeam (datorită genialei idei numită YouTube) că se petrece în SUA, în cadrul
unor celebre convenţii de profil ţinute acolo, în special cea organizată de SPAH (Society for the Preservation and
Advancement of the Harmonica) - cea mai prestigioasă adunare de profil din lume, unde muzicuţa de blues este
reprezentată de unii dintre cei mai importanţi muzicieni, teoreticieni şi tehnicieni într-ale muzicuţei din SUA şi
din întreaga lume. Nu ştiu, sincer, de ce nu am pus-o în practică mai devreme. Cred că nici nu am găsit un
context mai potrivit decât acest festival de blues de la Tulcea, unde am văzut că au mai fost organizate
nişte mici expozeuri legate de blues şi la primele două ediţii. Dar cum la acele ediţii eram inclus şi în programul
oficial de concerte, m-am gândit să nu-mi aglomerez agenda acelor zile şi nici să încerc să fiu prea prezent şi,
posibil, să devin obositor. Workshop-ul cred că este uşor neconvenţional... În primul rând că nu s-a mai făcut
aşa ceva la noi, pentru că, de ce să n-o spun direct, nici nu ar avea cine să ţină un asemenea workshop la un nivel
de profesionalism şi de expertiză cum am eu... Este cumva şi o încununare şi o sinteză a peste 10 ani
de "profesorat" în domeniul abordării muzicuţei, ani în care am acumulat o serie de experienţe extrem de
diverse legate de modul în care este privit acest instrument de către începători, dar şi de către unii oameni cu
nişte cunoştinţe de nivel uşor mediu, care constatau că, de fapt, făceau foarte multe greşeli care-i ţineau pe loc
şi riscau să-i ducă în timp către o abordare defectuoasă a întregului proces de formare ca muzicuţişti, indiferent
de nivelul la care-şi doreau să ajungă... Ceea ce fac eu în cadrul lecţiilor de muzicuţă nu se reduce doar la
partea legată de mecanica respiraţiei corecte (din diafragmă), de mecanica obţinerii şi intonării corecte a notelor
sau doar la partea de aşa zise "tips & tricks" în care le arăt elevilor diverse fraze şi idei de
improvizaţie... Eu pun foarte mult accentul şi pe exemplificări audio şi video în care includ muzicuţa în contextul
istoriei blues-ului, arătând evoluţia limbajului ei de-a lungul generaţiilor de muzicuţişti care realmente au
experimentat, inovat şi dezvoltat acest instrument umil... doar în aparenţă(!). Toate aceste elemente au început să
se cristalizeze în mintea mea şi au capătat o formă oarecum finală în urmă cu vreun an. Acum, la a treia ediţie a
Festivalului "dichis'n'Blues", a venit momentul să fac public acest workshop.
Raul, target-ul tău principal par a fi copiii (mi-l amintesc cu drag şi pe Vali ‘Sir Blues’
Răcilă anul trecut cu chitarele sale). Cât de importantă este valoarea educaţiei prin experienţă (în acest caz
muzicală) pentru juniorii noştri?
R.K.: Din punctul de vedere al targetului, da, mă adresez în general
tinerilor/copiilor, dar şi părinţilor acestora. Adică oamenilor mari, muzicieni, amatori sau profesionişti. Cred
că, până la urmă, traseul informaţiei de bază este de la adult spre copil. Noi, părinţii, maturii,
adică oamenii mari, influenţăm enorm "într-un fel sau altul" copiii. De aceea mă adresez şi celor mari, nu
doar celor mai mici... Scopul acestui Laborator este ca, la finalul acestuia, fiecare să plece cu informaţii
noi/utile/de exploatat/gândit care, cel puţin pentru un an, să le fie de mare folos (vreau neapărat să revin şi la
anul). În sensul acesta am împărţit în două categorii (nu de vârstă în mod obligatoriu) Laboratorul. O să folosesc
un limbaj muzical adaptat fiecărei categorii în parte. Adică pe înţelesul tuturor. Tot Laboratorul se va
desfăşura "în jurul" unui cântec pe care deja l-am ales. O piesă muzicală pe care o vom reconstrui şi
analiza din toate punctele de vedere, ritmic/armonic/melodic, cu părţi de improvizaţie. În acest sens am
propus ca participanţii să vină cu instrumente de orice fel. Laboratorul se adresează tuturor muzicienilor,
vocaliştilor şi instrumentiştilor de orice fel. Structura acestui Laborator e deosebit de adaptabilă. Tot ce o să
facem are strânsă legătură cu creativitatea, lucru extrem de important şi, din păcate, cam neglijat. Nu o să folosesc proiecţii video, exemple audio sau
imprimări. În schimb... vom vorbi. O să am la dispoziţie un pian, iar participanţii vor veni cu instrumentele
personale. Dispunem şi de două amplificatoare de chitară, unul de bas, un set minimal de tobe, percuţii,
două microfoane. De fapt o să dispunem de strictul necesar de care avem nevoie într-o sală de repetiţii în
care participă mai mulţi muzicieni cu instrumente diferite. Încurajez ca să participe inclusiv pe cei care
studiază harpa, vioara sau fluierul. Ne organizăm precum orchestra simfonică. La rândul meu,
am învăţat enorm din experienţa fabuloasă pe care am avut-o cu Andrei Şerban de-a lungul celor două
"musical-uri" pe care le-am făcut la Teatrul Bulandra.
Marcian, dincolo de istorie şi informaţii cronologice, cum îţi propui să faci din muzicuţă
un instrument atractiv şi interesant pentru publicul mai mult sau mai puţin avizat?
M.P.: O să prezint un număr de piese pe care le-am ales în urma unei selecţii
extrem de drastice şi care nu a fost deloc uşoară pentru mine! Sunt atât de mulţi muzicuţişti pe care i-aş fi
inclus şi atât de multe piese care-mi plac... încât a fost dureros să aleg doar ANUMITE piese din catalogul
respectivilor... Cum nu vreau nici să mă lungesc cât o zi de post şi nici să intru în detalii prea tehnice, cred că
ce am selectat acoperă cu generozitate întreaga istorie a muzicuţei în blues, începând cu anii 1920 şi terminând cu
anul 2017! Din fericire, există YouTube şi acolo sunt postate o mulţime de materiale extrem de rare, la care altfel
nici nu cred că am fi avut vreodată acces în mod oficial! Pe lângă aceste exemplificări audio/video, o să fac şi
nişte demonstraţii practice, în care o să prezint LIVE capacităţile şi maniera în care muzicuţa
poate "să vorbească", demonstrând că este cu adevărat "o prelungire a vocii umane"...
De ce Blues? Nu există viaţă pentru muzicuţă şi în afara Blues-ului?
M.P.: Bună întrebare. Aş putea să răspund doar prin aceste vorbe, pe care le-am
găsit scrise pe una dintre paginile unui catalog al casei de discuri Alligator Records: "NO OTHER INSTRUMENT BETTER
PERSONIFIED THE BLUES THAN THE HARMONICA"... Aici e un mare adevăr...! Şi răspunsul o să se găsească în cadrul
workshop-ului. În cazul meu, crescând de mic (de la vârsta de opt ani) cu această muzică, înregistrată pe benzile
de magnetofon ale bunicului meu, nu ştiu ce mecanisme a declanşat în creierul meu de m-au făcut să aleg muzicuţa în
urmă cu 21 de ani. Am simţit că acest gen muzical îmi este foarte drag, mai drag decât alte genuri pe care le-am
ascultat şi pe care le ascult, şi, în timp, datorită progreselor făcute, am realizat că mă identific cu el
100%. Fireşte că muzicuţa există şi în afara blues-ului. Exemple glorioase se găsesc în jazz, în
muzica clasică, în country. DAR TOTUL A PORNIT DE LA BLUES!... şi mai mult de atât nu am ce să spun.
Cum ai gândit pragmatic structura workshop-ului căci sugerează un mix de prezentare a ta, cu
video, cu audio, cu demo-uri live... deci ţi-ai asumat un demers complex? Dă-ne ceva detalii...
M.P.: Workshop-ul va avea loc sâmbătă 2 septembrie 2017 de la ora
11:00 şi se va ţine la Casa Avramide, în spaţiul de evenimente aflat la parterul ei. În primul rând pentru că este
răcoare şi pentru că acolo se găsesc şi mijloacele tehnice necesare pentru partea de audiere şi vizionare a
materialelor pregătite. Workshop-ul va dura 90 de minute şi va avea două părţi. În prima parte o să prezint pe
scurt originea şi istoria intrumentului şi o să exemplific LIVE ce poate să facă o muzicuţă în mâinile şi
gura unui profesionist, urmând să ofer atât exemple cu sunetul acustic al muzicuţei cat şi cu cel
amplificat, domeniu în care nu mi-e teamă să spun că sunt o autoritate absolută în Romania, prin prisma muncii de
cercetare pe care am întreprins-o în ultimii şase ani şi care a primit multe aprecieri de la omologi de-ai mei din
SUA (ţară în care s-a inventat sunetul muzicuţei amplificate în urmă cu vreo 70 de ani!). Partea a doua se va
concentra pe materialele video şi audio, la fiecare piesă existând un mic istoric al muzicuţistului respectiv şi al
piesei alese.
Dincolo de prezenţa ta ca muzician şi pedagog, eşti implicat în festival de la început şi ca
producător tehnic. Cum ţi se pare că evoluează festivalul, inclusiv din punct de vedere al artistilor invitaţi să
cânte pe scenă?
M.P.: Implicarea mea ca "producător tehnic" a fost neintenţionată şi s-a produs
începând cu a doua ediţie (din 2016). Mi-am asumat-o în urma discuţiilor pe care le-am purtat cu directorul
Festivalului, Cristian Antonescu, care şi-a dorit să crească valoarea festivalului atât prin artiştii
selectaţi, dar în egală măsură, şi prin calitatea sonorizării, aspect care, la alte manifestări de gen din
ţară, cam lasă de dorit în anumite puncte. Calitatea sonorizării de anul trecut a fost lăudată de Billy
Branch, aspect care s-a reflectat foarte mult şi în "ferocitatea" şi bucuria pe care a pus-o în recitalul lui.
Personal, consider că, în cazul genului muzical numit BLUES, calitatea sunetului este extrem de
importantă, mai importantă decât orice alt aspect, pentru că altfel publicul nu se bucură şi nu
sesizează toate nuanţele fantastice ale comunicării dintre muzicieni. Pe de altă parte, mi s-a părut normal să
ajut şi eu la reuşita acestui festival, atât prin prisma prieteniei cu echipa condusă de Cristi, dar şi
datorită atmosferei de sărbătoare frumoasă pe care am întâlnit-o încă de la prima ediţie.
În ceea ce priveşte lista de artişti care sunt invitaţi în acest an, se poate spune, pe drept
cuvânt, că asistăm şi mai mult ca anul trecut la un "Summit Multinaţional al Bluesului", având
muzicieni din Marea Britanie, Grecia, SUA şi Germania. Sincer, marele meu regret este că, în ciuda unor
eforturi foarte serioase, nu am reuşit anul acesta să "aranjăm cumva ploile" şi să aducem şi un nume de top din
blues-ul american, deşi au fost la un moment dat şanse să-i prindem prin Europa pe Kenny Neal sau pe Jason Ricci.
Dar nu e timpul pierdut... Vedem ce o să fie la anul, când sper să fie incluşi şi muzicieni români de
calitate. Până atunci, ediţia din acest an promite să fie o mare sărbătoare, colorată cu
recitaluri de impact ale unor artişti extrem de diverşi stilistic, uniţi sub marele semn al BLUES-ului !
Vedeţi ce se întâmplă dacă ţânţarul de jurnalist îl lasă pe bondarul de muzician să
vorbească liber? I se ia concluzia, iar ţânţarul rămâne cu trompa umflată...
IOAN BIG
(ţânţar amator de
turism cultural)
17 August 2017
Foto oficială R.K.: Alexandra Sandu
Foto oficială M.P.: Iulian Chiculiţă/KiKo
Alte surse foto: arhivele personale R.
K., M. P.
şi I. B.

|