GROOVIN’ HARD – CONCERTUL, CA
EXAMEN
Aidoma muzicienilor dintr-o orchestră simfonică, instrumentiştii Big band-ului
Radio trăiesc cu prilejul fiecărei confluenţe / al fiecărui nou impact / cu publicul – fie el şi
nevăzut, însă virtual existent – emoţia unei probe la apelativele măiestrie,
profesionalism, valoare artistică, probă care concentrează,
fructifică sutele de ore de studiu individual, zecile de ore de repetiţii, pe partide şi în
tutti; care, mai mult decât atât, atunci când este vorba de jazz, condiţionează acea
stare de graţie (raportată desigur, la resursele înzestrării native a fiecărui interpret), numită
creativitate!
În cazul ansamblului sus-amintit, sub conducerea dirijorului Ionel Tudor, putem
vorbi de un colectiv all stars cu optsprezece coechipieri de marcă, dintre
aceştia – patrusprezece apţi a declanşa dezinvolt solouri improvizate echivalabile unor
contribuţii compoziţionale spontane. Iată aserţiuni cu semnificaţie de axiome în
plan estetic, adeverite odată în plus în seara de 27 mai 2021, moment când, în concertul transmis live pe
posturile România Cultural, România Muzical, (penultimul
înaintea vacanţei de vară), Big band-ul Radio a renunţat la invitarea unor
artişti din exterior, bizuindu-se doar pe capabilităţi proprii. Line up-ul său a alăturat şaispresprezece
prezenţe instrumentale pe podiumul Sălii Radio, ferm coordonate de dirijor, oficiul de comentator al
programului fiind asumat, ca şi anterior, de către experimentatul redactor-şef Cristian
Marica. Nu greşim a estima acest concert (fără public) de sub genericul „Groovin’
Hard”, ca o replică – o recidivă superioară! – la programul susţinut în data de 13 iunie 2019
(cu public) sub titlul „Just Us”.
În paralel cu aprecierile binemeritate pentru ţinuta
selecţiei pieselor recentului concert – nouă la număr, multe de factură liric-nostalgică – se
cuvine să le calificăm drept episoade viabile ale unui recital-vitrină, având darul de a
pune în reflector disponibilităţile celor opt instrumentişti afirmaţi şi ca solişti.
Trei trompetişti pe scenă: între ei Silviu Groaza, improvizator înzestrat cu un
aparte talent de melodist, a partajat... frăţeşte chorus-urile solistice cu saxofonistul Cătălin
Milea în moderna piesă de start a programului, „DARK SIDE OF THE
BLUES” de Andy Classen (într-un aranjament de zile mari!); iar în
travaliul baladei „TEARS IN HER EYES” – autor & aranjor Mike
Tomaro – acelaşi Silviu Groaza, de astă dată cântând la flugelhorn, a vădit aceeaşi
fantezie fecundă, sensibilitate şi căldură în discursivul său solo ce a succedat celui susţinut cu eleganţă şi bun
gust de pianistul George Natsis.
A doua piesă a concertului, notoria compoziţie „A NIGHT IN
TUNISIA” datorată lui Dizzy Gillespie şi genialului aranjor Peter
Herbolzheimer, l-a avut protagonist – susţinător al temei şi destoinic solist improvizator – pe tânărul
ghitarist Liviu Negru, unul dintre noile talente angrenate în chip benefic, nu demult, în formula
de componenţă a Big band-ului Radio.
În continuare, am fost sensibilizaţi audiind învăluitoarea baladă
„GRACE” – autor Quincy Jones, melopee care i-a prilejuit
Dianei Suciu cu tonul său catifelat la saxofon tenor, clipe de trăire autentică, o implicare
afectivă emanând o tulburătoare, intensă emoţie.
Tot sferei de cuprindere a fiorului liric-nostalgic, i-a aparţinut o altă inspirată creaţie a
lui Quincy Jones – ilustru compozitor şi orchestrator – piesa numită
„QUINTESSENCE”, generos izvor de expresivitate regenerat în vibrantele, virtuozele fraze
melodice întruchipate năvalnic, în cascadă, la saxofon alto ca dintr-un corn al abundenţei, de inventivul solist
Evgheni Mamot.
Şi fiindcă nota dominantă a concertului a rezonat în registrul melancoliei, al lirismului şi
sincerităţii sentimentelor, din acest context nu putea lipsi prea frumoasa compoziţie a lui Peter
Herbolzheimer intitulată „BALLAD FOR A FRIEND”... în fapt – o cantilenă
pentru trombon şi orchestră, încredinţată spre interpretare creativă lui Florian Radu, mânuitor ca
nimeni altul al trombonului său prevăzut cu impresionanta surdină „Bucket Mute”: o reuşită necondiţionată!
După Diana Suciu şi Evgheni Mamot, i-a revenit altui
saxofonist de certă valoare să fie tălmăcitorul plin de feeling al celebrei piese semnate de Hoagy
Carmichael, numită „GEORGIA ON MY MIND” (aranjor fiind Sammy
Nestico), – ne referim la mereu inspiratul Paolo Profeti, construindu-şi măiestrit la al
său saxofon alto, o prelungă, expresivă intervenţie improvizatorică.
Lăudabil faptul că patru dintre cei cinci saxofonişti ai Partidei
„reeds” (instrumente de suflat cu ancie) s-au distins în derularea concertului prin notabile
ofrande individuale! În această ordine de idei, să subliniem că cel mai prolific solist s-a dovedit a fi, la
saxofon tenor, Cătălin Milea, a cărui creativitate potenţată de dezinvoltură, bazată pe o
redutabilă agilitate tehnică, a strălucit, cum spuneam, în cea dintâi piesă a concertului; dar şi în înainte
amintita „A NIGHT IN TUNISIA” (un solo de certă virtuozitate); în alerta temă
„CHEROKEE” a lui Ray Noble – cu un aranjament purtând
autograful de profesionalitate al lui Peter Herbolzheimer – saxofonistul procedând prin
jerbele de sunete emise, la o veritabilă demonstraţie de forţă şi dexteritate; dar şi în piesa-epilog a
programului, tema-titlu a concertului, „GROOVIN’ HARD” de Don
Menza, aici Cătălin Milea surprinzând prin maniera punctiformă a efectelor
staccato.
Dintre componenţii Secţiei ritmice, a meritat integral aprecierile
audienţei George Natsis, pianistul care şi-a susţinut în permanenţă coechipierii în plan melodic,
armonic, prin meşteşugite introduceri şi pasaje bridge, dar şi afirmându-se prin
realizarea unor întrupări solistice efective, precum rolul mai sus menţionat din piesa „TEARS IN HER
EYES”.
De consemnat şi frecventele intervenţii & sublinieri ritmice ale bateristului
Laurenţiu Zmău, determinante pentru pulsul vital al pieselor, inclusiv pentru cele de tempo mediu
ori lent.
Despre instrumentiştii pe care nu i-am numit, ei neavând roluri solistice, se cuvine să le
marcăm aportul sine qua non la policromia armoniilor produsului sonor finit, ca şi la susţinerea iscusitelor
chorus-uri speciale ale suflătorilor (sunând ca nişte improvizaţii colective
spontane, care au fost însă premeditate şi înscrise în orchestraţii de către aranjori). Lor, impecabilii cititori
de partituri, interpreţi bine acordaţi intonaţional, pe deplin sincronizaţi ritmic, rezonând laolaltă ca o amplă
orgă, le vom dezvălui acum identitatea: Eugen Tegu la ghitară bas, Sebastian
Burneci şi Silviu Albei la trompete, Adrian Cojocaru,
Ciprian Partenie, Andrei Bolbocean la tromboane, Cozmin
Stanciu la saxofon bariton.
„Groovin’ Hard”, un concert-examen absolvit cu brio de Big
band-ul Radio şi de al său proeminent cârmuitor al baghetei!

Florian Lungu 11 iunie 2021
Capturi foto: Marius G. Mihalache
|