Interviu cu
Ilie Stepan
1. Timişoara a
fost şi este un leagăn al culturii rock româneşti! De aici s-au făcut auzite "voci" în trupe de renume,
printre care Ilie Stepan şi grupul Pro Musica, care au făcut istorie în muzica rock
românească. Care a fost "ingredientul" miraculos al muzicienilor timişoreni şi care a fost motivaţia?
Am să încep cu motivaţia personală. Pe mine m-a atras muzica beat a anilor
'60, cum era atunci numită, filmul "Tinerii", Cliff Richard şi The Shadows.
L-am văzut la cinematograful din cartierul în care locuiam, în care obişnuiam să măturăm curtea, pentru că
eram lăsaţi pe gratis să vedem filmul. Stăteam în primul rând, ca la filmele cu Chaplin, era o poziţie foarte
incomodă de văzut, cu capul pe spate. Acest film a tuşat teribil o întreagă generaţie. În momentul când i-am
văzut, cu chitarele elctrice în mână, mi s-a părut ceva fantastic şi de-atunci a devenit visul meu să învăţ să
cânt la chitară. Ai mei, spre bucuria mea şi spre cinstea lor, mi-au făcut rost de un profesor şi, în maximum
2 luni am început să studiez cu profesorul Adrian Popescu, profesor cu care a studiat de altfel şi
Nicu Covaci, cu care au făcut lecţii Loţi Herdina de la Progresiv TM şi celebrul
chitarist de jazz Dan Ionescu, care era mai tânăr ca noi. El a fost un mentor şi apoi, încetul cu
încetul, ne-am conectat cu ajutorul ghitărilor, atât cât s-a putut la muzica mare, care venea din Occident la
noi, prin intermediul discurilor şi al revistelor din Yugoslavia. Erau discuri cu coperta aproape ca foiţa de
ziar, de formă pătrată, cu câte o piesă pe o faţă, care erau anexate la publicaţiile sârbeşti. Acolo apăreau
The Beatles cu câte o piesă. Ascultam pe câte un pickup din acela vechi, hărşia tot, dar încetul cu
încetul am început să ascultăm mai toate producţiile muzicale şi apoi am început să ascultăm Europa Liberă, de
la care am învăţat foarte mult, de la Cornel Chiriac în special, de la Radu Theodoru, oameni
care au contribuit foarte mult la educaţia noastră. Apoi, cei cu dare de mână, cu rude afară au mai adus ceva
partituri de chitară, diverse piese şi încetul cu încetul, am evoluat ne-am făcut ucenicia de bază, cum s-a
putut, condiţiile erau cu totul altele atunci... Era Cortina de Fier care funcţiona implacabil... cu toate
acestea, s-au mai strecurat tot felul de lucruri care ne-au ajutat să ne făurim un scop, un ideal, ceea ce am
însemnat noi ca învăţăcei în ale pop-ului. Nu este lipsit de adevăr şi faptul că am beneficiat înaintea
noastră de o generaţie foarte tare de muzicieni, Phoenix, Olimpic '64, Sideral,
Chromatic, lucru foarte important pentru că de ei ne-am "agăţat" cel mai tare, în sensul bun al
cuvântului, pentru că erau mai mari ca noi şi poate erau mai conectaţi la muzica de afară şi am învăţat mult
de la ei... Această formă empirică de a intra în această lume miraculoasă a muzicii beat, care după
aceea s-a transformat în muzică rock a fost o formă benefică de a învăţa muzică. Eu, la începutul anilor '70,
am studiat şi chitara clasică. Am avut imensul privilegiu de a mă perfecţiona, după profesorul Popescu, cu
care am învăţat să cânt cu pană la instrument, am învăţat să cânt cu degetele şi apoi cu profesorul Eduard
Panfil, care era un eminent psihiatru, un bun poet, un eseist remarcabil, care a studiat chitara clasică
la conservatorul din Paris în perioada interbelică. Cu domnia sa am făcut chitara clasică, un lucru benefic
pentru mine, care mi-a deschis ochii despre marea muzică şi care m-a făcut să înţeleg încetul cu încetul, că
muzica rock nu este cu nimic mai prejos decât muzica clasică, că sunt surori şi sunt 2 genuri muzicale
şi atâta tot. Eu cred că lucrul ăsta mi s-a întipărit în felul meu de a găndi şi o dovadă de înţelepciune la
care am reuşit să ajung este un interviu din anii '87, '88, când am spus cuvintele în care cred şi acum:
"Beethoven este la fel de tânăr ca şi John Lennon".
2. Deci
putem să spunem că muzica rock a ajutat, a fost un mod de supravieţuire a oamenilor din Timişoara, într-o lume
închisă?
Absolut. O
lume închisă chiar la modul propriu, dar avea o fereastă prin care a pătruns ... Vreau să-ţi mai spun ceva, dacă
tot ajuns la pragul ăsta de aducere aminte. Prima dată când mi-a căzut în mână, la sfârşitul anilor '60 - aveam
17 ani -, un LP cu Omega, o trupă din Ungaria şi când am deschis LP-ul şi în mijlocul copertei duble, cum erau
atunci, era poza lor cu nişte şube mari, cu părul lung, într-o peşteră, cu ochelari stil Byrds, mici, pătrăţoşi,
am crezut că visez... Eu învăţasem la şcoală că regimul socialist este apanajul clasei muncitoare, după care
începusem să-mi dau seama de anumite lucruri care nu funcţionau, erau minciună, părinţii mei nu mi-au spus prea
multe pentru că au vrut să mă protejeze. Tatăl meu a fost militar în Armata Regală şi a avut mult de suferit,
iar eu am început să descopăr singur, pe la 16, 17 ani, faţa hidoasă a sistemului care-l trăiam... Am văzut că
la unguri se poate realiza asta şi discul suna într-un fel anume, arăta într-un fel şi textele erau într-un fel,
şi atunci am început să am mari îndoieli vis-a-vis de cum se aplică la ei socialismul, bla, bla, bla...
Uite că ei, ca şi sârbii, nu prea construiau acelaşi socialism ca şi noi, cel puţin la modul ăsta de a pătrunde
ceva muzici; prin aceste 2 zone de graniţă au intrat tot felul de lucruri care ne-au ajutat să ne formăm.
3. Pro
Musica a fost primul tău grup? Cu cine ai "parcurs" primii paşi şi care au fost primele reacţii ale
publicului?
Nu. Trebuie
să-ţi mărturisesc un lucru. Până acum câteva săptămâni uitasem de primul grup care a fost efemer, dar pentru o
cronologie veridică a acelor ani, trebuie să-ţi spun că de curând, m-am întâlnit cu un fost pro musicist, actor
la teatrul naţional din Timişoara, Doru Iosif, care participă pe toate cele trei albume ale trilogiei
Sensului Vieţii, şi care mi-a amintit de primul grup pe care l-am făcut în parcul în apropierea
căruia locuiam, în Piaţa Maria din Timişoara, titlul era G Boys, nume dat de tatăl meu... După care
primul grup cu care am şi cântat la şcoala generală nr. 15, într-o sâmbăta seara pentru colegi, a fost grupul
Marţienii, undeva prin anul 1967, aveam 14 ani... După care a urmat Rivoli Grup 4, eram un qaurtet
şi apoi alt grup numit Archaeopteryx. În toamna lui 1972, în septembrie, în timpul unei ore de chimie, o
materie pe care eu nu am suportat-o, mi-a venit în minte Pro Musica Experimental Super Grup, ăsta fost
numele iniţial. Erau la modă numele astea pompoase cu multe denumiri, ăsta a fost primul nume cu care am început
să lucrăm în Liceul Pedagogic Carmen Silva. Să lucrăm, să lucrăm, să lucrăm şi am finalizat totul pe 15
ianuarie 1973. De ziua poetului nostru, Mihai Eminescu, am dat primul recital în sala Liceului Carmen
Silva. Noi considerăm ca dată de referinţă, nu ziua când ne-am format, ci ziua primului concert. De aceea, în 15
ianuarie 2013 vom sărbători 40 de ani de la înfiinţarea grupului Pro Musica. Cam asta ar fi istoria
grupurilor de început, iar cu Pro Musica am cântat mulţi ani şi sperăm că a însemnat ceva în istoria
muzicii rock româneşti.
4. Textele
pieselor voastre exprimau un zbucium intern, un protest mascat. Cenzura şi-a dat seama de asta sau aţi fost
deconspiraţi de atitudinea şi aspectul vostru?
În perioada
de început cântam un folk de protest, atât cât se putea protesta. Aici trebuie să facem nişte delimitări,
nu aş vrea să facem o exegeză a metodelor pe care le folosea cenzura, dar trebuie spus un lucru, ca să înţeleagă
cei mai tineri. Existau mai multe tipuri de cenzură, mi-am dat seama personal de acest lucru. Când lucrai la un
spectacol care se juca într-un mediu studenţesc era o cenzură, poate mai blândă aş putea spune, mai permisivă,
când începeai să imprimi pentru radio sau televiziune se înăsprea puternic, iar când am ajuns să imprimăm pentru
Electrecord, a fost nemiloasă. Când scăpa câte-un text, la o emisiune de radio sau TV, dar mai ales la radio -
la TV nu prea am filmat pentru că aveam părul mare şi nu prea ne filmau -, era suficient cine asculta piesa, un
tovarăş, care să zică: "Ce căută piesa aia acolo? Afară cu ea!" Şi se stergea piesa imediat, în schimb
dacă scăpa textul ăla pe un disc şi apuca lumea să-l cumpere, nu aveau cum să recupeze toate discurile vândute
şi atunci erau înfricoşaţi de perspectiva că pe un disc a fost aşa scăpare, aşa câte un text din ăsta care să
întoarcă pe dos sensul. Să-ţi dau un exemplu de ce însemna pentru ei întors pe dos. Eram la Electrecord, în
1985, lucram la faţa aceea de disc Formaţii rock nr. 9. Piesele care apar pe acel disc sunt arii din
opera rock "Introducere pentru un concert barock". Era un text acolo care acum creează hilaritate.
Să stai cu ochii pe el ca să nu se întâmple ceva. "Cum ar fi de-ar fi un om? / Când în pulbere ne vom risipi,
etc, etc..." Când au auzit ăştia UN OM, de-ar fi un singur om, deja pentru ei atacul
era clar, deşi nu era nici o aluzie. Cine era un singur om pe vremea aia, era unul singur? "Imediat să
schimbaţi!" au zis. Am vorbit cu textierul, cu Marian Odangiu, care a creat un alt sens al acelor
versuri, şi a ieşit ceva nostim... "Cum ar fi de-ar fi un pom?" (râde!)... dar nu la modul zeflemist, că
nu aveam atâta inconştienţă să ne autozeflemim, el crease un alt concept al piesei vis-a-vis de pomul ideal,
etc... Până acolo se ajungea apropo' de cenzura textelor... Le era frică şi de umbră, dacă aveai umbra prea
mare, le era frică şi de umbră, la modul figurat vorbind... Un sistem dictatorial, dar care îşi trăia propriile
frici, izbucneau ca şi susur de izvor, să-mi fie iertată comparaţia, nici nu te aştepti de unde... Trăiau cu
spaima că pot fi doborâţi, şi până la urmă au fost doborâţi ... provizoriu... pentru că s-au regrupat şi tot
aşa, tot aşa...
5.
"Creanga de cireş" poate fi numită "operă folk-rock"? Era o modă a festivalurilor de a prezenta astfel de
"opere rock", după modelul operelor psihedelice din vest?
Este operă
folk. Aici au scăpat multe idei protestare şi multe alte lucruri destul de îndrăzneţ spuse. Ca şi
muzică, e o lucrare pe care eu o port în sufletul meu. Nu pot vorbi mai mult despre ea pentru că nu-mi pot
autoaprecia muzica. "Creanga de cireş" pleacă de la mitul japonez al crengii de cireş, al
nonviolenţei, al demnităţii. Nouă ne-a trebuit atunci un motiv, un pretext muzical ideatic, ca să nu fie un
lucru sută la sută desprins din realitatea românească, pentru că era imediat interpretabil şi era decapitată
ideea (sau tăiată rădăcina). Mitul crengii de cireş a plecat de la o realitate zdrobitoare, cruntă, vis-a-vis de
cele întâmplate. Mă refer la cele două bombe atomice care au căzut la Hiroshima şi la Nagasaki, care este o
realitate pe care nu o poţi nega şi nici să o treci cu vederea. Acel concept ideatic ne-a ajutat să putem să
strecurăm şi să pompăm nişte lucruri pe care le-am avut de spus şi a fost o operă folk pe care am cântat-o cu o
mini orchestră de corzi, chiar simfonică, pe spate şi alte instrumente, cu joc dramatic, cu Florin
Călinescu - avea 17 ani pe vremea aceea -, cu proiecţii, cu umbre chinezeşti, cu lumini, atâtea câte au
putut fi atunci. E o lucrare care a deschis câte ceva. Aceasta am cântat-o aici, exact în clubul acesta (n.r.
Club A) în aprilie 1974. Ţin minte că a fost foarte multă lume, printre care şi poeta Nina Cassian cu
soţul, care a venit îmbrăcată într-o rochie vaporoasă, albă, s-a aşezat pe jos şi a ascultat. Era o femeie
interesantă, misterioasă, în ciuda înfăţişării. A fost un succes spectacolul, pot să spun.
6. Fiindcă
ai amintit de Florin Călinescu, te rog să-mi spui dacă el a fost în prima formulă Pro
Musica?
Nu, el a
fost în Pro Musica începând cu 1974, finalul anului 1973 mai exact, o perioadă de un an, în care am jucat
şi Creanga de Cireş, în care a avut un rol foarte important. Erau texte rostite, avea nişte
incantaţii pe care le spunea, în spatele unui ecran alb, erau nişte lumini pe spatele lui şi se creeau nişte
umbre pe care le-am văzut apoi dezvoltate foarte frumos mai târziu în altă parte. Cu Pro Musica a mai
cântat la început şi Adrian Daminescu, chiar pe imprimări, el cânta la violoncel şi percuţie, era elev
atunci, vorbim de anul în care eu eram cel mai bătrân în trupă, aveam 20 de ani... Fraţii Krauser aveau 14 ani,
Dixie, respectiv 15 ani, Erlend.
7. Prima
formulă Progresiv TM s-a spart după un mare succes... "Dreptul de a visa"! De ce ai refăcut grupul
şi cu ce experienţe te-ai întors în Pro Musica?
În 1975
existau în Timişoara două grupuri mari ca vârstă şi ca potenţă, din punct de vedere al aparaturii de spectacol.
Phoenix şi Progresiv TM. Pro Musica erau mai tineri. Acum când vorbim, eu din '54 sau
Covaci din 47', sunt cam egalizate vârstele, toţi umblăm cu moda bărbilor albe, ne vopsim alb pe bărbi, atunci
trei sau patru ani însemnau foarte mult. Una este să fii puştan de 18 ani să cânţi, şi alta la 22 sau 23 de ani,
să fii deja sus acolo, în vârf... Neavând scule şi neavând prea mult finanţe, atunci am zis că ne despărţim o
perioadă şi facem cumva să ne reîntâlnim după aceea. Eu am trecut la Progresiv TM, Erlie a trecut la
Phoenix, Doru Aprotesei a trecut la Gramophon, din care ulterior a făcut Post
Scriptum-ul. La Progresiv am întâlnit muzicieni de mare clasă. Progresiv TM era în primele trei trupe
din România... Phoenix, Sfinx şi Progresiv TM, astea erau atunci. A fost o şcoală foarte
bună, am cântat cu mare plăcere, am pus tot sufletul şi am fost foarte onorat că, la nici trei luni după ce-am
ajuns în trupă, am intrat în studiourile Tomis, aici la fosta biserică Sfânta Vineri, unde era Electrecordul şi
am înregistrat "Dreptul de a visa". Am mai cântat după aceea până-n vara lui 1977 cu ei. Am fost
în turnee, cu Catena o perioadă, împreună cu Mondial-ul, Iuliu Merca era la voce era
atunci, peste tot prin ţară, a fost o şcoală grozavă. După care, spre 1978 a fost o mică pauză, dar cum sângele
apă nu se face, ne-am reîntâlnit şi am început să ne pregătim pentru refacerea Pro Musicii. Era trupa de
început, erau anii frumoşi, iar grupul Progresiv TM se mutase la Bucureşti. Au făcut melanjul cu Roşu
şi Negru şi au creat un supergrup. În 1979 am avut deja primele concerte cu Pro Musica şi în
Bucureşti, la Sala Palatului. Am avut primele imprimări pe care le-am făcut la Bucureşti la Televiziune, pentru
că era cel mai bun studio muzical, dar nu am filmat acolo niciodată. Ne-a ajutat Dumitru Moroşanu, care
lucra acolo, un timişorean de mare cinste, absolvent de muzică.
8.
Stepan Project este un vehicul pentru călătorie în universalitate? Noile tale compoziţii sunt mai aproape
de spiritualitate şi mulţumire sufletească, decât cele protestare dinainte...
După anii
'90, am simţit nevoia să cânt şi altă muzică. Am rămas fascinat de posibilităţile multiple pe care ţi le oferă
muzica de fuziune. Am rămas fascinat de fuziunea dintre jazz şi rock, care a scos un curent de mare forţă, iar
mai târziu de colaborarea dintre Freddie Mercury şi Montserrat Caballé. Oricum, au fost suficiente
trupe de la The Beatles încoace, care au experimentat şi creat punţi, Deep Purple cu
Concerto for Group and Orchestra, etc. Am simţit nevoia să fac şi să cânt alt gen de muzică, dar
să nu derutez şi să creez o umbră de nesiguranţă vis-a-vis de ce este Pro Musica, ce înseamnă ea. Eu am
format-o, dar Pro Musica înseamnă o sumă de muzicieni care au creat acest brand şi îndrăznesc să spun,
acest stil. Nu mă pot juca cum vreau eu, să compun muzică de fuziune şi să fie tot Pro Musica. Ea a rămas
pe stilul ei şi pentru muzica de fuziune am format un nou grup, Stepan Poject, pe care l-am făcut în 1995
şi cu care am început abrupt să lucrez la trilogia Sensul Vieţii. Pe primele două titluri
Sensul Vieţii şi Undeva în Europa, latura de protest poate că este mai estompată, au
fost puse în evidenţă drumurile şi trăsăturile stilistice care trebuie să definească ceea ce am lucrat noi...
Acele trei dimensiuni ale muzicii, muzica cosmică, muzica credinţei, religioasă, cosmogonia, ancestrală, muzica
arhaică, muzica trecutului. Benefic vorbind, nimic nu se naşte din nimic. Nu am venit pe lumea aceasta singuri,
în afară de bagajul genetic, avem amintiri, avem bunici, avem tot ce se bazează pe ceva şi elementul ăsta de zi
cu zi, elementul urban, care crează în muzică trăirile fireşti ale contemporaneităţii. Pe primele două discuri
am implementat toate cele trei trăsături şi am insistat mai mult pe cele două extreme dacă le pot numi aşa,
pentru că nu sunt extreme, mai presus de cer şi de credinţă nu există nimic, dar în detrimentul părţii de
mijloc, mediene. Pe discul "Lumina" se găsesc câteva piese dure, chiar şi cu cuvinte mai dure,
împotriva celor care se imixtează în viaţa noastră, care ne ascultă, ne tăvălesc prin mizeria zilei, etc...
Credinţa înseamnă un lucru asumat. În artă, ca să realizezi frumosul, partea pozitivă, trebuie să ai puncte de
referinţă, să ai comparaţia. Ca să simţi că este un lucru frumos trebuie să ai o comparţie cu ceea ce nu este de
calibrul ăsta, ceea ce este urât. Numai cunoscând şi urâtul îţi dai seama de frumos. Cântecele astea de protest
şi zona asta urbană şi-au găsit mult mai bine aplicaţia în esenţa lor în discul "Lumina".
9. Pentru
cei care văd atâta urât în jurul nostru, "Lumina" este o îndrumare? Muzica care predomină "piaţa" este
prea comercială, prea trivială... Nu ne aşteptam ca după revoluţie să fie atât de murdărie în jurul
nostru...
Foarte
corect spus. "Lumina" nu este un drept al nostru, este un dar pe care-l primim zilnic de la cel
care ne-a creat. "Lumina" înseamnă bunătate, energie pozitivă. În general trebuie să fie o energie
pozitivă, chiar dacă arată şi lucruri care nu sunt atât de pozitive. Mesajul ei trebuie să fie definitoriu
pozitiv, adică un artist care nu are credinţă în Dumnezeu, mai ales un muzician, nu cred că ar putea face un
lucru benefic din arta lui. Trebuie să poţi să te adresezi unor semeni de-ai tăi şi să le împărtăşeşti bucuria
de a relaţiona cu ei, chiar şi prin intermediul energiilor muzicale. Asta înseamnă "Lumina".
Bucuria de-aţi trăi viaţa alături de oamenii cu care te întâlneşti clipă de clipă, de-a şti şi de-a conştientiza
faptul că bucuria asta este un dar pe care-l primeşti în felul tău de-a fi, de la cel care te-a creat şi că, în
ciuda greşelilor pe care le faci, ţi se iartă tot. Christos s-a sacrificat pentru noi! S-a urcat pe cruce să
arate triumful vieţii asupra morţii. Tot pentru noi a făcut-o, trebuie să învăţăm din asta. După noi, se vor
spune aceleaşi lucruri până va ieşi o societate mai bună. Acum sunt multe lucruri urâte, dar asta nu trebuie să
ne copleşească.
10. Ce-a
fost mai greu în construcţia acestui proiect, să-i aduci pe oamani alături de tine să cânte şi să înregistrezi,
să-i convingi de mesaj şi de motivaţia acestui proiect sau să găseşti un producător care să te susţină financiar
şi să-l finalizezi?
Partea a
doua poate a fost mai grea pentru că pe "Lumina" cântă câţiva artişti şi colaboratori din domeniul
graficii, al tehnoredactării care au lucrat şi pe celelate două. Osatura a existat. Dificultate nu pot să spun
că a fost în a-i aduce pe album, sunt muzicieni deosebiţi şi oameni de la care am avut foarte mult de învăţat,
care ne-am înţeles extraordinar de bine. Dificultatea, care a fost de scurtă durată, spre bucuria mea, a fost în
a găsi într-adevăr nişte oameni care să investească în acest material. Probabil aşa a trebuit să se întâmple. Am
lucrat aproape 11 ani la acest proiect, nu aş vrea să se creadă că am lucrat zi de zi numai la acesta, dar a
fost pe prima pagină a minţii mele şi a lui Dixie, a celor cu care am lucrat. Între timp, am mai făcut nişte
lucruri, am scris muzică de teatru, am mai realizat spectacolul acela mare de integrare a României în Uniunea
Europeană, în Piaţa Operei, unde am avut 100 de mii de spectatori: Undeva în Europa..., cu muzică
de pe „Sensul vieţii” şi „Undeva în Europa”..., balet cu lasere, cu scanere, etc. Apoi, am cântat la 16
decembrie 2009 într-un club de mărimea clubului A, cu Horia Crişovan şi cu Dixie Krauser, un
concert unplugged, dedicat memoriei eroilor revoluţiei, materializat într-un DVD („Live în Timişoara -
După 20 de ani”) dar, repet, pe prima pagină a fost "Lumina". Spre bucuria mea şi spre
şansa noastră, nici nu a durat atât de mult până să găsim oamenii care să zică DA! Cu noi plecaţi la drum!
Drumul spre fabrică, spre multiplicare, acea fabrică spre care tinde orice artist să-şi multiplice
mesajul.
11.
Descrie-ne "arsenalul" tău de echipamente, instrumente, etc, la care cânţi şi ne bucură
auzul!
Am avut
norocul să lucrez cu profesionişti adevăraţi şi am avut noroc să înţeleagă ce am vrut eu de la acest material
"Lumina". M-am făcut bine înţeles şi am putut să transmit şi o empatie, un factor care să-l ajute
pe colegul meu să înţeleagă ce vreau eu de la el. Cum mă întreba pe mine Sanda Guţu, o violoncelistă de
excepţie, cu care am lucrat la Undeva în Europa. "Cum vrei să vibreze aici, că poate să vibreze
în 12 feluri?", şi atunci am explicat rolul ei, ce personaj este... Poate asta m-a ajutat, că au înţeles
care-i mesajul şi, acolo unde nu am avut instrumentele sau capacitatea de a le capta, am mai strâns din dinţi şi
am mai creat câte un studio mic, de exemplu, de masterizare sau pentru mixajul 5.1 - DVD-ul are normă şi 5.1 -,
iar acolo nu avut nicio referinţă, (n.r. este singurul material românesc scos astfel). Atunci l-am luat pe cel
mai tare, pe Alan Parsons (Project), care are nişte albume 5.1 foarte bune şi l-am pus ca referinţă în mixerul
video cu care lucram. Aşa cum spuneam, am făcut un studio dedicat mixajului 5.1, am citit tot felul de lucrări
şi am avut noroc că un prieten foarte bun, inginerul Horaţiu Nica, este un fan înrăit de 5.1. şi m-a
convins. El a făcut primii paşi din cele 15 piese ale DVD-ului, de panoramare, şi apoi am început să lucrăm
împreună. El ne-a tras după el.
12. "Vox
populi, vox dei". Revoluţia din 1989 a fost inspiraţia pentru un imn care te-a făcut mai celebru decât
activitatea din Pro Musica sau Progresiv TM. Muzica este sinceră şi, din câte am citit, revolta ai
trăit-o din plin! Este un motiv în plus să iubim Timişoara şi oamenii săi.
Mă bucură şi
chiar mă emoţionează cuvintele tale. Aşa a fost să fie. Ca Timişoara să se ridice prima atunci şi apoi
Bucureştiul să confirme şi să croiască acea mişcare care a dărâmat pilonii principali ai zidului şi ai Cortinei
de Fier. Piesa "Timişoara" a fost scrisă aşa cum spune vorba poetului, "dintr-o
suflare", este singura piesă muzicală la care nu am ce să adaug şi nu aş face nicio corectură, nicio virgulă
muzicală nu aş schimba-o... Este rodul unei trăiri intense de atâţia ani, care s-a mărit şi s-a aprofundat, în
acelaşi timp dilatându-se, ca să încapă în acea săptămână, din 16 până-n 22, câteva zile după. A fost o trăire
formidabilă şi, apoi, o respiraţie grea, plină de tot ce am avut în mine. Nu pot renunţa la respiraţia asta şi
nici nu simt nevoia să mai modific ceva. Ce pot să zic, neutral spun, nu cu patos, în Timişoara, probabil şi în
Bucureşti, am văzut în primele rânduri, ale celor care au ieşit cu piepturile goale, din păcate şi au murit,
foarte mulţi tineri! Tineri care erau iubitori de muzică rock, tineri care, în întunecimea unei săli de
spectacol - poate erau singurele momente când erau împreună -, se simţeau cât de cât liberi. La un concert rock,
era acel freamăt de bucurie, era un moment de libertate. Iar tinerii aceia au ieşit în stradă cu pieturile goale
şi au făcut acele acte de curaj năpraznic, pline de dramatism şi de eroism. Să nu uităm asta! Să nu uităm, de
asemenea, că muzica rock, vorbesc la modul general, nu a făcut compromisuri majore niciodată.
Muzica rock nu a creat falşi idoli şi deziderate abracadabrante, de alde cincinale, magistrale, etc.
Muzica rock, atât cât a funcţionat ea, a fost adevărată. Nu s-a înclinat în faţa sistemului, cum ar fi
vrut sistemul să se încline. De aceea sunt mândru - în ciuda faptului că în toate cele trei titluri ale
trilogiei Sensului Vieţii, muzica de fuziune îşi face din plin simţit efectul -, să mă consider muzician rock.
Sunt mândru să spun oricui mă întreabă de ce am ales rock-ul. Pentru că rock-ul a fost o formă de protest al
unei generaţii, nu împotriva altei generaţii, ci împotriva tarelor şi a lucrurilor care nu funcţionează în
societatea in care trăim. Pe de altă parte, muzica rock, printr-un Bono, printr-un Sting,
printr-un Waters sau Peter Gabriel are proiecte umanitare de un real folos şi de o copleşitoare
dărnicie.
mulţumesc
,
Radu
Lupaşcu
5 decembrie
2012
Foto:
Paul Radu (Club A)
|