Elena Mîndru a lansat single-ul și
videoclipul Hay Moon
Hay Moon s-a lansat pe 14 mai 2021, în avanpremiera viitorului album Hope şi a
fost prezentat simultan în România, Finlanda, Polonia și Austria. CD-ul este în pregătire sub labelul
Eclipse Music (casă de discuri cu o solidă reputație pe zona de jazz din Finlanda). Elena
Mîndru îl are ca invitat special pe virtuosul violonist polonez Adam Bałdych.
Partener de dialog inspirat, Adam contribuie rafinat la sound-ul special al pieselor, alături de muzicienii
finlandezi Tuomas J. Turunen - la pian, Oskari Siirtola - la contrabas și
Anssi Tirkkonen - la tobe.
"Adam Bałdych are, fără nicio îndoială, cea mai tare tehnică dintre toți violoniștii de jazz
în viață în momentul de față. Ne putem aștepta la orice de la el." (Ulrich Olshausen, Frankfurter Allgemeine
Zeitung, DE)
Originalitatea albumului constă în abordarea unei tematici atipice pentru jazz: eco-criza globală
și angajarea de a transmite prin muzică mesajul că trebuie să ne unim forțele și speranțele în încercarea de-a
ne salva lumea în care trăim. Sunt teme regăsite atât în single-ul Hay Moon, cât și în celelalte
piese de pe album, care vorbesc despre perspectivele umanității într-un viitor cu o ecologie în schimbare, cu
provocări aduse de globalizare – de la migrație, la împuținarea mijloacelor de subzistență și la impactul
ciberneticii și al inteligenței artificiale.
„O bună parte din muzica de pe acest album a fost concepută în perioada pandemiei. Am făcut
muzică și am compus ca să trecem mai ușor prin restricțiile dure pe care le-am avut de îndurat. O modalitate de a
spera că aceste vremuri se vor sfârși cât mai repede, aducând speranța unui viitor mai bun pentru omenire. Chiar
dacă versurile par să ilustreze o realitate destul de sumbră și amenințătoare, ele vorbesc și de speranța că aceste
vremuri tulburi aduc oamenii împreună și îi fac mai conștienți că trebuie să facem ceva pentru a proteja această
lume, singura pe care o avem”. (Elena Mîndru)
Videoclipul este regizat de Riikka Kampara, filmat de Antti Kujanpää și colorizat de Napoleon
Digital. Videoclipul a fost filmat în frumosul cadru al conacului Tuomarinkylä, din Helsinki, Finlanda.
Videoclipul va fi lansat simultan pe mai multe canale de socializare, inclusiv YouTube,
Facebook, Instagram TV și Vimeo.
Hope va fi al cincilea disc al artistei de jazz Elena Mîndru, în care
ea deține dublul rol de protagonist și lider de trupă. Piesele de pe noul album sunt compoziții ale lui Tuomas J.
Turunen, Elena Mîndru și Adam Bałdych. Versurile sunt scrise de Elena Mîndru. Piesele au fost
înregistrate live la studiourile Sibelius Academy’s Kallio Kuninkala din Järvenpää, în Finlanda
(2-4.8.2020). Înregistrare și mixaj: Joonas Saikkonen,Mastering: Jarno Alho @ Alho Audio Mastering, Grafică: Andrei
Budescu, Label: Eclipse Music; Regie video: Riikka Kampara, Filmări: Antti Kujanpää; Video Color Edit: Napoleon
Digital.
Elena Mîndru este una dintre cele mai titrate și premiate voci din generația
română de tineri muzicieni de jazz. Plecată de pe băncile Academiei de Muzică din Cluj, ea trăiește și profesează
în Finlanda și este actualmente doctorandă în cadrul Departamentului de Jazz al Sibelius Academy din
Helsinki, pe tema spectrografiei și esteticii sunetului vocii de jazz. În plus, urmează un MBA în
management cultural la Kajaani University of Applied Sciences. Elena a câștigat numeroase premii, inclusiv
foarte prestigiosul Montreux Jazz Voice Competition. A lansat până în prezent 4 albume: Romanian Christmas Stories (2012), Evening in Romania (2014),
Quartphonic (2016), Folkloric Moods (2019).
“Elena Mîndru are ceva divin, care chiar se poate percepe când cântă. Până și atunci când
vocea face salturi cu intervale largi, își păstrează siguranța și eleganța. Controlul ei vocal este imens.”
(HGF, Mannheimer Morgen, DE)
Cu prilejul lansării acestui videoclip, vocalista și compozitoarea de jazz Elena
Mîndru ne-a acordat următorul interviu:
Interviu cu Elena Mîndru Turunen
Care este povestea noului tău album?
Povestea noului album începe încă din 2018 de la prima colaborare cu Adam Baldych la Gărâna
Jazz. Înregistrarea albumului s-a concretizat la începutul lunii august 2020, în studiourile Kallio
Kuninkala ale Academiei Sibelius. L-am reprogramat de mai multe ori pe parcursul anului 2020, din cauza
restricțiilor cauzate de pandemie, a fost un puzzle greu de realizat, însă cu un rezultat superb și foarte
creativ într-un final.
Albumul se numește Hope și va fi publicat integral în 27 august 2021, cu două
single-uri publicate separat ca preambul, atât ca audio, cât și ca videoclipuri pe toate platformele media. În 14
mai am lansat piesa Hay Moon, iar în 11 iunie lansăm Run Away, ambele semnate de mine și de
Tuomas, soțul meu și pianistul proiectului.
O bună parte din muzica de pe acest album a fost concepută în perioada pandemiei. Am făcut
muzică și am compus ca să trecem mai ușor prin restricțiile dure pe care le-am avut de îndurat. O
modalitate de-a spera că aceste vremuri se vor sfârși cât mai repede, aducând speranța unui viitor mai bun pentru
omenire. Chiar dacă versurile par să ilustreze o realitate destul de sumbră și amenințătoare, ele vorbesc
și de speranța că aceste vremuri tulburi aduc oamenii împreună și îi fac mai conștienți că trebuie să facem ceva
pentru a proteja această lume, singura pe care o avem.
În aceste vremuri pandemice s-a pus foarte serios problema suprevieţuirii artiştilor din orice
domeniu al artelor. Muzicienii independenţi din România nu au avut un sprijin real din partea statului. Cum aţi
făcut voi faţă acestei provocări mondiale şi cum credeţi că vor evolua lucrurile în viitor? În Finlanda, respectiv,
România.
Din păcate, statul în România nu sprijină artiștii nici altfel, în afara situației de
pandemie, decât extrem de puțin (AFCN și câteva finanțări locale și județene – prea puțin). În Finlanda situația e
puțin diferită, însă și acolo sunt probleme în ceea ce privește discriminarea. În timp de pandemie în schimb,
statele au eșuat complet în ceea ce privește înțelegerea situației oricărui domeniu artistic, în special cele în
care interpretarea pe viu pe scenă în fața unui public este elementul existențial – muzică, teatru, dans etc.
Restricțiile aplicate preferențial pentru anumite domenii sunt cea mai bună dovadă: ultimele locuri care s-au
deschis pentru public au fost sălile de spectacol, evident cu capacitate extrem de redusă. Însă magazinele
au putut fi deschise normal, avioanele au putut fi umplute la capacitate maximă, restaurantele și terasele au fost
deschise cu mult înaintea sălilor de spectacol și multe alte exemple de acest gen. Nu doar în România sau Finlanda,
ci peste tot. Lamentabil!
În Finlanda majoritatea muzicienilor au și un alt job de profesor de muzică sau în partea de
producție sau partea tehnică, forțați de situația financiară din domeniul artistic. Acei muzicieni care fac acest
efort de-a avea și un loc de muncă constant, pe lângă carieră, nu au fost într-o situația atât de nefavorabilă în
momentul când a început pandemia. Celorlalți însă le-a fost foarte greu, unii s-au reprofilat (colegi extrem de
talentați, cu masterate la Academia Sibelius) în domeniul transportului, curierat, chiar și curățenie sau
altele. Unii au reușit să obțină și finanțări concepute special pentru situația excepțională din pandemie, însă în
Finlanda.
Noi am fost norocoși să fi avut și joburile constante de profesor de pian în cazul lui
Tuomas și eu de producător cultural la Teatrul Savoy din Helsinki, la început de pandemie. Între timp, am
devenit managerul festivalului Oulu Music Festival, o nouă provocare pentru mine și un nou statut în lumea muzicală
finlandeză (nr. Programul festivalului de muzică din Oulu include producții naționale și internaționale și
artiști rezidenți din diferite genuri de muzică, îmbinând concerte de muzică clasică cu cele de jazz și
world music).
Cred că îţi este dor este de publicul de jazz de la noi şi sunt convins vă veţi pregăti un
turneu de promovare. Crezi că acesta va include toate ţările în care se lansează concomitent cele două
single-uri?
Mi-a tare dor întotdeauna de publicul din România, un public cald și receptiv. Pregătim și
turneu de lansare, însă cu toții așteptăm ca lucrurile să se normalizeze pe cât se poate. Anunțăm veștile imediat
cum ne sunt confirmate și nouă. Între timp, pot să vă spun că vom avea un turneu național în Finlanda la început de
noiembrie și început de decembrie, și câteva prezențe în timpul verii și început de toamnă în România și
Franța.
Single-ul este lansat digital în toată lumea, însă anunțarea prin comunicate de presă s-a
făcut în aceste țări unde avem cel mai numeros public, în mai multe limbi.
Te rugăm să ne prezinţi cvintetul cu care ai realizat acest album şi totodată să ne spui cum
s-au desfăşurat repetiţiile şi înregistrările pentru album. Bănuiesc că a fost mai greu să vă reuniţi în studioul
propriu de înregistrări. De ce aţi ales o altă casă de producţie a albumului?
Încep cu invitatul special al acestui cvintet, cu polonezul Adam Baldych care folosește două
feluri de viori pe acest album – cea obișnuită și o vioară renascentistă cu un acordaj special și neobișnuit.
Comunicarea muzicală cu Adam a fost de la început foarte organică și creativă. Secția ritmică este formată din
colegii mei finlandezi extrem de dibaci Anssi Tirkkonen la tobe, Oskari Siirtola la contrabas și Tuomas J. Turunen
la pian.
Repetițiile cu finlandezii mei s-au desfășurat în Finlanda, de fiecare dată înregistrând
munca noastră și trimitând-o lui Adam. Apoi, ne-am întâlnit de mai multe ori prin Skype și am discutat despre acest
material. Am și cântat unui celuilalt ideile muzicale, însă doar separat din cauza existenței (încă) a latenței.
Însă lucrurile s-au conturat frumos împreună în studio când am reușit să fim cu toții în același loc pe viu. Nu a
fost deloc ușor să ajungem să lucrăm împreună în studio, avionul a fost amânat și anulat de 3 ori, însă cu răbdare
lucrurile s-au aliniat.
Am ales casa de producție Eclipse Music din cauza interesului lor pentru noi și din cauza
statului acesteia în scena muzicală finlandeză.
Cum v-aţi cunoscut cu invitatul din Polonia, virtuosul violonist Adam Bałdych,
binecunoscut prin creaţiile sale de la casa de discuri Act Music şi care a fost rolul său în
coloratura albumului?
L-am ascultat live pe Adam Baldych la Gărâna în 2014, iar apoi am colaborat
pentu prima data (tot la Gărâna) în 2018. De-acolo a început totul. Adam a compus o baladă pentru acest
album, care echilibrează frumos compozițiile noastre mai ritmice și pline de energie.
Tematica versurilor tale este strict de actualitate. Care este scopul lor? Crezi că vom trece
mai uşor peste această perioadă? Vom uita repede această nefastă experienţă prin care încă trecem?
Consider că e important să fim vocali prin arta noastră, arta și în special muzica cu versuri
fiind un instrument puternic de comunicare. Expunerea temelor de actualitate într-un mod artistic nu ar trebui
să fie o problemă pentru artiști sau muzicieni. Ne conectează mult cu publicul nostru cu siguranță, iar în
cazul jazzului mi se pare că aduce mai aproape ascultătorii de ceea ce facem noi pe scenă. Arta a fost
și va rămâne cu siguranță un mijloc de a trece mai ușor peste perioade dificile și sper că muzica noastră
ajută publicul deja în acest sens. Nu cred că trebuie să uităm această experiență nefastă în
totalitate, e important să învățăm și să acționăm pe viitor. Să ne creem pe cât posibil un sistem de siguranță
ușor de manevrat și aplicat. Haosul nu are voie să revină.
Povesteşte-ne despre alegerea locaţiei de filmare a videoclipurilor? De ce tocmai acel castel şi
ce simbolistică are în cultura finlandeză?
Locația primului videoclip Hay Moon este în apropiere de zona în care locuiam în
Helsinki, o zonă vastă și parțial necunoscută mie înainte de pandemie. Am ajuns să cunosc în detaliu întreaga zonă
prin plimbări lungi în timp de pandemie – în Finlanda am fost norocoși și privilegiați să avem voie să ieșim în
natură primăvara trecută, în locuri neaglomerate. Simbolistica e mai mult importantă pentru mine ca om: am avut
nevoie de o pandemie ca să oprească ritmul extrem de alert ca să observ lucrurile frumoase din jurul meu, dintr-un
alt punct de vedere și cu alt fel de apreciere.
Albumul Hope va fi lansat şi pe vinyl? Comunitatea vinyliştilor câştigă
adepţi în rândul tinerei generaţii şi cred că ar fi de apreciat şi acest format muzical.
Da, desigur. Lansarea pe vinyl va fi în 29 octombrie.
Îţi doresc mult succes şi sper să ne revedem curând la un concert de lansare la Bucureşti. Te-ai
gândit şi la acest tip de lansare? Mă gândesc, în special, la un concert cu cvintetul cu care s-a înregistrat
albumul Hope!
Ne gândim foarte serios la un concert de lansare la București și revenim cu vești imediat
cum situația actuală revine la noul normal și lucrurile pot fi din nou planificate de-a dreptul și în muzică. Sper
ca acest lucru să fie cât de curând.

Interviu realizat de Radu Lupaşcu 21 mai 2021
Foto: Andrei Budescu (1, 2, 4, 5, 6), Maarit Kytöharju
(3,7)
|