Stompin' in Joy!
O Sister! este un sextet spaniol cu o istorie de peste de zece ani, în
care a stârnit admiraţie cu fermecătorul hot-jazz al anilor ’20 – ’30. Tonurile dixieland de tip
New Orleans și armoniile vocale sunt atracţiile principale. Acest proiect s-a născut ca un un elogiu adus trupelor
feminine ale acelor ani, cum ar fi, The Boswell Sisters (Las Hermanas Boswell), a căror influență a fost
recunoscută chiar de Queen of Jazz, Ella Fitzgerald. Începând de la primele albume,
Crazy People (2009), Shout, Sister! (2012) și Spooky Sessions (2014), sextetul
andaluzian a remodelat sonorităţi vechi de un secol şi a introdus combinaţii muzicale novatoare, ca mai apoi, să
compună piese în stilul swing. În cele peste 500 de concerte de pe scenele naționale și internaționale,
inclusiv prezenţele în marile festivaluri din Statele Unite, Suedia, Italia, Malaezia, Danemarca sau Grecia,
O Sister! și-au dovedit mereu apetitul pentru jazzul dansant şi boem al
acelor ani, întotdeauna o încântare pentru publicul amator de bună dispoziţie şi dănţuitor. O
Sister! a ajuns pentru prima dată în România, la festivalul dichis’n’ Blues, sâmbătă 31
august 2019, open act pentru marele Kenny Neal şi trupa sa. Vreau să le mulţumesc şi pe această cale,
pentru că m-am bucurat de muzica lor atât în festival cât şi pe croazieră dunăreană (vezi foto 3)!
Ultimul lor album lansat şi pe vinyl se aude minunat (cd-ul sună aproape la fel, însă este foarte
frumos prezentat şi mult mai bogat în informaţii. Felicitări Paula pentru grafică!) Sunt convins că vor mai
realiza şi pe viitor astfel de "gadgeturi" pentru colecţionari. Mă consider parte din această categorie şi sunt
încântat de lucrurile frumoase, cu prezentări interioare bogate (bookleturi) şi atrăgătoare la vedere.
Componenţa trupei este următoarea: Helena Amado - soprano voice, teapot, Paula Padilla - alto
voice, ukulele, Marcos Padilla - tenor voice, Matías Comino - guitars, banjo, Camilo
Bosso - double bass, Pablo Cabra - drums, washboard.
Interviu cu trupa O Sister!
1. Aţi fost o prezenţă deosebită în cadrul festivalului de blues de la Tulcea datorită
atractivităţii muzicii voastre şi a interpretării fără cusur. Desigur, pentru cea mai parte a audienţei, aţi
devenit senzaţia festivalului şi a croazierei! Sper că împărtăşiţi aceeaşi bucurie cu noi! Cum vi s-a părut acest
prim voiaj în România? Ce v-a plăcut şi ce nu?
Mulțumim foarte mult, fără îndoială că a fost o plăcere și pentru noi. Ne-am simțit foarte
bineveniți și acest sentiment ne-a lăsat să ne bucurăm foarte mult! Atmosfera a fost fantastică, ne-a impresionat
şi ne-a făcut să ne simțim parte a familiei muzicale născută la festival. Ne-a încântat totul, plimbarea cu barca,
mâncarea, caracterul primitor al oamenilor... Singurul lucru care nu ne-a plăcut a fost că nu am putut
petrece mai mult timp în România! Ne-a dezavantajat mult faptul că nu cunoșteam mare
lucru despre România şi că nu aflasem cât este de frumoasă şi primitoare.
2. Cum s-a coagulat sextetul de bază şi cum a apărut această idee de show? Aţi împlinit 10 ani
de activitate în această formulă?
Sextetul s-a format în anul 2008, când existam doar în duo, voce și chitară, iar după un an
am decis să înregistrăm primul nostru album. Apoi ne-am gândit că ar trebui să formăm o trupă mai completă și din
momentul acela ni s-a alăturat secţia ritmică, contrabasul și toba, care după aceea au devenit o parte stabilă a
trupei O Sister!. Datorită acestei coeziuni spirituale, am evoluat împreună ca muzicieni și ne-am legat ca trupă,
am petrecut foarte mult împreună și ne-am cunoscut foarte bine, avem o comuniune psihică care se reflectă
în muzica noastră.
3.În întrebarea precedentă, aminteam de show-ul vostru atât de special. Aveţi de gând
să înregistraţi şi un material video? Impactul scenic este profund pentru noi, ca spectatori, şi mă gândesc că,
astfel, vă va cunoaşte (mult) mai multă lume în România!
Absolut. Promovarea prin videoclipuri este cea mai bună modalitate de-a te face cunoscut în
afara țării, de-a depăși ceea ce este la îndemâna noastră, iar pe de altă parte, a devenit ceva esențial în era
digitală. Cu următorul album vom încerca să alocăm o parte din bugetul nostru modest acestei lucrări de promovare
audiovizuală. Întotdeauna a fost foarte important pentru noi să avem grijă de punerea în scenă, atât în priză
directă, cât și în studioul de înregistrare.
4. Perfecţiunea armoniilor vocale de care toţi ne-am bucurat la Tulcea sunt rodul repetiţiilor
asidue. Vă vine greu să repetaţi sau e o parte distractivă a meseriei voastre?
În muzică, ca și în viață, trebuie să repeți mult pentru a învăța și a descoperi ce
funcționează mai bine. Și, mai ales, este nevoie de multă muncă și perseverență pentru a obține ceva interesant.
Lucrurile nu vin singure. Dar pentru noi, procesul poate fi de multe ori chiar mai interesant decât
rezultatul. Încercăm să aducem mereu ceva nou, să experimentăm și asta tinde să nu fie plictisitor.
Muzica trebuie să fie un joc. Și dacă nu ne distrăm puțin, nu are niciun sens pentru noi.
5. Aţi avut un model din anii 20' - The Boswell Sisters (Martha, Connie şi Helvetia) de
la care aţi preluat şi adaptat melodii. Au mai fost şi The Andrews Sister, dar şi Blind Boys of
Alabama. Există desigur o legătură mai puternică între fraţi şi surori şi ea v-a ajutat la închegarea acestei
armonii angelice?
În fluxul acelor vremuri, anii '20 și '30 ai secolului trecut, într-adevăr multe grupuri
vocale, bărbați și femei, aveau această terminologie. "Frații", "Surorile" și chiar "Familia" când era vorba de-o
întreagă saga de muzicieni. Totul are sens. Dacă ai avut noroc să te naşti într-una din acele familii, în care
educația muzicală și deprinderea de-a cânta la instrumente, a trecut din generație în generație, era mult mai ușor
să accesezi aceste cunoștințe. Și, desigur, ne putem imagina cum surorile și frații vor cânta mai târziu împreună
și chiar îşi formau propriile formații muzicale. Pe de altă parte, credem că în societatea de atunci exista
un interes deosebit pentru valorile tradiționale și familiale, de aceea au existat trupe care se numeau
astfel (chiar dacă membrii lor nu erau de fapt rude!). Era o strategie pură de marketing.
6.Jazzul din acei ani a avut mesageri de renume, cum spuneam mai sus, care nu a ţinut cont de
rasă, chiar dacă a fost o creaţie a muzicienilor de culoare. Bariera rasială a fost depăşită cu succes prin
preluarea acestei muzici de către albi, sunteţi de acord cu mine?
Într-adevăr, jazzul și bluesul sunt genuri care au fost cântate inițial în mare parte de
muzicienii negri și creoli din sudul Statelor Unite, dar poate au devenit fenomene de masă când această
muzică a început să facă parte din filme și din marile formații cu muzicieni albi. În orice caz, așa cum
ne-au învățat experți în istorie, încă de la începutul jazzului în comunitatea muzicienilor nu a existat niciodată
segregarea și ei au cântat între ei orice stil muzical. A spune că muzica blues a fost interpretată doar
de afro-americani, iar muzica country a fost interpretată doar de oameni albi este o dovadă a existenței
stereotipurilor culturale, dar realitatea în acele zile a fost foarte diferită.
7. Multe din compozitiile noului album, Stompin in Joy, sunt semnate de Paula
Padillo sau de Matias Comino (şi Paula Padillo versuri). De unde vă vine inspiraţia
şi dacă ea are legătură şi cu zestrea culturală spaniolă, atât de profundă în fado sau
flamenco?
În cazul nostru, facem muzică care nu este o parte a culturii noastre, dar întotdeauna găsim
acea legătură cu muzica spaniolă, deoarece rădăcinile muzicii, împărtășesc în cele din urmă un factor comun de
autenticitate și mai ales pentru că, ființa umană a călătorit foarte mult de secole și acele stiluri au fost
influențate unele de la altele. Acest lucru ni se pare foarte interesant.
Adevărul este că am auzit întotdeauna mult jazz fiind sub influența familiei. Este
ca și cum a fost acolo o viață și, în final, a trebuit să iasă la iveală, cumva. Swingul are ceva care ne
prinde, deoarece există puține genuri care te incită să dansezi ca acesta, ceea ce face ca ceva să se miște în
interiorul tău şi pe care vrei să-l exprimi liber. Bluesul este un sentiment pur, o lamentaţie,
întocmai ca flamenco. Iar acea legătură directă cu emoțiile bluesului ne leagă foarte
mult.
8. Mi-a plăcut foarte mult piesa şi ideea din Please, Don' t Talk To Me Before My
Morning Coffee... Cum ar fi de exemplu: L-am aşteptat cu masa pusă la cină şi el/ea nu a venit!!? Ha
ha... Are la bază tot o poveste adevărată de blues, nu!? Cât de mult aţi lucrat la acest album şi cine
sunt colaboratorii care apar pe ultimul album?
Hahaha, adevărat! Da, nu putem lucra fără cafea.
Multe dintre compozițiile proprii pentru acest album vorbesc despre subiecte cotidiene
cărora ne place să le oferim o notă amuzantă, întrucât umorul era foarte prezent în cântecele acelei epoci.
Încercăm, de asemenea, să facem câteva reflecții despre problemele societății actuale, pe care vrem să scoatem în
prim plan, ca în bluesul feminist "Keep your head up, sister!" ("Ține-ți capul sus, soră!"). De asemenea,
ne-a surâs ideea de-a crea piese care s-ar fi putut scrie, fie acum 100 de ani, fie astăzi, astfel încât
fanii noștri nu vor ști foarte bine dacă este material original sau o anumită ciudățenie pe care am recuperat-o din
trecut.
Pentru cel mai recent album al nostru, Stompin’ in Joy, am avut un personal
numeros, sunt muzicieni fantastici, specialiști în aceste stiluri: Angel Andrés Muñoz la pian, Juli Aymì la
clarinet, Julien Silvand la trompetă și Josep Tutusaus la trombon. Și, de asemenea, un cvartet de coarde pentru
melodia Moonglow.
9. Aţi cântat peste tot în Europa, în New Orleans, dar aţi ajuns şi în locuri exotice ca
Malaezia. Cred că a fost destul de dificil să înţeleagă mesajul acestui tip de jazz, pe care voi îl
(de)numiţi, Swing, 20's 30' close harmony jazz from Sevilla (Spain), nu?
Nu am găsit dificultăți pentru a ajunge la oamenii din alte țări, chiar și la cei cu
evidente bariere lingvistice. Începi să cânţi și imediat apare acel descântec al muzicii noastre, care se
conectează cu publicul și oamenii zâmbesc, apleacă mâinile, clatină din cap sau strigă cât se poate de spontan.
Există un limbaj non-explicit al senzațiilor care este universal.
10.Câteva cuvinte pentru fanii revistei virtuale artasunetelor.ro…
Am dori să trimitem o îmbrățișare mare tuturor românilor, abia așteptăm să ne întoarcem
acolo!
Multă dragoste, ritm și leagăn bun, în bună companie, de la prietenii tăi O
Sister!!
Multumesc foarte mult!
.jpg)
Radu Lupaşcu
Foto: Adrian Mociulschi, Cristina Marin
|