Despre muzica care spune o poveste
Prima întâlnire cu bluesul lui Roberto Morbioli a coincis cu prima mea prezenţă la festivalul
dichis 'n' Blues ediţia 2018, ce s-a desfăşurat pe tăpşanul dintre Casa Avramide şi Teatrul
Jean Bart din oraşulul de la Porţile Deltei Dunării. Mulţumesc pe această cale lui Cristi Antonescu şi echipei
sale că acum două ediţii, în 2016 (când erau trei zile de festival şi una de croazieră), mi-a trimis misivă prin
care artasunetelor.ro a devenit unul din partenerii media de bază ai istoriei sale muzicale. Redactorii
noştrii Ioan Big, Radu Birişteică şi Mircea Giurgiu, împreună cu prietenul artei sunetelor, Relu Călin, au
participat, cu toată suflarea lor, la zidirea acestei poveşti, cu blues jovial şi dichis fortifiant. În paginile
revistei noastre virtuale găsiţi multe referiri la aceste prime două ediţii, precum şi la cea din 2018,
Blue september cu dichis, între Inedit
şi Consacrare, astfel că vă puteţi face o impresie generală despre reuşita unui demers
artistic fără egal în producţia acestui tip de eveniment în România.
Ideea interviului de faţă a luat naştere la una din mesele restaurantului La Liman de
pe faleza Dunării, în seara unui jam-session de pomină, la care au participat foarte mulţi din protagoniştii
ediţiei 2018 ai festivalului: Roberto Morbioli, Stefano Dallaporta, Liviu Pop, Uwe Rodi, Stephan Hug, Thomas
Wagener şi Phil Gates (următorul nostru intervievat). Orice om ştie că bluesul își are originile în
plantațiile din delta fluviului Mississippi, unde discriminarea şi asuprirea populaţiei de culoare nord-americane
erau lege. Aşa începea povestea. Acum mai mult de o sută de ani. Despre bluesul din Peninsula Italică se ştie
destul de puţin. Probabil că mulţi nu au aflat de Roberto Morbioli, dar au auzit deja de: Zucchero, Ruddy Rotta,
Mama's Pit, Ilaria Lantieri, Iatitaia Blues Band, Black Cat Bone şi Andrea Braido. Dacă aveţi răbdare, vă invit să
studiaţi biblia bluesului italian şi vă veţi convinge că acest teritoriu merită cu prisosinţă cercetat.
ROBERTO MORBIOLI este un chitarist cu personalitate, ce oferă întotdeauna audienţei bun gust şi originalitate,
într-un concert euforic de neuitat. Povestea bluesului ROB MO este expusă cu sinceritate, inteligenţă şi foarte
multă vigoare. Mulţumesc lui Roberto pentru timpul frumos petrecut împreună şi, de asemeni, lui Carolin Wobben,
pentru ajutorul dat la realizarea acestui interviu.
"Rob Mo's blues stylings map to the most charismatic territories of the genre, gilded by two
common qualities - an extraordinary instrumental finesse and a constantly uncompromising vocal
aesthetic."
Interviu cu Roberto Morbioli
1. Prima întrebare se referă la prima venire în România. Unde și când s-a întâmplat acest lucru?
Ai rămas cu o impresie bună?
Prima dată am venit în România în anul 2011 la festivalul de blues de la
Sighișoara. A fost o experiență uimitoare, mai ales datorită publicului foarte
entuziast care s-a bucurat cu adevărat de muzica de blues. De asemenea, am fost impresionat de
spiritul poporului român, de modul în care acesta socializează și de maniera în care
apreciază chiar și lucrurile mici.
2.Te-am văzut în Tulcea la Festivalul dichis'n'Blues. Ce părere ai despre festival, despre muzicienii cu care ai
cântat în jam-session-ul de LA LIMAN și, nu în ultimul rând, cum ai simţit publicul?
În trecut, nu numai că am cântat la Sighișoara, dar am fost şi Festivalul de Blues de la
Focşani împreună cu Shakura S'Aida. Deci, Tulcea a fost a treia experiență în România. Mi-a plăcut foarte mult
atmosfera din Tulcea, am cântat într-un parc unde ascultătorii stăteau pe locurile lor sub copaci şi beau o foarte
bună bere locală (n.r. bere artizanală Sikaru). Organizarea a fost cu adevărat bună și echipa tehnică competentă.
La sesiunea LA LIMAN a fost minunat să ne întâlnim cu o mulţime de muzicieni buni și cu personalul festivalului. În
opinia mea, este întotdeauna plăcut să te conectezi cu muzicieni (locali) și să cânţi cu ei, să schimbi gânduri şi
păreri despre muzică.
3. Io Stivale este renumită pentru muzica clasică, napoletană sau progresivă (n.r
subgenul: rock progressiva italiano) şi nu neapărat poate fi conectată cu muzica de blues. Cum se vede
muzica de blues în Italia?
Scena blues din Italia este foarte mare, avem multe cluburi şi
festivaluri. Eu am început să cânt blues în Italia la începutul anilor '80
şi, timp de 20 de ani, nu am cântat decât în ţara mea pentru că
scena pentru blues era imensă. Nu a fost nevoie să plec
afară, pentru că atunci era destul de muncă.
4. Am auzit că ai cântat cu celebrul chitarist Rudy Rotta. Chitara bas a fost primul instrument?
Cum a început totul?
Am început să cânt la chitară când aveam 10 ani. Am
trecut pe chitară bas în 1984 la vârsta de 19 ani. Am început să cânt cu Rudy
în 1986 și am rămas cu el până în anii '90. Am
călătorit în toată Europa și în Statele Unite. Apoi, în 1991,
m-am întors pentru a cânta pe cont propriu la chitară, lucru pe care îl fac şi
acum.
5. Rudy a fost primul care a cântat cu sinceritate blues în Italia?
Nu, nu a fost primul, înaintea lui au mai existat mulţi
alţii, cum ar fi: Tolo Marton, Fabio Treves (n.r Il Puma di Lambrate) etc.
6. Ca basist, ce crezi despre secţiunea ritmică? Ce înseamnă groove-ul pentru tine?
Secţia ritmică este foarte importantă
pentru mine deoarece interpretarea mea la chitară se bazează pe ritm.
Pentru mine, este fundamental să am un groove pronunţat în spate, pe care
să pot realiza solouri de chitară. Probabil că vine din
experienţa mea ca basist.
7. O întrebare despre Morblues. Este o etapă frumoasă în formarea ta, care a lăsat în
urmă multe albume (ai şi foarte mulţi invitați pe aceste albume)!
(Numele trupei este scris MORBLUS fără "e".). Trupa
mea Morblus a fost primul meu proiect de trupă pe care am l-am început în anul 1991 ca
un cvartet electric. Cu Morblus, am vizitat toată Europa și am lansat numeroase CD-uri și
DVD-uri. În afară de proiectul meu trio, ROB MO, MORBLUS continuă
să existe, avem succes şi ne prezentăm în diverse
locuri cu acest program funk, blues, rhythm & blues şi soul.
8."Scratch este o compilaţie de unsprezece reţete de
gătit cu ingrediente de bază cu acurateţe selectate, astfel
încât toate aromele individuale să poată fi deosebite una de
cealaltă cu simplitate şi fără efort. Buon
Appetito and Enjoy Listening!" (Roberto Morbioli) Iubesc bluesul tău de fuziune, regăsesc în el funk, soul şi
R&B. Excepţional album! Cum ai învăţat să dai personalitate bluesului pe care îl cânţi?
Ascult, de obicei, o mulţime de muzică din toate
stilurile și genurile posibile. În opinia mea,
existădoar
douătipuri de
muzică şi ele sunt: a)
muzicăcare spune o poveste şi
b) muzicăcare nu spune nimic.
Urechile mele sunt deschise pentru a asculta aproape tot și pentru "a prinde" piesele care
au cel mai mare impact asupra mea și care mă inspiră în crearea propriului meu
stil. Bluesul este fundamentul muzicii mele dar, sincer, mi se pare ridicol de a încerca să imit
muzicieni de culoare pentru că avem rădăcini diferite. Nu
vreau să păcălesc publicul spunând poveşti
care nu sunt ale mele, după tiparul poveștilor de pe tarlaua plantaţiilor de
tutun. Eu respect Bluesul prea mult şi nu vreau să-l utilizez pentru
afaceri.
9. Te-am văzut în trei ipostaze. Pe scena festivalului tulcean de blues, la jam-session de
LA LIMAN și la București într-un concert dedicat, cu o audiență cu apetenţă faţă de blues. Te adaptezi
rapid la fiecare scenă. Cum reuşeşti asta, pentru că îţi iese foarte bine, în fiecare din cele trei momente ale
show-ului tău?
Cred că un muzician trebuie să fie capabil
să-şi înțeleagă audiența și să se adapteze
nevoilor sale. Fiecare situație este diferită și niciodată nu cânt același
spectacol de două ori. Nu folosesc niciodată un setlist și selectez piesele
care se potrivesc momentului respectiv. Am mai mult de 300 de melodii și îmi place să aleg
melodia care satisface publicul. De aceea, este dificil să cânţi cu muzicieni
care NU sunt suficient de flexibili pentru a cânta în acest fel.
10. Personal mi-a plăcut cel mai mult la clubul MŢR, unde am simţit vraja bluesului tău, a
plăcut tuturor celor prezenţi și a fost de durată. A fost ca un premiu oferit instruiţilor fani ai bluesului de la
noi.
Concertul de la club a fost un concert complet, care este cea mai
bunăîmprejurare pentru mine ca
să-mi exprim muzica.
11. Toate coverurile pe care le cânţi au o notă personală. Acest lucru dovedește că stăpânești
foarte bine această muzică. Povestea bluesului italian continuă cu Roberto Morbioli? Ce înseamnă blues pentru tine
și pentru trioul tău?
Despre coveruri: de fiecare dată când interpretez cântecul altcuiva,
trebuie să fie unul care mă inspiră să
lucrez cu el și să-mi adaug propriul aranjament. Despre viitor, mă voi
concentra mai mult pe concertele de peste hotare mai mult decât în Italia, pentru a-mi extinde orizontul și pentru
a cuceri noi piețe ca Rusia sau România :))
12. Cum simţi viitorul bluesului?
Sincer, cred că scena bluesului îmbătrânește și NU își
identifică impulsuri proaspete. Fanii și muzicienii par adesea puţin
obosiţi. Dar, în același timp, sunt optimist în speranța că ciclul de
muzică va readuce bluesul la atenţia tuturor pentru a-l face mai interesant
pentru un grup ţintă mai tânăr. Mai simt că
muzica mea, care nu se limitează doar la blues, va trăi prin
diversitate.
13. Proiectele tale sunt un subiect special. Nu ştiu dacă avem timp să vorbim despre ele.
Blues and Soul Brothers, The Texas Italian Guitar Battle... M-aş opri să te întreb doar de
cvartetul "de luptă" italian. Cum l-ai întâlnit pe William J. Laws și cum a fost raportat acest proiect?
Cânt în mod regulat în Statele Unite, de mai mult de 10 ani şi acolo l-am
întâlnit pe Willie. Eu și Willie avem aceeaşi părere despre
muzică, aşa că ne-am conectat imediat de cum ne-am întâlnit.
În New England, am mers în turnee împreună și astfel s-a născut ideea unui
astfel de proiect şi pentru Europa.
14. Mi-ai spus că ai cântat de foarte multe ori în patria bluesului. Cum a fost acolo şi cu ce
experienţe ai revenit acasă în Italia?
Sunt în turneu în Statele Unite de cel puțin de două ori pe an
şi primesc regulat o viză de artist (ca artist de abilitate
extraordinară), iar aceasta îmi dă şansa de a cânta oricând
şi oriunde aş vrea. Scena este foarte diferită de cea din
Europa / Italia şi, din nou, mă bucur de nivelul lor ridicat de entuziasm și
angajament.
15. Ştiu că realizezi albume şi pe vinyl. Ce crezi despre această reconsiderare a sunetului
plăcii de ebonită?
Sprijin noua abordare digitală a muzicii pentru că este
confortabilă şi reprezintă viitorul, în special pentru
generaţia tânără, pe care vrem să o
"prindem" pentru scopurile și muzica noastră. Bineînțeles, ideea nostalgică
a vinylului este binevenită, și eu sunt colecționar, dar pentru albumele mele am ales
să mă concentrez pe mijloacele digitale.
Problema timpurilor noastre nu este discuția despre digital sau vinyl, ci problema
surplusului de muzică şi
că devine prea
uşor de înregistrat
şi de editat muzică care
nu are nimic de spus. Există trupe care lansează mai mult de
2 albume pe an și mă întreb de ce.
16. La Liman, la restaurant, ne aminteam, cu Relu Călin împreună, de filmele
western. Cum se văd aceste filme în ţara dvs.? Desigur, ele sunt numite spaghetti westerns,
deoarece se ştie că italienii sunt devoratori de paste, ceea ce, desigur, este o mândrie. Şi muzica acestor filme
este remarcabilă și diferită totodată. Ennio Morricone este unul dintre cei mai cunoscuți compozitori de muzică de
film din toate timpurile. A compus mai mult de 500 coloane sonore.
De asemenea, în Italia, filmele sunt considerate istorice și sunt prezentate tot timpul la
televiziune. Despre coloanele sonore trebuie să îţi spun că ne plac
foarte multe, iubim soundtrack-urile lui Morricone și suntem mândri că este italian.
Ultimul cuvânt te rog să îl adresezi cititorilor revistei noastre virtuale. În frumoasa limbă
italiană, te rog!
Grazie per questa intervista e un arriverderci a presto in Romania e ricordate…
CHI SI FERMA E PERDUTO! (Toto)
Mulţumesc!

Interviu realizat de Radu Lupaşcu 12
septembrie 2018
Foto: Adrian Mociulschi, Cristian Neacşu
(4,5)
|