GIURASSIC JAZZ – GĂRÂNA
2020
În intervalul temporal atât de nefast pentru show biz, de rău augur nu
doar pentru HoReCa, dar şi pentru TeMuSpo (acronimul meu
pentru Teatru – Muzică – Sport), spectacolele de tot felul au dispărut în mare parte, dezirata
apropiere dintre artişti şi public fiind înlocuită cu aiuritoarea, non-umana
distanţare socială!
Iată însă că există eroi care nu s-au lăsat copleşiţi de atacul invizibililor nano-inamici şi au
aflat - ori au născocit – căi ocolitoare prin intermediul cărora ţelul lor, finalitatea intenţiilor, să se
împlinească. În timp ce în arealul jazzului autohton multe manifestări de cert interes, fie festivaluri, concerte
ori recitaluri în cluburi au fost în chip regretabil anulate, ne-am bucurat să constatăm că altele au suferit doar
amânări, că ele au avut, au şi vor avea
loc. Este şi situaţia celui mai amplu, mai spectaculos, mai pitoresc Festival
Internaţional al nostru, cel de la Gărâna, ajuns în anul 2020 la
ediţia a XXIV-a, sălăşluit ca şi anterior în atât de spaţioasa Poiană a Lupului pe
muntele Semenic, în ambientul intens ozonat al altitudinii de o mie de metri – altfel spus, jazz la înălţime, la propriu, cât şi la figurat.
Nicicând acceptant al ipostazei de înfrângere, organizatorul şi managerul sărbătorii festivaliere purtând
indicele dublei duzini, Marius Giura a întrezărit soluţii (aşadar, cu efort şi cu
inteligenţă, se poate!) spre a oferi un act artistic viabil, de ţinută, concomitent
fiind respectate acele împovărătoare restricţii obligate de autorităţi. (S-au născut astfel, patru seri
spectaculare realmente reuşite (6-7-8-9 august) în derularea cărora douăsprezece prezenţe scenice – de la solo
şi duo la sextet – s-au revelat în faţa celor doar cinci sute (!!!) de melofani acceptaţi în încăpătorul
spaţiu disponibil, aşezaţi precum popicele, distanţaţi la doi metri, pe butucii orizontali cu menire de
fotolii de orchestră. Am aplaudat patruzecişipatru de muzicieni din zece ţări cuprinse exclusiv în fruntariile
continentului european, aceasta din cauza traficului aerian redus şi asprelor ordonanţe generate de pandemie.
Cei mai mulţi instrumentişti au aparţinut jazzului românesc, caracteristic generaţiilor tinere şi medii. Au
fost invitate patru grupuri autohtone care au deschis prin recitalurile lor fiecare dintre cele patru seri
gărânene.
„Balkanamera Jazz Q” din Constanţa, grup iniţiat în anul 2010 de
regretatul percuţionist Corneliu Stroe, cultivă cu notabile rezultate un mixtum compositum de
muzică balcanică, de
jazz american şi influenţe
latino, afirmându-se în vremea din urmă în apariţii live, ca şi în studiouri de înregistrări
discografice (de amintit CD-urile „Satchmo Revival”, „Mioritic Stuff”) sub conducerea noului lider Liviu Mărculescu, instrumentist la trombon, la bucium,
la basflugelhorn, compozitor, aranjor. El, asociat cu Elena Gatcin - vocal şi pian,
Giani Amarandei - contrabas, Eugen Toboş -
ghitară, Constantin Stavrat - baterie, au probat măsura reală a înzestrării lor pentru
jazz, dovedind tehnică virtuoză, creativitate, dăruire, bun gust. Prezenţi pentru întâia oară la Gărâna, cei
cinci muzicieni s-au întrecut pe sine în susţinerea cu patos a unui program ce a inclus şi câteva teme
standard, dar şi inspirate compoziţii originale ale membrilor formaţiei: „LENA’S
TUNE”, „MIORITIC STUFF”, „PRETTY
CLOSE”,„RAINY DAY IN ISTAMBUL”.
Cu adevărat impresionantă prestaţia artistică de acută implicare afectivă a sextetului condus de
velocele acordeonist ploieştean Emy Drăgoi, apreciat în ţară şi străinătate pentru înfăptuirile
unei cariere ce numără aproape trei decenii. Privitor laline up-ul grupului, cu
excepţia secţiei ritmice de relevabilă clasă – alcătuită din basistul Adrian Flautistu şi
bateristul Lucian Maxim – precum şi a eminentului ghitarist Alex Man, putem
vorbi despre familia Emy Drăgoi, întrucât au urcat pe
scenă talentatele sale fiice, adolescentele violoniste Bianca şi
Alessya Drăgoi, încă în şcolarizare pentru muzica clasică, dar deopotrivă bune improvizatoare
de jazz! Plasticitate melodică, pulsaţie dinamică vitală, culoare şi atractivitate – iată atribute distinctive
proprii stilului manouche, pe care le-am regăsit întruchipate cu măiestrie în
setlistul recitalului propus de acordeonistul dornic să întemeieze grupul „Jazz Hot Club de
Roumanie” după modelul Quintetului „Jazz Hot Club de
France” inventat prin anii ’30 ai veacului trecut de către legendarii Django
Reinhardt şi Stéphane Grappelli. Pe lângă cinci compoziţii purtând autograful
lui Django Reinhardt şi câteva melodii standard semnate de Astor
Piazzolla, Richard Rodgers, Didier Lockwood, Ben
Bernie, am apeciat şi două creaţii ale lui Emy Drăgoi – „VALS – TE
AŞTEPT”, „BLUES FOR MARIA” precum şi o exuberantă parafrază după
tema tradiţională „CIULEANDRA”.
În seara a treia, tânărul ghitarist orădean Marius Pop dobânditor prin ani
a numeroase premii naţionale şi internaţionale, a cucerit asistenţa festivalieră cu al său combo sui generis ce i-a
cuprins pe reşiţenii Andrei Giulvezan - contrabas, Cristi Iakab -
ghitară, vocal, Cristian Iakab Jr. - baterie (fiul ghitaristului), Lorand
Balogh - keyboards. Cu a sa inegalabilă agilitate,
Marius Pop (pe care notoriul top „Guitar Idol” l-a desemnat ca unul
dintre cei mai buni mânuitori ai instrumentului, din lume) şi ai lui acoliţi întru jazz au interpretat, cu excepţia
a trei piese împrumutate din repertoriul internaţional, exclusiv creaţii ale protagonistului precum cele numite
„GROOVE DEL SOL”, „THE WAY IT IS”, „FIRST
STEP” (piesa-titlu a albumului realizat de Marius Pop în fruntea fortului
combo „M Theory”), „GROOVE HUNTER”, „HEY
DUDE”, „ISOLATION” etc.
Cum Festivalul de la Gărâna, deşi plasat geografic în judeţul Caraş Severin, se constituie în
fapt drept o emanaţie timişoreană (organizatori, echipă tehnică, mare parte din public), nu se putea imagina o
ediţie pe Semenic fără apariţia pe podium a unor artişti din marcantul municipiu bănăţean. A fost ales să îl
reprezinte un emblematic, matur muzician, ghitaristul Horea Crişovan, compozitor, şeful
formaţiei VanDerCris din Timişoara, care îi are în formula de componenţă pe
poli- instrumentistul Lucian Nagy – la Gărâna el a cântat la saxofon sopran,
flaut, duduk, caval bulgăresc, Dănuţ Blaga - ghitară bas, Marcello Poaty
Souami - keyboards şi Florin Cvaşa - baterie. Cu acest prilej,
Horea Crişovan s-a evidenţiat ca personaj principal al unui recital de
autor, toate cele şapte piese cuprinse în program fiind creaţiile sale, inspirate, bine
arhitecturate şi ingenios intitulate: „BOSSA ROSA”, „MAY
BEE”, „RAIN STILL FALLING”, „WAR SEEDS”,
„BASSIC DANCE”, „AMAZING TRACE”,
„SINCREATEST”.
Cât priveşte participarea invitaţilor străini, aceasta a acoperit din punct de vedere stilistic,
zone extinse ale jazzului contemporan, precum free, funk,
fusion, ethno jazz, instant
composing.
Organizat în parteneriat cu Institutul Polonez, recitalul
Trioului condus de tânăra pianistă Kasia Pietrzko considerată
drept o nouă revelaţie a jazzului polonez, a sensibilizat auzul prin originalitatea discursului sonor, prin
complexitatea armoniilor aşternute enigmatic pe claviatură, protagonista fiind în chip fidel secondată şi subtil
completată de coechipierii săi, Andrzej Święs - contrabas şi Patryk
Dobosz - baterie, în tălmăcirea pieselor în majoritate compuse de pianistă, între care o nostalgică
baladă dedicată aceluia care a fost remarcabilul trompetist Tomasz
Stańko, „FOR T.
S.” şi „EPHEMERAL PLEASURES” – tema titlu a celui
mai recent CD al trioului.
Având la activ o existenţă artistică de douăzecişişapte de ani, trupa sârbă „Fish In
Oil” din Belgrad a dinamizat atmosfera finalului primei seri a Festivalului, tălmăcind cele
douăsprezece tonice creaţii ale ghitaristului lider Bratislav Radovanović, însoţit de vivifianţii
colegi Branislav Radojković - ghitară bas, contrabas, Dušan Petrović -
saxofon alto, saxofon tenor şi Tom Fedja Franklin - baterie. Iată genericele câtorva dintre
secvenţele ce au stârnit meritate ropote de aplauze: „NOĆNI ČUVAR”, „OPŠTA
MOBILIZACIJA”, „LISABOH”, „ZNAM ZA JADAC”.
Seara a doua a adus la rampă un excelent trio austriac în frunte cu pianistul David
Helbock, poate cel mai surprinzător creator de lumi sonore inedite prezent la Gărâna în 7 august a. c.,
autor al fantezistelor piese „MASKS”, „EROS”, „THE
SOUL”, „YELLOW MEETS RED” şi a altor şapte epatante momente muzicale,
concretizate creativ cu companionii Raphael Preuschl - bas ukulele şi Manuel Marxer
- baterie.
O veritabilă explozie de energie s-a făcut resimţită odată cu urcarea pe podium a altui grup din
Serbia, cel numit „Naked” – avându-l în line up pe
basistul Branislav Radojković, care se afirmase cu o seară înainte în formaţia „Fish
In Oil”. Quartetul „Naked” i-a alăturat de asemenea pe vajnicii
instrumentişti Djordje Mijušković - vioară, Goran Milošević - baterie,
Ivan Teofilović - saxofon tenor şi clarinet. Din consistentul program înglobând nu mai puţin
de patrusprezece piese, cu toate creaţii de grup, menţionăm „RADUJ SE”,
„ČARŠIJA”, „BELMONDO”, „TZIGANSKA”,
„NAKEDONIA”.
Cel mai special moment al Festivalului l-a constituit recitalul solo al muzicianului nepereche
Markus Stockhausen din Germania care a cântat alternativ la trompetă, flugelhorn, trompetă
mică în si bemol plus un arsenal electronic cu care a multiplicat şi procesat în fel şi chip sunetele acestor
instrumente... Totul slujind tentativei de a da sens, culoare, materialitate unei singure, ample lucrări create ad
hoc, improvizate, un „instant composing” purtând titlul „PHOENIX” şi având ca motto
sintagma „One man, one tune, one destiny →to
be free”.
Alţi doi admirabili muzicieni germani, pianistul compozitor Edgar
Knecht în tandem cu trompetistul Frederik Köster interpretând exclusiv
compoziţii ale pianistului precum cele intitulate
„SCHALMEI”, „SCHNITTER TOD”,
„WINTERSCHALL”, „FENJAS LULLABY”, au lăsat o foarte bună
impresie graţie rafinamentului coloristic, inventivităţii improvizatorice ca şi unui viu
interplay – altfel spus, interacţiunea liberă a ideilor muzicale.
În ultima seară a Festivalului Internaţional de Jazz GĂRÂNA
2020 ediţia a XXIV-a, l-am revăzut / reauzit pe basistul norvegian Per „Viking”
Mathisen, pentru a treia oară prezent la Gărâna, un virtuoz al contrabasului şi al ghitarei bas, secondat
de nelipsitul partener israelian Utsi Zimring cu care a plăsmuit o formidabilă secţie ritmică
(frecvent solicitată de iluştri jazzmani – Mike Stern, Ulf Wakenius, Dave
Kikoski) şi de pianistul Daniel Bulatkin din Cehia. Au hărăzit ei melomanilor
români, cu cert profesionalism, şase compoziţii semnate Per Mathisen, între care
„RUMBA MANIA”, „GOOD NEWS”, „N.Y.C.
NIGHTS” şi o piesă ca bis, „GLADIATOR” de Hans
Zimmer.
Recitalul – epilog al Festivalului l-a avut drept star pe charismaticul basist şi flautist
indian Shri Sriram care s-a produs cu accentuată fervoare împreună cu pianistul
Matthew Bourne şi cu bateristul percuţionist Asaf Sirkin, ambii din
Marea Britanie. Invitatul lor a fost Dušan Petrović din Serbia, la saxofon tenor şi
saxofon bariton. Laolaltă au interpretat nouă dintre cele zece piese înscrise în discul „The Letter” – să
cităm câteva titluri: „DRUM THE BASS”, tema titlu „THE
LETTER”, „BASS MONK”,
„NASIKABHUSHANI” – secvenţe purtând autograful componistic al lui
Shri Sriram.
GĂRÂNA 2020 – un succes deplin, un act artistic cu majusculă, beneficiind
de o sonorizare impecabilă asigurată de echipa de sunet a lui Dejan Feniaţ, cu Octavian
Brebeanu, Laur Morun, Adi Lupulescu, Adrian Foale,
Valentin Potra, cu Remus Turcu (acordaj pian), o realizare fără cusur a
organizatorilor – Fundaţia Culturală Jazz Banat din Timişoara cu Marius
Giura (director Festival), Simona Giura, Cristina Giura. Se cuvin
aduse mulţumiri, pentru sprijinul acordat, Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale,
Primăriei Municipiului Timişoara, Consiliului Judeţean Timiş, Institutului Cultural Român, Institutului
Polonez, Centrului Cultural German din Timişoara, sponsorilor, partenerilor media, ca şi gazdelor din
Poiana Lupului, Rudi Körtvelyessy şi Lore Körtvelyessy.
Florian Lungu 16 august 2020
Foto: Dragoslav Nedici

Legendă foto: 1. Marius Giura – bunic fericit; 2. Balkanamera Jazz Q; 3. Elena
Gatcin; 4. Familia Emy Drăgoi; 5. Lucian Nagy; 6. Horea Crişovan; 7. Dušan Petrović & Shri Sriram; 8. Public de
la Gărâna.
|