Interviu cu ARMAND ASSANTE
“Un artist disciplinat”
Actor versatil şi iconoclast de anvergură hollywoodiană (patru
nominalizări la Globurile de Aur, Primetime Emmy Award pentru “Gotti”), cu peste 130 de roluri în filme şi
televiziune în portofoliu, popular la noi datorită deschiderii faţă de proiectele cineaştilor români (de la
“California Dreamin’”/2007 al regretatului Cristian Nemescu la recentul “The Wanderers”/2017 al lui Dragoş Buliga,
pentru care a fost premiat la ediţia din acest an al Dracula Film Festival de la Braşov cu trofeul onorific ‘Count
Dracula’), Armand Assante (n. 1949) ar avea multe de spus, fie lucruri legate de rudele sale din Napoli şi din
Roma, de copilăria sa din Brooklyn, de apariţia ca debutant în “The Lords of Flatbush”/1974 alături de Sylvester
Stallone, sau de asumarea responsabilităţii de regizor de documentare (cazul premiatului său în 2012 “Dialogue From
the Steppes” la Gasparilla Film Festival din Tampa Bay), doar că timpul se poate dovedi nu doar un aliat ci şi un
inamic pervers şi ca atare, în cazul acestui dialog limitat la un sfert de oră – independent de voinţa noastră - nu
am reuşit să extrag decât doar câteva crâmpeie din gândurile polivalentului artist (nu e o exagerare, Assante
fiind pe vremuri şi un muzician cu potenţial interesant) şi nu să completez, măcar în mare, ‘puzzle’-ul pe
care mi l-aş fi dorit. Cu toate astea, prin onestitatea şi coerenţa opiniilor exprimate,
interacţiunea s-a dovedit a fi mult peste aşteptările mele... dat fiind contextul.
Provii dintr-o familie cu rădăcini artistice. Tatăl tău a fost artist plastic,
iar mama ta poetesă şi profesoară de muzică. Nu era însă obligatoriu să păşeşti pe urmele lor. Puteai să visezi
să devii avocat sau economist. De ce nu ai fost tentat de un alt tip de carieră?
Cred că în mare măsură datorită lor. Părinţii mei erau oameni foarte, foarte disciplinaţi, iar
disciplina picturii, disciplina muzicii lor... era foarte pregnantă în casa noastră, nu era un aspect pe care să îl
tratezi superficial. Asta nu înseamnă neapărat că trebuia tratat la modul cel mai serios însă abordările creative
erau privite cu responsabilitate. Eşti responsabil pentru creativitatea ta, eşti responsabil pentru ceea ce
îţi imaginezi, totul are la temelie disciplina, iar acest fapt m-a marcat încă de la bun început. Am luat
totul foarte în serios încă de când m-am apucat de muzică... chiar dacă apoi am devenit înamorat de teatru şi am
realizat că trebuie să aleg între a fi muzician sau actor..., iar ambiţia mea a fost să devin un performer pe
scenă. Doar că, tânăr fiind, nu eram pregătit pentru ceea ce îmi cerea teatrul, erau cu totul alte instrumente de
lucru decât în muzică, iar asta m-a obligat să mă angajez într-un periplu dificil de
auto-descoperire prin intermediul autorilor şi a numeroase lecturi pe parcursul a mai multor ani...
... dar, pe măsură ce au trecut aceşti ani, ai ajuns să renunţi treptat la teatru. De
ce?
Trebuie să admit că, într-un fel, am fost răsfăţat şi încurajat de industria
filmului. Am început cu câteva filme care mi-au deschis ochii asupra unei posibile cariere în direcţia
aceasta, am fost abordat de oameni extrem de talentaţi, am ajuns să lucrez cu oameni foarte talentaţi... ori nu
poţi considera aceste oportunităţi ca fiind unele minore. Este o lume mică şi foarte rar ajungi să fi pe aceeaşi
scenă sau ecran cu oameni cu adevărat hărăziţi cu talent, ori asta este exact ce mi-a apărut mie în cale. O ispită,
dacă vrei să o numeşti aşa. Mi-am petrecut zece ani în teatru, iar cea mai mare parte a muncii
ţinea de proactivitate, o muncă individuală, una pe care o faci pe cont propriu, astfel încât am descoperit apoi în
cinema bucuria experienţei de a colabora îndeaproape cu persoane talentate, aşa cum, de exemplu,
am avut experienţa lucrului în România cu Răzvan Vasilescu [în “California Dreamin’” şi “The Wanderers” –
n.r.], un actor excepţional. Fiecare actor merită să fie pus în valoare şi nu privat de această oportunitate,
indiferent cine ar fi el. Eu am avut şansa acestui gen de experienţă încă de tânăr şi de asta am început prin a
spune că am fost un răsfăţat.
Asta cu siguranţă, dacă luăm în considerare că, între teatru şi film, intermezzo-ul din
viaţa ta dedicat muzicii nu poate fi ignorat. Puteai fi acum o vedetă într-un grup de Heavy-Metal...
E interesant că-mi pui problema asta deoarece ştiu... ştiu că dacă aş fi continuat în
muzică aş fi putut avea o carieră fenomenală, dar actoria de film m-a absorbit totalmente întrucât am
pătruns într-o cu totul altă lume cu ajutorul propriei imaginaţii, dar o lume în care regulile erau diferite,
inclusiv un tip aparte de disciplină cu care eu nu eram obişnuit, una completamente diferită de cea necesară
pentru a fi muzician, orientată mult mai mult spre exerciţiu şi practică. Are un grad diferit de complexitate.
Dacă vrei să transpui creaţia unui autor în muzică e suficient ca asta să vină doar din sufletul tău, pe când
în cinematografie lucrurile nu stau deloc atât de simplu. Mie nu mi s-a părut a fi simplu, şi cu atât mai
mult, am ajuns să mă frământ şi să fiu obsedat de ideea că trebuie să ajung să stăpânesc bine ceea ce fac.
Într-un fel straniu, dar adevărat, trebuie să recunoşti că ai nevoie de o viaţă întreagă pentru a ajunge să
stăpâneşti orice ţi-ai propus să faci. E nevoie de o viaţă întreagă pentru a deveni
actor.
Presupun că această convingere continuă să te ţină ‘on the road’...
Da, şi am fost şi am rămas ‘on the road’ de când mă ştiu.
Tocmai pentru că provii dintr-o familie cu tradiţii artistice, iar tu, la rândul tău, ai
trecut deopotrivă prin teatru, muzică şi film, mă interesează foarte tare, din perspectiva unui consumator de
cultură din secolul 21, opinia ta despre frontiera dintre arta cultă şi cultura
pop(ulară)?
E interesant că ai folosit termenul ‘caleidoscop’ la debutul întâlnirii noastre pentru că eu
cred că acum am ajuns să absorbim cultura cu o viteză uluitoare, ceea ce înseamnă că noi, de-adevăratelea... nu
absorbim cultura. Asimilăm frânturi de idei sau de informaţii legate de lucruri pe care diverşi oameni le-au făcut,
creat sau le-au stăpânit, dar nu ne concentrăm, trăim timpuri în care nu ne concentrăm asupra
culturii. Dacă stăm să ne gândim uitându-ne îndărăt la cultura, arta sau muzica secolelor 19 şi 20, acelea
erau culturi concentrate, dezvoltate în forme extrem de complexe şi de rafinate. Noi nu mai suntem capabili să
percepem asta. Pe de-o parte avem un avantaj şi acesta este reprezentat de accesibilitate, de accesul la cultură,
dar pe de altă parte avem un handicap, cel al faptului că nu o asimilăm în totalitate şi consumăm doar
frânturi din aceasta, din ce-a reprezentat pentru noi arta, ce-a reprezentat muzica sau din ce-ar trebui
să fie cu-adevărat arta valoroasă. Dar... înţelegem şi conştientizăm oare pe deplin de ce se întâmplă acest lucru?
Cred că suntem departe, foarte departe, de asta. Modul în care am ajuns să absorbim informaţia în ziua de astăzi a
ajuns aproape de nivelul iraţionalului. Şi, din informaţiile pe care le absorbim, cât dintre acestea sunt
digerabile în mod serios de fiecare dintre noi? Da, Instagramul este fascinant, oferă o altă perspectivă
şi multe alte puncte de vedere din exteriorul lumii tale, însă întrebarea e... câte dintre acestea nu ne folosesc
absolut deloc şi câte dintre ele au o valoare reală? Când vorbim de cultură sau artă adevărată, cea adevărată în
sensul propriu, trebuie să înţelegem în primul rând cum a fost concepută şi ce a vrut să exprime, ca rezultat al
unei serii de experienţe de viaţă legate de un subiect sau de o temă anume în care creatorul acesteia a plonjat cu
convingere... ei bine, aici noi am pierdut legătura, pierdem legătura.
Poate din cauza fricilor din realitatea noastră cotidiană însumate post 9/11 şi reflectate
în felurite chipuri în cinematografie? Frica de a rămâne singur, frica de a-ţi pierde casa, frica de a fi lipsit de
protecţie, frica de străini...
Am fost un discipol devotat al Neorealismului italian [reprezentat
de cineaşti precum Fellini, Visconti, De Sica sau Rossellini – n.r.], care, pentru mine, au avut cea mai
elocventă reacţie post-WWII la ce s-a întâmplat în Italia, referitor exact la temeri, la diferitele frici
induse în sufletul oamenilor de tarele războiului, exprimate prin intermediul filmului, inclusiv ca satiră sau
comedie. Era absurd ce se întâmplase cu toţi acei oameni. Mai sunt sunt şi alţi autori, precum Samuel Beckett,
care au scris despre absurditatea războiului. Ce vreau să spun, raportându-mă la prezent, este că acei
cineaşti Neorealişti au influenţat cu adevărat următoarele generaţii avertizându-le să fie atente şi să îşi
extragă învăţămintele din “the fucking world you are living in right now”, pentru că dacă nu
o faci şi nu ai o reacţie la ce se întâmplă... cum ai putea să ajungi să faci un film ce merită a fi
vizionat?
Bine, dar tot Hollywood-ul continuă să dea tonul. Ajungem astfel în America. L-ai
interpretat pe castilianul Sanchez care i se opune lui Cristofor Columb (Depardieu) în filmul lui Ridley Scott din
1992, “1492: Conquest of Paradise”. Cum ţi se pare acum America, este aceasta un ‘paradis’ care a
meritat să fie ‘cucerit’?
Este o întrebare foarte, foarte bună, pentru că ideea filmului “Conquest of Paradise” este una
foarte politică, ce speculează plecând de la dilema destinului oricărei naţiuni şi a întrebărilor ‘Cum supravieţuim
ca naţiune?’ şi ‘Ce resurse avem ca să continuăm să supravieţuim?’, care generează căutarea pe care o trăim
inclusiv în vremurile actuale. Este un semnal dat pentru începutul epocii noastre şi mă refer la destabilizare.
Destabilizarea altor culturi şi a altor lumi în favoarea propriilor noastre interese. Atât istoria
vest-europeană cât şi cea americană este scrisă de cuceritori, cei care au reuşit să cucerească ceva, este...
povestea istoriei, însă, într-un fel ieşit din comun, ceea ce s-a întâmplat atunci cu Cristofor Columb şi cu Spania
e altceva deoarece Columb a fost o unealtă a sistemului politic, având ca obiectiv găsirea şi destabilizarea
Americii Latine, să exporte, extorcheze, exploateze, cum vrei să îi spui, să ia tot ce este necesar pentru
asigurarea supravieţuirii propriei comunităţi. Aceasta este realitatea lumii în care trăim şi nu există nicio
diferenţă nici acum. Acum, noi, americanii, facem acelaşi lucru în căutarea resurselor petroliere ca să continuăm
să funcţionăm ca societate. Lumea începe să fie destabilizată pe scară largă... este ca o inversare a istoriei, o
inversare a raţiunilor iniţiale pentru care noi am ajuns pe acele pământuri. Dacă stai să te gândeşti, totul a
început cu mult mai mult timp în urmă, în Evul Mediu, prin Cruciade... a fost aproape acelaşi lucru. Sau de ce oare
un om ca Tamerlan [Timur Lenk – n.r.] a împiedicat India să invadeze Europa? A fost un miracol că a reuşit
pentru că, dacă nu s-ar fi întâmplat, probabil că nu mai vorbeam acum de Europa. Ceea ce vreau să spun este că
există cicluri în istoria noastră, a mişcărilor şi migraţiilor speciei noastre, iar dacă ai
problema supravieţuirii eşti obligat să destabilizezi pe alţii pentru a-ţi asigura în continuare existenţa ca şi
comunitate sau naţie. Din acest punct de vedere, [“1492: Conquest of Paradise” – n.r.] rămâne o poveste
care îşi conservă şi acum foarte bine relevanţa. Personal, am sentimente amestecate: adevărul incontestabil este că
Native Americans au fost destabilizaţi, complet destabilizaţi, dar, de asemenea, nu se poate nega faptul că
europenii au fost cei care au făcut ca lucrurile să evolueze... a fost un proces inevitabil.
De la Bugsy Siegel în Musical-ul “The Marrying Man”-ul din ’91 la Dominic Cattano în
“American Gangster” al aceluiaşi Ridley Scott din 2007 ai jucat varii roluri de personaje din lumea interlopă, dar
mă refer aici în special la “Hoffa” şi la “Gotti”. Pop culture-ul american a cultivat constant - până la crearea de
păreri preconcepute printre spectatori - asocierea între americanii de origine italiană din mediul urban şi Mafia.
Te-ai familiarizat cu poveştile de viaţă a diferiţilor gangsteri pe care i-ai întrupat. Mafia în
America... cum să o percepem?
Trebuie să îţi reaminteşti că eroarea a ceea ce eu numesc “dezintegrarea” Mafiei rămâne
fascinantă în cultura Pop(ulară) pentru vecie, precum şi faptul că, în peisajul Mafiei newyorkeze, personaje
celebre precum Lucky Luciano, Costello sau Sam Giancana au fost solicitaţi de către Guvern, iar ceea ce a
urmat a fost o serie de trădări între Mafie şi Guvern, trădări având consecinţe criminale pentru ambele părţi.
Repet, fondul adevărului este de natură politică. E vorba de supravieţuire, dar nu mă
înţelege greşit întrucât... vorbim de corupţie până la nivelul cel mai de jos, la temelie. În Hollywood avem
de-a face cu o romanţare a ceea ce Mafia este cu adevărat, o lume care îşi protejează anonimitatea extrem de
bine şi care a fost utilizată întodeauna ca instrument de către Guvern pentru a calma conflictele dintre
diversele facţiuni sau a anihila reacţii adverse din partea societăţii. Dacă te apleci atent asupra istoriei
sale, este... diabolică. Absolut diabolică. Nu am idei romantice pentru că am studiat zeci şi zeci de volume
despre aceste personaje dar, sincer, în lumea în care trăim acum există persoane care fac Mafia să
arate ca o grădiniţă de copii.
Mulţumesc şi realmente sper că vom avea ocazia să continuăm dialogul...
Şi eu. Întrebarile tale au fost provocatoare. Hai acum să ne plimbăm şi, pe drum, îţi povestesc
cine a fost cu adevărat Carol D’Allesandro, mafiotul pe care l-am interpretat în “Hoffa”. Un animal...
Mulţumiri lui Cătălin Căţoiu, Alin Ludu Dumbravă, Monicăi Felea şi lui Marian Gîlea pentru
oportunitatea de a avea acest ‘small talk’ nesperat. Menţionez că Asociaţia Culturală Fanzin din Brasov a fost
organizatoarea celei de-a 5-a ediţii a ‘Dracula Film Festival’ al cărui juriu internaţional a decis în final, pe 22
octombrie, să acorde marele premiu filmului românesc “The Wanderers” (r: Dragoş Buliga) cu... Armand Assante
într-unul din rolurile principale.

IOAN BIG 21 Octombrie 2017
Foto: Arhiva personală IOAN BIG
|