IDEI FERTILE: „FUNKY
BIRD”
A noua ediţie concertantă în anul 2021 a prezenţelor
live de jazz pe scena Sălii Radio – din păcate în absenţa „fizică” a publicului
– a coincis şi cu o nouă ediţie, fecundă, originală, a creativităţii în stare pură.
Veritabil demiurg al unor admirabile idei-concepte generatoare de evoluţii de excepţie în formule
combo încă din vremea Stagiunii de jazz de la
Teatrul „Act”, infatigabilul pianist-compozitor-aranjor-dirijor-profesor
George Natsis a dăruit melomanilor genului, în seara de 8 aprilie, încă o insolită,
elocventă mărturie a neistovitei sale inventivităţi: concertul „FUNKY
BIRD” susţinut în formula unui octet instrumental reunind exclusiv membri ai
Big band-ului Societăţii Române de Radiodifuziune. Ne-am putea raporta, convinşi că
nu greşim, la un grup de tip all stars alăturând componenţi de
elită ai amintitului big band, care şi în ansamblul său este evaluat ca orchestră
de elită! Astfel că (amnistiată ne fie această recidivă de cuvinte), vorbim despre
o elită a elitei alăturând opt profesionişti instrumentişti, totodată
redutabili improvizatori. Deci Sebastian Burneci - trompetă şi flugelhorn,
Cătălin Milea - saxofon alto & saxofon tenor (ambii – şi charismatici prezentatori),
Florian Radu - trombon, George Natsis - pian acustic şi pian
electric, ctitor al proiectului, realizator al tuturor celor zece aranjamente, Laurenţiu
Zmău - baterie, Adrian Cojocaru - percuţie, ca şi doi mai noi asimilaţi în
line-up-ul Secţiei ritmice a Big band-ului Radio,
bineveniţii Liviu Negru la ghitară şi Adrian Flautistu la ghitară
bas, iată alcătuirea apreciabilului octet în cauză.
Zece momente muzicale, unul mai captivant decât altul ═ tot atâtea măiestre repuneri în
partituri, au apărut subsumate unui deziderat coincident: compoziţii în vogă ale genialului saxofonist afroamerican
Charlie Parker din anii ’40 ai secolului trecut, în exuberante aranjamente
funk specifice anilor ’70 – ’80! S-au regăsit acestea toate cuprinse în amintitul
concert, unul dintre cele mai reuşite din ultimii ani! Altfel spus, o tentativă de fuziune stilistică, izbutită sub
zodia nonconformismului. Drept care, atât sub aspectul conceptual, cât şi ca valoare a muzicalităţii aranjamentelor
şi graţie interpretărilor de cinci stele, „FUNKY BIRD” merită o consideraţie
aparte.
Să o luăm consecutiv pe firul derulării sonore:

În primele minute, sub imperiul cifrei 2, cu autor şi aranjor cunoscuţi, cu doi prezentatori –
au fost oferite două piese, „AH-LEU-CHA” şi „CHERYL”,
fiecare cu câte doi interpreţi solişti, Florian Radu - trombon şi Cătălin
Milea - saxofon alto, respectiv Liviu Negru - ghitară şi Cătălin
Milea - saxofon alto; ambele secvenţe având darul de a ne introduce în / de a ne familiariza cu /
lumea magică a creaţiilor lui Charlie Parker, părintele jazzului modern be
bop...
Un real punct culminant valoric l-a marcat versiunea sui generis conferită notoriei teme
„MOOSE THE MOOCHE” în reconsiderarea căreia
aranjorul George Natsis s-a întrecut pe sine, fiind surclasat
doar de... pianistul George Natsis cu al său mirific solo –
succedat de eclatantele evoluţii improvizate ale lui Sebastian Burneci la trompetă şi ale lui
Cătălin Milea, de astă dată la saxofon tenor.
„YARDBIRD SUITE” – temă expusă de suflători (flugelhorn, trombon
& saxofon alto) în configurarea unei dense magme armonice imaginate cu gust de către aranjor, a beneficiat în
procesul travaliului variaţional ad-hoc de solouri pertinente realizate la pian electric de George
Natsis şi la saxofon alto de Cătălin Milea.
Pentru inspiratul aranjament conferit compoziţiei parkeriene „CHASIN’ THE
BIRD”,
George Natsis a preferat prezentarea temei la unison (şi octavă), unison
susţinut cu virtuozitate de cei trei suflători plus pian şi ghitară bas, prilejuindu-le în continuare lui
Florian Radu la trombon, lui Sebastian Burneci la trompetă şi
bateristului Laurenţiu Zmău seducătoare intervenţii personale – roade pârguite ale
imaginaţiei lor.
Unica secvenţă a programului care nu a evidenţiat autograful componistic al lui Charlie
Parker a fost legată cronologic de data evoluţiei live (luna
aprilie, incluzând în final, după cum se ştie – N.B. –
Ziua Internaţională a Jazzului), binecunoscuta creaţie a lui Gene de
Paul şi Don Raye „I’LL REMEMBER APRIL”, flugelhornistul şi pianistul
impunându-se în acest caz ca improvizatori protagonişti.

Am mai prospectat cu sporită satisfacţie auditivă, alte trei hit-uri parkeriene: bluesul
„NOW’S THE TIME” într-un aranjament aparte constând în rearmonizarea temei, cu
patetice chorusuri de ghitară ale lui Liviu Negru însoţit de riff-urile suflătorilor, ştafeta
solistică fiind apoi preluată de George Natsis la pian acustic şi de către Cătălin
Milea la saxofon tenor; „STEEPLECHASE” – temă în prelucrarea căreia
Sebastian Burneci a încântat printr-un volubil solo de flugelhorn, iar Cătălin
Milea, revenind la saxofonul alto, a improvizat în acompaniamentul armoniilor picurate pe clapele pianului
electric cu efect strings – de notat şi reuşitul chorus
special tematic destinat suflătorilor, ca şi balansul ritmic al întregii derulări sonore; apoi
„RED CROSS”, un mix între creaţia omonimă a lui Charlie Parker şi
melodiile „SUPERSTITION” şi „SIR DUKE” ale lui
Stevie Wonder (un titan al muzicii funk şi
soul), mix prefaţat în noua tălmăcire de o introducere a bateriei activate de
Laurenţiu Zmău, materialul tematic redat de suflători fiind pe urmă modelat în admirabilele
variaţiuni spontane susţinute la trombon de Florian Radu şi la saxofon tenor alternativ cu
ghitară de Cătălin Milea / Liviu Negru.
De un foarte bun aranjament semnat de George Natsis a beneficiat şi
piesa-epilog, „MY LITTLE SUEDE SHOES”, melodicitatea frazelor făurite în ornamentate
traiecte sonore de Sebastian Burneci la flugelhorn şi de
Florian Radu la trombon, vădindu-se oportună în a înviora
confortul ambiental al audiţiei.
Rezonanţele tobelor congas şi ale altor surse de percuţie mânuite
abil de Adrian Cojocaru au pastelat de-a lungul întregului concert, în tente felurite,
concretizările sonore ale colectivului instrumental.
Prin ţinuta, originalitatea şi atractivitatea sa, proiectul „FUNKY
BIRD” se cuvine promovat / reeditat şi pe alte scene de concert şi festivaliere – cutez eu,
convins, să afirm!

Florian Lungu 20 aprilie 2021
Capturi foto: Marius G. Mihalache
Legenda foto: George Natsis; Adrian Cojocaru,
Laurenţiu Zmău; Liviu Negru, Adrian Flautistu; Sebastian
Burneci, Cătălin Milea, Florian Radu.
|