10 ani de ARTA SUNETELOR (Exclusivitate)
Interviu cu RICHARD STANLEY: “Brando, Leone, Argento şi alte lighioane”
După studiile de antropologie la Universitatea din Cape Town, atras fiind de ritualurile de
iniţiere şi dansurile tribale, Richard Stanley s-a mutat în anii ’80 la Londra unde a început prin a regiza
videoclipuri pentru trupe de Post-Punk (Public Image Limited al lui Johnny Rotten de la Sex Pistols), muzică
electronică (Renegade Soundwave) şi Gothic-Rock (Fields of the Nephilim). Două lungmetraje cu tentă Horror aveau să
îi confere însă statutul de cineast-cult (vezi Video Vault-urile din 07 şi 21 aprilie 2018). “Hardware” (1990),
Thriller SF postapocaliptic ce provoacă prin embrioane de idei interesante, aproape vizionare, atâta vreme cât se
regăsesc ulterior în “Terminator 2: Judgment Day” al lui James Cameron, despre care Gordon Sullivan scria pe
dvdverdict.ro: “Part Mad Max-style desert, part Western-inspired
visuals, Hardware is also obviously influenced by other sci-fi films like Alien, and
the retro-futuristic set design is beautifully claustrophobic.”. Al doilea, “Dust Devil” (1992), este un
Mystic-Western modern şi extrem de original prin tuşele suprarealiste şi multiplele referinţe la simboluri din Pop
culture ce dovedeşte atât imaginaţia cât şi ambiţia lui Richard Stanley, generată de o obsesie pe care a
dobândit-o, se pare, din copilărie pentru... Diavol, alimentată de mama sa care, în calitatea sa de antropolog, a
fost pasionată de colectarea poveştilor şi miturilor tradiţionale din regiune. Nu este o doar credinţă trecătoare
atâta vreme cât, în 2002, Stanley şi-a continuat explorările prin documentarul “The White Darkness”, ce are ca
subiect Voodoo în Haiti-ul din zilele noastre, iar în 2013 a semnat un alt documentar, “The Otherworld”, despre
locuri izolate din sudul Franţei, surse de mistere legate de magie şi ocultism. Un artist dificil
şi neconvenţional în modul de a judeca, şi din aceasta cauză marginalizat de showbiz, căreia am acceptat bucuros să
îi fiu călauză în căutarea dragonilor pe faţadele clădirilor vechi din Şcheii Braşovului. Acestea nu i s-au arătat
lui Richard însă mie mi-au facilitat un scurt periplu prin cotloanele minţii sale, cu certitudine una proiectată...
altfel decât a tuturor celorlalţi muritori.
Ce s-a întâmplat cu “The Island of Dr. Moreau”, filmul din 1996 cu Marlon Brando,
căci pentru mine constituie o enigmă? Ai scris scenariul după cartea lui H.G. Wells şi ar fi trebuit să îl şi
regizezi însă, până la urmă, l-a terminat John Frankenheimer...
Este complicat, tare complicat. Am o relaţie specială cu această carte poate datorită sângelui
meu, pentru că sunt un descendent al lui Sir Henry Morton Stanley, exploratorul, asociat de obicei
cu Livingstone căruia i se dă de obicei mai mult credit uitându-se că, în realitate, Stanley a descoperit mult mai
multe lucruri. Oricum conexiunea s-a făcut prin faptul că H.G. Wells a scris “The Island of Dr. Moreau” în 1895 pe
când era prieten cu Joseph Conrad [popularul scriitor proto-Modernist, autorul lui “Nostromo” şi “Lord Jim” –
n.r.], apoi, în 1896 cred, a apărut “Heart of Darkness” al lui Conrad, iar Wells l-a acuzat că i-a furat o
sumă de idei din “Dr. Moreau”. Cu siguranţă există similarităţi între cele două texte, nu atât în ceea ce-l
priveşte pe Moreau cât pe asistentul său, un tip dus cu capul, cam ca Dennis Hopper [Richard se referă la rolul
fotografului, discipolul lui Kurtz, din “Apocalypse Now” al lui F. F. Coppola, adaptarea lui John Milius a lui
“Heart of Darkness” cu mutarea naraţiunii din Congo în Vietnam – n.r.], un sicofant care în acest ultim film
[“The Island of Dr. Moreau” – n.r.] este interpretat de Val Kilmer. Personajul e foarte asemănător cu cel
din cartea “Dr. Moreau”. La acuzele lui Wells că i-a împrumutat din idei, Conrad s-a apărat susţinând sus şi tare
că ‘Nu, nu m-am inspirat din “Dr. Moreau” ci m-am inspirat din jurnalele de călătorie ale lui Sir Henry Morton
Stanley’. Astfel exploratorul Stanley rămâne acum ca una dintre sursele potenţiale de portretizare a lui Kurtz.
Sigur că asta n-are nimic de-a face direct cu mine ca descendent al său dar totuşi m-a îmboldit, mai ales ştiind
modul abject în care Stanley l-a consiliat pe Regele Leopold pentru a crea Congo-ul Belgian şi
crimele la care s-a ajuns prin polarizarea atunci a grupurilor de Hutu şi de Tsutsi în Rwanda pentru a lupta între
ele şi care au creat baza pentru Rwandan Genocide [Genocidul din Rwanda din 1994 s-a soldat cu aproape un
milion de morţi în doar 100 de zile, dintre care 70% erau Tsutsi – n.r.]. O crimă istorică. Din această
perspectivă am devenit interesat de “Heart of Darkness”. În ceea ce priveşte “Dr. Moreau”, am citit cartea în
copilărie, pe când aveam 10 sau 11 ani, şi apoi am văzut filmul cu Burt Lancaster, Michael York [1977, regia:
Don Taylor – n.r.] şi... l-am urât. Chiar dacă eram puştan, când am văzut acest film prost cu Burt Lancaster,
am ştiut că eu aş putea face unul mai bun. Primul meu gând după ce am văzut versiunea AIP [compania de producţie
American International Pictures – n.r.] a fost că cineva trebuie să realizeze o versiune mai bună pentru
că nu este foarte dificil să faci una mai bună decât aia. Aşa că, pe la 13 ani, am început să scriu o adaptare
scenaristică la “Dr. Moreau”. Mulţi ani mai târziu, când am terminat “Dust Devil”, datorită faptului că filmul
a fost distrus de un complex de circumstanţe... compania de producţie a fost rasă, fiind înghiţită de
Polygram, drepturile pentru piaţa americană au intrat în proprietatea Miramax, filmul a ajuns aproape distrus
şi lăsat să moară iau eu rămăsesem înglodat în datorii pentru că a trebuit să plătesc eu postproducţia din
cauza falimentului companiei de producţie. Dacă nu plăteam, nu se realiza postproducţia şi filmul n-ar mai fi
existat. Trebuia să îl termin, trebuia să îmi asum personal responsabilitatea pentru finalizarea sa. Plin de
datorii, n-am avut de ales decât să vând tot ceea ce aveam pentru a achita postproducţia şi singurul lucru
care îmi mai rămăsese era scenariul la “The Island of Dr. Moreau”. Am reuşit să conving un om
de la Pressman, ce lucra la Edward R. Pressman Film Corporation, să ducă scenariul în Statele Unite. Poate nu
era perioada cea mai propice din viaţa mea pentru a încerca să realizez acest film dar eram disperat din cauza
lipsei banilor. Aşa că am vândut inclusiv acest scenariu. Edward i-a dat scenariul lui Marlon Brando iar
acesta s-a arătat imediat interesat tocmai pentru că a sesizat legătura cu Kurtz pe care îl jucase în
“Apocalypse Now” şi astfel, plecând de la Henry Stanley, s-a realizat conexiunea, altfel aparent stranie dar
adevărată, cu Dr. Moreau... prin intermediul lui Conrad. Şi, bineînţeles, datorită lui Brando care şi-a
manifestat ataşamentul interesat fiind de similitudinile cu personajul Kurtz.
Îmi spui de fapt că fără Kurtz, personajul lui Joseph Conrad, Marlon Brando nu l-ar fi
întruchipat probabil pe Moreau, personajul lui H.G. Wells, tu ai fi fost falit iar “Dust Devil” n-ar mai fi
existat...
Da, iar astfel proiectul a început să avanseze însă primul lucru pe care l-au făcut producătorii
a fost să încerce să scape de mine. Când Brando a acceptat am fost aproape imediat înlocuit cu Roman Polanski şi a
trebuit să lupt din greu pentru a scăpa de Polanski. Am reuşit... convingându-l pe Brando că mai bine lucrează cu
mine decât cu Polanski. Nu îmi dau seama, poate am făcut o greşeală. În sinea mea îmi spun deseori că poate ar fi
fost mai bine să accept situaţia şi acum aş fi fost scenaristul unui film realizat de Roman
Polanski, ceea ce n-ar fi fost chiar rău pentru CV-ul meu, dar cred că nu eram totuşi pregătit să îmi las
scenariul pe mâna altuia aşa că am câştigat prima bătălie după ce Brando a spus că face filmul doar dacă tot eu
sunt şi cel care îl regizez. Folosindu-mă apoi de numele lui Brando i-am recrutat pe Bruce Willis şi pe James
Woods, doar că a intervenit o nouă companie în producţia şi finanţarea proiectului, New Line, o subsidiară al lui
Time Warner, ţinând cont de faptul că prezenţa lui Brando şi al lui Bruce Willis a ridicat considerabil bugetul.
Dacă iniţial eram convins că filmul poate fi realizat cu 10-15 milioane s-a ajuns repede la 70 de milioane, iar
Time Warner a sesizat că proiectul este pe cale să devină unul gigantic. Asta s-a întins pe durata unui an întreg,
timp în care am reuşit să salvez “Dust Devil” şi, drept dovadă, filmul există. În acel an m-am implicat în
pregătire, în designul şi fabricarea creaturilor, am găsit insula [Richard Stanley îmi zâmbeşte ironic –
n.r.], am ras pădurea tropicală, am luat băştinaşii ca sclavi, i-am trecut printr-un proces de dezumanizare
pentru a-i aduce din nou în stadiul de animale, am creat o insulă terifiantă, pffui... deci am făcut multe lucruri.
Lucrurile au început însă să meargă prost odată cu apropierea datei de start a filmărilor deoarece Bruce Willis
intră în procesul de divorţ de Demi Moore şi nu are dreptul să părăsească Statele Unite pentru o perioadă de şase
luni, nu poate ajunge pe insulă şi, ca atare, îl pierdem pe Bruce Willis. Când au aflat, cei de la New Line şi Time
Warner au spus ferm că nu pot investi 70 de milioane de dolari într-un film ce-l are doar pe Marlon
Brando pe afiş şi că trebuie să îi găsim urgent un înlocuitor pe măsură lui Bruce Willis. Ori noi deja
amenajasem insula, construisem creaturile şi nu mai puteam da înapoi. Trebuia ca într-un timp foarte scurt să
identificăm un înlocuitor ‘bankable’ pentru Willis şi aici eu am comis o eroare. Singurul nume pe care
l-am putut găsi disponibil şi care i-ar fi putut satisface pe cei de la Time Warner la nivelul acestui buget a fost
Val Kilmer, care era pe cai mari după “The Doors” [Biopicul lui Oliver Stone în care l-a interpretat pe Jim
Morrison – n.r.] şi “Batman Forever” [Kilmer a fost Batman în filmul lui Joel Schumacher
“Batman Forever” – n.r.]. În momentul acela era un star din aceeaşi ligă cu Bruce
Willis. Greşeala mea a fost să îl implic pe Val Kilmer în proiect. Cu toate că finanţarea s-a deblocat şi
procesul a continuat, a trebuit să gestionăm relaţia cu Val. Val Kilmer este un... ‘fucking
psycho’, probabil cel mai dificil actor cu care poţi ajunge să lucrezi în show-business. Am
întâlnit ca profesionist destui oameni dificili însă Val, la acel moment, s-a arătat a fi cea mai dificilă
vedetă cu care a trebuit să colaborez. Brando a fost un dulce şi a spus despre Val că face o confuzie între
mărimea talentului său şi cea a sumei pe care o încasează pentru un rol. Doar că, din punctul meu de vedere,
el nu a meritat nici măcar acest clişeu pentru că se comporta de parcă ar fi fost mult, mult mai important
decât era în realitate. A fost surprinzător pentru mine, mai ales că şi el era în plin divorţ de Joanne
Whalley dar se culca cu absolut orice femeie pe care o găsea. Îşi pierduse complet controlul, se purta
nebuneşte. Iar când ne-a anunţat pe ultima sută de metri, cu doar două-trei săptămâni înainte de start, că nu
ne poate sta la dispoziţie întreg timpul pentru ca noi să terminăm filmările şi că cererea sa este de a reduce
cu 40% numărul de zile de filmare... asta după ani întregi de pregătire a filmului, singura soluţie pe care am
găsit-o a fost să îi schimb rolul, să îl mut din rolul principal în cel al asistentului lui Moreau. Asta m-a
obligat să renunţ la James Woods, opţiunea mea iniţială, care ar fi fost perfect pentru rolul lui Montgomery
pentru că în scenariu schimbasem anumite aspecte faţă de povestea din carte, iar cea mai importantă dintre
modificări era aceea că Moreau, care este chirurg şi se ocupă de vivisecţii, a devenit la mine inginer
genetician. Am mutat totul în spaţiul GM, cel al ingineriei genetice, iar Montogomery, din neurochirurg,
devine biochimist. Wells a fost un geniu. Spre finele cărţii sale, sunt patru pagini pe care H.G.
Wells le dedică ştiinţei de după Moreau în care scrie că există ceva inerent în celulele noastre care
determină specia fiecărui animal, ce nu poate fi grefat sau transferat de la un animal la altul, şi asta în
condiţiile în care nu se descoperise ADN-ul. Wells a intuit existenţa ADN-ului. În scenariul meu, Montgomery
este un biochimist specializat în designul drogurilor, arestat pentru asta şi pus în faţa opţiunii de a a-şi
petrece timpul în închisoare sau de a lucra pentru Dr. Moreau. El ajunge forţat pe insulă. Pe scurt, această
lovitură puternică am primit-o cu doar câteva zile înainte de începerea filmărilor.
Revenim la “Dust Devil”, pentru o temă mai aparte... filmul tău ca situare între comics-uri,
mă refer la “Ghost Rider”, şi genul Western. Mi se par asocieri nu chiar atât de simplu de decriptat din punct de
vedere al consumatorului de Pop culture...
Rămân pasionat de ‘evil’-uţia lui ‘The Man with No Name’ [‘Uomo
senza nome’, protagonistul interpretat de Clint Eastwood al trilogiei Spaghetti-Western semnată de Sergio Leone în
anii ‘60, cunoscută ca “Dollars Trilogy” – n.r.]. Filmul “Ghost Rider”, produs al Hollywood-ului ce nu mi se
pare a avea vreo legătură cu esenţa comics-urilor Marvel, alta decât bărbatul acela cu ţeasta în flăcări, a venit
după “Dust Devil” din care a preluat câteva idei, la fel cum s-a inspirat şi din “Once Upon a Time in the West”.
Conţine câte ceva din ambele, inclusiv o sumă din ideile mele neconvenţionale pe care le-am regăsit, inclusiv din
muzică, pentru că eu am realizat în anii ‘80 şi videoclipuri muzicale pentru trupe de Gothic-Rock, precum şi
coperţi de albume. Revenind la film, Peter Fonda [în rolul lui Mephistopheles – n.r.] a fost distribuit
pentru a-l evoca pe Henry Fonda în “Once Upon a Time in the West” şi i-au creat un look inspirat de “Dust Devil”
plantându-l în acelaşi gen de mediu care aminteşte de Monument Valley. Din “Dust Devil” mai preia mitologia care
spune că aceste personaje sunt îngeri, demoni sau surghinuiţi din Rai obligaţi să coboare pe Pământ pentru a mai
putea spera la o reîntoarcere în lumea spirituală din care provin. Este un film neglijabil dar am fost amuzat să
văd coliziunea mitologiilor şi modul în care le-au mixat pentru că părţile din filmul meu şi cele din al lui Leone
sunt identificabile cu uşurinţă. Acum, când vedem un bărbat îmbrăcat într-un ‘duster’ [haina lungă destinată a
proteja de praf îmbrăcămintea călăreţilor, acum un standard al modei Western – n.r.] apărând într-un
peisaj de tip ‘Monument Valley’, ştim că el este Diavolul, ‘the Devil’. “Dust Devil”. Dar în filmul
lui Leone el nu era Diavolul, pentru că Leone nu a inţentionat să introducă mesaje metafizice ci a
făcut eforturi să transmită un mesaj politic. Interesat fiind de conceptul de “aristocraţie divină”,
am detectat câteva semne şi în “Once Upon a Time...” fiindcă există în el acele familii cărora putem presupune
că forţe supranaturale le-au oferit dreptul de a conduce, aşa cum Regelui Arthur i s-a oferit o sabie prin
intermediul lui Lady of the Lake. Sergio Leone l-a văzut pe ‘The Man with No Name’ ca pe o individualitate
care luptă împotriva sistemului, fiind inspirat de povestea lui Odiseu şi a ciclopilor. Geneza lui ‘My Name is
Nobody’ aici se regăseşte [“Numele meu este ‘Udeis’, adică ‘Nimeni’”, i-a răspuns Odiseu/Ulise
ciclopului în “Odiseea lui Homer – n.r.] iar Leone, deşi în prima versiune a scenariului îi dădea un
nume, Manco, de la latinul ‘mancus’, omul cu un singur braţ, a decis apoi să îl utilizeze ca metaforă
politică... o persoană micuţă silită să se lupte cu un gigant. Iar modul în care Eastwood l-a portretizat,
foarte puternic, eliminând dialogurile, plus faptul că pe afişul de promovare a filmului în America a apărut
scris ‘The Man with No Name’ a dat naştere acestui personaj din mitologia modernă. Nu sunt sigur dacă a fost
ceva premeditat conştient de Leone, deoarece el nu a mai fost preocupat ulterior să dezvolte conceptul, însă
cel care l-a dus mai departe a fost însuşi Eastwood în “High Plains Drifter” unde, pentru întâia oară, putem
bănui că acest personaj este Diavolul, şi în “Pale Rider” în care elementul supranatural devine în sfârşit
prezent într-un mod mult mai explicit [de la titlul luat din “Apocalipsa lui Ioan” la dialogurile ce
trimit la “Epistola lui Pavel către romani” şi la pedeapsa divină – n.r.]. Întrezărisem deja câte ceva în
“The Good, the Bad and the Ugly” unde Eastwood poate fi asemuit cu un înger, un înger blond care veghează
asupra ta, apoi în filmul “My Name is Nobody” unde Terence Hill, convins că “Nobody’s faster”
aşteaptă în cimitir ca Îngerul Morţii să îl ia pe Henry Fonda pentru că îşi doreşte să fie el cel mai rapid
pistolar. Sigur că au mai fost şi alte filme în care pot fi identificate trimiteri la îngeri sau demoni însă
abia odată cu “High Plains Drifter” şi “Pale Rider”, Western-ul a devenit un vehicul pentru supranatural...
“Dust Devil” este un film sud-african, ori în Africa de Sud este interzis orice are legătură cu Diavolul.
În timpul Apartheid-ului, semnele şi prevestirile erau interzise, exorcismul era interzis, chiar şi
“Rocky Horror Picture Show” a fost interzis, iar când s-a lansat filmul produs de Hammer,
“Frankenstein and the Monster from Hell”, cenzorii înarmaţi cu markere au luat fiecare copie în parte şi au
acoperit complet cuvintele ‘from Hell’, deci titlul a devenit “Frankenstein and the Monster”. Era
tabu în Africa de Sud să se utilizeze în filme simboluri religioase sau satanice, era ilegal, şi atunci mi-am
zis că această ţară are nevoie să aibă propriul film despre Diavol. Ori cel mai popular actor pe atunci în
Africa de Sud era Clint Eastwood şi, mai mult, a fost votat ‘cel mai sexy actor din lume’ timp de mai bine de
douăzeci de ani, astfel încât, începând să mă gândesc cum ar trebui să arate personajul meu Dust Devil, i-am
avut în minte pe Jim Morrison, Elvis Presley şi pe Clint Eastwood. Diavolul trebuie să fie... cel mai sexy
bărbat în viaţă, cea mai atractivă şi cea mai populară persoană de pe această planetă. Uite-aşa înfăţişarea
Diavolului a fost inspirată de Clint Eastwood.
Cum ai ajuns să te împrieteneşti cu legendarul cineast italian Dario Argento, autorul lui
“Profondo rosso”, “Suspiria”, “The Bird with the Crystal Plumage” şi... creatorul poveştii lui “Once Upon a Time in
the West”?
Foarte simplu. A fost primul realizator de filme profesionist care mi-a vorbit
ca unei fiinţe umane. Toti cei cu care încercasem să vorbesc înainte m-au tratat ca pe un puşti, unul
care era în afara industriei şi pe care nu merita efortul să îl iei în seamă. L-am întâlnit pentru prima oară
pe Dario când căuta să îşi cumpere marijuana şi a fost... foarte, foarte prietenos. I-am făcut rost şi, după
aceea, de fiecare dată când venea la Londra primeam un telefon, ‘Prietenul tău Dario vrea să vă vedeţi’, şi
astfel a început să se cimenteze o relaţie de amiciţie între noi, eu neavând decât 17 ani. El era foarte
prietenos cu mine, eu îi procuram ‘iarbă’, apoi m-a prezentat lui Michele Soavi [cineast care a semnat
Horror-urile “Dellamorte Dellamore”, “La chiesa” şi “StageFright” – n.r.], şi el mare amator de ‘iarbă’,
după aceea i-am cunoscut pe Asia [actriţa Asia Argento, fata sa, câştigătoare în Italia a Globului de Aur
şi al prestigiosului premiu David di Donatello – n.r.] şi pe Claudio [Claudio Argento, fratele mai
mic al lui Dario, producătorul lui “Dawn of the Dead” al lui George A. Romero şi autorul scenariului la “Santa
Sangre” al lui Alejandro Jodorowski – n.r.], şi pe aproape toţi ceilalţi membri a familiei sale. Deci a
fost o întâmplare norocoasă că i-am cedat punguţa cu ‘iarbă’ lui Dario pentru că a făcut posibilă intrarea şi
acceptarea mea în lumea lor. Dacă nu s-ar fi întâmplat poate că n-aş fi ajuns să realizez filme
Horror... asta într-un context în care, încă din anii ‘60, fără de folos, creatorii şi oamenii de
cultură au început să atragă atenţia asupra pericolului suprapopulării, a disperării născute de problemele de
mediu şi a autotaritarismului, a progresiei culturii noastre spre un control etatist deplin, a supravegherii
aproape totale a omului de către stat, aşa cum le vedem prezentate în distopiile Science-Fiction [Richard
Stanley a realizat încă din studenţie pe 8mm o distopie cinematografică de 45’, “In an Expanding Universe”,
considerat prequel la “Hardware” – n.r.]. Nu putem să continuăm să ne distrugem lumea fără a exista
consecinţe. Pe de altă parte, eu mi-am ales însă o altă cale de a da semnale deoarece, până la “Hardware”,
inclusiv videoclipul trupei Fields of the Nephilim [piesa “Preacher Man” de pe albumul “Dawnrazor” din
1987 – n.r.] a fost conceput de mine ca un Spaghetti Western cu un look satanic. Vocalistul, Carl McCoy,
transformat în ‘The Preacher Man’ are o mână de metal, o pelerină neagră, vestimentaţie de pistolar
şi ochi incandescenţi, pentru că am văzut acest tip de imagini pe jachetele de piele ale motocicliştilor
opriţi să alimenteze în benzinării. Ele, în paralel cu aspectul lui Dust Devil, m-au ajutat să construiesc în
anii ’80 o versiune Goth a lui ‘Man with No Name’, şi în mod deliberat l-am ales apoi pe Carl McCoy să îl
interpreteze pe Diavol [personajul Nomad – n.r.] în “Hardware”, pentru a face legătura cu
videoclipurile, cu piesele şi coperţile albumelor. Pentru a încerca să dau coerenţă universului meu.
Vorbeai mai înainte de Carl ‘Diavolul’ McCoy. Ajungem astfel la “Hardware” şi la
muzică...
Am fost foarte, foarte norocos în acest film în ceea ce priveşte muzica. A fost prima mea
colaborare cu Simon Boswell, compozitor pe care mi l-am dorit apoi şi pentru “Dust Devil”.
Iniţial, mi-am propus ca “Hardware” să înceapă cu o piesă a lui Public Image Limited iar John Lydon să joace rolul
DJ-ului şi, din acel moment, toţi cei pe care îi mai întrebasem au început să spună ‘Da’ şi am avut mulţi muzicieni
din anii ’80-’90. Iggy Pop s-a implicat, Lemmy apare în film, Luciano Pavarotti şi-a făcut timp să înregistreze o
compoziţie [“Stabat Mater” al lui Rossini, în interpretarea lui The London Symphony Orchestra dirijată de
Istvan Kertesz – n.r.], am primit foarte repede o piesă de la Ministry, aşa că am avut noroc să îi avem în
film pe toţi aceşti muzicieni talentaţi. Nu ştiu de ce însă din momentul în care o singură persoană îşi dă acordul
să participe la un proiect toţi ceilalţi se trezesc brusc şi vor să se implice la randul lor, mai ales că aproape
totul se filmează pe acelaşi platou şi nu presupune multe deplasări. Sau poate exact de aceea. Abia la sfârşit am
mai găsit ceva bani care ne-au permis să mergem pentru câteva zile în Maroc ca să turnăm ceva exterioare pentru a-i
da filmului o anvergură mai mare decât o are în realitate. Nebunia este că, în mai mult de jumătate din cadre, am
folosit figuraţie şi imaginea oraşului sub forma perspectivelor în miniatură. Inclusiv orizontul
este o miniatură. Asta însemna că nu puteai să muţi niciodată camera căci, dacă o făceai, efectul produs de
miniaturile din fundal dispărea. De aceea am apelat la un montaj dinamic, pentru a masca lipsa de mobilitate a
camerei şi aveam nevoie de o muzică plină de ritm. Gândeşte-te că jumătate din clădiri erau minuscule, făcute din
carton, iar maşinile care se văd în depărtare sunt de fapt lumini LED lipite în vârful unor beţişoare chinezeşti.
Eram cu toţii duşi cu capul dar, cumva, filmul a supravieţuit în ciuda lui Harvey Weinstein, însă destul de
ciuntit, pentru că la Miramax au tăiat bucăţi întregi din el şi au schimbat unele dialoguri înregistrând alte voci
şi suprapunându-le peste cele originale.
Estetic, “Hardware” e un mix eclectic între diferite civilizaţii. Avem elemente
chinezeşti, indiene, americane şi, evident, europene. Această “globalizare” vizuală a fost una voită de la bun
început?
Cred că arată ca apartamentul în care locuiam la vremea aceea, plin de gunoaie, dar în care
reuşisem cumva să îmi creez totuşi un ambient personal, ceea ce era şi mai rău din punctul de vedere a lumii
exterioare. Seamănă şi cu locuinţa lui Jo [production designerul Joseph Bennett, care a debutat alături de
Richard Stanley şi a colaborat cu acesta şi la “Dust Devil” – n.r.], că şi acolo căram tot ceea ce găseam prin
jur şi ni se părea că ne-ar putea fi de folos la un moment dat. Ştiind că “Hardware” va veni după “Alien” şi
“Terminator”, am încercat să facem unele lucruri altfel. Unul dintre acestea a fost renunţarea aproape completă la
luminile albastre, turcoaz şi gri-albastru pe care le vezi în filmele lui Ridley Scott şi James Cameron, pe care
le-am înlocuit cu stilul de iluminare ‘deep red’ al lui Dario Argento. În felul acesta întreg filmul arată
ca un soi de paletă de culori, mai ales că eu eram pasionat pe atunci de Indienii Hopi şi am încercat să schimb
cromatica astfel încât să sugereze că totul se desfăşoară pe durata a numai 24 de ore. Încep din alb cu umbre de
gri pentru ca la mijloc să fie extrem de întunecat cu accente roşiatice, după care revin cu lentoare din nou la
albul strălucitor. Am încercat să creăm un design cromatic ciudat pentru că, pe un anumit palier, este un
film psychedelic dar unul foarte negativ, ‘a very bad trip’. Estetic, l-am realizat în tradiţia
lui Stacha [australianul de origine poloneză ‘Stacha’ Halpern, pictor abstract cu tendinţe Expresioniste –
n.r.], dar am fost foarte influenţat şi de Tobe Hooper şi de seria sa “The Texas Chain Saw Massacre” prin
faptul că am creat-o pe Jill cu gândul la Stretch [DJ-iţa de radio din “TTCM 2” – n.r.]. Cât despre
evoluţia tehnologiei, eu sunt încă şi acum speriat. Nici acum nu-mi plac cyborgii. Când văd imagini cu Big Dog, cel
mai mare cyborg militar care există în acest moment şi îi aud motoarele care îl pun în mişcare, mi se face pielea
de găină. Este genul de lucru pe care îl găsesc absolut respingător atât în ceea ce priveşte maşinăriile cât şi cei
care le-au creat. Sunt înspăimantat de gândul că aş putea fi urmărit de una dintre ele şi, din nefericire, nu mai
sunt chiar atat de tânăr încât să sper că voi scăpa teafăr. Multe din influenţele mele se regăsesc în cărţile de
Science Fiction din anii ’60-‘70 pe care le citeam pe când aveam 13-14 ani, precum “Make Room! Make Room!”
[1966 – n.r.] al lui Harry Harrison, un autor de SF foarte popular la acea vreme, de unde am aflat pentru
întâia oară de încălzirea globală şi de efectul de seră, de schimbările climatice. Ideea că mediul înconjurător ar
putea ceda şi că eu ar trebui să continui să trăiesc prizonier într-o lume suprapopulată în care nimic nu
mai este natural, nimic nu mai este funcţional, în care forţe globale precum Statele Unite ar putea deveni
din ce în ce mai autotaritariste, pur şi simplu m-a îngrozit. Copil fiind, am avut multe coşmaruri din cauza
acesteia care au continuat să mă bântuie timp de decenii. Să ne gândim că abia acum câţiva ani oamenii au început
să realizeze ce înseamnă efectul de seră iar eu sper că nu e prea târziu şi e încă posibil să întoarcem istoria
dinspre această destinaţie pe care scriitorul american de SF Philip K. Dick o numea “the Black Iron Prison” a
viitorului [în “Flow My Tears, the Policeman Said” din 1974 – n.r.].
Plecând tot de la “Hardware”, mult mai accesibil decât elipticul “Dust Devil” care
jonglează cu o simbolistică sofisticată, sunt generaţiile Facebook din aceşti ani pregătite sau interesate să
descifreze semnificaţia simbolurilor propuse de cineaşti?
Devine din ce în ce mai greu, mai ales că cei de la Hollywood privesc filmul doar ca
entertainment şi refuză să accepte că acesta poate fi artă. Cu siguranţă, ai putut constata că folosesc
deseori “stenografia” în filmele mele fiind convins că sunt unele lucruri atât de evidente pentru spectatori încât
nu trebuie decât să apese butoanele corecte şi vor avea explicaţia. “Hardware” este tot un soi de Western, în care
începutul poveştii este plasat abia la sfârşitul filmului. Diavolul apare la începutul şi la finalul filmului.
Cyborgul este adus de către Diavol care îşi face apariţia tocmai de Crăciun. Ai personajul care apare din neantul
fierbinte, ai sunetul muzicuţei, murmurul său care transmite subconştientului un mesaj de identificare clar, ai
planul apropiat cu ale sale cizme originale Durango cu tocuri ‘cubaneze’ [sintagma “Durango boots with Cuban
Heels” a devenit clasică în moda Western – n.r.] şi la fel se întâmplă şi în “Dust Devil”. În momentul în care
auzi zgomotul acelor tocuri ştii că se apropie Diavolul. Când eram foarte tânăr am citit un interviu cu Roger
Corman [legendarul regizor şi producător de filme de serie B – n.r.], care mă interesa încă de pe la 11-12
ani, în timpurile lui New World [New World Cinema, compania lui Corman care distribuia în SUA inclusiv filme de
artă precum cele ale lui Bergman, Kurosawa, Truffaut sau Fellini – n.r.], pe când încă făcea filme bune precum
“Piranha” sau “Death Race 2000”, în care el spune că deţine o formulă pe care o utilizează aproape în fiecare film:
întotdeauna arată sâni goi, un elicopter care explodează sau un monstru, şi întotdeauna inserează... un voalat
comentariu social, care să nu stea în calea Exploitation-ului, a entertainment-ului de bază, dar care trebuie
inclus în mod obligatoriu. Dacă filmul este lipsit de comentariu social sau de subtext devine mai puţin interesant.
Am încercat la rândul meu să aplic această formulă. Am încercat întotdeauna să am în filmele mele o scenă de sex,
să pigmentez acţiunea cu o doză de violenţă acută, explozii, maşini făcute praf, un ‘shootout’, dar, de
asemenea, să plantez un comentariu social sau politic. Formula lui Roger Corman mi-a rămas întipărită în
minte încă de atunci, de când eram copil. Sunt pe deplin conştient că o parte dintre spectatori nu vor
înţelege filmele mele aşa că “Dust Devil” are sex şi crimă chiar din primele sale zece minute şi are o explozie al
unui creier în ultimile sale zece minute, eu având în minte că trebuie să ofer ceva şi unora care sunt prea proşti
ca să înţeleagă, să satisfac şi această parte a publicului care nu descifrează comentariul socio-politic. Sper de
fapt să ofer ceva tuturor celor din public, dincolo de cei puţini care îşi doresc mai mult decât un entertainment
superficial. Încerc să rezist între cei doi poli, între ‘exploitation’ şi ‘arthouse’.
Richard Stanley, mulţumesc pentru confesiune.
NOTĂ: Interviul de mai sus este o transcriere parţială al întregului
dialog, acesta urmând să fie publicat în formulă completă în antologia aniversară “Zece dintr-o sută:
Cartea Sunetelor”, care va apărea în toamna lui 2018.

IOAN BIG Octombrie 2017/Mai 2018
Foto (*cu excepţia coperţilor de discuri): Ioan Big
|